Γράφει: Στέλιος Κράλογλου
Στον κυβερνητικό σχεδιασμό εντάθηκε και η παράταση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ που ισχύσει σήμερα στην εστίαση, στον τουρισμό και στις μεταφορές σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ανάκαμψης και ευρύτερα της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
Αρχικά θα προχωρήσει η την παράταση ισχύος του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% (ο οποίος ισχύει έως τις 30 Ιουνίου του 2022) σε ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες στους συγκεκριμένους κλάδους και σε δεύτερο χρόνο, από το 2023, θα εξεταστεί και μονιμοποίηση του μέτρου αυτού.
Η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ μέχρι το τέλος του 2022 αφορά τους εξής κλάδους:
1. Μεταφορές: Η μείωση του ΦΠΑ στο 13% από 24% καλύπτει: εισιτήρια των δρομολογίων με τρένο, μετρό και τραμ, με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, αεροπορικά και επιβατικών πλοίων και τις μεταφορές με συνδυασμό οδικών, εναέριων και θαλάσσιων μέσων.
2. Εστίαση: Η μείωση του ΦΠΑ στο 13% από 24% αφορά τον καφέ, τα ροφήματα (τσάι, σοκολάτα κ.λπ.) και τα μη αλκοολούχα ποτά που σερβίρονται από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης. Και το μέτρο αυτό θα εφαρμόζεται έως τις 30 Ιουνίου 2022.
3. Τουρισμός: Το τουριστικό πακέτο όπου στο τιμολόγιο διαμονής µε πρωινό ή με ημιδιατροφή επιβάλλεται ΦΠΑ13%, στη διαμονή µε πλήρη διατροφή μόνο το 5% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 24% και το υπόλοιπο 95% επιβαρύνεται με 13% και στη διαμονή µε το σύστημα all inclusive στο 90% της ενιαίας τιμής επιβάλλεται ΦΠΑ με μειωμένο συντελεστή 13%.
Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι ανάλογα με τις δημοσιονομικές αντοχές εξετάζεται και η διατήρηση του μειωμένου 13% ΦΠΑ για τα εισιτήρια των κινηματογράφων, τα γυμναστήρια και τις σχολές χορού. Το κόστος της διατήρησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ υπολογίζεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Η παράταση των μειωμένων συντελεστών και μετά τον Ιούνιο του 2022 αναμένεται να δώσει ανάσα σε εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις του τουρισμού, της εστίασης και των μεταφορών που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία και την ενεργειακή κρίση.
Επιπλέον, η διατήρηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ εκτιμάται ότι θα δώσει πλεονέκτημα στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, αφού θα μπορέσουν να διεκδικήσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο, καθώς θα καταστήσει πιο ανταγωνιστικό το ελληνικό τουριστικό προϊόν στις διεθνείς αγορές, με δεδομένο ότι στις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου ο ΦΠΑ κυμαίνεται μεταξύ 9% και 10%.