Δεδομένων των συνθηκών καραντίνας που βιώνουμε αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στις Υγειονομικές δομές του νησιού μας, Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας , με αιχμή του δόρατος το Νοσοκομείο Αργοστολίου που σηκώνει όλο το βάρος των κρουσμάτων , ζητήσαμε από τον βουλευτή του Νομού μας κ. Παναγή Καππάτο να απαντήσει σε γραπτές ερωτήσεις του kefaloniapress για την κατάσταση των δομών Υγείας στο νησί μας , σε σχέση με τις δικές του ανακοινώσεις και εξαγγελίες και βεβαίως με την κυβερνητική πολιτική στον τομέα της δημόσιας Υγείας.
Κύριε Καππάτε,
Ήθελα να σας θέσω μερικά ερωτήματα όσο αφορά τις προλήψεις γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού στα Νοσοκομεία μας. Λαμβανουμε email τόσο από γιατρούς όσο και από νοσηλευτές οι οποίοι μετά τις ανακοινώσεις για προσλήψεις (διαβασε εδω) , αναζητούν στα σχετικά με τις προσλήψεις sites την προκήρυξη των προσλήψεων προκειμένου να κάνουν αιτήσεις και δεν βρίσκουν τίποτε. Εχουμε μάλιστα καταγγελία ενδιαφερόμενου ο οποίος τηλεφώνησε και στην 6η ΥΠΕ στη Πάτρα και υπάλληλος απάντησε ότι η υπηρεσία δεν έχει ιδέα για τις ανακοινώσεις του κ. Καππάτου.
Στην ανακοίνωσή μου (διάβασε εδω) , δεν έκανα λόγο για προσλήψεις. Οι προσλήψεις είναι συνάρτηση της προκήρυξης θέσεων και του ενδιαφέροντος που θα υπάρξει, κάτι το οποίο δεν μπορώ να προδικάσω. Η προσπάθεια από πλευράς μου ήταν να διασφαλιστούν όσο περισσότερες θέσεις ήταν δυνατόν, σύμφωνα με τις υποδείξεις του διοικητή του γενικού νοσοκομείου Κεφαλληνίας, στα πλαίσια εκτάκτων προσλήψεων που εξήγγειλε η κυβέρνηση για όλη την Ελλάδα. Το αίτημά μου προς την κυβέρνηση ήταν να γίνει δεκτή η πρόταση του διοικητή του νοσοκομείου για τα νοσοκομεία και κέντρα υγείας του Κεφαλονιάς & Ιθάκης στην Κατανομή Λοιπού Επικουρικού Προσωπικού. Η πρόταση του διοικητή τελικά έγινε δεκτή, ως προς τις ειδικότητες που χρειάζονται οι δομές υγείας του νομού μας. Ως προς το νοσηλευτικό & διοικητικό προσωπικό το αίτημα του κ. διοικητή που εγκρίθηκε, είναι το εξής:
Οσο αφορά την ενημέρωση των ενδιαφερομένων για αιτήσεις :
Με προηγούμενη ανακοίνωσή μου στις 12 Μαρτίου είχα ενημερώσει σχετικά με το άνοιγμα της πλατφόρμας για 3 ημέρες για έκτακτες προσλήψεις λοιπού επικουρικού προσωπικού, μετά και τις σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργού Υγείας. Μετά θα ακολουθούσε από το Υπουργείο η τελική κατανομή. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι ενδιαφερόμενοι που είχαν καταθέσει αίτηση επιτυχώς, πρέπει να επικοινωνούν με την 6η ΥΠΕ.
Στην έκτακτη ενίσχυση του προσωπικού προστέθηκαν στην πορεία, μετά από επικοινωνία μου με το Υπουργείο και τον διοικητή της 6ης ΥΠΕ, και 7 θέσεις επικουρικών ιατρών όπως ζήτησε ο διοικητής του νοσοκομείου (2 αναισθησιολόγοι, 2 παθολόγοι, 2 πνευμονολόγοι και 1 καρδιολόγος), οι οποίοι δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική ενίσχυση που προβλεπόταν για το νομό μας.
Γνωρίζω ότι πολλοί ενδιαφερόμενοι είτε δεν πρόλαβαν να κάνουν αίτηση εμπρόθεσμα, είτε έκαναν αιτήσεις με σφάλματα και ενώ πληρούν τις προϋποθέσεις, αυτές δεν έγιναν δεκτές.
Για το λόγο αυτό ζήτησα στις 27 Μαρτίου από το Υπουργείο Υγείας να ανοίξει ξανά η πλατφόρμα και όλοι όσοι ενδιαφέρονται να μπορέσουν να κάνουν την αίτησή τους, διότι μπορεί κάποιοι να μην πρόλαβαν, ή για να διορθωθούν σφάλματα στις αιτήσεις που είχα πληροφορηθεί ότι υπήρχαν. Για τον ίδιο λόγο θα έχω επικοινωνία αύριο με τον διοικητή της 6ης ΥΠΕ.
Υπενθυμίζω ότι οι προκηρύξεις που είχαν ανακοινωθεί πριν την εμφάνιση του κορονοϊού για πρόσληψη μόνιμου / επικουρικού ιατρικού προσωπικού είναι διαφορετική διαδικασία και εξελίσσεται παράλληλα.
Σε κάθε περίπτωση, οι ενδιαφερόμενοι, επειδή δυστυχώς υπάρχουν αρκετές αιτήσεις με σφάλματα, αν δεν είναι βέβαιοι πρέπει να επικοινωνούν με την 6η ΥΠΕ για τεχνική βοήθεια και διευκρινίσεις, ει δυνατόν πριν την κατάθεση της αίτησής τους. Η επικοινωνία με το Υπουργείο Υγείας και την 6η ΥΠΕ είναι δύσκολη ακόμα και για εμένα αυτή την περίοδο, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση και φόρτος εργασίας για όλους τους εργαζόμενους εκεί. Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να δείξουν κατανόηση και υπομονή αν δεν εξυπηρετούνται όπως θα ήθελαν.
Mε τούτα και με τα άλλα γιατρούς , πάντως, ακόμα δεν είδαμε..
Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι αν υπάρξει ενδιαφέρον οι θέσεις θα καλυφθούν. Ναι μεν γίνεται κάθε προσπάθεια ώστε να καλυφθούν τα κενά για αυτό το κρίσιμο διάστημα, έστω προσωρινά, αλλά η συζήτηση για τα κίνητρα που μπορεί να έχει κάποιος γιατρός ώστε να έρθει να ζήσει και να εργαστεί σε ένα νησί, δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει εν μέσω αυτής της κρίσης.
Αμέσως μετά πρέπει να αναζητήσουμε με άλλους νησιωτικούς νομούς κοινές λύσεις που θα βοηθήσουν στην πράξη να γίνουν πιο ελκυστικά τα νοσοκομεία μας. Για αυτό το πρόβλημα έχω ήδη συμφωνήσει με το Υπουργείο Υγείας κάτι πολύ σημαντικό ειδικά για το νοσοκομείο Αργοστολίου και θα σας ανακοινωθεί επίσημα τους επόμενους μήνες.
Γιατί λοιπόν η κυβέρνηση δεν επαναπροκηρύσσει τις 4.000 προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών που είχε προκηρύξει η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ , οι οποίες ακυρώθηκαν από την Κυβέρνηση της ΝΔ? Γιατί δεν προχωράτε στην επιτάχυνση της ανάληψης των καθηκόντων των 2.000 νοσηλευτών που, ενώ έχουν ανακοινωθεί, δεν έχουν ακόμη αναλάβει υπηρεσία?
Δεν υπάρχει κανένας λόγος κάποιας επαναπροκήρυξης. Μαζί με το επικουρικό προσωπικό οι προσλήψεις θα ξεπεράσουν τις 4200 και έχουν γίνει ήδη 2000. Η κυβέρνηση έχει ήδη δηλώσει ότι σταδιακά αυτές τις θέσεις θα τις μετατρέψει από επικουρικές σε μόνιμες. Θα μετατρέψει τις θέσεις επικουρικού προσωπικού σε επιμελητών Β’. Μπορείτε να ανατρέξετε στις δηλώσεις του Υφυπουργού Υγείας στη Βουλή.
Η ανάληψη καθηκόντων όσων προσλαμβάνονται γίνεται σταδιακά και θα υπάρξει επανεξέταση των όποιων κενών σε πανελλήνιο επίπεδο τις επόμενες μέρες, ώστε να ανοίξει ξανά η πλατφόρμα αιτήσεων για να συμπληρωθούν τα κενά. Ήδη, πέρα από το λοιπό επικουρικό προσωπικό για το οποίο και υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, έχω ενημερωθεί ότι για το νοσοκομείο Αργοστολίου εγκρίθηκε η πρόσληψη συμπατριώτη μας παθολόγου με καταγωγή από την περιοχή της Σάμης ως επικουρικού ιατρού και σήμερα θα έχω ενημέρωση για νεότερα στο ζήτημα των προσλήψεων. Επίσης ζητήθηκε από το Υπουργείο η πρόσληψη 2 επιπλέον επικουρικών ιατρών για το νοσοκομείο Ληξουρίου, πέραν των αριθμών που έχουν ανακοινωθεί.
Γενικότερα κ. Χιόνη, μέσα σε 8 μήνες δε θα μπορούσαμε να λύσουμε όλα τα προβλήματα της υγείας στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, αλλά πρέπει να σημειώσετε ότι έχει επιτευχθεί μεγάλη πρόοδος. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι το άλυτο επί 4 χρόνια ζήτημα των περιφερειακών ιατρείων στο νομό μας, επιλύεται πλήρως τις επόμενες μέρες. Πέρα από την βελτίωση που είχαμε ήδη πετύχει στην εξομάλυνση της λειτουργίας των περιφερειακών ιατρείων, πριν την εμφάνιση του κορονοϊου, απομένουν ακόμα 3 οργανικά κενά που θα καλυφθούν κι αυτά τις επόμενες μέρες.
Γίνεται μεγάλη προσπάθεια να έλθει προσωπικό σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες, με σημαντικές επιτυχίες σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα.
- Η φετινή χρονιά για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χάρη στην προσπάθεια πολλών ανθρώπων, ήταν μια από τις καλύτερες στην πρόσφατη ιστορία των νησιών μας σε επίπεδο κάλυψης κενών. Και μπορείτε να ρωτήσετε τη Α/θμια και την Β/θμια διεύθυνση εκπαίδευσης για την μεγάλη προσπάθεια που έκαναν και οφείλω να τους συγχαρώ δημόσια.
- Ο νομός μας είναι ένας από τους λίγους επαρχιακούς νομούς που ενισχύθηκε με επιπλέον αστυνομικό προσωπικό φέτος.
- Πριν λίγες μέρες είχαμε άλλη μια επιτυχία με 25 νέους εποχικούς πυροσβέστες και ίδρυση για πρώτη φορά στην ιστορία του νομού μας πυροσβεστικών κλιμακίων που καλύπτουν όλη την επικράτειά του.
Το ιατρικό προσωπικό είναι σαφώς πιο δύσκολη περίπτωση.
Για πόσο διάστημα θα διαρκέσουν οι προσλήψεις?
Οι προσλήψεις προβλέπεται να διαρκέσουν 36 μήνες για τους επικουρικούς ιατρούς και θα προσπαθήσω κι εγώ να μετατραπούν στη συνέχεια σε μόνιμες.
Επιτρέψατέ μου να πω κάτι σχετικά με δημοσίευμα στο οποίο αναφέρεται ότι πρέπει να έλθει το ταχύτερο δυνατόν (να επιταχθεί) εντατικολόγος ιατρός για να χειρισθεί τους αναπνευστήρες που δωρίζονται στο Νοσοκομείο, είναι μια λανθασμένη άποψη που εικάζω πηγάζει από άγνοια, διότι οι γιατροί του νοσοκομείου χειρίζονται τους αναπνευστήρες και όλα τα μηχανήματα. Αυτήν την χρονική στιγμή το νοσοκομείο έχει ανάγκη τις ειδικότητες που αναφέρονται πιο πάνω, όπως τις ζήτησε ο διοικητής.
Αντιλαμβάνεστε ότι η μονιμότητα θα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κίνητρα για τους ανθρώπους στον χώρο της υγείας και θα έλυνε γρήγορα το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε τώρα στα νοσοκομεία μας, την υποστελέχωση.
Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω ότι το ζήτημα της μονιμότητας είναι κίνητρο, όσον αφορά τους γιατρούς. Ίσως για τα αστικά κέντρα να είναι ένα σημαντικό ζήτημα. Όμως δεν είναι η «μαγική» λύση για το πρόβλημα της υγείας στο δικό μας νομό.
Για την Κεφαλονιά και για άλλα νησιά η μονιμότητα στην πραγματικότητα αποτελεί συχνά αντικίνητρο. Τουλάχιστον για τις ιατρικές ειδικότητες που είναι πιο σπάνιες και περιζήτητες στο ΕΣΥ (πχ αναισθησιολόγοι). Δηλαδή, αυτές ακριβώς τις ειδικότητες που χρειαζόμαστε περισσότερο για να αναβαθμιστεί το νοσοκομείο και να ανοίξουν κι άλλες κλινικές.
Πολλοί γιατροί ναι μεν θεωρητικά θα ήθελαν να εργαστούν για κάποια χρόνια στην Κεφαλονιά, αλλά ο βασικός στόχος τους παραμένει να μετακινηθούν κάποια στιγμή σε μεγάλα νοσοκομεία των αστικών κέντρων. Άρα το ενδεχόμενο να καταλάβουν τη μόνιμη οργανική θέση τους στο ΕΣΥ σε νοσοκομείο της περιφέρειας, αποτελεί στην πραγματικότητα αντικίνητρο και για αυτό πολλοί αποφεύγουν να το κάνουν. Διότι θα πρέπει μετά να παραιτηθούν από τη θέση τους στο ΕΣΥ και προτιμούν να περιμένουν την ευκαιρία τους σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο. Για αυτό και σε πολλούς διαγωνισμούς δεν υπάρχει ανταπόκριση και ενδιαφέρον για κάποιες ιατρικές ειδικότητες, για τις οποίες ξέρουν ότι αργά ή γρήγορα θα προκύψει κενή θέση σε κάποιο μεγάλο νοσοκομείο.
Επίσης νέοι γιατροί που έχουν φιλοδοξίες για την εξέλιξη της καριέρας τους (ή και τη μετακίνησή τους αργότερα στον ιδιωτικό τομέα), προτιμούν εξ αρχής κάποιο από τα μεγάλα νοσοκομεία, όπου αντιμετωπίζουν πολλά περιστατικά, για να αποκτήσουν πιο γρήγορα την απαιτούμενη εμπειρία (και πρακτικά αλλά και για το βιογραφικό τους).
Το ίδιο ισχύει και για κάποιες δυσεύρετες ειδικότητες στο παραϊατρικό προσωπικό (π.χ. οι τεχνικοί για ιατρικά μηχανήματα όπως αυτά που υπάρχουν στις ΜΕΘ). Είναι κάτι που ισχύει και για πολλές άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όχι μόνο για το ΕΣΥ.
Είναι ένα πρόβλημα που αφορά σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και την τάση των νέων που έχουν γεννηθεί από τη δεκαετία του 80’ και μετά, να προτιμούν τη ζωή σε αστικά κέντρα. Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει δυσκολία επάνδρωσης πολλών δημοσίων ή άλλων βασικών υπηρεσιών λόγω έλλειψης προσωπικού.
Για αυτό μιλάμε πια για ένα υπερεθνικό διαχωρισμό υπαίθρου – αστικών κέντρων στην Ευρώπη και στον κόσμο. Μιλάμε όλο και περισσότερο όχι πια για χώρες που ανταγωνίζονται μεταξύ τους, αλλά για ισχυρές περιφέρειες σε διαφορετικές χώρες που ανταγωνίζονται. Εκεί που συγκεντρώνεται το υψηλής εκπαίδευσης ανθρώπινο δυναμικό, στις μεγάλες πόλεις.
Αντίθετα οι περιφέρειες ανά την Ευρώπη χωρίς μεγάλα αστικά κέντρα, μοιάζουν όλο και περισσότερο όσον αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Και η έλλειψη ανθρωπίνου δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης σε όλους τους τομείς, είναι από τα σημαντικότερα κοινά προβλήματα. Οι νησιωτικές περιοχές μάλιστα έχουν διπλό πρόβλημα.
Για να επιστρέψω στο δικό μας πρόβλημα, δε μιλάμε για κάτι που αφορά απλά τη μονιμότητα ή κάποιο μισθολογικό κίνητρο. Είναι διαπιστωμένο πρόβλημα αυτό που σας αναφέρω, για νοσοκομεία όπως το δικό μας. Αν μιλήσετε με επαγγελματίες υγείας, κυρίως όσους ασχολούνται με τη διοίκηση μονάδων υγείας αλλά και με γιατρούς, θα σας επιβεβαιώσουν αυτό που σας γράφω.
Άρα η λύση είναι, είτε περαιτέρω αύξηση των κινήτρων, είτε πιο εξειδικευμένα να δοθεί η δυνατότητα να μένουν κάποιοι γιατροί για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στα νοσοκομεία μας και μετά από κάποια χρόνια να έχουν δυνατότητα να επιλέξουν αν θέλουν να μείνουν ή να φύγουν.
Δε σας κρύβω ότι εργάζομαι για μια λύση πάνω σε αυτό το ζήτημα με το Υπουργείο Υγείας. Να μπορούν δηλαδή να έλθουν γιατροί στην Κεφαλονιά και αν το επιθυμούν, να αποχωρούν μετά από κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα (π.χ. 5 χρόνια). Aν υπάρχει κενή θέση αλλού, να μπορούν να αποχωρούν, χωρίς να χάνουν τη θέση τους στο ΕΣΥ. Αυτό ιδανικά (αν και είναι πιο σύνθετο) μπορεί να γίνει έστω για συγκεκριμένες ειδικότητες για τις οποίες υπό άλλες συνθήκες δεν θα υπήρχε ενδιαφέρον. Για αυτές τις ειδικότητες είναι ίσως το σημαντικότερο κίνητρο, για να προσελκύσουμε γιατρούς σε μικρότερα νοσοκομεία όπως της Κεφαλονιάς.
Είναι κρίσιμο να αντιληφθούμε λοιπόν ότι το πρόβλημα στα νοσοκομεία μας δεν αφορά μόνο τις θέσεις ή τους οργανισμούς, αλλά και την έλλειψη ενδιαφέροντος να καλυφθούν αυτές οι θέσεις. Εκεί χρειάζονται παρεμβάσεις.
Έχουν εξασφαλιστεί διαμερίσματα για την φιλοξενία των γιατρών και των νοσηλευτών σε Αργοστόλι και Ληξούρι? Έδειξαν ενδιαφέρον ιδιοκτήτες?
Γνωρίζετε ότι έχει αναλάβει σχετική πρωτοβουλία η Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλονιάς και Ιθάκης και από ότι έχω πληροφορηθεί υπήρξε επαρκές ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες.
Με αφορμή το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορονοϊού στο νησί μας βγήκαν στην επιφάνεια σοβαρές ελλείψεις στα υλικά υγιεινής και ασφάλειας του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, που θέτει σε κίνδυνο την σωματική τους ακεραιότητα. Είδατε κι εσείς ότι φτάσαμε στις εκκλήσεις για εράνους και δωρεές εκ μέρους γιατρών του Νοσοκομείοθ. Γιατί η κυβέρνηση δεν εφοδιάζει το προσωπικό με τον απαραίτητο εξοπλισμό την ώρα που χρήματα υπάρχουν. Την ώρα που ξοδεύονται εκατομμύρια για διαφημιστικά σποτ, που έτσι κι αλλιώς προσφέρονταν δωρεάν?
Για το υγειονομικό υλικό, καμία χώρα δεν ήταν έτοιμη για αυτό που αντιμετωπίζουμε. Είναι κάτι που αντιμετωπίζουμε πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία μας.
Γνωρίζετε παγκοσμίως κάποια χώρα που είχε επάρκεια σε ΜΕΘ ή υγειονομικό υλικό προστασίας για να αντιμετωπίσει τον κορονοϊό, χωρίς να πάρει περιοριστικά μέτρα; Αν ίσχυε αυτό, θα είχε πετύχει το μοντέλο της ανοσίας αγέλης στις πιο ισχυρές χώρες.
Σε κάποιες από αυτές τις χώρες είδαμε να χρησιμοποιούνται ακόμα και σακούλες σκουπιδιών ως προστατευτικό υλικό. Άρα δεν πρόκειται για πρόβλημα της Ελλάδας, όπου ευτυχώς τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα.
Οι μεγάλες βιομηχανικές χώρες θα έχουν επάρκεια σε υλικό προστασίας του προσωπικού του συστήματος υγείας τους τις επόμενες εβδομάδες, μόνο αφού πρώτα κινητοποιήσουν βιομηχανικές μονάδες που παρήγαγαν άλλα προϊόντα πριν την κρίση.
Εξαίρεση παγκοσμίως αποτελούν κάποιες ασιατικές χώρες (Νότια Κορέα, Σιγκαπούρη, Ταϊβαν κλπ) που είχαν ξαναπεράσει αυτή τη δοκιμασία δύο φορές και ήταν ήδη προετοιμασμένες από πλευράς επάρκειας υλικού, εκπαίδευσης του προσωπικού και πρωτοκόλλων αντίδρασης. Όμως ακόμα και αυτές οι χώρες τα καταφέρνουν μόνον λαμβάνοντας δρακόντεια περιοριστικά μέτρα που δε θα μπορούσαμε και δε θα θέλαμε ποτέ να λάβουμε στην Ελλάδα, διότι θα παραβιάζονταν κατάφορα θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα και ελευθερίες.
Ξεκαθαρίζω ότι το ζήτημα σήμερα δεν είναι αν απλά υπάρχουν τα χρήματα για την απόκτηση του απαραίτητου υλικού. Όπως έχετε ακούσει και από τον Υπουργό Υγείας υπάρχει έντονος παγκόσμιος ανταγωνισμός ποια χώρα θα αποκτήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό πρώτη, καθώς η παγκόσμια παραγωγή δεν καλύπτει τη ζήτηση.
Ο τομέας της Υγείας δεν ανήκει στις συντρέχουσες ή αποκλειστικές αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η υγεία αποτελεί δηλαδή ευθύνη των κρατών-μελών και οι δυνατότητες παρέμβασης και συντονισμού των συστημάτων υγείας εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αρκετά περιορισμένες.
Η ελληνική κυβέρνηση τα έχει καταφέρει πολύ καλά ως τώρα και έχει ήδη διασφαλίσει μελλοντική παραγωγή πέρα από αυτή που καταφθάνει στη χώρα μας κάθε μέρα (χθες έφθασαν αεροπορικώς 80 τόνοι). Ακολουθούνται οι οδηγίες της ομάδας λοιμωξιολόγων και επιδημιολόγων του Υπουργείου Υγείας, όπως πρέπει να γίνεται. Όσα υλικά φθάνουν στη χώρα μας προωθούνται σταδιακά στα νοσοκομεία που έχουν ανάγκη. Δεν μπορεί αυτό να γίνει αμέσως.
Το ίδιο γίνεται και με την παραγωγή και προμήθεια αντισηπτικών στην αγορά για τους πολίτες, όπου σταδιακά πλησιάζουμε στην επίτευξη επάρκειας με πενταπλασιασμό της παραγωγής. Ο αγώνας είναι τιτάνιος αλλά συντονισμένα αποδίδει καρπούς παντού.
Επίσης σημαντικό ρόλο έχει διαδραματίσει και η εξωτερική πολιτική σε αυτό τον τομέα. Η μεγάλη ενίσχυση που λαμβάνει η Ελλάδα σε υγειονομικό υλικό από κράτη όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οφείλεται στην ενεργητική αξιοποίηση των συμμαχιών μας και της δυνατότητας της χώρας μας να έχει κομβικό διεθνή ρόλο ως εγγυητής της σταθερότητας και την ειρήνης στην Ανατολική Μεσόγειο.
Τέλος, δεν υπάρχει τίποτα κακό με τις δωρεές και τους εράνους που γίνονται είτε στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη, είτε στην Ελλάδα, είτε παγκοσμίως. Είναι κάτι που γίνεται σε όλες τις χώρες, ακόμα και στις πιο πλούσιες, επειδή, όπως σας ανέφερα, κανένα σύστημα υγείας δεν θα μπορούσε να είναι προετοιμασμένο για αυτό που αντιμετωπίζουμε.
Με δωρεές και εράνους έχουν συμβάλλει από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο ως και απλοί πολίτες. Εκκλήσεις για ενίσχυση από εταιρείες και την κοινωνία των πολιτών, κάνουν οι εργαζόμενοι σε όλα τα νοσοκομεία του κόσμου.
Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί η Ελλάδα πρέπει να είναι εξαίρεση σε αυτό τον τομέα. Θεωρώ ότι περισσότερο πρέπει να προβάλλουμε, παρά να κατηγορούμε όσους προσφέρουν σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.
Το σύστημα δημοσίων προμηθειών της Ελλάδας και κάθε ευνομούμενου κράτους είναι πολύ πιο αργό όσον αφορά τις διαδικασίες για έγκριση δαπανών δημοσίου χρήματος εν μέσω κρίσης. Σε παγκόσμιο επίπεδο μιλάμε για ένα αγώνα ταχύτητας ώστε να εξασφαλιστεί το απαραίτητο υλικό. Ενδεικτικά θα σας πω ότι το Ελληνικό δημόσιο έχει κάνει αυτές τις ημέρες προκηρύξεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ για έκτακτη προμήθεια υγειονομικού υλικού, οι οποίες όμως προκηρύξεις έχουν αποδώσει υλικό αξίας μόλις 150.000 ευρώ!!! Δεν πρόκειται για ζήτημα χρημάτων πλέον. Όπως καταλαβαίνετε το δύσκολο είναι να βρεθεί το υλικό, όχι να αγοραστεί. Το ίδιο πρόβλημα έχουν τα περισσότερα κράτη στον κόσμο σήμερα.
Ελληνικές επιχειρήσεις ή κοινωφελή ιδρύματα, που λόγω δραστηριότητας έχουν επαφές με εργοστάσια στην Κίνα, για παράδειγμα, και μπορούν να διασφαλίσουν ταχύτερα υγειονομικό εξοπλισμό, σαφώς και είναι μια ανεκτίμητη βοήθεια για το ελληνικό δημόσιο και τους πολίτες. Τέτοιες πρωτοβουλίες οφείλουμε να τις ενθαρρύνουμε και να τις επικροτούμε.
Όπως και κάθε απλό πολίτη που καταθέτει έστω ένα ευρώ. Πέρα από την ουσία, πρόκειται και για συμβολικές κινήσεις που δείχνουν ότι αντιμετωπίζουμε όλοι μαζί αυτή τη δυσκολία. Δεν είναι η στιγμή να κατηγορούμε ο ένας τον άλλο. Κάθε προσφορά που μπορεί να σώσει μια ανθρώπινη ζωή είναι αξιέπαινη και όχι αντικείμενο διαμάχης.
Σε ότι με αφορά, ως αντιπρόσωπο του νομού στη Βουλή, είναι αυτονόητο χρέος μου να παραβρίσκομαι σε τέτοιες πρωτοβουλίες για να παρακινώ άλλους φορείς ή πρόσωπα να κάνουν το ίδιο. Ήταν πιο εύκολο για μένα να το κάνω μέσω του επαγγελματικού συλλόγου στον οποίο ανήκω και μέσω φιλικών μου προσώπων που έκαναν αντίστοιχη δωρεά.
Όπως σας εξήγησα, τα όποια προβλήματα υπάρχουν στην εξασφάλιση υλικού, σε αυτή τη φάση δεν αφορούν κατά κύριο λόγο την έλλειψη χρημάτων. Ωστόσο για το ποσό των 11.000.000 για διαφήμιση που αναφέρετε, θεωρώ ότι λανθασμένα χρησιμοποιείται σε αντιπαραβολή με τις έκτακτες ανάγκες που υπάρχουν για την αντιμετώπιση του κορονοϊού. Είναι αναπόσπαστο μέρος αυτών των αναγκών.
Πρόκειται εξάλλου για ποσό που έχει δεσμευθεί για όλες τις μελλοντικές ανάγκες, όχι για ποσό που έχει εκταμιευθεί ή ξοδευθεί ήδη.
Επίσης λανθασμένα αναφέρεται ως κονδύλι για «διαφημιστικά σποτ». Φαντάζομαι συμφωνείτε ότι σε αυτή τη συγκυρία είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση του κοινού σε καθημερινή βάση για όλα τα μέτρα που λαμβάνονται. Και είναι μέτρα που ίσως κάνουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου για πολλούς συμπολίτες μας. Ενημερώσεις που πρέπει να φτάσουν άμεσα σε κάθε σπίτι σε όλη την Ελλάδα, με κάθε τρόπο. Δε γίνεται όμως το κράτος να ενημερώνει προσωπικά κάθε πολίτη.
Επομένως δεν μιλάμε για «διαφημιστικά σποτ», αλλά για έξοδα απαραίτητα για την κατάρτιση και συνεχή επικαιροποίηση ενός ιδιαίτερα απαιτητικού media plan που για πρώτη φορά το ελληνικό κράτος καλείται να φέρει σε πέρας. Μιλάμε για έξοδα του προσωπικού που απαιτείται να εργαστεί για όλα αυτά. Για την ενίσχυση περιφερειακών μέσων ενημέρωσης που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης και συμβάλλουν στην ενημέρωση του κοινού.
Θεωρώ ότι η δέσμευση 11 εκ. ευρώ για την εκτέλεση αυτού του πλάνου ενημέρωσης των πολιτών είναι εύλογη, απαραίτητη και έχει την ίδια αξία με το υγειονομικό υλικό. Σώζει ζωές.
Σήμερα, πως κρίνετε την μη λειτουργία της ΜΕΘ και την μετακίνηση των πέντε αναπνευστήρων της στο νοσοκομείο του Ρίου?
Αυτό για το οποίο μπορώ να δεσμευθώ είναι ότι μετά από αυτή την κρίση θα κινηθώ ώστε να επιστραφεί ο εξοπλισμός της ΜΕΘ. Ασφαλώς θα συνεχιστεί η προσπάθεια που έχει ήδη ξεκινήσει για ενίσχυση των κλινικών του νοσοκομείου και δημιουργία νέων. Στη συνέχεια δεσμεύομαι (και έχω ήδη συμφωνήσει με το Υπουργείο Υγείας) να γίνει συζήτηση και για τη λειτουργία της ΜΕΘ στην Κεφαλονιά. Θα είναι η πρώτη φορά από το 2011 που θα γίνει σοβαρή και ουσιαστική προσπάθεια για τη λειτουργία της ΜΕΘ.
Δεν είναι κάτι εύκολο και δεν γίνεται από την μία μέρα στην άλλη. Ειδικά σε ένα περιβάλλον που δεν ξέρουμε πως θα είναι ο πλανήτης σε 1-2 μήνες από σήμερα. Γνωρίζω ότι ίσως δεν θα επιτευχθούν όλα όσα επιθυμούμε, αλλά η προσπάθεια ασφαλώς και θα γίνει και για το καλό του νομού μας και για να τιμήσουμε την επιθυμία των δωρητών της ΜΕΘ. Θέλω να πιστεύω ότι όπως στην περίπτωση της Ζακύνθου, θα ξεκινήσουμε επιτέλους την προσπάθεια συγκροτημένα και αυτή η προσπάθεια θα έχει αποτέλεσμα στο μέλλον.
Μπορείτε να εξηγήσετε στους Κεφαλονίτες τους λόγους που το Νοσοκομείο της Ζακύνθου λειτουργεί ΜΕΘ και η Κυβέρνηση ανακοίνωσε προσλήψεις γιατρών και γιατί και αυτή η Κυβέρνηση αρνείται να τηρήσει την υποχρέωσή της στην Δωρεά Βεργωτή προσλαμβάνοντας το προσωπικό που απαιτείται για την λειτουργία της ΜΕΘ στο Αργοστόλι?
Η σύγκριση της ΜΕΘ της Ζακύνθου με τη ΜΕΘ της Κεφαλονιάς είναι άτοπη. Δεν πρόκειται επ’ ουδενί για παρόμοιες περιπτώσεις με κοινή αφετηρία. Μπορείτε να κάνετε μια έρευνα στο διαδίκτυο και θα το διαπιστώσετε.
Επιγραμματικά, η ΜΕΘ Ζακύνθου βρισκόταν ήδη στον προθάλαμο λειτουργίας εδώ και τουλάχιστον 1,5 χρόνο, πολύ πριν ξεσπάσει η κρίση του κορονοϊού και είχαν προχωρήσει από τότε οι σχετικές διαδικασίες. Μπορείτε να διαπιστώσετε από δημοσιεύματα σε ΜΜΕ της Ζακύνθου και τι προσπάθεια υπήρχε για τη λειτουργία της ΜΕΘ και πόσο μεγάλη σημασία είχε για την τοπική κοινωνία αυτό το ζήτημα.
Ενδεικτικά, διαβάστε τι γινόταν στη Ζάκυνθο την ίδια εποχή το 2019 και συγκρίνετε με όσα αντίστοιχα (δεν) γίνονταν εδώ στην Κεφαλονιά. Στην Κεφαλονιά την ίδια περίοδο το θέμα καλώς ή κακώς δεν βρισκόταν καν στην τοπική επικαιρότητα. Δε χρειάζεται να σας γράψω πολλά παραπάνω. Όλα βρίσκονται διαθέσιμα για το κοινό στο διαδίκτυο και ο καθένας μπορεί να διαβάσει και να διαπιστώσει τι ισχύει.
Ένας βασικός λόγος για τον οποίο η ΜΕΘ Ζακύνθου τέθηκε σε λειτουργία, έχει να κάνει και με την χρηματοδότησή της από το ΕΣΠΑ και την καθυστέρηση της έναρξης λειτουργίας της. Δηλαδή την επιστροφή της κοινοτικής ενίσχυσης που κινδύνευε η χώρα μας να της καταλογιστεί, αν δεν είχε ενεργοποιηθεί η ΜΕΘ Ζακύνθου εντός των προθεσμιών.
Επιπλέον, είναι απαραίτητη η σύγκριση του συστήματος υγείας της Ζακύνθου με αυτό της Κεφαλονιάς. Η Ζάκυνθος είναι ένα νησί με ένα αστικό κέντρο και πολύ μεγαλύτερη τουριστική κίνηση σε σύγκριση με το νομό Κεφαλονιάς & Ιθάκης. Έχει πληθυσμό που το καλοκαίρι φθάνει σχεδόν αυτόν της Πάτρας ή της Λάρισας. Έχει ουσιαστικά ένα μεγάλο κεντρικό νοσοκομείο και ένα κέντρο υγείας στο Καταστάρι με μειωμένο προσωπικό. Ο νομός Κεφαλονιάς & Ιθάκης αντίθετα έχει δυο νοσοκομεία, δυο κέντρα υγείας και πολύ περισσότερα περιφερειακά ιατρεία.
Δε χρειάζεται να σας εξηγήσω τι σημαίνει για ένα νησί, σχεδόν όλο το προσωπικό που ασχολείται με τον τομέα της υγείας να βρίσκεται συγκεντρωμένο σε ένα κεντρικό νοσοκομείο. Και τι σημαίνει αντίστοιχα η διασπορά του προσωπικού σε πολλές δομές υγείας για τις ανάγκες που υπάρχουν λόγω της γεωγραφίας του νομού μας. Επίσης, όπως έχω πληροφορηθεί, στη Ζάκυνθο κατοικούν μόνιμα ντόπιοι εντατικολόγοι. Σημειώστε ότι ο διαθέσιμος αριθμός εντατικολόγων στο σύστημα είναι μικρότερος από τις ανάγκες, καθώς είναι μια ειδικότητα που επιλέγουν πλέον λιγότερο οι νέοι γιατροί.
Μήπως είναι πιο ρεαλιστικό να ζητήσουμε λειτουργία ΜΑΦ (*) στο Νοσοκομείο Αργοστολίου, είναι εξάλλου πρόταση και γιατρών..
Αυτο δεν είναι μια απλή απόφαση. Μπορώ να σας πω ότι παρότι είχα αρχικά την ίδια εικόνα κι εγώ, η ενημέρωση που είχα πρόσφατα από ειδικούς στον τομέα της υγείας είναι ότι η λειτουργία μιας ΜΑΦ στην Κεφαλονιά, είναι ίσως πιο σύνθετη υπόθεση ακόμα και από μιας ΜΕΘ. Και ο λόγος είναι ότι μια ΜΑΦ έχει ως βασικό λόγο λειτουργίας την αποκατάσταση ασθενών από βαριά ή πολύπλοκα χειρουργεία, τα οποία όμως δεν γίνονται στην Κεφαλονιά, όπως γνωρίζετε. Οι βαριά χειρουργημένοι ασθενείς δεν είναι απλό να μεταφέρονται από νοσοκομεία της Αθήνας ή της Πάτρας πίσω στην Κεφαλονιά για να νοσηλεύονται σε ΜΑΦ, η οποία συνεπάγεται άλλο επίπεδο λειτουργίας των κλινικών ώστε να διεξάγονται εδώ στην Κεφαλονιά περισσότερα σοβαρά χειρουργεία. Άρα η ύπαρξη της ΜΕΘ για έκτακτα περιστατικά, πιθανώς ανταποκρίνεται περισσότερο στις πραγματικές δυνατότητες του νοσοκομείου και τις ανάγκες του νομού μας. Από την άλλη υπάρχει και το ισχυρό επιχείρημα ότι μια ΜΑΦ απαιτεί λιγότερο εξειδικευμένο προσωπικό σε σύγκριση με μια ΜΕΘ. Σας μεταφέρω επιγραμματικά κάποιες συζητήσεις που είχα για να ενημερωθώ, αλλά στην πραγματικότητα αυτή είναι μια συζήτηση που πρέπει να κάνουμε υπεύθυνα με το Υπουργείο και ειδικούς στον τομέα της υγείας, που θα εκτιμήσουν τις πραγματικές δυνατότητες και επιλογές που υπάρχουν.
Κύριε Καππάτε μπήκαμε στην αρχή της ανηφόρας προς την κορύφωση του δράματος με την αναμενόμενη αύξηση κρουσμάτων. Ποια μέτρα προτίθεται να πάρει η Κυβέρνηση για το κρίσιμο επόμενο διάστημα?
Τα μέτρα, είτε για την πολιτική προστασία, είτε για την οικονομία, λαμβάνονται κλιμακωτά και γίνεται συνεχώς εκτίμηση της κατάστασης που διαμορφώνεται.
Θέλω να είμαι σαφής ως προς το παρακάτω. Ως βουλευτής του νομού μεταφέρω συνεχώς στο Υπουργείο Υγείας και την 6η ΥΠΕ τις διάφορες ανάγκες όπως μου μεταφέρονται από τη διοίκηση των δομών υγείας, τους ιατρούς, τις υπηρεσίες και την τοπική αυτοδιοίκηση κλπ. Ωστόσο οι οδηγίες που μας έχουν δοθεί, είναι ότι η διαχείριση της κρίσης γίνεται κεντρικά από μια στενή ομάδα ανθρώπων με επίκεντρο την ομάδα λοιμωξιολόγων και επιδημιολόγων του Υπουργείου Υγείας σε συνεργασία με την Πολιτική Προστασία. Εκεί έχουν τη δυνατότητα για γενική εποπτεία της κατάστασης και πανελληνίως και σε παγκόσμιο επίπεδο, με όλα τα στοιχεία, ώστε να λαμβάνονται οι σωστές αποφάσεις. Μην έχετε αμφιβολία ότι ενημερώνονται για ότι χρειάζεται, αλλά πρέπει να γίνει καθαρό ότι δεν λαμβάνει κάθε νομός της χώρας τις δικές του αποφάσεις.
Κύριε βουλευτά, μέσα σε αυτή την ένταση και τον πανικό που ζούμε και εμείς εδώ στο νησί, όπως όλος ο πλανήτης, έχετε εσείς ο Παναγής Καππάτος, έχετε σκεφτεί πως θα είναι η επόμενη ημέρα στο νησί μας? Πως θα συμμαζέψουμε τα συντρίμμια μας που αυτή τη φορά δεν είναι από σεισμό αλλά από τον κοροναϊο??
Θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να σταθεί ο τόπος μας στα πόδια του το γρηγορότερο δυνατό. Θα είναι μια δύσκολη και επώδυνη διαδικασία αλλά είμαι βέβαιος ότι, όπως ξεπεράσαμε και άλλες δυσκολίες στο παρελθόν, θα τα καταφέρουμε και τώρα.
Η ανάκαμψη του νομού Κεφαλονιάς και Ιθάκης θα είναι μια διαδικασία απόλυτα συνδεδεμένη με την επιτυχία της χώρας συνολικά. Ωστόσο ζούμε σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον όπου όλα είναι διασυνδεδεμένα και ότι συμβαίνει στις μεγάλες οικονομίες, επηρεάζει αποφασιστικά και το δικό μας μέλλον στην Ελλάδα. Η απαραίτητη ρευστότητα για την ανάκαμψη της οικονομίας είναι συνάρτηση του ευρωπαϊκού και διεθνούς περιβάλλοντος, για το οποίο η κατάσταση θα είναι πιο ξεκάθαρη περί τα μέσα Απριλίου.
Άρα δεν αρκεί να περάσει η υγειονομική κρίση στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα για το νομό μας, πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στις χώρες από τις οποίες προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών μας. Όπως και να δούμε τι επιπτώσεις (προσωρινές ή μόνιμες) θα υπάρξουν στις αεροπορικές εταιρείες και την γενικότερη εξέλιξη του τομέα μεταφορών και της τουριστικής βιομηχανίας.
Επαναλαμβάνω, ότι το βασικό μας μέλημα είναι να τελειώσει όλο αυτό που ζούμε με τις μικρότερες δυνατές απώλειες και μετά να δούμε τις συνέπειες για να εκτιμήσουμε τι ακριβώς αντιμετωπίζουμε.
Για να δώσουμε το σωστό μήνυμα στους πολίτες, το ενδιαφέρον μας τώρα είναι η διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και η προστασία των πολιτών.
Σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας κ. Καππάτε . Σας ευχόμαστε Υγεία και Καλή δύναμη γιατί είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν ΤΩΡΑ και πολλά περισσότερα ΜΕΤΑ..
Και εγω σας ευχαριστώ. Μένουμε σπίτι για να είμαστε όλοι καλά!
Ελένη Δ. Χιόνη
—–
(*) Σε τι διαφέρει η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) από την Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ).
Στην ΜΕΘ νοσηλεύονται ασθενείς που χρήζουν φροντίδας γιατί η ζωή τους βρίσκεται σε υψγια την ζωή τους εντούτοις όμως χρήζουν ακόμα αυξημένης φροντίδας και περιποίησης.
Στην ΜΕΘ η αναλογία νοσηλευτών προς ασθενείς είναι συνήθως 2 προς 1 ή 1 προς 4 ανάλογα το είδος και την βαρύτητα των νοσημάτων που αντιμετωπίζονται ενώ στην ΜΑΦ η ίδια αναλογίαηλό κίνδυνο ενώ στην ΜΑΦ νοσηλεύονται ασθενείς που έχουν ξεπεράσει τον αρχικό κίνδυνο είναι συνήθως 3 προς 1.
Στην ΜΕΘ και στην ΜΑΦ συμμετέχουν εκτός από νοσηλευτές όλες οι ειδικότητες ιατρών, τεχνικοί, κοινωνικοί λειτουργοί, φυσιοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, λογοπεδικοί, κλινικοί ψυχολόγοι και κάθε απαιτούμενη ιατρική ειδικότητα ανάλογα το περιστατικό.