Παραλιακή Αργοστολίου: Ήπια κυκλοφορία ή δυστοπικό χάος;

Αυτά που διαδραματίζονται σχεδόν καθημερινά στην παραλιακή του Αργοστολίου, την οδό Αντώνη Τρίτση, από την έναρξη του έργου διαμόρφωσης των απέναντι της θάλασσας πεζοδρομίων, έχουν μετατραπεί για καταστηματάρχες, οδηγούς και πεζούς σε έναν πραγματικό εφιάλτη χωρίς τέλος. Από τα τραγελαφικά περιστατικά, όπως ζαρντινιέρες και δέντρα που φυτεύονται μπροστά από εισόδους καταστημάτων, μέχρι σοβαρές καταγγελίες για τις αρνητικές επιπτώσεις του έργου στη λειτουργία της πόλης, το τοπίο είναι αποκαρδιωτικό.

Κάθε μέρα, ο εργολάβος ή ο επιστάτης του έργου βρίσκονται αντιμέτωποι με οργισμένους καταστηματάρχες που απαιτούν απαντήσεις ή υποσχέσεις για λύσεις. Ωστόσο, τα προβλήματα δεν σταματούν στα πεζοδρόμια, αλλά επεκτείνονται και στο οδόστρωμα, στην κυκλοφορία.

Ο ωφέλιμος χώρος για τη διέλευση οχημάτων έχει μειωθεί δραματικά λόγω της επέκτασης των πεζοδρομίων. Οι εικόνες μιλούν από μόνες τους: στα σημεία όπου τα πεζοδρόμια έχουν ήδη διευρυνθεί, μόλις και μετά βίας χωρά ένα βανάκι ή τζιπ, ενώ η διέλευση φορτηγών τροφοδοσίας, πυροσβεστικών οχημάτων ή απορριμματοφόρων μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Η κατάσταση είναι χαοτική ειδικά στο παραλιακό μέτωπο της παλιάς αγοράς. Εκεί, τα παρκαρισμένα ΙΧ αναγκάζουν τους οδηγούς να σταθμεύουν μακριά από τα πεζοδρόμια για να αποφύγουν ζημιές από τις προεξέχουσες «χιονόμπαλες». Το αποτέλεσμα; Ο δρόμος στενεύει τόσο πολύ που σύντομα ούτε ΙΧ δεν θα μπορούν να περάσουν.

Οι οδηγοί, οι καταστηματάρχες και οι πεζοί παρακολουθούν σαστισμένοι την εφαρμογή της «μεγάλης ιδέας» της δημοτικής αρχής: να μετατραπεί ο κεντρικότερος δρόμος εισόδου του Αργοστολίου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.

Τι σημαίνει «ήπια κυκλοφορία»;

Οχι πάντως αυτό! Δευτέρα πρωί.

Ο όρος ‘ήπια κυκλοφορία’ αναφέρεται σε περιοχές όπου ο σχεδιασμός και η διαχείριση της κυκλοφορίας αποσκοπούν στη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων και στην ενίσχυση της ασφάλειας και της προσβασιμότητας για πεζούς και ποδηλάτες. Σε κεντρικούς δρόμους, η «ήπια κυκλοφορία» περιλαμβάνει:

  1. **Μειωμένη ταχύτητα οχημάτων**: Καθορισμένα όρια ταχύτητας (20-30 χλμ/ώρα) και υποδομές όπως πλακόστρωτα και κυρτώματα.
  2. **Προτεραιότητα στους πεζούς**: Διευρυμένα πεζοδρόμια και ειδική σήμανση.
  3. **Περιορισμός βαρέων οχημάτων**: Απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών και λεωφορείων σε συγκεκριμένες ώρες ή διαδρομές.
  4. **Υποδομές για εναλλακτικές μετακινήσεις**: Ποδηλατόδρομοι και μικτές διαδρομές για πεζούς και ποδήλατα.
  5. **Αισθητικές παρεμβάσεις**: Δεντροστοιχίες, καθίσματα και φωτισμός.
  6. **Ελεγχόμενη στάθμευση**: Περιφερειακά πάρκινγκ και περιορισμένοι χώροι στάθμευσης στο κέντρο.

### Οι προϋποθέσεις εφαρμογής «ήπιας κυκλοφορίας»

Ένας δήμος που αποφασίζει να εφαρμόσει ήπια κυκλοφορία οφείλει να εξασφαλίσει προηγουμένως εναλλακτικές λύσεις στάθμευσης. Χωρίς αυτές, κινδυνεύει να προκαλέσει κυκλοφοριακό χάος, δυσαρέσκεια και αποτυχία του μέτρου.

Σε ένα νησί όπου η πλειοψηφία των κατοίκων είναι άνω των 50 ετών, είναι αδιανόητο να τους υποχρεώνεις να παρκάρουν στο Ανοικτό Γήπεδο και να περπατούν σε επικίνδυνους δρόμους για να φτάσουν στην πόλη. Και αν καταφέρουν να φτάσουν, πώς θα επιστρέψουν στα αυτοκίνητά τους φορτωμένοι με ψώνια; Αυτές οι βασικές ανάγκες φαίνεται να αγνοούνται πλήρως από τη δημοτική αρχή του Θεόφιλου Μιχαλάτου.

### Αναπάντητα ερωτήματα και αμφιλεγόμενες επιλογές

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε επώνυμα άρθρα έχουν τεθεί σημαντικά ερωτήματα τα οποία δεν απαντήθηκαν ακόμα:

– Υπακούουν οι παρεμβάσεις της Αντ. Τρίτση στο πολεοδομικό σχέδιο του 1985;

– Υπάρχει πολεοδομική μελέτη που να καλύπτει τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις;

– Έχει δοθεί έγκριση από το Λιμενικό Ταμείο για τις παρεμβάσεις στην παραλιακή;


Τι είπε και τι δεν λέει ο Θεόφιλος

  1. Στις 25/10/2024 ο δήμαρχος Θεόφιλος Μιχαλάτος με αφορμή τη συνάντηση που είχε με τους καταστηματάρχες της Α. Τρίτση για το έργο,  βγάζει δελτίο τύπου στο οποίο μεταξύ των άλλων αναφέρει επί λέξη:

«Στο τέλος της συνάντησης, συμφωνήθηκε η διαδικασία εκτέλεσης του έργου, το οποίο θα ξεκινήσει από το οικοδομικό τετράγωνο της Alpha Bank και θα εκτελείται ανά τετράγωνο μέχρι της Σισσιώτισσα». 

Παρά την υπόσχεση το έργο ξεκίνησε ανάποδα…. από την Σισσιώτισσα προς την Alpha Bank. 

  1. Στη σύμβαση που υπέγραψε ο δήμαρχος με τον εργολάβο στις 5/10/2023 (ΑΔΑ: ΨΙΝ846ΜΓΤΤ-22Χ) ρητά αναφέρεται:

«Η παρέμβαση που αφορά στη δημιουργία ζώνης ήπιας κυκλοφορίας εντός της πόλης του Αργοστολίου, χωροταξικά ορίζεται από:

  • τις δημοτικές οδούς: Ανδρέα Χοϊδά (τμήμα της οδού), Αντώνη Τρίτση, Ανδρέα Μεταξά (τμήμα της οδού) και Σιτεμπόρων (8η Οικιστική ενότητα)
  •  τις δημοτικές οδούς: Ανδρέα Μεταξά (τμήμα της οδού), Αντώνη Τρίτση, Δεβοσέτου (τμήμα τηςοδού), Σιτεμπόρων, Κεφάλου, Μ. Δαυή, παράδρομος Δεβοσέτου (9η Οικιστική ενότητα)»

 Δηλαδή η ζώνη ήπιας κυκλοφορίας περιλαμβάνει και την οδό Σιτεμπόρων, όπου τα πεζοδρόμια θα διευρυνθούν περαιτέρω και οι θέσεις στάθμευσης θα εξαφανιστούν. Πώς θα λειτουργήσει η πόλη όταν ούτε η κεντρική είσοδος (Αντ. Τρίτση) ούτε η παράλληλη οδός (Σιτεμπόρων) θα διαθέτουν χώρο στάθμευσης; Λέξη δεν έχει πει για αυτό ο δήμαρχος.

### Το Αργοστόλι που θέλουμε

Όλοι θέλουμε ένα ανθρώπινο Αργοστόλι: με ευρύχωρα πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους, δέντρα και ζαρντινιέρες. Ωστόσο, αυτό που συντελείται αυτό το δάστημα στο Αργοστόλι μοιάζει περισσότερο με δυστοπικό εφιάλτη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πρωτεύουσας του νομού.

Η ανάπτυξη μιας πόλης δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος των κατοίκων της γιατί τότε δεν πρόκειται για ανάπτυξη.  Μόνο μέσα από διάλογο, σωστό σχεδιασμό και συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας μπορούμε να πετύχουμε ένα Αργοστόλι που θα είναι πραγματικά ανθρώπινο και λειτουργικό.  Και σε αυτό το σημείο ο λόγος πρέπει να περάσει στους επαγγελματίες της περιοχής, στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης. Αν δεν υπάρξει ο δικό τους λόγος το Αργοστόλι «κινδυνεύει» να πέσει θύμα μιας «δυστοπικής ανάπτυξης» που την ευαγγελίζεται μια δημοτική αρχή χωρίς τους δημότες.

=========

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ- Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Η μελέτη του έργου όπως έχει εγκριθεί στις 24/4/2023 (απόφαση 73/2023 της οικονομικής επιτροπής με ΑΔΑ: 67ΗΜ46ΜΓΤΤ-4ΥΗ) ΔΕΝ είναι και η μελέτη που εφαρμόζεται στο εν λόγω έργο.

Η σύμβαση του έργου υπογράφτηκε στις 5/10/2023 (ΑΔΑ: ΨΙΝ846ΜΓΤΤ-22Χ) στο ποσόν των     2.193.768,07 € με ΦΠΑ με το έργο να είναι ενταγμένο στο προβληματικό κάθε μέρα μέρα που περνάει και περισσότερο Ταμείο Ανάκαμψης (ΔΕΣ ΕΔΩ) .                                        

Σύμφωνα με τη σύμβαση του έργου θα πρέπει να ολοκληρωθεί 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης δηλαδή μέχρι 4/10/2024.

  • Το έργο ΔΕΝ  ολοκληρώθηκε μέχρι την συμβατική προθεσμία ΔΙΧΩΣ ΚΑΜΙΑ ΕΞΗΓΗΣΗ από την λαλίστατη δημοτική αρχή.
  • Πέρασαν  8 ολόκληροι μήνες από τη συμβατική προθεσμία των 12 μηνών ολοκλήρωσης του έργου για να εγκριθεί η μελέτη εφαρμογής από την δημοτική επιτροπή (απόφαση 166/4-6-2024 με ΑΔΑ: Ψ8ΦΡ46ΜΓΤΤ-ΣΧ0) που έγινε από τον ανάδοχο του έργου !
  • Ο εργολάβος πληρώνεται δύο τιμολόγια στις 6/9/2024 στο ποσόν των  373.238,64€ κι ενώ οι εργασίες ΔΕΝ έχουν ξεκινήσει η πρώτη ως προκαταβολή 257.645,84€ και η δεύτερη 115.592,80 €
  • Η δημοτική αρχή στη συνέχεια και 26 ημέρες μετά τη συμβατική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου στις 30/10/2024, δίνει παράταση 6 μηνών στον εργολάβο ολοκλήρωσης των εργασιών μέχρι 3/4/2025 βασικά λόγω βροχοπτώσεων ! (Ηρτανε μουσώνες στ’ Αργοστόλι).

Το έργο τελικά ξεκίνησε κούτσα -κούτσα αρχές του 2025 και ούτε 2 ½ μήνες πριν τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης των εργασιών βρίσκεται στα πρώτα μέτρα της παρέμβασης στην παραλιακή λεωφόρο οπότε και είμαστε εν όψει της 2ης παράτασης μάλλον και πάλι λόγω… βροχοπτώσεων και προφανούς ανικανότητας της δημοτικής αρχής να ολοκληρώσει έστω κι ένα έργο στην ώρα του!

 

 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Εγγραφείτε και αποκτήστε πρόσβαση στο αποκλειστικό μας περιεχόμενο!

Για την Κεφαλονιά που ονειρευόμαστε!
Λ. Βεργωτή 50, Αργοστόλι
Τηλ. Κέντρο: 26712 00130, Studio: 2671023000
Fax: 26712 00131

© 2016-2023 kefaloniapress.gr. Με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος. Μέλος του Μητρώου Online Media. Αρ. Μητρώου 13639