Αν και η άνοδος δεν είναι εντυπωσιακή εν τούτοις καταδεικνύει ότι ο δείκτης ικανοποίησης των ναυτικών σταθεροποιείται στα επίπεδα του 7/10, ένα στοιχείο που δημιουργεί ένα αίσθημα αισιοδοξίας για την ευημερία όσων εργάζονται στην θάλασσα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα νέα δεδομένα δείχνουν βελτιώσεις σεαρκετούς τομείς,συμπεριλαμβανομένης της γενικής ικανοποίησης, της άδειας στην ξηρά, των μισθών, της εκπαίδευσης, της αλληλεπίδρασης του πληρώματος, του φόρτου εργασίας και της ευημερίας.
Ωστόσο, καταγράφηκαν και ελαφρές πτωτικές τάσεις στην ικανοποίηση σε παραμέτρους όπως η συνδεσιμότητα (επικοινωνία με το εξωτερικό περιβάλλον), το φαγητό, η υγεία και η φυσική κατάσταση.
Αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν μια γενικά θετική τάση με ορισμένοι τομείς που απαιτούν περαιτέρω προσοχή για την ενίσχυση του ευημερία των ναυτικών.
Εξάλλου από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι για κάποιους ναυτικούς υπάρχει ικανοποίηση από τη δουλειά τους και την επιλογή σταδιοδρομίας. Αυτοί οι τυχεροί φαίνεται να βρίσκουνπραγματική ολοκλήρωση στο έργο τους.
Δυστυχώς, αυτό δεν ισχύει για όλους. Η ποιότητα ζωής στη θάλασσα ποικίλλει σημαντικάανάλογα με την εταιρεία, το πλοίο και τις περιστάσεις.
Αυτό που είναι ξεκάθαρο από αυτές τις τελευταίες απαντήσεις είναι η διττή φύση της απασχόλησης στην θάλασσα.
Για κάποιους ναυτικούς υπάρχουν θετικά, αλλά για πολλούς δεν υπάρχουν.
Πρέπει να υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού για όλους τους ναυτικούς, ανεξαρτήτως έθνους, φύλο, πλοίο ή φορτίο. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος που πρέπει να επιτευχθεί.
Ο κρίσιμος τομέας της εκπαίδευσης
Αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στον κρίσιμο τομέα της εκπαίδευσης.
Οι ναυτικοί που υπηρετούν σε δεξαμενόπλοια ανέφεραν ότι αισθάνονται καλά προετοιμασμένοι, ικανοί και έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των νέων καυσίμων, ενώ όσοι βρίσκονται σε πλοία ξηρού φορτίου καιεμπορευματοκιβωτίων αισθάνονται ότι βρίσκονται πολύ πίσω στην προετοιμασία για την διαχείριση των κρίσιμων αλλαγών που φέρνει η απανθρακοποίηση.
Το μήνυμα από τους «κατέχοντες τη γνώση», είναι ότι υπάρχουν εταιρείες που επενδύουν, υποστηρίζουν, φροντίζουν και θέλουν το καλύτερο, και πιέζουν την δομή τους να το επιτύχει. Κατά αντιστοιχία υπάρχουν και εταιρίες που δεν το κάνουν και δεν δίνουν την απαιτούμενη προτεραιότητα στην σωστή προετοιμασία του στελεχιακού τους δυναμικού.
Οι απαντήσεις αποκαλύπτουν μια συναρπαστική αφήγηση για την περίπλοκη και σύνθετη φύση της ευημερίας αποκαλύπτοντας μια ζωή γεμάτη αντιθέσεις. Η εργασία και η καριέρα στη θάλασσα είναι βαθιά ανταποδοτική και έντονα προκλητική.
Πολλοί ναυτικοί εκφράζουν μια βαθιά υπερηφάνεια για την εργασία τους, περιγράφοντάς την ως μια «ονειρική δουλειά» που προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για προσωπική ανάπτυξη, παγκόσμια ταξίδιακαι οικονομική σταθερότητα.
Είναι ικανοποιημένοι για την επιλογή τους καθώς πιστεύουν ότι η εργασία στη θάλασσα τους επιτρέπει να παρέχουν στις οικογένειές τους οικονομική ασφάλεια και ανάπτυξη ενώ ταυτόχρονα εξερευνούν τον κόσμο εργαζόμενοι σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την καινοτομία.
Επίσης η συντροφικότητα μεταξύ των μελών του πληρώματος αναδεικνύεται ως μια σημαντική πηγή ικανοποίησης, χαράς. Οι «αρμονικές σχέσεις» και η «οικογενειακή κουλτούρα»επί του σκάφους, σχηματίζουν ισχυρούς δεσμούςπου μετριάζουν την απομόνωση που είναι εγγενής με την εργασία στο πλοίο.
Ωστόσο, αυτό το θετικό συναίσθημα μετριάζεται από τη σκληρότητα της πραγματικότητας.
Ο χωρισμός από τα αγαπημένα πρόσωπα είναι επαναλαμβανόμενος και πολλοί ναυτικοί εκφράζουν μια βαθιά λαχτάρα για το σπίτι τους και την οικογένεια τους.
Ο αποχωρισμός, σε συνδυασμό με μακρύ χρονικό διάστημα απουσίας και εργασίας όταν συνοδεύεται και από περιορισμένες δυνατότητες επικοινωνίας με την οικογένεια, δημιουργεί υψηλή πίεση με αρνητικές συνέπειες στην ψυχική ευεξία των ναυτικών.
Είναι ενδιαφέρον πάντως το ότι υπάρχει μια αξιοσημείωτη διαφορά στο πώς οι ναυτικοί αντιλαμβάνονται την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Ενώ κάποιοι χαίρονται για την ευκαιρία που έχουν να μείνουν για λίγο καιρό μόνοι θεωρώντας ότι ο χρόνος αυτός τους δίνει την ευκαιρία για προβληματισμό και προσωπική ζωή, άλλοι θεωρούν αρνητική την έλλειψη ξεκούρασης και αναψυχής.
Αυτή η διαφορά πιθανότατα αντανακλά διαφορές στις εταιρικές πολιτικές, ως προς τις συνθήκες στο πλοίου και στη διαχείριση των ατομικών αναγκών των ναυτικών.
Οι απαντήσεις αποκαλύπτουν επίσης μια βιομηχανία σε δυναμική εξέλιξη, που αγωνίζεται να αντιμετωπίσει διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις και εξελισσόμενες προσδοκίες.
Πολλοί ναυτικοί εκφράζουν την απογοήτευσή τους με την υπερβολική γραφειοκρατία – ένα διαχρονικό πρόβλημα παρά την τόση συζήτηση γύρω από την ψηφιοποίηση– τις συχνές επιθεωρήσεις και την πίεση που υπάρχει ώστε η απόδοση να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα.
Ωστόσο, παρά αυτές τις προκλήσεις, καταγράφεται μια ανθεκτικότητα καθώς οι περισσότερες απαντήσεις αντανακλούν την ικανοποίηση όχι αναγκαστικά με όλες τις πτυχές της δουλειάς, αλλά με τη ζωή που τους δίνει τη δυνατότητα να ζήσουν η θάλασσα.
Βρίσκουν χαρά σε μικρές στιγμές, αισθάνονται περήφανοι για την υπέρβαση που επιτυγχάνουν απέναντι στις καθημερινές προκλήσεις, δουλεύοντας με καλούς ανθρώπους σε μια βιομηχανία που τους παρέχει τόσο την δυνατότητα της οικονομικής ανεξαρτησίας και ευημερίας, όσο και τα και εχέγγυα να επιστρέφουν στο σπίτι με ασφάλεια.
- Ο Δείκτης Ευημερίας των Ναυτικών δημιουργήθηκε το 2015 και έχει σχεδιαστεί για να παρακολουθεί και να συγκρίνει τα επίπεδα ικανοποίησης των ναυτικών θέτοντας μια σειρά ερωτήσεων και χρησιμεύει ως σημαντικό βαρόμετρο της ικανοποίησης από τη ζωή στη θάλασσα. Οι ερωτήσεις επικεντρώνονται σε μια σειρά ζητημάτων, από την ψυχική υγεία και ευεξία, μέχρι την επαγγελματική ζωή και την οικογενειακή επαφή.
Η έρευνα διανέμεται σε παγκόσμιο επίπεδο για να παρέχει δείκτες βασικών ζητημάτων σχετικά με την ευημερία των ναυτικών, τόσο στην ξηρά όσο και στο πλοίο. Τα αποτελέσματα στη συνέχεια διανέμονται στη βιομηχανία και τους βασικούς φορείς λήψης αποφάσεων.