Δεν φτάνει το χαράτσι για τα σκουπίδια , τέλος ταφής η ονομασία του, που έχει επιβληθεί τα τελευταία χρόνια στους δήμους από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη , την περασμένη Δευτέρα είχαμε και ένα Αρμαγεδδώνα αυξήσεων από την δημοτική αρχή Μιχαλάτου !
Τι είναι τα δημοτικά τέλη..
Τα δημοτικά τέλη είναι χρηματικές εισφορές που πληρώνουν οι δημότες στον δήμο για υπηρεσίες που παρέχονται στην τοπική κοινότητα, όπως η καθαριότητα, ο φωτισμός των δρόμων η συντήρηση κοινόχρηστων χώρων.
Τα τέλη δεν έχουν τέλος…
Η λίστα με τα βασικά τέλη που πληρώνουμε
- Το τέλος ταφής απορριμμάτων έχει επιβληθεί στο Δήμο Αργοστολίου (και σε όλους τους δήμους της χώρας) από την κυβέρνηση Μητσοτάκη το 2022 μέσω του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων (πρόεδρος ο Περιφερειάρχης Γ. Τρεπεκλής) . Οι Αργοστολιώτες το 2025 θα πληρώσουν 675.182,78€ . Αύξηση 51,70% μέσα σε δύο χρόνια ! Το 2023 -πρώτη χρονιά επιβολής του χαρατσιού- πλήρωσαν 445.063,58€
Πάντως ο Δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος, μέλος του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ απουσίαζε από τη συνεδρίαση που αποφάσισε το χαράτσι στους Αργοστολιώτες, όπως άλλωστε συστηματικά απουσιάζει !
- Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων (επιβάλλεται στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα τουριστικά καταλύματα) οικ. έτους 2025:
Το 2024 το τέλος ήταν το ελάχιστο που μπορεί να επιβληθεί δηλαδή 0,50%. Εφέτος (2025) όμως έγινε χρήση της δυνατότητας που έχει από το νόμο το δημοτικό συμβούλιο και αυξήθηκε κατά 50% φθάνοντας στο 0,75% !
- Τέλος κοιμητηρίων οικ. έτους 2025:
«Τη νύφη την πλήρωσαν» … τα χωριά του Δήμου (εκτός κοιμητηρίου Δραπάνου) όπου οι αυξήσεις ήταν της τάξης του 10% και συγκεκριμένα ανά κατηγορία:
Τέλος ενταφιασμού (3ετία): 55€ (από 50€)
Τέλος εκταφής: 33€ (από 30€)
Τέλος δικαιώματος χρήσης οικογενειακού τάφου: 165€ (από 150€)
Τέλος παράτασης ταφής (μετά την τριετία ανά έτος): 13€ (από 12€)
Τέλος ταφής οστών (για πρώτη φορά): 55€ (από 50€)
- Τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων (επιβάλλεται σε κάθε είδους, μορφής και ονομασίας καταστημάτων) οικ. έτους 2025:
Το τέλος αυτό επιβάλλεται από το νόμο στα:
α) κάθε είδους, μορφής και ονομασίας καταστημάτων, στα οποία πωλούνται για κατανάλωση εντός των χώρων δραστηριοποίησης το καταστήματος ή σε πακέτο, φαγητά, ποτά καφές, αναψυκτικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και γλυκίσματα, εφόσον διαθέτουν πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα,
β) ζυθοπωλείων και μπαρ, ανεξαρτήτως ιδιαίτερης ονομασίας και κατηγορίας,
γ) καντινών,
δ) νυχτερινών κέντρων, αιθουσών χορού και άλλων καταστημάτων με ποτά και θέαμα, καφωδείων, κέντρων διασκέδασης και χορευτικών κέντρων με μουσική και
ε) επιχειρήσεων καζίνο και των επιχειρήσεων που λειτουργούν εντός αυτού
Και επίσης στην κατηγορία υπάγονται και τα κέντρα διασκέδασης και τα καταστήματα των
πιο πάνω περιπτώσεων που λειτουργούν μέσα σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κάθε λειτουργικής μορφής και κατηγορίας, τα καταστήματα των πιο πάνω περιπτώσεων που λειτουργούν μέσα σε εμπορικά κέντρα, καθώς και στα οργανωμένα τμήματα των υπεραγορών (SUPER MARKETS) και των πολυκαταστημάτων, στα οποία πωλούνται έτοιμα φαγητά.
Η δημοτική αρχή Μιχαλάτου και πάλι έκανε χρήση της δυνατότητας που έχει από το νόμο για αυξήσεις και συγκεκριμένα με απόφαση του Δ.Σ. το τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων των καταστημάτων των περ. α) έως και γ) αυξήθηκε σε ποσοστό 0,75%.
Με βάση τα παραπάνω η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου αποκλειστικά από μέλη της παράταξης του δημάρχου αποφάσισε την «Επιβολή – αναπροσαρμογή του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων», το οποίο θα ισχύει σε όλη την περιφέρεια του Δήμου Αργοστολίου το 2025 όπως παρακάτω:
- Από ποσοστό 0,5% σε ποσοστό 0,75% επί των ακαθαρίστων εσόδων των :
α) κάθε είδους, μορφής και ονομασίας καταστημάτων, στα οποία πωλούνται για κατανάλωση εντός των χώρων δραστηριοποίησης το καταστήματος ή σε πακέτο, φαγητά, ποτά καφές, αναψυκτικά,γαλακτοκομικά προϊόντα και γλυκίσματα, εφόσον διαθέτουν πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα
β) ζυθοπωλείων και μπαρ, ανεξαρτήτως ιδιαίτερης ονομασίας και κατηγορίας
γ) καντινών.
- Σε ποσοστό 0,5% στις ακόλουθες κατηγορίες καταστημάτων :
α) ειδών λαϊκής τέχνης β) ενθυμίων και δώρων
γ) ενοικιάσεως σκαφών αναψυχής τοπικού χαρακτήρα, θαλάσσιων ποδηλάτων, ιστιοσανίδων, ειδών χρησιμοποιούμενων στην παραλία, σχολών εκμάθησης θαλάσσιων σπορ και εκμάθησης καταδύσεων,γενικότερα ειδών που χρησιμοποιούνται στη θάλασσα από τους λουόμενους
δ) ειδών χειμερινών σπορ, σκι και ορειβασίας, σχολών εκμάθησης χειμερινών σπορ
ε) ενοικιάσεων αυτοκινήτων, μοτοποδηλάτων, ποδηλάτων και ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) και παρόχων Ε.Π.Η.Ο. προς κοινή χρήση και
στ) τουριστικών προϊόντων-αναμνηστικών κάθε είδους.
- Τέλος ακίνητης περιουσίας (ΤΑΠ) οικ. έτους 2025::
Με την αριθ. 205/2011 απόφαση του ΔΣ του πρώην Δήμου Κεφαλονιάς η οποία επικαιροποιήθηκε καθορίστηκε ενιαίος συντελεστής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) για όλο το Δήμο Κεφαλλονιάς, ο οποίος ανέρχεται σε ποσοστό 0,30‰ επί της αξίας του ακινήτου.
Ο ίδιος συντελεστής ορίστηκε με την απόφαση 29/2020 και στον Δήμο Αργοστολίου.
Ο συντελεστής του ανέρχεται από μηδέν 0,25‰, μέχρι 0,35‰ και είναι ενιαίος για όλη τη διοικητική περιφέρεια (άρθρο 24 παρ.2 Ν.2130/93, ΦΕΚ 62/Α περί του δήμου).
Το ποσό που θα πληρώσει ο κάθε ιδιοκτήτης ακινήτου προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της αξίας κάθε ακινήτου επί τον συντελεστή του τέλους.
Πόσα είναι τα έσοδα του Δήμου Αργοστολίου από τα Τέλη
Δυο είναι τα βασικά τέλη :
1) ΤΑΠ
2023 έσοδα 310.000Ε και 2024 μέχρι και Νοέμβρη …. 270.000Ε
2)Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων
2023 έσοδα 220.000Ε και 2024 μέχρι και Νοέμβρη…. 570.000Ε
Ο Δήμος Αργοστολίου εισπράττει το χρόνο περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ από τους δημότες μέσω των τελών.
Να μπει ένα τέλος στα Τέλη!
Οι δήμοι, αντί να διεκδικούν δυναμικά από τις κυβερνήσεις την αύξηση της κρατικής επιχορήγησης για την κάλυψη των αναγκών τους, προτιμούν τον εύκολο δρόμο: επιβάλλουν διαρκώς αυξημένα δημοτικά τέλη στους δημότες, επιβαρύνοντας έτσι ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Αυτή η αντιλαϊκή πολιτική μεταθέτει το οικονομικό βάρος στους πολίτες, που καλούνται να πληρώνουν υποχρεωτικά ποσά, ανεξάρτητα από την ποιότητα των υπηρεσιών που λαμβάνουν από το Δήμο τους.
Τα δημοτικά τέλη, ωστόσο, επιβάλλονται με σκοπό να επιστρέφουν στους πολίτες μέσα από ποιοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, φωτισμού, συντήρησης κοινόχρηστων χώρων και άλλων βασικών υποδομών. Δυστυχώς, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, αυτά που προσφέρουν οι δήμοι είναι κατά πολύ λιγότερα από τα χρήματα που εισπράττουν από τους δημότες. Η δε διαχείριση των πόρων συχνά δεν είναι διαφανής, με αποτέλεσμα οι δημότες να πληρώνουν χωρίς να βλέπουν την αντίστοιχη βελτίωση στην καθημερινότητά τους.
Είναι καιρός οι δημοτικές αρχές να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και να προχωρήσουν σε πραγματική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, με σεβασμό στα χρήματα που συγκεντρώνουν από τους πολίτες. Οι δημότες δεν μπορούν να είναι το μόνιμο οικονομικό στήριγμα, ειδικά όταν οι ανάγκες τους μένουν ακάλυπτες, και οι Κυβερνήσεις να είναι στο απυρόβλητο από τις διεκδικήσεις των δήμων σε κρατικές επιχορηγήσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Στην εισήγηση της δημοτικής αρχής Μιχαλάτου η αύξηση στο ΤΑΠ δικαιολογείται ως εξής:
«Για το έτος 2025 προτείνεται λόγω αυξημένων αναγκών του Δήμου, αύξηση του συντελεστή σε 0,35‰ επί της αξίας του ακινήτου».
Τι σημαίνουν «αυξημένες ανάγκες» του Δήμου; Και γιατί ο δήμαρχος δεν ζητάει από την Κυβέρνηση, με τη συνδρομή του βουλευτή Παναγή Καππάτου, αύξηση της κρατικής επιχορήγησης για να καλύψει τις «αυξημένες ανάγκες» του ;
Πόσα ακόμα τέλη μπορούμε να αντέξουμε; Kαι μάλιστα τέλη «χωρίς ποιοτικό αντίκρισμα» στην καθημερινότητά μας;
Aς μπει ένα τέλος στα Τέλη!
Kefalonia Press