Χωρίς τις περίφημες διατάξεις για την εκτός σχεδίου δόμηση, τις οποίες είχε εξαγγείλει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, ετέθη τελικά σε δημόσια διαβούλευση, τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Την πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ να ανοίξει και πάλι το «κεφάλαιο» της δόμησης σε περιοχές εκτός σχεδίου «φρέναρε» για άλλη μια φορά το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο με νέα του απόφαση επανέλαβε την πάγια θέση του ότι τα εκτός σχεδίου οικόπεδα που δημιουργήθηκαν προ του 2003, τα οποία πρέπει να έχουν πρόσωπο – δηλαδή κοινό όριο – σε νόμιμη οδό για να είναι δομήσιμα και δεν αρκεί η αρτιότητα ως προς το εμβαδόν του οικοπέδου.
Έτσι, το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου συρρικνώθηκε και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις ρυθμίσεις για τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων, με βασικότερη αλλαγή τη μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου από τις υπηρεσίες δόμησης στους επιθεωρητές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ. Επίσης, δίνεται προτεραιότητα στην κατεδάφιση των νεότερων αυθαιρέτων, από το 2022 και προς τα πίσω και αύξηση των κυρώσεων και προστίμων. Ακόμη, προωθείται η παρακολούθηση της δόμησης με ψηφιακά συστήματα, αλλά και διευρύνεται η δυνατότητα καταγγελιών.
Για τη διαχείριση των δασών, προτείνεται η σύσταση υβριδικών σχημάτων με τη συμμετοχή δασικών συνεταιρισμών και ιδιωτικών εταιρειών τα οποία θα αναλαμβάνουν τη διαχείριση και εκμετάλλευση δημοσίων δασών. Επίσης, θεσμοθετείται ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, περνά σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ η ευθύνη για τον καθαρισμό, τη συντήρηση και λειτουργία των φρεατίων υδροσυλλογής του δικτύου ομβρίων υδάτων, καθορίζονται τα κριτήρια για την επανάχρηση εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων κλπ..
Όσον αφορά στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και την προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), μεταξύ άλλων, εισάγεται η υποχρέωση εγκατάστασης συσσωρευτών ή και η επιβολή σημαντικών περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς ΑΠΕ που θα επιλεγούν μετά από συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για λήψη λειτουργικής ενίσχυσης. Περαιτέρω, επανακαθορίζονται οι προθεσμίες ως προς την υποχρέωση των μικρών φωτοβολταϊκών σταθμών για σύναψη συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης και λήψη λειτουργικής ενίσχυσης έπειτα από συμμετοχή σε ανταγωνιστικές διαδικασίες.
Ακόμη, με ειδικές ρυθμίσεις το ΥΠΕΝ προτείνει ανακατανομή του ηλεκτρικού χώρου, ο οποίος είχε δεσμευθεί στα ηλεκτρικά δίκτυα της χώρας πριν από ενάμιση χρόνο. Η ρύθμιση αφορά στα 10 MW (μεγαβάτ) από κάθε υποσταθμό του ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή συνολικά περίπου 2,5 GW (γιγαβάτ) σε όλη τη χώρα που είχαν δεσμευθεί το καλοκαίρι του 2022. Έτσι, από τα 10 MW του κάθε Υποσταθμού τα 6MW θα κατανεμηθούν ως εξής:
- Έως και 3 MW (μεγαβάτ) σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (έως 10, 8 KW) που εγκαθίστανται από τους αυτοπαραγωγούς και αφορούν οικίες (νοικοκυριά), συμπεριλαμβανομένων σταθμών του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων
- Έως και 3 MW σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (έως 50 kW) που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς και αφορούν τον πρωτογενή τομέα (αγρότες)
Τα υπόλοιπα 4 MW του περιθωρίου ανά υποσταθμό για τους σταθμούς αυτοπαραγωγής (εγκατεστημένης ισχύος έως 200 kW) θα αφορούν τον δευτερογενή και τριτογενή τομέα (βιομηχανία, βιοτεχνίες, εμπορικές επιχειρήσεις, γραφεία κλπ.) και τις ενεργειακές κοινότητες. Αν το περιθώριο απορρόφησης ισχύος των 10 MW ανά Υποσταθμό εξαντληθεί, ο Διαχειριστής θα εξετάζει τα δεδομένα και εφόσον είναι τεχνικά εφικτό θα μπορεί να επεκτείνει το περιθώριο ανά μετασχηματιστή (και όχι μόνο ανά υποσταθμό) υψηλής και μέσης τάσης.