“ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”: Όλη η αλήθεια για τα Δημοτικά τέλη και τις επιβαρύνσεις από το  2025

114

ΘΕΜΑ : Όλη η αλήθεια για τα Δημοτικά τέλη και τις επιβαρύνσεις από το  2025:

Οι νέες αυξήσεις στα Δημοτικά τέλη και επιβαρύνσεις από το 2025 είναι πλέον γεγονός. Συγκεκριμένα αυξάνονται

  • Οι συντελεστές καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού
  • Τα τέλη ακίνητης περιουσίας
  • Ο Δημοτικός Φόρος επί των ηλεκτροδοτούμενων χώρων
  • Το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων και
  • Το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων
  • Τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού είναι δημοτικά τέλη που επιβάλλονται στους πολίτες και στις επιχειρήσεις για την κάλυψη των εξόδων που σχετίζονται με υπηρεσίες καθαριότηταςΑποκομιδή απορριμμάτων, ανακύκλωση, πλύσιμο και καθαρισμό δημόσιων χώρων και ΗλεκτροφωτισμόΦωτισμό δρόμων, πάρκων, πλατειών και άλλων δημόσιων χώρων.

Τα τέλη αυτά επιβαρύνουν Ιδιοκτήτες και ενοικιαστές κατοικιών (μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος) και Επιχειρήσεις και καταστήματα. Υπολογίζονται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου.

Αυξήθηκε κατά  12%

  • Το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) είναι ένας δημοτικός φόρος που επιβάλλεται επί της αξίας των ακινήτων και αποσκοπεί στη χρηματοδότηση των Δήμων για την κάλυψη διαφόρων αναγκών τους.

Το ΤΑΠ επιβαρύνει όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, δηλαδή:

Κατοικιών, Καταστημάτων, Γραφείων, Βιομηχανικών και εμπορικών ακινήτων ακόμα και Οικοπέδων.

Το ΤΑΠ εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος από τους  πάροχους ηλεκτρικής ενέργειας

Ο υπολογισμός του ΤΑΠ γίνεται βάσει της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και του συντελεστή που ορίζει ο Δήμος.

  • Ο Δημοτικός Φόρος επί των ηλεκτροδοτούμενων χώρων είναι ένας φόρος που επιβάλλεται σε ακίνητα που διαθέτουν ηλεκτροδότηση (κατοικίες, καταστήματα, γραφεία, επιχειρήσεις κ.λπ.).

Ο φόρος αυτός επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες ή τους ενοικιαστές ακινήτων που καταναλώνουν ηλεκτρικό ρεύμα. Ο υπολογισμός του γίνεται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου και την χρήση του. Ο φόρος εισπράττεται επίσης μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος από τον εκάστοτε πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας

  • Το Τέλος Διαμονής Παρεπιδημούντων είναι δημοτικός φόρος που επιβάλλεται σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια και λοιπά καταλύματα για τη διαμονή των επισκεπτών.

Θεωρητικά επηρεάζει τους πελάτες των τουριστικών καταλυμάτων, καθώς το τέλος επιβαρύνει τη διαμονή τους. Πρακτικά αυτό το τέλος επιβάλλεται στα ακαθάριστα έσοδα προ ΦΠΑ και οι ανωτέρω επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων, αναγκάζονται να απορροφούν αυτό το κόστος.

Αυξήθηκε από 0,5% σε 0,75%

  • Το Τέλος επί των Ακαθαρίστων Εσόδων είναι επίσης δημοτικός φόρος που επιβάλλεται σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις, και υπολογίζεται ως ποσοστό επί των ακαθαρίστων (δηλαδή των συνολικών) εσόδων τους προ ΦΠΑ.

Ο φόρος αυτός αφορά επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Εστίαση (εστιατόρια, ταβέρνες, καφετέριες, μπαρ, καφέ). Σε ορισμένες περιπτώσεις όπως κέντρα διασκέδασης, νυχτερινά κέντρα, το τέλος αυτό είναι 5%

Αυξήθηκε από 0,5% σε 0,75% στην εστίαση και ιδιαίτερα σημαντικό από 0 σε 0,5 % σε εμπορικά καταστήματα πώλησης ειδών λαϊκής τέχνης κλπ.

Η λογική των Δημοτικών Φόρων και Τελών βασίζεται στην αρχή της ανταποδοτικότητας, δηλαδή ότι τα έσοδα που προκύπτουν από αυτούς χρησιμοποιούνται για:

  • Τη συλλογή απορριμμάτων και την ανακύκλωση.
  • Την καθαριότητα των δημόσιων χώρων.
  • Τον φωτισμό δρόμων και πλατειών.
  • Έργα υποδομής και συντήρηση δημοτικών χώρων.
  • Έργα τουριστικής ανάπτυξης και τουριστικής προβολής.
  • Τη βελτίωση δημοτικών υπηρεσιών και υποδομών.

Στην πράξη, όμως, το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων κατευθύνεται στην κάλυψη λειτουργικών αναγκών του Δήμου και στη “συμμόρφωση” του προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα μόνο ένα μικρό ποσοστό να επιστρέφει σε κατοίκους και επιχειρηματίες.

Διαχωρισμός Φόρων και Τελών

Είναι σημαντικό να γίνει σαφής διάκριση ανάμεσα στα τέλη, που υπολογίζονται:

  1. Με βάση τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου: Αυτά επηρεάζονται άμεσα από τον πληθωρισμό και το αυξημένο κόστος ενέργειας. Ωστόσο, η προτεινόμενη αύξηση κατά 12% από τη Δημοτική Αρχή είναι υπερβολική, καθώς είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τον ετήσιο πληθωρισμό.
  2. Με βάση τον τζίρο των επιχειρήσεων: Αυτά αποπληθωρίζονται φυσικά, αφού η αύξηση του κόστους υπηρεσιών οδηγεί σε αύξηση του τζίρου, άρα και των δημοτικών εσόδων. Όμως αυτό που συμπιέζεται τελικά, είναι το καθαρό κέρδος των επιχειρηματιών, λόγω του επιβαρυμένου φορολογικού και ασφαλιστικού πλαισίου. Συνεπώς, η ποσοστιαία αύξηση των τελών αποτελεί επιπλέον επιβάρυνση για τους επιχειρηματίες.
  3. Επιβάλλεται για πρώτη φορά τέλος 0,5% επί των ακαθαρίστων εσόδων, σε καταστήματα ειδών λαϊκής τέχνης, ενθυμίων και δώρων και τουριστικών αναμνηστικών. Ειδικά τέτοιου είδους επιχειρήσεις επιβαρύνουν στο ελάχιστο ή καθόλου το περιβάλλον του νησιού. Παρόλα αυτά καλούνται αυτά τα καταστήματα που στηρίζονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από καθημερινούς βιοπαλαιστές ατομικούς επιχειρηματίες, να θυσιάσουν ένα μέρος από τον κόπο τους σε ένα ανούσιο έξοδο γι αυτούς.

Απαράδεκτη η αύξηση του Τέλους Διαμονής Παρεπιδημούντων και του Τέλους επί των Ακαθαρίστων Εσόδων

Ιδιαίτερα προβληματική είναι η προτεινόμενη αύξηση κατά 50% του Τέλους Διαμονής Παρεπιδημούντων και του τέλους επί των Ακαθαρίστων Εσόδων, τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει ήδη επιβάλει το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, από 1/1/2025 το αύξησε δραματικά δημιουργώντας διπλή επιβάρυνση τόσο στις επιχειρήσεις φιλοξενίας, όσο και στις επιχειρήσεις εστίασης όπου μάλιστα από 1/7/2024 τους επιβλήθηκε ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ 24% σε σερβιριζόμενα είδη, για τα οποία μέχρι 30/6/2024 βρισκόντουσαν στον μειωμένο συντελεστή 13%.

Γνωρίζουμε ότι επί των εσόδων από την είσπραξη των ανωτέρω τελών ορίζεται ποσοστό παρακράτησης και απόδοσης προς τον κρατικό προϋπολογισμό ύψους πέντε τοις εκατό (5%), από 22/12/2023, το οποίο όμως απέχει πολύ από την αύξηση του 50% που επιβάλει ο Δήμος.

Η αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων του Δήμου Αργοστολίου, είτε θα πλήξει άμεσα τη βιωσιμότητά τους είτε θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους. Παράλληλα, η έλλειψη ομοιογενούς σχεδιασμού (διαφορετική πολιτική μεταξύ των Δήμων) προκαλεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης.

Η αιτιολόγηση της αύξησης των τελών είναι γενικόλογη και αόριστη. Ο Δήμος όφειλε να παρουσιάσει μετρήσιμες δράσεις και τεκμηριωμένη ενημέρωση για τα έργα υποδομών που θα ωφελήσουν τις επιχειρήσεις. Αντί αυτού, η αύξηση επιβάλλεται χωρίς οικονομικό και τεχνικό σχεδιασμό, οδηγώντας σε μια αδιέξοδη εισπρακτική πολιτική που θεωρεί δεδομένο ότι ο τουρισμός θα καλύψει το κόστος, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στις τοπικές επιχειρήσεις.

Οι δράσεις του ‘’Επιχειρούμε Μαζί’’

Στις 29/01/2025 ζητήσαμε έκτακτο Διοικητικό Συμβούλιο από το επιμελητήριο Κεφαλονιάς και Ιθάκης με θέμα την αύξηση των δημοτικών τελών και επιβαρύνσεων πού επέβαλε ο Δήμος Αργοστολίου στους επιχειρηματίες . Ο λόγος του κατεπείγοντος ήταν ότι θέλαμε μια απόφαση η οποία θα συζητείτο παράλληλα με το αίτημα του εμποροεπαγγελματικού συλλόγου στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αργοστολίου  το οποίο θα συνεδρίαζε στις 5/2/2025. Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης  κύριος Σπαθής  όφειλε  να εισάγει αμέσως το αίτημα και εντός οκτώ (8) εργάσιμων  ημερών, να συγκαλέσει Διοικητικό Συμβούλιο.

Μέχρι  την 4/2/2025 δεν είχαμε λάβει καμία απάντηση και αναγκαστήκαμε να επανέλθουμε. Ζητήσαμε να επανεξεταστεί το αίτημα, επισημαίνοντας παραβίαση του κανονισμού . Για δεύτερη φορά ο κύριος Σπαθής μας αγνόησε και έφερε το θέμα σε τακτική συνεδρίαση στις 05/03/2025.

Η συζήτηση,  ήταν διεξοδική και η τελική απόφαση βασίστηκε πάνω στην εισήγησή μας. Αποφασίστηκε η παρέμβαση προς τα Δημοτικά  συμβούλια των δύο Δήμων  Αργοστολίου και Ληξουρίου ώστε να γίνει αναστολή της απόφασης  και  να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου.

Από εκεί και πέρα ο τρόπος που χειρίστηκε το θέμα το Επιμελητήριο ήταν να το αποσιωπήσει αλλά και να φροντίσει να μην φτάσει ούτε καν στα Δημοτικά  Συμβούλια των Δήμων για συζήτηση.

Ο συνολικός χειρισμός του κυρίου Σπαθή, η σκόπιμη καθυστέρηση και η τελική αποσιώπηση του ζητήματος δυστυχώς αποδεικνύει τις προεκλογικές μας θέσεις περί εξαρτήσεων και συγκοινωνούντων δοχείων.

Με εκτίμηση,

Ο επικεφαλής της παράταξης «Επιχειρούμε μαζί»

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΑΛΟΓΗΡΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!