Γράφει Γιώργος Λιάλιος
Μια χωριστή πολεοδομική υπηρεσία από την οποία θα λαμβάνουν ή θα αναθεωρούν οικοδομικές άδειες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις άνω των 300 κλινών και όλες οι μεγάλες τουριστικές επενδύσεις δημιουργείται στο υπουργείο Τουρισμού. Η ίδρυση της υπηρεσίας έχει σκοπό την ταχύτερη διεκπεραίωση των αδειών των τουριστικών εγκαταστάσεων, ενισχύει ωστόσο την πολεοδομική «πολυαρχία», ενώ στερεί τις υπηρεσίες δόμησης από τη συνολική εικόνα του τι αδειοδοτείται στην περιοχή ευθύνης τους.
Η επίμαχη διάταξη (μαζί με άλλες ετερόκλητες ρυθμίσεις) περιλαμβάνεται σε σχέδιο νόμου με κύριο θέμα την ενίσχυση των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Αφορά τη μετεξέλιξη της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ), η οποία ιδρύθηκε υπό εντελώς διαφορετικές οικονομικές συνθήκες το 2011 (ν. 4002) με σκοπό την υποστήριξη των τουριστικών επενδύσεων.
Η ΕΥΠΑΤΕ ήταν αρχικά μια υπηρεσία η οποία προσέφερε ενημέρωση στους επενδυτές και παρείχε τις εγκρίσεις αρμοδιότητας του υπουργείου Τουρισμού για ξενοδοχειακές μονάδες άνω των 300 κλινών και τα τουριστικά χωριά (σύνθετα τουριστικά καταλύματα). Στην πορεία η υπηρεσία «εμπλουτίστηκε» ακόμη τρεις φορές (ν. 4179/13, 4688/20, 4875/21) με την αρμοδιότητά της να επεκτείνεται σε όλα τα μοντέλα οργανωμένων τουριστικών επενδύσεων, στα ξενοδοχεία 4-5 αστέρων και –ειδικά για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη– σε όλες τις μονάδες άνω των 50 κλινών.
Διεύρυνση ρόλου
Οχι μόνο θα ενημερώνει τους επενδυτές, αλλά θα «ζητάει τον λόγο» από τις υπηρεσίες που καθυστερούν ή αρνούνται να παρέχουν κάποια από τις απαραίτητες εγκρίσεις.
Με τη νέα ρύθμιση, ο ρόλος της ΕΥΠΑΤΕ διευρύνεται ακόμη περισσότερο. Οχι μόνο ενημερώνει τους επενδυτές, αλλά «ζητάει τον λόγο» από τις υπηρεσίες που καθυστερούν ή αρνούνται να παρέχουν κάποια από τις απαραίτητες εγκρίσεις. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει πολεοδομικό γραφείο, στο οποίο θα καταλήγουν οι οικοδομικές άδειες (νέες ή αναθεωρήσεις) που υποβάλλονται στο ηλεκτρονικό σύστημα e-adeies.
Επίσης η υπηρεσία θα συμβάλλει και στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, με την τελική άδεια όμως να εκδίδεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η ΕΥΠΑΤΕ «κατά το διάστημα της λειτουργίας της έχει συμβάλει στην επίτευξη των στόχων για την τουριστική ανάπτυξη, επιτελώντας τον επιχειρησιακό στόχο της διευκόλυνσης των μεγάλων τουριστικών επενδύσεων μέσω της σύντμησης και απλοποίησης των αδειοδοτικών διαδικασιών. Η επιλογή του νομοθέτη για την υπαγωγή της ΕΥΠΑΤΕ απευθείας αρχικά στον υπουργό και μετέπειτα στον γενικό γραμματέα Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, αφενός προσδίδει στην υπηρεσία την απαραίτητη διοικητική ευελιξία για να παράσχει εξατομικευμένες υπηρεσίες ως “υπηρεσία μιας στάσης”, αφετέρου επιτρέπει την αμφίδρομη ενημέρωση για τη στρατηγική στόχευση και την αμεσότερη συνεργασία με την πολιτική ηγεσία στο πεδίο της προσέλκυσης μεγάλων τουριστικών επενδύσεων».
Μειονεκτήματα
Η δημιουργία ενός παράλληλου συστήματος αδειοδότησης έχει ωστόσο πολλά μειονεκτήματα. Κατ’ αρχάς, γίνεται σε υπουργείο άσχετο με την πολεοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία (και μάλιστα ενόσω αυτό έχει ήδη μία κεντρική υπηρεσία για τις «μεγάλες» οικοδομικές άδειες). Κατά δεύτερον, συμβάλλει στον κατακερματισμό της πολεοδομικής αδειοδότησης, παρακάμπτοντας τις τοπικές υπηρεσίες δόμησης οι οποίες θα κληθούν να εφαρμόσουν την πολεοδομική νομοθεσία για άδειες που δεν έχουν εκδώσει και δεν έχουν τον φάκελό τους.