Με ψαλιδισμένες τις αρχικώς πανηγυρικές εξαγγελίες για παροχή αποζημίωσης σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους και αφού πέρασαν μήνες επί μηνών, κατατέθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο, αποκαλούμενο και «σκούπα», καθώς προσπαθεί να ρυθμίσει μια μακρά σειρά από διαδικαστικά θέματα λειτουργίας της Αυτοδιοίκησης.
Το εντυπωσιακό είναι ότι, ενώ υπάρχουν δεκάδες ρυθμίσεις που περιλαμβάνουν δημοσιονομικό κόστος, στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προσδιορίζεται επακριβώς η επίπτωση στον Προϋπολογισμό (πάνω από 25 εκατ. ευρώ) για ελάχιστες από αυτές. Το δεδομένο αυτό σχετίζεται πιθανότατα με τις πληροφορίες ότι το πολυνομοσχέδιο είχε «κολλήσει» στην έγκρισή του από τους δανειστές, οι οποίοι ελέγχουν ό,τι περνάει από το ΓΛΚ.
Πολλές από τις προβλέψεις του νομοσχεδίου είχαν εξαγγελθεί ήδη από τον τέως υπουργό Εσωτερικών Π. Κουρουμπλή στα τέλη του 2015(!) ενώ υποτίθεται πως ασχολήθηκε με το νομοσχέδιο και ο νυν υπουργός Π. Σκουρλέτης. Με δεδομένη την πρόσφατη κόντρα ανάμεσα στα δύο αυτά στελέχη για το θέμα των συμβασιούχων, πιθανολογείται ότι η κατάθεσή του προς ψήφιση θα δώσει την ευκαιρία στον κ. Σκουρλέτη να ισχυριστεί ότι όλα «βαίνουν καλώς» πλέον γενικότερα στις σχέσεις με το Μαξίμου. Μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο προβλέπει:
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΑΙΡΕΤΩΝ: Προβλέπεται χορήγηση αποζημίωσης στα μέλη των δημοτικών συμβουλίων. Η αρχική εξαγγελία έκανε λόγο για κάλυψη των εξόδων μετακίνησης όλων των δημοτικών συμβούλων και πολλοί τότε μίλησαν για προσπάθεια «ανοίγματος» του ΣΥΡΙΖΑ στα αυτοδιοικητικά στελέχη όπου δεν είναι δημοφιλής. Ομως, στην κατατεθείσα ρύθμιση εξαιρούνται οι δήμοι στις περιφέρειες Α’ και Β’ Αθηνών, Α’ και Β’ Πειραιά και Α’ Θεσσαλονίκης. Εξαιρούνται ακόμη και οι δημοτικοί σύμβουλοι των άλλων δήμων εάν κατοικούν σε απόσταση μικρότερη των 10 χιλιομέτρων από την έδρα του δήμου. Το ποσό της αποζημίωσης για κάθε συνεδρίαση δεν μπορεί να ξεπερνά το 1% της αντιμισθίας του δημάρχου Αθηναίων (2.850 ευρώ), δηλαδή τα 28,5 ευρώ.
Με τις προβλεπόμενες κρατήσεις, το καθαρό ποσόν δεν πρόκειται να ξεπερνά τα 90 ευρώ το μήνα καθώς ισχύει και όριο 4 συνεδριάσεων ανά μήνα. Υποτίθεται πως το μέτρο είχε εξαγγελθεί για να αντιμετωπίζουν οι δημοτικοί σύμβουλοι τα έξοδα από τις μετακινήσεις που είναι σημαντικές κυρίως στους αραιοκατοικημένους δήμους που καλύπτουν μεγάλη εδαφική έκταση. Ειδικά το όριο των 10 χιλιομέτρων αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, ιδιαίτερα για όσους αποδειχθεί πως έχουν το… προνόμιο να κατοικούν στα 9,9 χιλιόμετρα. Πάντως, το κόστος υπολογίζεται από το υπουργείο Εσωτερικών στα 6,73 εκατ. ευρώ!
ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΙ: Κόστος 11 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται επίσης για την καταβολή αντιμισθίας σε όλους ανεξαιρέτως τους αντιδημάρχους. Με διάφορες μνημονιακές διατάξεις, στους δήμους κάτω των 200.000 κατοίκων σχεδόν οι μισοί αντιδήμαρχοι ήταν άμισθοι και αυτό δημιουργούσε θέματα καθώς ασκούν καθήκοντα με συγκεκριμένες ευθύνες. Ο περιορισμός είχε συνέπεια να αναλαμβάνουν τέτοιες θέσεις μόνον συνταξιούχοι.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ: Στα 4,7 εκατομμύρια υπολογίζεται το κόστος για τη χορήγηση επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας σε πρόσθετες κατηγορίες εργαζομένων στους δήμους (συνεργεία απολύμανσης, αποφράξεις, βιολογικοί καθαρισμοί, υδραυλικοί, ηλεκτροσυγκολλητές κ.λπ.).
ΔΙΟΡΙΣΤΕΟΙ ΑΣΕΠ: Οι δήμοι μπορούν να καλύπτουν οργανικές θέσεις με προσωπικό που κατατάχθηκε σε προσωρινούς πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ και απασχολήθηκε τα έτη 2008-2010. Η δαπάνη που θα προκύψει υπολογίζεται στα 2,7 εκατ. ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ: Σε κάθε περιφέρεια συστήνονται έως δύο θέσεις δημοσιογράφων (είχαν καταργηθεί με τον «Καλλικράτη»). Εδώ πρέπει να υπάρχει λάθος, καθώς εκτιμάται ετήσιο κόστος 26.000 ευρώ το οποίο προφανώς δεν μπορεί να καλύπτει τις ετήσιες αποδοχές 26 δημοσιογράφων σε 13 περιφέρειες.
ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑΣ: Ετήσια δαπάνη 136.000 ευρώ εκτιμάται πως θα προκύψει από τη σύσταση μίας ακόμη θέσης ειδικού γραμματέα αρμόδιου για θέματα Ιθαγένειας στο υπουργείο Εσωτερικών μαζί με τους συνεργάτες αυτού. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα είχε επιχειρηθεί ανεπιτυχώς η σύσταση θέσης γενικού γραμματέα για μεταναστευτικά θέματα στο ίδιο υπουργείο.
Από εκεί και πέρα, δεν υπολογίζεται το κόστος για τους δήμους και περαιτέρω τον Κρατικό Προϋπολογισμό από μια σειρά άλλων ρυθμίσεων όπως:
-Η καταβολή αυξημένων αποδοχών σε εργαζομένους όπως οι καθαρίστριες σχολικών μονάδων λόγω αύξησης του μειωμένου ωραρίου απασχόλησης.
-Η απόδοση σε χρήμα των Μέσων Ατομικής Προστασίας (γάντια-στολές) και του γάλακτος που δεν χορηγήθηκε τα έτη 2012-2016. Εδώ τα ποσά αναμένονται αξιοσημείωτα.
-Η μη υποχρεωτική λύση των δημοτικών περιφερειακών θεάτρων (ΔΗΠΕΘΕ) που υπάρχουν σε δήμους ακόμη και αν έχουν παρουσιάσει οικονομική ζημία επί τρεις συνεχείς εταιρικές χρήσεις.
-Η απαλλαγή των Ιερών Ναών από την καταβολή ανταποδοτικών τελών στους δήμους για την αποκομιδή των απορριμμάτων.
-Η συμμετοχή δήμων σε επιχειρήσεις λειτουργίας ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών.
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΟΦΕΙΛΩΝ: Οπως συνηθίζεται σε κάθε τέτοιο πολυνομοσχέδιο, προβλέπονται και διευκολύνσεις για την εξόφληση οφειλών ιδιωτών προς τους δήμους. Αναλυτικά:
-Για τέλη και πρόστιμα που έχει καθυστερήσει η εξόφλησή τους, προβλέπεται απαλλαγή κατά 100% από τις προσαυξήσεις εάν εξοφληθούν εφάπαξ.
-Εάν εξοφληθούν σε έως 24 δόσεις, οι προσαυξήσεις μειώνονται κατά 80%.
-Εάν ρυθμιστούν σε έως 48 δόσεις, οι επιβληθείσες προσαυξήσεις μειώνονται κατά 70%.
-Μειωμένες προσαυξήσεις κατά 60% προβλέπονται εάν οι οφειλές ρυθμιστούν να εξοφληθούν σε έως 72 δόσεις.
-Ο ανώτατος αριθμός δόσεων για εξόφληση οφειλών είναι 100 και στην περίπτωση αυτή ισχύει και πάλι απαλλαγή από προσαυξήσεις, που περιορίζεται όμως στο 50%.
ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ