Γράφει Λάμπρος Καραγεώργος

Σχεδόν εννέα στα δέκα κρουαζιερόπλοια είναι έτοιμα να δεχθούν την ηλεκτροδότηση από την στεριά μέσα στα λιμάνια, μηδενίζοντας τους αέριους ρύπους από τα πλοία. Ωστόσο την ίδια στιγμή τα λιμάνια μαζί και το λιμάνι του Πειραιά είναι ακόμη ανέτοιμα να παράσχουν αυτή την υπηρεσία.

Αυτό προέκυψε από όσα συζητήθηκαν στο συνέδριο που διοργανώθηκε χθες από την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά στο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Crystal και αφορούσε στην «Προστασία του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος από τις εκπομπές ρύπων που προκαλούνται από την λειτουργία των μηχανών των πλοίων – περίπτωση πλοίων που ελλιμενίζονται στον κεντρικό επιβατηγό λιμένα Πειραιά».

Χαιρετίζοντας το συνέδριο ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο δήμος είναι υπέρ της παρουσίας του κλάδου της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. Δεν ήθελα ποτέ να φύγει η κρουαζιέρα και να πάει αλλού, δεν είναι αυτή λύση υπέρ του Πειραιά, τόνισε, και συμπλήρωσε: θέλουμε το home port κρουαζιερόπλοιων, γιατί θέλουμε να έχουμε οφέλη από την ανάπτυξή του. Ωστόσο αγωνιζόμαστε για τα αρνητικά που φέρνει μαζί με τα θετικά η ανάπτυξη αυτή, ξεκαθάρισε. Ο απώτερος στόχος μας είναι τα πλοία όταν ελλιμενίζονται να ηλεκτροδοτούνται από την ξηρά ώστε να έχουν μηδέν εκπομπές αερίων ρύπων, είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του. Είναι ένα έργο δύσκολο, κοστοβόρο, αλλά όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές πρέπει να είμαστε κάθετοι. Δείχνοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι η ευθύνη για την λήψη των κατάλληλων μέτρων ανήκει στους Κινέζους του ΟΛΠ, σημείωσε ότι έχει επισκεφθεί λιμάνια στην Κίνα , όπου όμως εκεί τα πλοία δεν είναι δίπλα στα σπίτια όπως συμβαίνει εδώ στον Πειραιά. Άρα πρέπει να ληφθούν μέτρα για να αναπνεύσουν οι Πειραιώτες καθαρό αέρα.

Ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ κ. Γιώργος Κουμπενάς σημείωσε από την πλευρά του ότι ο κλάδος της ναυτιλίας, είναι από τους λιγότερο υπεύθυνους για τη ρύπανση του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος. Η ευθύνη του περιορίζεται στο 2,7 %, των παγκοσμίων ρύπων. Παρόλα ταύτα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ο οποίος ασχολείται με όλα τα θέματα της ναυτιλίας, δίδει ιδιαίτερη σημασία στα θέματα που αφορούν το ατμοσφαιρικό περιβάλλον.

Η εγκατάσταση παροχής ηλεκτρικού ρεύματος στους λιμένες, το γνωστό cold ironing, για τροφοδότηση των πλοίων, είναι ένα ακόμη μέτρο που στοχεύει στο να μην λειτουργούν οι μηχανές των κατά τη διάρκεια παραμονής των εκεί, προς όφελος του πληθυσμού που παραμένει πέριξ των περιοχών αυτών, συμπλήρωσε ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί σύμφωνα με τον κ. Κουμπενά ότι το 85% των κρουαζιερόπλοιων , που θα είναι σε λειτουργία έως το 2028 θα μπορούν να συνδεθούν με συστήματα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης. Δυστυχώς όμως όπως είπε ο κ. Κουμπενάς μόλις σε 29 λιμάνια παγκοσμίως (λιγότερο από 2% του συνόλου των λιμανιών) παρέχεται τουλάχιστον μία θέση πλαγιοδέτησης στο λιμάνι.

Επίσης το 98% της νέας χωρητικότητας υπό παραγγελία (από σήμερα έως το 2028) θα είναι είτε εξοπλισμένο με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης ή διαμορφωμένο έτσι ώστε τέτοια συστήματα να προστεθούν στο μέλλον.

Από την πλευρά του ΟΛΠ η κα. Χρυσάνθη Κοντογιώργη επικεφαλής της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΟΛΠ αναφέρθηκε στα προγράμματα παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα που υλοποιεί ο ΟΛΠ, ενώ διευκρίνισε στα ΝΕΑ ότι για το θέμα της ηλεκτροδότησης γίνονται συζητήσεις μεταξύ ΟΛΠ και ΔΕΔΗΕ για να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο.

Ο κ. Επαμεινώνδας Μπανός εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας σημείωσε ότι για την διασύνδεση των πλοίων με ρεύμα ξηράς απαιτούνται σημαντικές υποδομές τόσο στον λιμένα υποδοχής όσο και στο πλοίο. Ωστόσο υπενθύμισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει έως το έτος 2030, την υποχρεωτική εφαρμογή της διασύνδεσης με ρεύμα ξηράς, κατά τον ελλιμενισμό σε λιμένες κρατών-μελών, για τις κατηγορίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς επιβατών

Η πρόεδρος του ΕΟΤ κ. Άντζελα Γκερέκου τόνισε ότι από το μεγάλο λιμάνι της χώρας μπορεί να δοθεί το μεγάλο σινιάλο για την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, ενώ ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης αναφέρθηκε στα έργα που γίνονται στον Πειραιά.

Ο αντιπλοίαρχος Λιμενικού κ. Νίκος Ματούλας εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα των νομοθετικών ρυθμίσεων του Διεθνούς ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, ενώ σε θέματα υλοποίησης της πολιτικής μηδενικών εκπομπών ρύπων στα λιμάνια αναφέρθηκαν οι Γιώργος Δημόπουλος από τον DNV, Αντώνιος Τρακάκης από τον RINA και Βασίλειος Δημουλάς από τον BV.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις