ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
Κατατέθηκε από την κυβέρνηση της Ν.Δ. το νομοσχέδιο που φέρνει τροποποιήσεις στη λειτουργία περιφερειών και δήμων, στο όνομα της εύρυθμης λειτουργίας τους και της κυβερνησιμότητάς τους. Αποτελεί το πρώτο νομοσχέδιο της νέας κυβέρνησης για περιφέρειες και δήμους. Έχει στόχο να εξασφαλίσει πριν την έναρξη της θητείας των νέων συμβουλίων στις 1/9/2019 τον απόλυτο έλεγχο των περιφερειών και δήμων από το περιφερειάρχη και το δήμαρχο αντίστοιχα. Ενώ, ο αρμόδιος ΥΠΕΣ Τ. Θεοδωρικάκος έχει ήδη εξαγγείλει ότι σε επόμενο χρόνο θα φέρουν άλλο νομοσχέδιο για την κατάργηση της εκδοχής της απλής αναλογικής που ίσχυσε το 2019 για την εκλογή των συμβουλίων περιφερειών και δήμων.
Με αυτό το πρώτο νομοσχέδιο αλλάζουν ορισμένα άρθρα του «Κλεισθένη Ι» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που είχαν αντικαταστήσει άρθρα του «Καλλικράτη», σε παραπέρα συντηρητική κατεύθυνση για ενίσχυση του συγκεντρωτικού και αντιδημοκρατικού χαρακτήρα της τοπικής διοίκησης. Όπως, χαρακτηριστικά αναφέρει η εισηγητική έκθεση για το νομοσχέδιο: «Θα αποτρέπει την αδυναμία διοίκησης και την ακυβερνησία και, κατ’ ακολουθία, θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη άσκηση των αρμοδιοτήτων» και «Μεταφέρονται μία σειρά από αρμοδιότητες στην οικονομική επιτροπή προς την άμεση λήψη αποφάσεων, αλλά και την αποσυμφόρηση των συνεδριάσεων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων …». Γενικό μότο που θέλουν να επιβάλλουν είναι ότι αποτυγχάνει, πριν καν λειτουργήσει, η απλή αναλογική και ότι δημιουργεί παραλυσία, άρα χρειάζονται πλειοψηφικά συστήματα και συγκεντρωτικό κράτος. Δηλαδή αυτό που λέμε περιστολή δημοκρατίας.
Συγκεκριμένα οι ρυθμίσεις:
• Μεταφέρουν περισσότερες κρίσιμες εξουσίες και αρμοδιότητες από τα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια σε επιτροπές διοίκησης περιφερειών και δήμων (Οικονομική Επιτροπή Περιφερειών και Δήμων και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμων), σύμφωνα με το αυταρχικό μοντέλο του Κλεισθένη Ι, το οποίο ενισχύεται. Η Οικονομική Επιτροπή Περιφερειών και Δήμων θα μπορεί, εκτός από τον εισηγητικό ρόλο της, να αποφασίζει με μεγαλύτερη ευχέρεια για περισσότερα θέματα που αφορούν αύξηση κόστους συμβάσεων, διαγραφή χρεών, διευκόλυνση οφειλετών, απευθείας αναθέσεις έργων, μελετών, υπηρεσιών, έγκριση προϋπολογισμών Ν.Π. ή επιχειρήσεων δήμων, άσκηση ή παραίτηση από ένδικα μέσα, έγκριση εξόδων μετακίνησης μελών συμβουλίων και ιδιωτών, προσλήψεις δικηγόρου, ειδικών συμβούλων, ειδικών συνεργατών, επιστημονικών συμβούλων κλπ.
• Παράλληλα, θεσμοθετούν η παράταξη του περιφερειάρχη ή του δημάρχου να έχει απόλυτη πλειοψηφία σε όλες αυτές τις κρίσιμες επιτροπές, ακόμα και όταν δεν έχει την απόλυτη ή τη σχετική πλειοψηφία μέσα στο συμβούλιο. Άρα, επιτροπές με υπερεξουσίες και πλήρως ελεγχόμενες από τον περιφερειάρχη και το δήμαρχο για τη διευκόλυνση της χάραξης και εφαρμογής της δικής του πολιτικής.
• Εξασφαλίζεται πλειοψηφία του δημάρχου και του περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα δικαιοδοσίας του δήμου ή της Περιφέρειας (ΝΠΔΔ, Δημοτικά Ιδρύματα, ΝΠΙΔ, Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ), ώστε να υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της δραστηριότητας των Νομικών Προσώπων περιφερειών και δήμων με την πολιτική του περιφερειάρχη και του δημάρχου.
• Η ψήφιση του Προϋπολογισμού, του Τεχνικού Προγράμματος και του Επιχειρησιακού Προγράμματος, καθώς και τελών, θα απαιτεί σχετική πλειοψηφία επί των παρόντων μελών των συμβουλίων, βάσει των εισηγήσεων της Οικονομικής Επιτροπής.
Οι υπόλοιπες παρατάξεις δεν μπορούν να διατυπώνουν άλλη πρόταση, παρά μόνο αν υπάρχει προηγούμενη τεκμηρίωση και σχετική εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Για να γίνει αποδεκτή αυτή η πρόταση των μελών της αντιπολίτευσης χρειάζεται απόλυτη πλειοψηφία των μελών του Συμβουλίου.
• Θεσπίζουν τη δυνατότητα σύμπραξης δύο ή περισσότερων παρατάξεων, εφόσον όμως μια από αυτές είναι η παράταξη του περιφερειάρχη ή του δημάρχου, καταργώντας τη διάταξη που πρόβλεπε αυτό να ισχύει και για παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Η σύμπραξη αυτή κατοχυρώνεται με πρακτικό, δεν ανακαλείται και στη συνέχεια οι παρατάξεις θεωρούνται ενιαία παράταξη. Στόχος τους κυρίως η επανασυσπείρωση δυνάμεων του ίδιου πολιτικού φάσματος, που σε πολλές περιοχές κατέβηκαν με διαφορετικά ψηφοδέλτια για ευνοϊκότερους όρους διαπραγμάτευσης θέσεων και συμφερόντων, εκμεταλλευόμενες το νέο τρόπο εκλογής, ώστε να εξασφαλίσουν προσωποκεντρική «κυβερνησιμότητα» περιφερειών και δήμων, διατηρώντας το πνεύμα συναινέσεων, που επεδίωκε ο Κλεισθένης αλλά με άλλη μεθοδολογία για εμπλοκή και συνευθύνη ευρύτερου φάσματος πολιτικών δυνάμεων στην εφαρμογή των αντιλαϊκών πολιτικών από περιφέρειες και δήμους.
• Επίσης, στα πλαίσια της πιο ευέλικτης προσαρμογής του τοπικού κράτους στα συμφέροντα των επιχειρήσεων καταργείται ο θεσμός του διαμεσολαβητή και επαναφέρεται η θέση του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στους Δήμους και του Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης στις Περιφέρειες, ώστε και με συγκεκριμένη αρμοδιότητα και συμβολικά να υπηρετείται η επιχειρηματικότητα και τα συμφέροντα των εταιρειών.
• Ενώ, σε συνεργασία με τη Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, κάθε περιφέρεια προσλαμβάνει έναν εξειδικευμένο ειδικό σύμβουλο για θέματα πολιτικής προστασίας, ο οποίος συνεργάζεται όλο το έτος με την κεντρική κρατική δομή. Μια πολιτική προστασία που δρα κατασταλτικά και όχι προληπτικά και στρατικοποιείται όλο και περισσότερο.
Αυτές οι ρυθμίσεις επιβεβαιώνουν ότι περιστέλλεται ακόμη περισσότερο και αυτή η δημοκρατική επίφαση στη λειτουργία των δήμων, με την ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση του ρόλου των συμβουλίων, το συγκεντρωτισμό και τις υπερεξουσίες σε περιφερειάρχη και δήμαρχο. Καταρρέει κάθε ισχυρισμός ότι πρόκειται για λειτουργία αυτοδιοίκησης. Στην ουσία περιφέρειες και δήμοι αποτελούν ιμάντες του κρατικού μηχανισμού για την επιβολή των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών της Ε.Ε., του αστικού πολιτικού συστήματος προς όφελος των συμφερόντων του κεφαλαίου.
Το επιτελικό κράτος που προβάλλει η Ν.Δ. και ο σχετικός νόμος που ήδη ψήφισε για την κεντρική διοίκηση συμπληρώνεται και από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της για το τοπικό κράτος και επιβεβαιώνει ότι στην εποχή του ολοκληρωτικού καπιταλισμού το κράτος σε όλες τις πλευρές του αυταρχικοποιείται ακόμα περισσότερο, συνεχίζοντας το δρόμο με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που προώθησε και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Το ΝΑΡ για την Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ θα συνεχίσουμε να αποκαλύπτουμε το αντιδημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας περιφερειών και δήμων με τον Καλλικράτη και τον Κλεισθένη και με τις νέες αντιδραστικές αλλαγές που δρομολογεί η Ν.Δ..
Θα συνεχίσουμε να συμβάλλουμε, ώστε να δυναμώσει περισσότερο το διακριτό και δυναμικό ρεύμα των αριστερών αντικαπιταλιστικών κινήσεων που αποτελεί μέσα και έξω από τα συμβούλια σφήνα στα σχέδια του πολιτικού και οικονομικού κατεστημένου, δύναμη για τις ανάγκες και τα δικαιώματα της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων και για τη λαϊκή αυτοδιεύθυνση.
1/8/2019nar