Ένας σπασμένος κάδος ανακύκλωσης αμετακίνητος επί μήνες και μια δημοτική υπηρεσία, που δεν απαντούσε ποτέ στα τηλέφωνα ήταν η αφορμή για να “συλλάβουν” οι δύο συνάδελφοι στο τεχνολογικό ινστιτούτο της Intracom, ο οικονομολόγος Ηρακλής Μπουραντάς και ο μηχανικός υπολογιστών Φώτης Ταλάντζης, την ιδέα μιας έξυπνης εφαρμογής, της Novoville. Η εφαρμογή στόχευε στη διευκόλυνση της επικοινωνίας των δημοτών με τις υπηρεσίες των δήμων, η οποία σκάλωνε στα συνήθη γρανάζια της γραφειοκρατίας.
“Τηλεφωνήσαμε στον Δήμο”, λέει ο κ. Μπουραντάς, “για να ζητήσουμε να αποσυρθεί ο σπασμένος κάδος και να αντικατασταθεί από έναν άλλο. Μετά από 40 λεπτά αναμονής στο τηλέφωνο και για ένα τόσο απλό ζήτημα δεν καταφέραμε να μιλήσουμε με την αρμόδια υπηρεσία”.
Της Νένας Μαλλιάρα
Από μια σύντομη έρευνα, οι δύο συνάδελφοι διαπίστωσαν πως κυρίως στις ΗΠΑ λειτουργούσαν κάποια ανάλογα συμμετοχικά συστήματα, ενώ στην Ευρώπη υπήρχε έλλειψη σε οργανωμένο επίπεδο. Ξεκίνησαν στα τέλη του 2014 να “τρέχουν” την ανάπτυξη της εφαρμογής αν και οι φίλοι τους τούς συμβούλευαν να μην πάρουν ρίσκο. Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κώστας Μπακογιάννης ήταν ο πρώτος που τους ενθάρρυνε, ενώ ο δήμος Βάρης – Βουλιαγμένης ήταν ο πρώτος μεγάλος πελάτης τους.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά, χρήση της εφαρμογής που έχει γίνει πλέον πολυεπίπεδη κάνουν 35 δήμοι στην Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία, την Ελβετία και το Βέλγιο. Στη Μ. Βρετανία μάλιστα, η αποδοχή φθάνει και στα υψηλά κυβερνητικά κλιμάκια. Πρόσφατα οι δύο νεαροί επιχειρηματίες πέρασαν το κατώφλι πρωθυπουργικής κατοικίας στην Downing Street και παρουσίασαν την πρωτοποριακή πλατφόρμα επικοινωνίας τους, καθώς η εταιρεία τους επελέγη ανάμεσα στις 10 εταιρείες – η μόνη ελληνική– από τις συνολικά 150 καινοτόμους επιχειρήσεις που διαθέτουν τέτοιου είδους συστήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με την ονομασία GovStart στο οποίο συμμετέχουν στελέχη της βρετανικής κυβέρνησης, οργανισμοί και ιδιωτικές εταιρείες, με στόχο τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της βρετανικής δημόσιας διοίκησης.
Το Novoville app
Τι κάνει ακριβώς το Novoville app; Κατεβάζοντας τη δωρεάν εφαρμογή στο smartphone, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αναφέρει άμεσα στο δήμο του το οποιοδήποτε πρόβλημα, που εντοπίζει στην πόλη ή στη γειτονιά του. Από μια λακκούβα, ένα σπασμένο σωλήνα με διαρροή, μια καμένη λάμπα, ένα παρατημένο αυτοκίνητο, μια διακοπή υδροδότησης κλπ. Ο δημότης μπορεί να βγάλει φωτογραφία και να γράψει προαιρετικά ένα συνοδευτικό σύντομο κείμενο, το οποίο μέσω της πλατφόρμας θα φθάσει άμεσα στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου. Παράλληλα, ο δημότης θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για την εξέλιξη του αιτήματός του.
Ταυτόχρονα οι Δήμαρχοι μέσω του διαχειριστικού συστήματος έχουν ζωντανή εικόνα της πόλης τους με πληθώρα μετρικών, στατιστικών στοιχείων και δεδομένων.
“Ο πλούτος των δεδομένων που παράγεται καθημερινά σε κάθε Δήμο αποτελεί μια σημαντική γνώση που έλειπε. Αυτόν τον πλούτο αξιοποιούμε και τον προσφέρουμε στις διοικήσεις των Δήμων για να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες, να περικόψουν λειτουργικά κόστη και να ασκήσουν πιο αποτελεσματικά τα καθήκοντα τους προς όφελος του πολίτη” αναφέρει ο κ. Ταλάντζης.
Σήμερα, η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα για την υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων, ηλεκτρονικές πληρωμές (π.χ. ύδρευση, πρόστιμα), καθώς και συμμετοχή σε διαβουλεύσεις τοπικού ενδιαφέροντος.
“Οι πολίτες ενδιαφέρονται όλο και λιγότερο για τα κοινά ενώ έχουν στη διάθεσή τους πλέον πολλά τεχνολογικά εργαλεία για να εκφράσουν την άποψή τους. Εμείς προσπαθήσαμε να παντρέψουμε την τεχνολογία με την δημόσια διοίκηση με στόχο να αποβάλλει τα χαρακτηριστικά του υδροκέφαλου τέρατος και να γίνει φιλική προς τον πολίτη. Έτσι, θα ακούγεται η φωνή των δημοτών και θα κτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης καθώς όλα είναι διαφανή και παράγεται μετρήσιμο αποτέλεσμα. Αυτή η σχέση εμπιστοσύνης φέρνει και την συμμετοχή. Π.χ. θα μπορούσε να γίνει διαβούλευση για τη δημιουργία ενός δημοτικού πάρκινγκ, μια πεζοδρόμηση κλπ. Έχουμε πρόσφατα παραδείγματα όπου σε 48 ώρες εξέφρασαν την άποψή τους 5.000 δημότες για ένα τοπικό ζήτημα με την αξιοποίηση της τεχνολογίας των Chatbots. Αυτή είναι η τελευταία καινοτομία μας, ιδιαιτέρως προσφιλής στους Βρετανούς που αγαπούν τις διαβουλεύσεις για τοπικά ζητήματα. Στην Ελλάδα ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης χρησιμοποίησε πρώτος την e –διαβούλευση για την υπό εξέταση Σύγχρονη Μονάδα Ολικής Διαχείρισης Απορριμμάτων”, λέει ο κ. Μπουραντάς.
Οι δημότες μπορούν, επίσης, μέσω της πλατφόρμας να ενημερώνονται για εκδηλώσεις, δρώμενα, να βλέπουν στο χάρτη τα φαρμακεία, τα ΚΕΠ, τις υπηρεσίες, τα μουσεία της περιοχής και τις ώρες λειτουργίας τους. Επίσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως εργαλείο διαχείρισης κρίσεων σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (πλημμύρες, πυρκαγιές, ατυχήματα).
H στήριξη από την Τρ. Πειραιώς
Η πλατφόρμα της Novoville χρησιμοποιείται σε περισσότερους από 35 Δήμους στην Ελλάδα (Πειραιά, Βόλου, Χαλκίδας, Νεάπολης-Συκεών στη Θεσσαλονίκη, Άρτας, Νάουσας, Αλίμου, Αιγάλεω, Νεμέας, Καρπενησίου, Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Αγιάς Λάρισας, καθώς και σε τουριστικούς δήμους όπως η Σίφνος, η Κέα, το Ναύπλιο, η Ηγουμενίτσα και πρόσφατα η Μύκονος).
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 91% των αιτημάτων που υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα, ικανοποιήθηκαν τις επόμενες ημέρες.
Η επιχειρηματική διάσταση της έξυπνης πλατφόρμας είναι εξίσου ενδιαφέρουσα. Από τα πρώτα της βήματα, η νεοφυής εταιρεία δέχτηκε την υποστήριξη και τη χρηματοδότηση του Piraeus Jeremie Technology Catalyst Fund, του επενδυτικού Fund της Τράπεζας Πειραιώς που στηρίζει τη νεοφυή και καινοτόμα επιχειρηματικότητα και έχει επενδύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 13 εκατ. ευρώ σε 21 καινοτόμες εταιρείες στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει ο κ. Νίκος Αντωνίου, Investment Μanager του Piraeus Jeremy Technology Catalyst Fund, “στηρίζουμε την προσπάθεια της Νovoville να επιτύχει τους επιχειρηματικούς της στόχους σε Ελλάδα και Ευρώπη”.
Οι στόχοι της νεοφυούς εταιρίας είναι αφενός να εμπλουτίσει την εφαρμογή με περισσότερες δυνατότητες, αλλά και να εξαπλωθεί σε περισσότερες από 240 πόλεις στην Ευρώπη τα επόμενα τρία χρόνια με τη χρηματοδότηση βρετανικών και ελληνικών funds.