Την αναστολή έκδοσης νέων αδειών για βραχυχρόνια μίσθωση σε συγκεκριμένες -λίγες- περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και ενδεχομένως σε 2 νησιά, θα ανακοινώσει σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, χωρίς καμία άλλη παρέμβαση, ούτε σε επίπεδο λειτουργικών προδιαγραφών, προδιαγραφών ασφαλείας ή περιορισμό ημερών μίσθωσης. Πρόκειται για μια ήπια παρέμβαση, που υιοθετεί κυρίως τις απόψεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Μεγάρου Μαξίμου και λιγότερο του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο έχει ζητήσει πολλάκις την αυστηροποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες έως αυτή τη στιγμή, δύο 24ωρα πριν την ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της ΔΕΘ, η απαγόρευση νέων αδειών βραχυχρόνιων μισθώσεων, θα εστιάζει σε συγκεκριμένες περιοχές – γειτονιές και όχι σε επίπεδο δήμου. Έτσι λόγου χάρη στην Αθήνα ο περιορισμός θα αφορά ελάχιστες περιοχές του κέντρου (π.χ. Θησείο, Κουκάκι, Νέος Κόσμος, περιοχή Ακρόπολης) και των νοτίων προαστίων. Αντιστοίχως στη Θεσσαλονίκη, ενώ είναι πιθανό να υπάρξουν αντίστοιχοι περιορισμοί σε ελάχιστα νησιά.

Πέραν αυτού δεν πρόκειται να υπάρξει θέσπιση συγκεκριμένων προδιαγραφών λειτουργίας και ασφάλειας, όπως ζητούν οι φορείς του Τουρισμού στα περίπου 232.000 ακίνητα που μισθώνονται σε βραχυχρόνιες μισθώσεις και τα οποία αποδίδουν υψηλότερο εισόδημα έως 900% από το αντίστοιχο εισόδημα των μακροχρόνιων μισθώσεων. Και βέβαια δεν θα τεθεί όριο ημερών μίσθωσης σε ετήσια βάση όπως ζητούν οι φορείς του Τουρισμού και όπως ισχύει σε πλήθος πόλεων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Αναφορικά με τα κοινωνικά θέματα και το πρόβλημα εξεύρεσης στέγης που έχει οξυνθεί, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα ανακοινώσει μηδενικό φόρο για το εισόδημα από ενοίκια για μια 3ετία, ως κίνητρο για να ξαναμπούν στην αγορά εκατοντάδες χιλιάδες σπίτια τα οποία οι ιδιοκτήτες τους, τα κρατούν κλειστά και δεν τα διαθέτουν προς ενοικίαση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, τα 232.000 περίπου ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνιες μισθώσεις, το 2023, παρήγαγαν ένα εισόδημα της τάξης των 3,5 δισ. €, την στιγμή που ο κλάδος της ξενοδοχίας, με 10.000 μονάδες, εκ των οποίων ποσοστό 78% είναι έως 50 δωμάτια, συνεισέφεραν στην Οικονομία 10,5 δισ. € το 2023. Σε επίπεδο κλινών, οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν το 2023 857.000, έναντι 886.000 των ξενοδοχειακών! Υπενθυμίζεται ότι όπως αποκάλυψε το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, το 2022 στα 580 εκατομμύρια ευρώ ανήλθαν τα εισοδήματα που δηλώθηκαν από την βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα, έναντι μόλις 70 εκατ. € το 2017, γεγονός που δείχνει το σημαντικό έργο που επιτελεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και στον τομέα αυτό, αλλά και πόσο υπολείπεται σε σχέση με την πραγματικότητα!

μίσθωση Μητσοτάκης

Αξίζει να σημειωθεί ότι ερωτηθείς σχετικά σήμερα στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ξεκαθάρισε πως «πρόθεσή μας δεν είναι να ενοχοποιήσουμε κανέναν» (σ.σ. βραχυχρόνια μίσθωση), λέγοντας πως τα μέτρα που θα εξαγγελθούν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη θα είναι ζυγισμένα και δίκαια.

Ακόμη ο κ. Χατζηδάκης, προανήγγειλε στον ΣΚΑΙ:

-περαιτέρω μείωση 0,5% των ασφαλιστικών εισφορών
-σειρά από πρωτοβουλίες για το στεγαστικό, οι οποίες θα αφορούν κίνητρα για να ανοίξουν περισσότερα σπίτια και κλειστά διαμερίσματα. «Έχουμε κάνει σχετικές συζητήσεις και με την ΠΟΜΙΔΑ, θα έρθουν και σχετικά προγράμματα από την ΕΕ», τόνισε χαρακτηριστικά.
-και πλήρη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Τι ισχύει στο εξωτερικό

Οι διαμαρτυρίες των κατοίκων κορυφαίων, ευρωπαϊκών, τουριστικών προορισμών κατά του υπερτουρισμού έχουν ως αποτέλεσμα μια σειρά από πόλεις, όπως η Φλωρεντία, το Άμστερνταμ, το Βερολίνο, κ.λπ. να παίρνουν μέτρα, περιορίζοντας τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, με συνέπειες για την προσφορά καταλυμάτων και τις τιμές.

Όλο και περισσότερες τοπικές αρχές σε τουριστικά δημοφιλείς προορισμούς αντιδρούν στην απότομη αύξηση των ενοικίων στις πόλεις και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ντόπιοι στην εύρεση και την πληρωμή καταλύματος.

Το 2019, για παράδειγμα, η πόλη του Άμστερνταμ εξέδωσε κανονισμό, που ορίζει ότι όλα τα καταλύματα μπορούν να ενοικιάζονται μόνο για 30 διανυκτερεύσεις το πολύ ετησίως. Στο Λονδίνο, τα καταλύματα για βραχυχρόνιες μισθώσεις μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο για 90 ή λιγότερες διανυκτερεύσεις το πολύ σε ένα ημερολογιακό έτος.

Η Βαρκελώνη, από την άλλη, απαγόρευσε την ενοικίαση ιδιωτικών δωματίων για λιγότερο από 31 ημέρες και, μετά από ανακοίνωση του νεοεκλεγέντος σοσιαλιστή δημάρχου, Jaume Collboni, σχεδιάζει να μην ανανεώσει τις άδειες για τα περισσότερα από 10.000 διαμερίσματα διακοπών στην πόλη που θα λήξουν στο τέλος του 2028. Η ισπανική πόλη, καταφέρνοντας πλήγμα σε πλατφόρμες όπως η Airbnb, θα σταματήσει να εκδίδει νέες άδειες και δεν θα ανανεώνει τις υπάρχουσες, δήλωσε ο δήμαρχος της Βαρκελώνης και μέχρι το 2029, κανένα σπίτι δεν θα επιτρέπεται να λειτουργεί ως τουριστικό κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 10.000 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η κίνηση αυτή είναι η πιο πρόσφατη των ισπανικών αρχών για την άμβλυνση της έλλειψης στέγης και τη μείωση του κόστους ενοικίασης. Τα ενοίκια στη Βαρκελώνη αυξήθηκαν κατά 36% μεταξύ 2018 και 2022, ενώ στην ισπανική πρωτεύουσα Μαδρίτη αυξήθηκαν κατά 16%.

Η Φλωρεντία λαμβάνει μέτρα κατά των βραχυχρόνιων μισθώσεων

“Η Φλωρεντία, η οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλής στους επισκέπτες, αντέδρασε τώρα επίσης και σχεδιάζει να απαγορεύσει στο εγγύς μέλλον την ενοικίαση διαμερισμάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης για λίγες μόνο ημέρες”. Αυτό ανακοίνωσε η νέα σοσιαλδημοκράτισσα δήμαρχος της κεντρικής ιταλικής πόλης, Sara Funaro.

Διοικητικό δικαστήριο της περιφέρειας της Τοσκάνης είχε προηγουμένως κηρύξει ανεπίτρεπτη την καταγγελία κατά αντίστοιχων σχεδίων στην πόλη των 360.000 κατοίκων. Σύμφωνα με την κα. Funara, το δημοτικό συμβούλιο θα ασχοληθεί με αυτό στην επόμενη δυνατή συνεδρίαση.

Αυστηροί κανονισμοί στο Βερολίνο

Το Βερολίνο έχει, ήδη, θεσπίσει αυστηρούς κανόνες για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, προκειμένου να αποτρέψει τη μετατροπή της πόλης σε κέντρο ενοικίασης διακοπών. Για παράδειγμα, οι κανονισμοί περιορίζουν τις δεύτερες κατοικίες σε μέγιστη περίοδο ενοικίασης 90 ημερών ετησίως.

Τον Φεβρουάριο, το περιφερειακό γραφείο Mitte του Βερολίνου κέρδισε μια υπόθεση ενώπιον του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου Βερολίνου-Βρανδεμβούργου, με αποτέλεσμα τα διαμερίσματα διακοπών να μπορούν να μετατραπούν και πάλι σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα.

Επικρίσεις για τη μετατροπή των διαμερισμάτων

Από πολιτικής πλευράς υπάρχει στήριξη. Για παράδειγμα, η επικεφαλής υποψήφια του SPD για τις ευρωεκλογές, Katarina Barley, είχε ταχθεί υπέρ του περιορισμού της μετατροπής διαμερισμάτων σε εξοχικές κατοικίες για την ηλεκτρονική πλατφόρμα Airbnb, για παράδειγμα. Είναι κακή συνήθεια, είπε, το γεγονός ότι πολύς ζωτικός χώρος, ιδίως σε αμφισβητούμενες οικιστικές περιοχές, μετατρέπεται σε Airbnb και παρόμοιες προσφορές.

Η ίδια ζητά από την ΕΕ να παρουσιάσει έναν κανονισμό για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου, ώστε ο τοπικός πληθυσμός να μπορεί και πάλι να βρει οικονομικά προσιτή κατοικία στις περιζήτητες πόλεις.

Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει περιορισμούς

Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης να επιβάλει αυστηρότερους περιορισμούς στις ενοικιάσεις κατοικιών για διακοπές το 2025. Στα τέλη Μαΐου, η Γερουσία ψήφισε έναν νέο νόμο, που θα επιτρέπει στους γαλλικούς δήμους να επιβάλλουν αυστηρότερους περιορισμούς στην ενοικίαση επιπλωμένων κατοικιών στο μέλλον.

Ως αποτέλεσμα, οι ιδιοκτήτες θα χάσουν ορισμένα προνόμια το 2025, όπως η φορολόγηση των εσόδων από ενοίκια, η υποχρέωση ενεργειακής αναβάθμισης και η πυροπροστασία. Η εκμίσθωση διαμερισμάτων που ιδιοκατοικούνται θα συνεχίσει να επιτρέπεται για μέγιστο χρονικό διάστημα 120 ημερών.

Η μακρά μάχη της Νέας Υόρκης κατά των βραχυχρόνιων μισθώσεων

Η Νέα Υόρκη μάχεται κατά των βραχυχρόνιων μισθώσεων εδώ και τουλάχιστον μιάμιση δεκαετία.

Το 2011, η Πολιτεία της Νέας Υόρκης ψήφισε τον νόμο περί πολλαπλών κατοικιών, ο οποίος απαγόρευε τη διαμονή σε πολυκατοικίες για λιγότερο από 30 ημέρες, εκτός εάν ο μόνιμος κάτοικος ήταν παρών. Η Airbnb, η οποία είχε πολεμήσει τον νόμο, δεν άλλαξε τις πολιτικές της για τις καταχωρίσεις μετά την έναρξη ισχύος του νόμου. Οι οικοδεσπότες υπόκειντο σε πρόστιμα, αλλά δεν ήταν υποχρεωμένοι να εγγραφούν στις αρχές.

Το 2021, το Δημοτικό Συμβούλιο της Νέας Υόρκης υιοθέτησε τον τοπικό νόμο 18, ο οποίος δεν θα έμπαινε σε ισχύ για δύο ακόμη χρόνια. Ένας κατάλογος απαγορευμένων κτιρίων επιτρέπει πλέον στους ιδιοκτήτες μεγάλων συγκροτημάτων διαμερισμάτων να εμποδίσουν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Ο νόμος απαιτούσε επίσης από πλατφόρμες όπως η Airbnb, η Vrbo και η Booking.com να διασφαλίζουν ότι όλες οι καταχωρίσεις έχουν έγκυρους αριθμούς καταχώρισης και να παρέχουν στοιχεία των οικοδεσποτών στην πόλη. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης αντιμετωπίζουν σημαντικά πρόστιμα. Εκπρόσωπος της Airbnb δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις μέχρι σήμερα.

Στο μεταξύ, η Airbnb, η οποία ήταν η μεγαλύτερη πλατφόρμα βραχυχρόνιας μίσθωσης στο Μεγάλο Μήλο, είδε τις δραστηριότητές της στην πόλη να αποδεκατίζονται, αν και η εταιρία δεν αναφέρει λεπτομερώς τα οικονομικά στοιχεία.

Η εταιρία αναλύσεων AirDNA διαπίστωσε ότι ο αριθμός των καταχωρίσεων της Airbnb στις πέντε συνοικίες για διαμονές κάτω των 30 διανυκτερεύσεων -που είναι ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι ταξιδεύουν- μειώθηκε κατά 83% από τον Ιούλιο του 2023 έως τον Ιούλιο του 2024. Αυτή είναι μια πτώση από 21.900 καταχωρίσεις κατά την προετοιμασία του νόμου για την εγγραφή των οικοδεσποτών έναντι μόλις 3.700 ένα χρόνο αργότερα.

Ωστόσο, οι συνολικές καταχωρίσεις της Airbnb -συμπεριλαμβανομένων των καταχωρίσεων για 30 ή περισσότερες διανυκτερεύσεις- έχουν μειωθεί μόνο κατά 24%. “Πολλές από αυτές τις καταχωρίσεις [για διαμονή 1-29 διανυκτερεύσεων] μετατράπηκαν αμέσως σε επιτρεπόμενες διαμονές μεγαλύτερης διάρκειας, 30 διανυκτερεύσεων ή περισσότερο, οι οποίες στη συνέχεια σημείωσαν αύξηση 29% κατά το τελευταίο έτος”, λέει ο Jamie Lane, επικεφαλής οικονομολόγος της AirDNA.

Έτσι, αν ο στόχος της πόλης ήταν να μετατρέψει τις καταχωρίσεις βραχυχρόνιων μισθώσεων σε μακροχρόνιες μισθώσεις, αυτό δεν συνέβη σε πολύ σημαντικό βαθμό.

Οι περιφερειακές συνοικίες, όπου το αποτύπωμα των ξενοδοχείων είναι σχετικά ελαφρύ, επλήγησαν ιδιαίτερα σκληρά. “Ο αντίκτυπος στην πόλη δεν ήταν ομοιόμορφος, με ένα εύρος επιπτώσεων στις καταχωρίσεις βραχυχρόνιων μισθώσεων για διαμονές κάτω των 30 διανυκτερεύσεων να έχουν μειωθεί περισσότερο από 90% σε επιμέρους αγορές στο Μπρονξ, το Μπρούκλιν και το Κουίνς, σε σχέση με το προηγούμενο έτος”, υποστηρίζει ο κ. Lane.

Τι υποστηρίζει ο συντάκτης του τοπικού νόμου 18 

Το πρώην μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου της Νέας Υόρκης, Ben Kallos, δήλωσε υπερήφανος για τον νόμο 18, τον οποίο συνέταξε το 2021.

“Είναι καλό να βλέπουμε ότι ο αριθμός των βραχυχρόνιων μισθώσεων στη Νέα Υόρκη έχει μειωθεί χάρη στον νόμο που συνέταξα”, αναφέρει ο κ. Kallos. Και προσθέτει: “Ωστόσο, σήμερα το πρωί 33.255 παιδιά ξύπνησαν σε ένα καταφύγιο αστέγων και με εξοργίζει να μαθαίνω ότι ορισμένοι προτιμούν να αφήνουν τα σπίτια τους άδεια, με την ελπίδα να διεκδικήσουν ξενοδοχειακές τιμές, για διαμονή 30 ημερών, από το να τα νοικιάσουν σε τιμές αγοράς, σε οικογένειες με παιδιά που έχουν απεγνωσμένη ανάγκη στέγασης”.

Παρόλα αυτά, ο ίδιος επισημαίνει ότι “η γλώσσα του τοπικού νόμου 18 ήταν σκόπιμα σιωπηλή σχετικά με το αν ο οικοδεσπότης έπρεπε να είναι παρών κατά τη διάρκεια της διαμονής, πόσοι επισκέπτες θα επιτρέπονταν ή τον αριθμό των κατοικιών. Αυτές οι λεπτομέρειες αφέθηκαν στην πόλη να τις ρυθμίσει”.

“Νομίζω ότι αυτό που ήλπιζα να στοχεύσω ήταν οι οικοδεσπότες της Airbnb που διέθεταν -όχι ένα ή δύο διαμερίσματα- αλλά εκατοντάδες. Υπήρχε κάποιος που είχε 400 -περισσότερα από κάποια ξενοδοχεία Marriott ή Hilton”, σημειώνει με νόημα.

Από τις 26 Αυγούστου, το Γραφείο Ειδικής Επιβολής της πόλης (OSE), το οποίο επεξεργάζεται αιτήσεις εγγραφής και επιβάλλει κυρώσεις για παραβάσεις, ενέκρινε 2.498 αιτήσεις εγγραφής και απέρριψε 2.542. Άρα έχει απορρίψει περισσότερες αιτήσεις από αυτές που εγκρίθηκαν, ενώ άλλα 1.612 επιστράφηκαν στους αιτούντες για πρόσθετες πληροφορίες ή διορθώσεις.

Επικρινόμενο για την πολύ αργή διεκπεραίωση των αιτήσεων εν όψει και των πρώτων ημερών εφαρμογής του νόμου, το Γραφείο έχει αποφασίσει για το 99,7% των αιτήσεων. Σε αυτές περιλαμβάνονται και εκείνες που επιστρέφονται στους οικοδεσπότες για διορθώσεις ή πρόσθετα στοιχεία.

Η Τσεχία θα περιορίσει τις ενοικιάσεις τύπου Airbnb

Το νομοσχέδιο που εγκρίθηκε από την τσεχική κυβέρνηση τον περασμένο μήνα περιλαμβάνει τον περιορισμό του αριθμού των ημερών που μπορεί να νοικιάζεται ένα ακίνητο ετησίως, καθώς και τον καθορισμό ενός ελάχιστου απαιτούμενου χώρου ανά επισκέπτη. Επίσης, εισάγει πιο αυστηρούς κανονισμούς και νέους φόρους για τους ξενώνες, τα Airbnbs και άλλα καταλύματα διακοπών, ευθυγραμμίζοντας τις υποχρεώσεις τους με τα παραδοσιακά ξενοδοχεία.

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα πρέπει να καταχωρούν τα στοιχεία των καταλυμάτων και των επισκεπτών μέσω μιας νέας πλατφόρμας, που αποκαλείται eTurista. Θα παρέχεται ένας αριθμός καταχώρισης για το ακίνητο, ο οποίος θα πρέπει να εμφανίζεται στις καταχωρίσεις των καταλυμάτων.

Εάν εγκριθεί, το νέο σύστημα θα συμβάλει στην αύξηση της εποπτείας των βραχυχρόνιων μισθώσεων, πολλές από τις οποίες λειτουργούν σήμερα σε μια “γκρίζα ζώνη”.

Επί του παρόντος, οι αξιωματούχοι εκτιμούν ότι το 40 έως 7% των διανυκτερεύσεων μέσω διαδικτυακών πλατφορμών δεν δηλώνονται, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια φόρων ύψους σχεδόν 32 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ τον Ιούλιο του 2025.

“Μάχη” και στην Ουγγαρία

Την αντίδραση των ιδιοκτητών καταλυμάτων Airbnb έχει προκαλέσει η πρόταση για πλήρη απαγόρευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, από το 2026, στην 6η περιφέρεια, στο κέντρο της Βουδαπέστης, απόφαση η οποία θα παρθεί μέσω δημοψηφίσματος, που έχει ανακοινώσει η τοπική Αρχή.

Το Airbnb θεωρείται όλο και περισσότερο ως πληγή για τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, παρέχοντας στους τουρίστες φθηνά καταλύματα, αλλά αναδιαμορφώνοντας τις γειτονιές, δημιουργώντας στεγαστική κρίση και ανεβάζοντας το κόστος ζωής.

Ωστόσο, στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας, μια πόλη φημισμένη για την τεράστια τουριστική της αγορά, η κίνηση για τον περιορισμό του Airbnb έχει προκαλέσει την αντίδραση των ιδιοκτητών διαμερισμάτων.

Ο Balázs Schumicky, πρόεδρος της Ουγγρικής Ένωσης Ιδιοκτητών Διαμερισμάτων, ανέφερε μιλώντας στο InfoRadio ότι, η απαγόρευση των καταλυμάτων Airbnb δεν θα λύσει τα προβλήματα της 6ης περιφέρειας και ότι αυτά τα καταλύματα προσφέρουν ένα μεγάλο χρηματικό ποσό στην ανάπτυξη της περιοχής.

Το τοπικό συμβούλιο της 6ης περιφέρειας ανακοίνωσε στις αρχές Αυγούστου ότι θα διεξάγει δεσμευτικό δημοψήφισμα τον Σεπτέμβριο, σχετικά με την απαγόρευση της ενοικίασης καταλυμάτων τύπου Airbnb. Στην περίπτωση που η απόφαση είναι υπέρ της πρότασης, από την 1η Ιανουαρίου 2026, κανένα διαμέρισμα δεν θα πρέπει να νοικιάζεται σε τουρίστες σε βραχυπρόθεσμη βάση.

Η ψηφοφορία θα βασιστεί σε μια εντολή που δόθηκε από το ουγγρικό κοινοβούλιο το 2020, η οποία παρείχε στους δήμους την εξουσία να καθορίζουν τον αριθμό των ημερών τον χρόνο κατά τις οποίες μπορούν να ενοικιάζονται τα καταλύματα.

“Αυτό όμως που δεν μπορούν να αποφασίσουν οι ντόπιοι, και δεν κοινοποιεί ο δήμος, είναι ότι οι ξενώνες σε πολυκατοικίες θα συνεχίσουν να υποδέχονται τουρίστες, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της απόφασης”, δήλωσε στο InfoRadio ο Ούγγρος πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Διαμερισμάτων.

Ο Balázs Schumicky πιστεύει ότι η απαγόρευση των διαμερισμάτων Airbnb θα προκαλούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα επέλυε. Από τη μία πλευρά, η 6η περιφέρεια θα έχανε, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, περίπου 1 δισεκατομμύριο φιορίνια (2,54 εκατομμύρια ευρώ) σε φορολογικά έσοδα, ενώ, από την άλλη πλευρά, οι ξενώνες θα συνεχίσουν να προσελκύουν” φθηνούς τουρίστες για πάρτι”, που δεν σέβονται τους κανόνες της κοινοτικής διαβίωσης, και με την κατάργηση των ιδιωτικών καταλυμάτων, αυτό είναι πιθανό να αυξηθεί.

Ο δήμος της Βουδαπέστης προβλέπει ότι ορισμένα από τα υπό εξαφάνιση διαμερίσματα Airbnb θα εξελιχθούν σε υπενοικιάσεις. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα, η εξάλειψη των ιδιωτικών καταλυμάτων δεν θα ήταν επωφελής ούτε για τις πολυκατοικίες, καθώς θα μπορούσε να παρατηρηθεί η εμφάνιση κακών ενοικιαστών ή η απώλεια ενοικιαστών διαμερισμάτων που έχουν συμφέρον να συμβάλουν στα έκτακτα έξοδα του κτιρίου -όπως μια δαπανηρή επισκευή ανελκυστήρα.

Ο επικεφαλής της ένωσης επανέλαβε επιπλέον ότι, η περιφέρεια θα χάσει σοβαρά φορολογικά έσοδα από το τέλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

«Αν το συγκρίνουμε με τα 260 εκατομμύρια φιορίνια για την ανακαίνιση των δρόμων ή τα 860 εκατομμύρια φιορίνια για τη λειτουργία και συντήρηση των παιδικών σταθμών, αυτό το 1 δισεκατομμύριο φιορίνια είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό», είπε.

Και τα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν περιορισμούς

Ακόμη και αν η ξενοδοχειακή βιομηχανία επικρίνει γενικά αυτό που θεωρεί αθέμιτο ανταγωνισμό από τις πύλες βραχυχρόνιας μίσθωσης, τα ξενοδοχεία σε ισχυρά προπύργια πρέπει επίσης να βιώνουν όλο και περισσότερο περιορισμούς. Στο Άμστερνταμ, για παράδειγμα, νέα ξενοδοχεία μπορούν να ανοίξουν στο μέλλον μόνο αν κλείσει ένα παλαιότερο ξενοδοχείο σε αντιστάθμισμα. Ο συνολικός αριθμός των κλινών δεν μπορεί να αυξηθεί. Απαραίτητη προϋπόθεση για ένα νέο άνοιγμα είναι το κατάλυμα να έχει τουλάχιστον τέσσερα αστέρια σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ταξινόμηση των ξενοδοχείων.

Το νέο κατάλυμα πρέπει επίσης να έχει υψηλότερα πρότυπα, για παράδειγμα στον τομέα της βιωσιμότητας, από το ξενοδοχείο που έκλεισε. Προτεραιότητα δίνεται επίσης σε νέα ανοίγματα εκτός του κέντρου της πόλης. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 500 ξενοδοχεία και άλλα τουριστικά καταλύματα στο Άμστερνταμ.

Αντιδρά η ΠΟΜΙΔΑ: Όχι στο «πογκρόμ» κατά της βραχυχρόνιας μίσθωσης!!!

Με επιστολή της προς την κυβέρνηση, πριν από λίγες ημέρες, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων, αντιδρά στο ενδεχόμενο επιβολής περιορισμών στην βραχυχρόνια μίσθωση.

Η επιστολή έχει ως εξής:

“Αξιότιμε κε Πρόεδρε, κοι Υπουργοί, κε Διοικητά

Με θλίψη μας διαβάζουμε και πάλι στον Τύπο ότι η Κυβέρνηση, υπό την ασφυκτική πίεση του ξενοδοχειακού κλάδου, ετοιμάζεται να νομοθετήσει μέτρα για την «πάταξη» ενός θεσμικού πυλώνα του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, της βραχυχρόνιας μίσθωσης κατοικιών, επιβάλλοντας περιορισμούς και επιβαρύνσεις που θα την καταστήσουν μη βιώσιμη.

Οι ιδιοκτήτες που ασχολήθηκαν με αυτήν, επένδυσαν σημαντικά ποσά στην αγορά, εκσυγχρονισμό και εξοπλισμό τους, συχνά με εκτεταμένο τραπεζικό δανεισμό, αναβάθμισαν ολόκληρες γειτονιές στο κέντρο της Αθήνας, με τα κτίρια που ανακαίνισαν, με τα καταστήματα που άνοιξαν, δίνοντας ζωή και αξία στις περιουσίες των πολιτών, πράγμα που αναγνώρισε έμπρακτα και το Υπουργείο Οικονομικών, διπλασιάζοντας τις αντικειμενικές αξίες τους στις περιοχές αυτές! Εν όψει των ανωτέρω, και του ότι οι σχετικές διαβουλεύσεις διεξάγονται μονομερώς χωρίς να έχουμε κληθεί να διατυπώσουμε και εμείς τις απόψεις μας, θεωρούμε χρήσιμο, πριν αποφασίσετε, να λάβετε υπόψη σας τις εξής πολύ σημαντικές παραμέτρους του όλου θέματος:

  1. Η ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Η τεράστια χρησιμότητά του για τις οικονομίες και τις κοινωνίες των τουριστικών χωρών δεν αμφισβητείται παρά μόνον από όσους έχουν συμφέρον στην συνέχιση της μονοπώλησης των εσόδων του τουρισμού από την ξενοδοχεία, τα οποία εν πάση περιπτώσει δεν φαίνεται να έχουν πληγεί από την ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η αύξηση του αριθμού των τουριστών στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια οφείλεται κυριολεκτικά στην άνθηση αυτής της δραστηριότητας, σε συνδυασμό και με την οικονομική κρίση, αλλά και με τις δυνατότητες μεσολάβησης που έχουν οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές πλατφόρμες!
  2. Η βραχυχρόνια μίσθωση δεν επιδοτήθηκε από το Κράτος ούτε κατά την δημιουργία της υποδομής της, ούτε κατά την περίοδο του Covid, σε αντίθεση με τον ξενοδοχειακό κλάδο που ενισχύθηκε πολλαπλά με πλουσιοπάροχες επιδοτήσεις, χαμηλότοκα δάνεια, μη επιστρεπτέες προκαταβολές, επιδοτήσεις εργαζομένων, αλλεπάλληλες ρυθμίσεις οφειλών και σωρεία άλλων ευεργετικών μέτρων που χρηματοδότησαν οι έλληνες φορολογούμενοι!
  3. Η βραχυχρόνια μίσθωση σήμερα ανήκει ιδιοκτησιακά και ασκείται κατά 100% από ελληνικά χέρια, όταν η ξενοδοχεία περιέρχεται όλο και πιο πολύ σε διεθνείς αλυσίδες και ξένα συμφέροντα!
  4. Η βραχυχρόνια μίσθωση διαχέει τα έσοδά της σε ευρύτερες κοινωνικές ομάδες, γι΄αυτό λέγεται και «οικονομία του διαμοιρασμού», σε αντίθεση με μεγάλο μέρος της ξενοδοχείας που με τα «βραχιολάκια» στα χέρια των «περιμανδρωμένων» τουριστών, τα κρατά αποκλειστικά δικά της!
  5. Η βραχυχρόνια μίσθωση φορολογείται ήδη πολύ βαρύτερα, με συντελεστή που φτάνει το 45% και χωρίς καμιά έκπτωση δαπανών, σε αντίθεση με τον ξενοδοχειακό κλάδο που φορολογείται με 22% και με έκπτωση όλων των δαπανών της!
  6. Η βραχυχρόνια μίσθωση υποχρεώνεται σε δήλωση των κρατήσεων της μέχρι τις 20 του επομένου μήνα, σε συνεχείς διασταυρώσεις και σε βαρύτατα πρόστιμα προς τους οικοδεσπότες και τους Διαχειριστές Ακίνητων, και η Ελλάδα και η ΑΑΔΕ βρίσκονται στην πρωτοπορεία της υποχρεωτικής χρήσης του ΑΜΑ, ενώ τα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα καταλύματα δεν έχουν τέτοιες υποχρεώσεις!
  7. Η βραχυχρόνια μίσθωση δεν ευθύνεται για την μείωση της προσφοράς μισθωμένης στέγης κύριας κατοικίας, ούτε προκάλεσε εξώσεις γιατί άνθισε στη χώρα μας τη δεκαετία του ’10 σε παλαιά, άδεια και εγκαταλελειμμένα σπίτια, διαμερίσματα, ημιτελή κτίρια και ιδίως απαξιωμένα γραφεία και πρώην βιοτεχνικούς χώρους των κέντρων των πόλεων που ποτέ μέχρι τώρα δεν αποτελούσαν κατοικίες. Σε αντίθεση με άλλες χώρες και γνωστές τουριστικές πόλεις με κορεσμένους αστικούς ιστούς -όπως η Βαρκελώνη ή το Αμστερνταμ- η Αθήνα και άλλες πόλεις μας, είχαν και εξακολουθούν να έχουν, πολλές δεκάδες χιλιάδες κενά, ακατοίκητα ή και ημιτελή κτίρια και παλαιά εγκαταλελειμμένα διαμερίσματα ή και γραφεία, που προσφέρονταν για ανακαίνιση και τουριστική αξιοποίηση. Ετσι πολλά από αυτά ανακαινίστηκαν ή αποπερατώθηκαν και επιπλώθηκαν για τη χρήση αυτή, και καταχωρήθηκαν στις διεθνείς πλατφόρμες, χωρίς να αποστερήσουν στέγη από την υφιστάμενη αγορά των μισθώσεων. Ιδιαίτερα σε πολλές πολυκατοικίες, εγκαταλελειμμένα ισόγεια και ημιυπόγεια διαμερίσματα 50ετίας και άνω ανακαινίστηκαν, και οι διαχειριστές των πολυκατοικιών με χαρά μετά από πολλά χρόνια, εισέπραξαν κοινόχρηστα για τα διαμερίσματα αυτά!
  8. Οι αιτίες της μείωσης προσφοράς μισθωμένης στέγης κύριας κατοικίας είναι η δημευτική φορολόγηση των μισθωμάτων + ΕΝΦΙΑ, η παλαίωση του κτιριακού δυναμικού της χώρας και η οικονομική αδυναμία των εκμισθωτών να το εκσυγχρονίσουν λειτουργικά και ενεργειακά! Αυτό λύνεται μόνον με μείωση της φορολογικής κλίμακας των μισθωμάτων και με ουσιαστική υποβοήθηση των ιδιοκτητών να ανακαινίσουν και εκμισθώσσουν το παλαιωμένο κτιριακό δυναμικό.

Σχετικά με τα καταστροφικά μέτρα που προαναγγέλονται, από τα οποία κανένα δεν πρόκειται να αυξήσει την προσφορά κύριας κατοικίας, επισημαίνουμε τα εξής:

*Μόνον σε πόλεις υπερκορεσμένες τουριστικά, όπως η Βαρκελώνη, το Παρίσι, το Αμστερνταμ, λαμβάνονται μέτρα περιορισμού των βραχυχρονίων μισθώσεων. Η Αθήνα και η χώρα μας απέχουν παρασάγγας από αυτές και θα είναι αυτοκαταστροφική κάθε τέτοια προσέγγιση.

*Ο περιορισμός σε 60 ή 90 διανυκτερεύσεις ετησίως, και σε έως δύο ιδιοκτησίες ανά ΑΦΜ, και μάλιστα ακόμη και σε επαγγελματικά κτίρια (που δεν είναι πρόσφορα για χρήση κύρια κατοικίας) ή και μονοκατοικίες, θα εξωθήσει μοιραία και αναγκαστικά τους επιτυχημένους του χώρου στην παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή. Αυτό θα μειώσει τόσο το ΑΕΠ της χώρας όσο και τα έσοδα (αλλά και τους φόρους που δεν θα εισπραχθούν) δεκάδων χιλιάδων μικροιδιοκτητών ακινήτων που συμβάλλουν ποικιλοτρόπως σε άλλους τομείς όπως στην ανακαίνιση κτιρίων, στην ανάπτυξη τοπικών επιχειρήσεων, κ.α.

*Το δικαίωμα των Δήμων να καθορίζουν ανώτατο ποσοστό κατοικιών για βραχυχρόνια μίσθωση θα μπορούσε να έχει λογική μόνον αν συνυπολογίζονται και οι κενές κατοικίες. Όμως εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους η εν λευκώ παράδοση του κλάδου στις διαθέσεις των δημοτικών αρχών…

*Το δικαίωμα των γενικών συνελεύσεων των πολυκατοικιών να αποφασίζουν αν θα επιτρέψουν τη βραχυχρόνια μίσθωση, όταν αυτή δεν απαγορεύεται από τον κανονισμό, θα μεταβάλει τις συνελεύσεις σε «πυγμαχικά ριγκ», κάτι που δεν χρειάζεται η ελληνική κοινωνία…

Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Υπουργοί, κύριε Διοικητά

Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι τα μονομερή μέτρα που προαναγγέλονται κατά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, οδηγούν όχι σε ρύθμιση, αλλά σε πραγματικό «πογκρόμ» κατά των ιδιοκτητών ακινήτων, των διαχειριστών της, των υπαλλήλων και των οικογενειών τους αλλά και προμηθευτών, επιχειρηματιών, καταστηματαρχών και των τοπικών κοινωνιών της χώρας μας.

Θα είναι όμως πραγματικά κρίμα, η κυβέρνηση να καταστρέψει έναν τόσο δυναμικό κλάδο της οικονομίας και του τουρισμού της χώρας μας, με ποσοστό φορολογικής συμμόρφωσης που φτάνει το 90%, και έσοδα 600 εκ. ευρώ από τις σχετικές πλατφόρμες, όπως ανακοίνωσε χθές ο Υφυπουργός των Οικονομικών κ. Χάρης Θεοχάρης, προξενώντας και τεράστια ζημιά στα δημόσια έσοδα, που θα απαιτήσει την  επιβολή πρόσθετων φόρων σε βάρος των πολιτών.

Με εξαιρετική εκτίμηση

Ο Πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ                               Ο Γεν. Γραμματεύς

Στράτος Παραδιάς                                            Τάσος Βάππας

Δικηγόρος Α.Π. – Πρόεδρος UIPI                 Δικηγόρος Α.Π., υ.Δ.Ν.”.

 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!