Σύμφωνα με έρευνα της Booking.com, τα καταλύματα είναι υπεύθυνα για 264 εκατομμύρια μετρικούς τόνους άμεσες και ελεγχόμενες εκπομπές ισοδύναμων CO2. Αυτή η ποσότητα αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του ετήσιου συνόλου που προέρχεται από τον τουριστικό κλάδο.
Ως εκ τούτου, όπως τονίζει η Booking.com στους συνεργάτες της, “είναι ζωτικής σημασίας, ως κλάδος, να συνεργαστούμε μεταξύ μας για να περιορίσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού. Το γεγονός ότι πολλοί πάροχοι καταλυμάτων κάνουν ήδη μεγάλα βήματα προς την κατεύθυνση μιας πιο βιώσιμης λειτουργίας αποτελεί αισιόδοξη προοπτική. Για παράδειγμα, περισσότερα από 16.500 καταλύματα στην Booking.com διαθέτουν και περιλαμβάνουν ήδη πιστοποιήσεις βιωσιμότητας τρίτων φορέων στις καταχωρίσεις τους”.
Η πλατφόρμα παρέχει δωρεάν μαθήματα, που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με τον Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UN Tourism) και αρκετούς ειδικούς σε θέματα βιωσιμότητας, για το πώς τα καταλύματα θα γίνουν πιο βιώσιμα.
Ο Xavier Font, καθηγητής Μάρκετινγκ Βιωσιμότητας στο Πανεπιστήμιο του Surrey, ένας από τους ειδικούς που συνέβαλαν για τη δημιουργία αυτών των μαθημάτων, σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους συνεργάτες της Booking.com, μεταξύ άλλων, αναφέρει:
Υιοθετήστε μια στρατηγική για τη βιωσιμότητα
Προς το παρόν, η βιωσιμότητα και η εμπορική αξία δεν φαίνεται να συνδέονται. Όπως αναλύεται στα μαθήματα, το να αυξήσει κανείς τη βιωσιμότητα στην επιχείρησή του έχει πολλά επιχειρηματικά προνόμια. Το σημαντικότερο είναι να καθοριστεί ποιες από τις ενέργειες που περιγράφονται σε αυτά τα σεμινάρια ευθυγραμμίζονται καλύτερα με τους τρέχοντες επιχειρηματικούς σας στόχους. Θα πρέπει να θέσετε προτεραιότητες.
Για παράδειγμα, εάν θέλετε να αυξήσετε τη βαθμολογία σχολίων των επισκεπτών σας, θα μπορούσατε να παρουσιάσετε όλους τους τοπικούς προμηθευτές με τους οποίους συνεργάζεστε. Αυτό θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε ισχυρότερους δεσμούς με τους επισκέπτες σας και να κάνετε την εμπειρία τους πιο προσωπική.
Αντίστοιχα, εάν θέλετε να περιορίσετε το λειτουργικό κόστος σας, μερικές μικρές αλλαγές θα μπορούσαν να σας εξοικονομήσουν πολλά. Για παράδειγμα, αν έχετε απομακρυσμένη πρόσβαση στη θέρμανσή σας, θα μπορείτε να την απενεργοποιήσετε αμέσως μόλις φύγουν οι επισκέπτες σας. Ή, εάν θέλετε να μειώσετε τη δαπάνη νερού, θα μπορούσατε να φροντίσετε ώστε οι κήποι σας να περιλαμβάνουν μόνο ενδημικά φυτά, φιλικά προς τους επικονιαστές, που χρειάζονται λιγότερο πότισμα.
Μια άλλη απλή αλλαγή που αρχίζουν να υιοθετούν τα ξενοδοχεία και έχω διαπιστώσει στο πανεπιστήμιό μας ότι έχει θετικά αποτελέσματα, είναι η εγκατάσταση συσκευών που παρακολουθούν τον χρόνο που διαρκεί ένα ντους. Όταν μιλάω με καταλύματα με σκοπό την υλοποίηση τέτοιου είδους πρωτοβουλιών, οι υπεύθυνοι μου λένε ότι δεν προτίθενται να προχωρήσουν σε καμία ενέργεια που πιστεύουν ότι θα μειώσει την ικανοποίηση των επισκεπτών. Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι γνωρίζω ξενοδοχεία που έχουν υιοθετήσει αυτή τη λύση και έχει μειώσει τη διάρκεια των ντους κατά 20%. Και στην πραγματικότητα, η πλειονότητα των επισκεπτών όχι μόνον δεν διαμαρτύρονται, αλλά αντίθετα ρωτούν πού θα μπορούσαν να αγοράσουν μια τέτοια συσκευή και για το σπίτι τους! Το μόνο που χρειάζεται είναι μεγαλύτερη ενημέρωση.
Κάντε οικονομία, αυξήστε τα έσοδα και επανεπενδύστε τις αποδόσεις σας
Πολύ συχνά μου λένε ότι το κόστος είναι ένα άλλο βασικό εμπόδιο για την εφαρμογή αλλαγών. Κατά τη γνώμη μου, εάν μπορείτε να μειώσετε τους λογαριασμούς σας και να βελτιώσετε τα σχόλια επισκεπτών σας, θα εξασφαλίσετε περισσότερες κρατήσεις και θα μπορείτε να επενδύσετε τα κέρδη σας και τα ποσά που εξοικονομείτε για να εφαρμόσετε περισσότερες από αυτές τις πρωτοβουλίες. Υπάρχουν πολλές επιλογές χαμηλού κόστους από τις οποίες μπορείτε να ξεκινήσετε και αυτές αναφέρονται συνεχώς στα σεμινάρια.
Να είστε προετοιμασμένοι να ρισκάρετε σε μικρή κλίμακα – και να μάθετε
Νομίζω ότι ήρθε ο καιρός να αλλάξει ο τρόπος που προωθούμε τη βιωσιμότητα. Η ουσία δεν είναι να καλλιεργείς ενοχές και να πατρονάρεις τους επισκέπτες. Από την άλλη, δεν αρκεί να ανακυκλώνουμε και να σβήνουμε τα φώτα.
Υπάρχουν πολλές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε. Πολλές από αυτές δεν ωφελούν μόνο το κλίμα. Θα σας βοηθήσουν να εξοικονομήσετε χρήματα, να συνεργαστείτε με την κοινότητά σας, να αυξήσετε την πληρότητα τους πιο ήσυχους μήνες και να έχετε καλύτερα σχόλια.
Αλλά για να αποκομίσετε αυτά τα οφέλη, θα πρέπει να ξεβολευτείτε και να αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις της διαχείρισης των αλλαγών, μαζί με τους υπαλλήλους σας.
Εάν διαθέτετε ή διαχειρίζεστε πολλά καταλύματα, είναι επίσης σημαντικό να θυμάστε ότι δεν χρειάζεται να υλοποιήσετε αυτές τις αλλαγές σε όλα μαζί, ταυτόχρονα. Δεν χρειάζεται καν να τις υλοποιήσετε σε όλη την έκταση ενός ξενοδοχείου. Δοκιμάστε τις πρωτοβουλίες σε ορισμένα επιλεγμένα δωμάτια και δείτε τι αποτελέσματα θα έχετε. Τα μικρά ρίσκα θα πρέπει να έχουν μεγάλες ανταμοιβές.
Επενδύστε σε πιστοποίηση από τρίτους φορείς
Αφού ολοκληρώσετε τα τέσσερα μαθήματα της Booking.com και του Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών, θα είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για το έργο της απόκτησης πιστοποίησης βιωσιμότητας από τρίτους φορείς. Σας συμβουλεύω πραγματικά να δώσετε προτεραιότητα σε αυτό.
Στο άμεσο μέλλον προβλέπω ότι η πιστοποίηση βιωσιμότητας θα αντιμετωπίζεται με παρόμοιο τρόπο με τις αξιολογήσεις υγιεινής τροφίμων στα εστιατόρια. Δεν θα επιλέγετε εστιατόριο με βάση τη βαθμολογία υγιεινής των τροφίμων, αλλά αν ένα εστιατόριο δεν έχει καθόλου αξιολόγηση ή η αξιολόγηση λείπει δεν θα πηγαίνετε καθόλου σε αυτό. Θεωρούμε την καθαριότητα προαπαιτούμενη. Σύντομα, θα θεωρούμε και τις βιωσιμότερες πρακτικές προαπαιτούμενες. Οι άνθρωποι θα αποφύγουν το κατάλυμά σας εάν γνωρίζουν ότι λειτουργεί μη βιώσιμα.
Υπάρχουν πολλές αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων μερών για τις οποίες μπορείτε να υποβάλετε αίτηση, με διάφορα κριτήρια. Προσωπικά, για τα καταλύματα στην Ευρώπη θα συνιστούσα το Green Key.
Η Sustonica είναι μια σχετικά νέα και πρώτη στο είδος της πιστοποίηση. Έχει σχεδιαστεί ειδικά για τα καταλύματα με παροχές προετοιμασίας γευμάτων και δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες κατοικιών διακοπών να επιτυγχάνουν συγκεκριμένα ορόσημα έναντι σχετικών παραμέτρων, αναφορικά με τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα.
Και οι δύο αυτοί οργανισμοί και πολλοί άλλοι αναγνωρίζονται από την Booking.com. Αυτό σημαίνει ότι μόλις αποκτήσετε κάποια πιστοποίηση, το κατάλυμά σας θα έχει μεγαλύτερη προβολή στην πλατφόρμα. Τα προγράμματα περιήγησης θα μπορούν να σας βρουν με βάση το φίλτρο «πιστοποίηση βιωσιμότητας». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Booking.com, το πιο βιώσιμο ταξίδι είναι σημαντικό για το 80% των ταξιδιωτών, συνεπώς αυτό θα σας βοηθήσει να ανταποκριθείτε σε αυτή τη ζήτηση.