Πραγματοποιήθηκε χθες Τρίτη 27 Απριλίου το δεύτερο Live forum του Kefaloniapress για τις λιμενικές υποδομές του νησιού μας.

Η χθεσινή συζήτηση αφορούσε αποκλειστικά και μόνο το λιμάνι του Αργοστολίου και το περίφημο master plan αναβάθμισής του.

Το kefaloniapress είχε ζητήσει απο τον πρ. δήμαρχο Αργοστολίου και νυν δημοτικό σύμβουλο Μάκη Φόρτε,  να κάνει την παρουσίαση του master plan όπως αυτό βρίσκεται σε διαβούλευση απο το Υπουργείου Ναυτιλίας.

Μια απο τις προτάσεις του master plan λιμένος Αργοστολίου

Στο forum μας τίμησαν με την παρουσία και την ουσιαστική συμμετοχή τους :

  • O βουλευτής Παναγής Καππάτος
  • Ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος
  • Ο πρ. δήμαρχος Αργοστολίου και εισηγητής του θέματος Μάκης Φόρτες
  • Ο ενταταλμένος περιφερειακός σύμβουλος Δημήτρης Σπανός

(Οι αντιπεριφερειάρχες Μανώλης Ορφανουδάκης, Στ. Τραυλός και Σωτήρης Κουρής απουσίασαν λόγω έκτακτης τηλεδιάσκεψης με τον αρμόδιο Υπουργό για το θέμα των δασικών χαρτών, για τον ίδιο λόγω δεν συμμετείχε και η πρόεδρος του ΤΕΕ Αγγελική Κοκκολιάδη).

  • Ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Θοδωρής Αλυσανδράτος
  • Ο Διονύσης Τρωϊάννος – Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, μέλος ΔΣ Δήμου Αργοστολίου
  • Ο Θόδωρος Κυπραίος – Πολιτικός Μηχανικός Μελετητής Μαρίνων / Λιμένων
  • Η Ελπίδα Κατσαϊτη – μέλος ΔΣ Ionian Sea Ferries
  • Ο Βασίλης Πολίτης Υποναύαρχος Π.Ν ε.α Σύμβουλος Διαχείρισης Ασφαλείας Λιμένων – Μαρίνων
  • Ο Ηλίας Στεφανάτος  Πλοίαρχος της Celebrity Cruises
  • Ο Aντώνης Ερτσος – Τουριστικός πράκτορας
  • Η Κούλα Ζαμπέλη – Τουριστική πράκτορας
  • Ο  Εκπρόσωπος Ναυτικού Ομίλου ΝΟΚΙ
  • Και δυο κάτοικοι της περιοχής του Δραπάνου ο Τάσος Κοσμάτος Ναυτιλιακός επιχειρηματίας και η Στεφανή Χαλικιά.

Σε επόμενη ανάρτησή μας θα αναφερθούμε διεξοδικά στις προτάσεις του master plan του λιμένος Αργοστολίου το οποίο πρέπει να επικαιροποιηθεί και να συζητηθεί από το ΔΣ του Δήμου Αργοστολίου και άλλους κοινωνικούς φορείς.

Το χαρακτηριστικό των προτάσεων του master plan είναι η μεταμόρφωση πραγματικά του παραλιακού μετώπου από τον Πόντε (Γέφυρα Δεβοσέτου) έως τέρμα το Μαϊστράτο σε μια κοσμοπολίτικη «Ριβιέρα»..

Χαρακτηριστικό επίσης και των 4 προτάσεων είναι ότι το εμπορικό κομμάτι του λιμένος (φορτοεκφορτώσεις) παραμένει στο υπάρχον σημείο.

Τόσο ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος σε συνεντεύξεις του όσο και ο βουλευτής Παναγής Καππάτος αλλά και το σύνολο των συμμετεχόντων στο forum θεωρούν ότι η λειτουργία των εμπορικών δραστηριοτήτων εντός του λιμένος θα επιδεινώσει το κυκλοφοριακό χάος της πόλης και θα την επιβαρύνει περιβαλλοντικά.

Από την άλλη μεριά επίσης οι κάτοικοι της «απέναντι» περιοχής του Δραπάνου , της μαρίνας, εξέφρασαν την κάθετη αντίρρησή τους να μεταφερθεί το πρόβλημα στη δική τους περιοχή καταστρέφοντας περιβάλλον και περιουσίες.

Ο κ. Βασίλης Πολίτης Υποναύαρχος Π.Ν ε.α Σύμβουλος Διαχείρισης Ασφαλείας Λιμένων – Μαρίνων ο οποίος είναι και σύμβουλος ασφαλείας του Λιμενικού Ταμείου Κεφαλονιάς επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει έτοιμους τους όρους του διαγωνισμού για την μίσθωση σε επενδυτή της μαρίνας Αργοστολίου και ότι στον φάκελο  του διαγωνισμού προβλέπεται η τουριστική αξιοποίηση της περιοχής και όχι η μεταφορά εκεί οποιοδήποτε εμπορικών δραστηριοτήτων φορτοεκφορτώσεων κλπ.

Είναι σαφές ότι το βασικό ερώτημα για την ανάπτυξη του λιμένος Αργοστολίου είναι «που θα πάει το εμπορικό λιμάνι».  Η πρόταση να πάει απέναντι  στον Δράπανο μπροστά απο το παλιό εργοστάσιο της ΔΕΗ το οποίο τώρα ειναι ιδιωτική ιδιοκτησία όπως προτείνουν ο δήμαρχος Θεόφιλος Μιχαλάτος και ο βουλευτής Παναγής Καππάτος , έχει την αντίδραση των κατοίκων της περιοχής.  Σε Πεσσάδα και Πόρο πάλι απορρίπτεται για διαφορετικούς αλλά ισχυρούς λόγους.

Στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί φαίνεται να βρήκε λύση – πρόταση ο Πλοίαρχος Ηλίας Στεφανάτος. Η πείρα του ως πλοίαρχος μεγάλων κρουαζιερόπλοιων , οι επισκέψεις του σε δεκάδες κοσμοπολίτικα λιμάνια του κόσμου αλλά και η ενασχόλησή του με το λιμάνι Αργοστολίου (είχε προτείνει σε σχετικό άρθρο στο kefaloniapress την επέκταση του μπαστουνιού κρουαζιερόπλοιων) και η συνεργασία του με μελετητές λιμένων , όλα αυτά του έδωσαν τη δυνατότητα να παρουσιάσει μια άλλη εναλλακτική πρόταση για το «λιμάνι απέναντι».

Η πρόταση εξέπληξε ευχάριστα τους συμμετέχοντες και την “χειροκράτησαν” . Είναι πολύ σημαντικό ότι την αποδέχτηκε ο βουλευτής Παναγής Καππάτος και ο Δημήτρης Σπανός περιφερειακός σύμβουλος .

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΜΙΧΑΛΑΤΟΣ

Βέβαια τον πρώτο και τελευταίο λόγο έχει ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος και το δημοτικό συμβούλιο Αργοστολίου το οποίο μάλιστα συνεδριάζει σήμερα Μ. Τετάρτη με το θέμα λιμένος Αργοστολίου.

Στο forum ο κ. Μιχαλάτος δεν εξέφρασε ούτε θετική ούτε αρνητική άποψη για την «πρόταση Στεφανάτου» τονίζοντας ότι δεν έχει τη γνώμη λιμενολόγων εάν αυτή η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί. Αυτό που ο ίδιος επιθυμεί είναι να αποσυμφορηθεί η πόλη από την κίνηση του εμπορικού λιμανιού.

Δημοσιεύουμε σήμερα την πρόταση του Πλοιάρχου Ηλία Στεφανάτου για την μεταφορά του εμπορικού λιμένος Αργοστολίου (φοτοεκφορτώσεις παντών υλικών) απέναντι από το λιμάνι αλλά σε σημείο που δεν επηρεάζει οικιστική περιοχή, έτσι όπως κατατέθηκε χθες στο forum του Kefaloniapress.

Είναι μια πρόταση συμμετοχής στη δημόσια διαβούλευση για το master plan για την οποία πρέπει να ενημερωθούν τα μέλη του ΔΣ Αργοστολίου, τα μέλη του ΠΣ Συμβουλίου και όλη η τοπική κοινωνία.

Η προτεινόμενη θέση είναι απέναντι από το Αργοστόλι στο ύψος του εγκαταλελειμμένου νταμαριού του Μαλλιαγρού. Η πρόταση του Πλοιάρχου έχει εγκριθεί και από συνεργάτες του μελετητές λιμένων.

ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΗΛΙΑΣ ΣΤΕΦΑΝΑΤΟΣ : Περί Λιμένος ο λόγος,

Τον τελευταίο καιρό, γίνεται πολύς λόγος για την αναδιαμόρφωση και αναβάθμιση του λιμένα Αργοστολίου στο σύνολο του.

Πέραν των άλλων έργων αναβάθμισης των υποδομών για την εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων, δρομολογείται μια ολική αναβάθμιση ολόκληρου του παραλικακού μετώπου που χωρίς υπερβολή, θα μπορούσε να μετατρέψει την πόλη μας εφάμιλλη Γαλλικής ριβιέρας.

Οι εναλλακτικές που προτείνονται, έχουν όλες τους τα συν και τα πλήν τους αλλά και επιδέχονται και κάποιων αλλαγών ζωτικής σημασίας. Χρειαζόμαστε λίγο περισσότερο χρόνο αλλά και ανάλυση μιας -μιας ξεχωριστά και μέσω ενός δημοσίου διαλόγου με όλους τους φορείς αλλά και πολίτες, να κατασταλάξουμε στο τι ακριβώς θέλουμε και πως ακριβώς οραματιζόμαστε την πόλη μας τα επόμενα χρόνια.

Παρόλο του οτι οι εναλλακτικές είναι διαφορετικές η μία απο την άλλη, όλες τους έχουν ένα κοινό σημείο και αυτό είναι το ότι προβλέπουν το Εμπορικό κομμάτι του λιμένα να παραμείνει στην θέση του.

Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος στην πόλη μας που να μην συμφωνεί με την άποψη του ότι, το Εμπορικό λιμάνι μας, κάθε άλλο παρά χρήσιμο και ευχάριστο είναι να βρίσκεται μέσα στο κέντρο της πόλης μας. Η παρουσία του μόνο αγανάκτηση και ταλαιπωρία προσφέρει στους πολίτες με την επιβάρυνση της κυκλοφορίας, την μόλυνση του περιβάλλοντος, την ηχορύπναση αλλά και την άσχημη εικόνα που παρουσιάζει.

Όλοι λοιπόν συμφωνούμε ότι το Εμπορικό λιμάνι θα πρέπει να μεταφερθεί εκτός της πόλης στο πλαίσιο της ευρήτερης ανάπτυξης του παραλιακού μετώπου και η ευκαιρία μας παρουσιάζεται τώρα. Αυτή λοιπόν η ευκαιρία αλλά και επιτακτική ανάγκη, έχει καταστεί αγκάθι για την τοπική κοινωνία και αποτελεί το μήλο της έρηδος για πολλούς.

Οι απόψεις πολλές και διαφορετικές με θετικά και αρνητικά. Θα ήθελα και εγώ λοιπόν με την σειρά μου, να καταθέσω μια σκέψη και να θέσω το όλο θέμα σε μια άλλη βάση ευρήτερης προσέγγισης.

Ξεκινάω με τον προβληματισμό αρκετών απο τους συμπολίτες μας, για το εάν τελικά χρειαζόμαστε Εμπορικό λιμάνι αφού δεν έχουμε και την τεράστια εμπορική κίνηση. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι με σιγουριά , ναι, σίγουρα το χρειαζόμαστε για δύο απλούς αλλά σοβαρούς λόγους.

  1. Ο Λιμένας του Αργοστολίου, στο σύνολό του, είναι χαρακτηρισμένος ως Λιμένας Εθνικής Σημασίας και ως τέτοιος θα πρέπει να διαθέτει υποδομές και για επιβατηγό κίνηση αλλά και για εμπορική κίνηση. Το να χάσουμε την διαβάθμιση αυτή με ότι αυτό συνεπάγεται, θα ήταν μέγα λάθος που θα μας ακολουθούσε για χρόνια
  2. Ο εμπορικός λιμένας μας, μπορεί,όπως λέγεται, να χρησιμοποιείται κατά κόρον απο μια συγκεκριμένη επιχείριση στο νησί μας αλλά δεν παύει να χρησιμοποιείται και να δύναται να χρησιμοποιηθεί και απο άλλες επιχειρίσεις αλλά και απο τον πρωτογενή τομέα μας (γεωργία, κτηνοτροφία κλπ) που τον χρειάζονται για την κάλυψη των αναγκών τους συντελώντας στην ανάπτυξή τους.

Καταλήγουμε στο συμπέρασμα λοιπόν ότι το εμπορικό λιμάνι είναι αναγκαίο αλλά και στο ότι θα πρέπει να μεταφερθεί εκτός του αστικού ιστού με την νέα θέση του να είναι λειτουργική αλλά και να μην επιβαρύνει με τις δραστηριότητές του.

Σε αυτό το ερώτημα, της νέας θέσης του, με την καλύτερη δυνατή λειτουργικότητα αλλά και την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση, έρχεται η σκέψη μου και πρόταση για την θέση του νέου εμπορικού λιμένα.

Παραθέτω λοιπόν το παρακάτω σκαρίφημα με το πως σαν Πλοίαρχος, χρήστης λιμανιών αλλά και σαν απλός πολίτης και κάτοικος της πόλης μου, βλέπω το νέο εμπορικό λιμάνι να πληρεί και τις δύο παραπάνω προυποθέσεις:

Οι διαστάσεις είναι σε πραγματικό μέγεθος και φυσικά τα σκαριφήματα και η χωροθέτηση δεν αποτελούν ολοκληρωμένη μελέτη και επιδέχονται αλλαγών

Με απλά λόγια λοιπόν, προτείνεται η μεταφορά του νέου Εμπορικού λιμένα έξω απο την πόλη, μακριά απο τον αστικό ιστό, σε ένα χώρο που με την κατάλληλη διαμόρφωση αλλά και με μικρό σχετικά κόστος, θα μπορούσε να αναβαθμιστεί και γιατί όχι, καλλωπιστεί.

Με την μεταφορά του εμπορικού λιμένα στην συγκεκριμένη θέση, που και κατασκευαστικά είναι εφικτό και οι Μηχανικοί – Λιμενολόγοι μας  θα μπορούσαν να συνομολογίσουν, έχουμε όλα τα οφέλη του λιμανιού και συγχρόνως μειώνουμε τις όποιες αρνητικές συνέπειες της λειτουργίας του χωρίς να μεταφέρουμε το πρόβλημα σε άλλους κατοίκους και επαγγελματίες και κρατώντας το νέο λιμάνι κοντά στην πόλη μας αλλά και μακριά ταυτόχρονα.

Φυσικά και οι υποδομές του λιμανιού δεν είναι αρκετές για να το καταστήσουν λειτουργικό εάν δεν έχουμε και τις κατάλληλες ανωδομές ( οδικό δίκτυο κλπ) γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ένα λιμάνι συνδέει ένα μέρος με την ενδοχώρα και τον περίγυρό του και ένα σωστό οδικό δίκτυο με τις κατάλληλες παρεμβάσεις είναι απόλυτα αναγκαίο για την σωστή λειτουργία ενός λιμένα.

Ελπίζω η παραπάνω πρόταση να αποτελέσει πεδίο σκέψης και παραγωγής χρήσιμων συμπερασμάτων απο όλους τους ενδιαφερομένους και εμπλεκομένους φορείς και πολίτες, για την διαχείριση του θέματος, αλλά ελπίζω και να δώσει ένα νέο έναυσμα σε ένα δημόσιο και παραγωγικό διάλογο για την ανάπτυξη και αξιοποίηση του τόπου μας και των ανθρώπων του.

Σας ευχαριστώ πολύ,

Capt. Ηλίας Στεφανάτος MSc  Celebrity Cruises Inc – Heuristics Consulting & Auditing

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχόλιο

  1. Δυστυχώς δεν θα πάει ποτέ απέναντι.
    Η γνώμη μου.
    Σε μια οικονομία το μεγάλο ψάρι τρώει πάντα το μικρό.
    Και όταν τα μικρά ενωθούν μαζί για να έχουνε πιθανότητα να παλέψουν το μεγάλο, τους σπέρνουν διχόνοια, τα γνωστά κόλπα και διαλύονται.
    Έτσι το μεγάλο ψάρι κερδίζει και δεν πληρώνει και αυτά που χρωστά χρόνια τόρα.

Comments are closed.