Σε «άσσο στο μανίκι» του Ελληνικού τουρισμού αναδεικνύεται η αγορά των εκδηλώσεων θεματικού χαρακτήρα (MICE, συναυλίες, παραγωγές). Η αγορά αυτή όχι απλώς συντονίζεται με την τάση των σύγχρονων καταναλωτών να ταξιδεύουν όλο και περισσότερο με αφορμή μεγάλες μουσικές διοργανώσεις και ειδικά ενδιαφέροντα, αλλά προσφέρει και μοναδικά πλεονεκτήματα στην προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού και στην απασχόληση.
Όπως επισημαίνει σε δηλώσεις του στο Tornosnews.gr ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Εταιριών Ενοικίασης Εξοπλισμού Εκδηλώσεων (HERCA), κ. Παναγιώτης Ποδηματάς, η αγορά εκδηλώσεων θεματικού τουρισμού αποδίδει 5,5 έως 7 φορές υψηλότερες δαπάνες ανά επισκέπτη σε σχέση με το μέσο τουρίστα της χώρας και καλύπτει 77 επαγγέλματα. Παράλληλα, ο τζίρος των 4 έως 5 δισ. ευρώ που σημειώνεται ετησίως στην Ελλάδα από το MICE (συναντήσεις, ταξίδια κινήτρων, συνέδρια και εκδηλώσεις), μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω κατά 10% έως 15% σε συνάρτηση με τον συναυλιακό τουρισμό, εάν βελτιωθεί η προώθηση του προϊόντος των εκδηλώσεων θεματικού τουρισμού.
Στόχος είναι να βελτιωθεί η διεξαγωγή εκδηλώσεων όλου του φάσματος στη χώρα μας, από ένα απλό εταιρικό συνέδριο από το εξωτερικό μέχρι μια μεγάλη συναυλία, «ώστε να μην κρίνεται αναγκαία η διαμεσολάβηση ξένων εταιριών», τονίζει ο κ. Ποδηματάς.
Στο πλαίσιο αυτό, η HERCA, εκπροσωπώντας τον επαγγελματικό εξοπλισμό εκδηλώσεων στην Ελλάδα, έχει όραμα να αναπτύξει τον θεματικό τουρισμό με το MICE, τις συναυλίες και τις παραγωγές, επάνω σε δύο άξονες: την εξάπλωση των μεγάλων εκδηλώσεων και συναυλιών στην Ελλάδα και την ασφάλεια σε όλο το φάσμα των event, για θεατές και καλλιτέχνες, με παραμέτρους την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και τη διερεύνηση διεθνών συνεργασιών.
Ισχυρό «lead» το ρεκόρ του 2024
Επιδίωξη του κλάδου είναι να σταθεί επάξια στα επίπεδα ρεκόρ των εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2024. Την περασμένη χρονιά, η HERCA κατέγραψε πάνω από 30.000 εκδηλώσεις, επισφραγίζοντας μία από τις καλύτερες χρονιές στην ιστορία της αγοράς εκδηλώσεων θεματικού τουρισμού στην Ελλάδα.
Οι πρώτες ενδείξεις για το 2025 παραπέμπουν σε αντίστοιχο αριθμό εκδηλώσεων με το 2024. Παρότι στο «καλεντάρι» έχουν ήδη μπει πολυάριθμες επερχόμενες εκδηλώσεις, είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα για την εφετινή χρονιά, αφού στο βασικό κορμό του ετήσιου budget, που συνιστούν οι εταιρικές εκδηλώσεις, ο χρόνος ενημέρωσης προς τον προορισμό έχει συρρικνωθεί σημαντικά.
Όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, οι κυριότερες διεθνείς αγορές που θα στηρίξουν τις εκδηλώσεις MICE, συναυλιών, παραγωγών στην Ελλάδα το 2025 είναι οι Ευρωπαϊκές, με πολύ καλά δείγματα από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αγγλία αλλά και τις Σκανδιναβικές χώρες.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με έρευνα της Statista (2023), η «πίτα» της Ευρωπαϊκής βιομηχανίας μουσικών εκδηλώσεων, από την οποία διεκδικεί μερίδιο και η Ελλάδα, ανέρχεται σε σχεδόν 9,5 δισ. δολάρια, ενώ σε επίπεδο MICE κυριότεροι ανταγωνιστές είναι η Ισπανία, η Ιταλία, και ειδικότερα η Βαρκελώνη, η Βιέννη, το Παρίσι και το Λονδίνο.
Η πρώτη μεγάλη διοργάνωση του 2025
Παράλληλα, μεγάλη δυναμική αναμένεται να αναπτυχθεί στον κλάδο εφόσον η Ελλάδα μπει ενεργά στο «παιχνίδι» της διεθνούς προώθησής της ως σημαντικός τόπος εκδηλώσεων. Στην κατεύθυνση αυτή, η προσέλκυση μεγάλων διοργανώσεων θέτει τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου αφού αυτές διαφημίζουν τους Ελληνικούς προορισμούς στο εξωτερικό ως ιδανικούς για την διεξαγωγή μεγάλης κλίμακας εκδηλώσεων.
«Θα πρέπει να αποδείξουμε ότι είμαστε σε θέση να διοργανώσουμε μια μεγάλη εκδήλωση MICE στην Ελλάδα, και, γι’ αυτό, πρέπει να προβάλλουμε τις εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί ήδη στη χώρα. Μεγάλες και σπουδαίες δουλειές θα διαφημίσουν τον προορισμό στο εξωτερικό», επισημαίνει ο κ. Ποδηματάς. Μια τέτοια, μεγάλη εκδήλωση για το 2025 είναι μια μεγάλη διοργάνωση παρουσίασης μοντέλων αυτοκινήτων, που έχει προγραμματιστεί για τον Φεβρουάριο, και θα διεξαχθεί στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, καθώς και μεγάλες συναυλίες που προγραμματίζονται για το καλοκαίρι.
Έρχεται ο τουρισμός Niche
Την ίδια ώρα, στις πιο πρόσφατες διεθνείς ταξιδιωτικές τάσεις, κυρίως στις γενιές millennial και Gen Z, παρατηρείται άνοδος του τουρισμού Niche, ενός νέου μοντέλου που συνδέεται με τον θεματικό τουρισμό εκδηλώσεων, αφού προτάσσει τη συνεχή αναζήτηση ελκυστικών και μοναδικών εμπειριών.
Σύμφωνα με έκθεση της GlobalData, ο τουρισμός Niche πλέον θεωρείται «mainstream» και έχει εξελιχθεί ως διαφοροποιητικός παράγοντας των brand, αποτελώντας κρίσιμο στοιχείο για τις εταιρίες που φιλοδοξούν να προσελκύσουν ταξιδιώτες του 21ου αιώνα και όχι απλώς μέρος της εξειδικευμένης προσφοράς μικρών και ανεξάρτητων φιρμών.
Μεγάλοι ταξιδιωτικοί όμιλοι έχουν εντάξει τον τουρισμό Niche στην προσφορά τους. Ο όμιλος TUI εξαγόρασε πολυάριθμους μικρούς τουριστικούς πράκτορες και ταξιδιωτικά γραφεία που ειδικεύονται στη γαστρονομία και το κρασί, το σκι, την περιπέτεια και τον «σκοτεινό» τουρισμό, ενώ η «Expedia Local Expert» επιτρέπει στους τουρίστες να εξατομικεύουν τα ταξίδια τους επιλέγοντας δραστηριότητες που διαφέρουν ανά προορισμό. Η ίδια τάση καταγράφεται και με την άνθηση των μπουτίκ ξενοδοχείων, που προσφέρουν εξατομικευμένες και μοναδικές εμπειρίες.