Καταγράψαμε τις ερωτήσεις που μας έχουν σταλεί από Αναγνώστες είτε κατά τη διάρκεια του forum είτε μετά από αυτό και αφορούν το Λιμάνι του Αργοστολίου κάνοντας μια προσπάθεια να απαντήσουμε σε αυτές.
Η μεταφορά του λιμένος Αργοστολίου είναι το θέμα που συζητείται στο Αργοστόλι (και όχι μόνο) τις τελευταίες ημέρες από τους δημότες και κυρίως τους επαγγελματίες.
17 ερωτήσεις και απαντήσεις για το Master Plan του Λιμένος Αργοστολίου.
1.Τι σημαίνει masterplane Λιμένος Αργοστολίου;
Μasterplanείναι μια μελέτη για τη ριζική αναβάθμιση ενός χώρου, μια περιοχής, δημόσιων υποδομών κλ. Πρόκειται για μελέτη η οποία οφείλει να δίνει αναπτυξιακές προοπτικές στις υποδομές για το παρόν αλλά και το μέλλον.
Για το λιμάνι Αργοστολίου έχει γίνει ένα masterplan το 2002 το οποίο υλοποιήθηκε μόνο κατά το τμήμα του που αφορούσε την προβλήτα κρουαζερορόπλοιων (μπαστούνι).
Το 2017 (23/2/2017) υπεγράφη η επικαιροποίηση του masterplan του 2002, το οποίο έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση του Υπουργείο Υποδομών από τον Ιούνιο 2020. (Μπορείτε να το διαβάσετε/κατεβάσετε από εδω κλικ).
2.Ποιες είναι οι διαφορές του επικαιροποιημένου masterplan με το αρχικό;
ΤοMaster Plan του 2002 προέβλεπε την προβλήτα κρουαζερορόπλοιων (μπαστούνι) και την μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων που γίνονται στο Λιμάνι Αργοστολίου (φορτοεκφορτώσεις υλικών και προϊόντων) απέναντι στο Δράπανο μπροστά από το εργοστάσιο της πρώην ΔΕΗ .
Το επικαιροποιημένο masterplan 2020 έχει 4 προτάσεις αναβάθμισης του Λιμένος Αργοστολίου από τον Πόντε έως το Μαϊστράτο αλλάζοντας όλο το θαλάσσιο «μέτωπο» του Αργοστολίου σε μια κοσμοπολίτικη παραλία τύπου Ριβιέρα.
Το μείον αυτής της μελέτης είναι ότι παραμένουν στην ίδια θέση οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού και παίρνει ελάχιστα υπόψη της το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης του Αργοστολίου το οποίο επιδεινώνεται τις ημέρες φορτώσεων εκφορτώσεων λόγω της διέλευσης φορτηγών από τον κεντρικό οδικό άξονα της πόλης
Επίσης μια πολύ μεγάλη «διαφορά» είναι ότι το masterplan του 2002 αναφερόταν στο οικόπεδο της ΔΕΗ το οποίο ήταν τότε ΔΗΜΟΣΙΟ, ιδιοκτησία της τότε κρατικής ΔΕΗ και το θέμα μπορούσε να διευθετηθεί καλλίτερα από το αρμόδιο Υπουργείο.
Το 2013 το επίμαχο οικόπεδο της ΔΕΗ και άλλα 20 στρέμματα ιδιωτικής έκτασης δίπλα του, πουλήθηκαν από τη ΔΕΗ μέσω δημόσιου διαγωνισμού σε ιδιώτη, στον Κεφαλονίτη επιχειρηματία Λεωνίδα Κατσαΐτη ο οποίος εργάζεται και στο εξωτερικό.
Το masterplanτου 2002 δεν εφαρμόστηκε όσον αφορά την πρόβλεψη για μεταφορά του εμπορικού λιμανιού στο Δράπανο, οπότε το 2013 που έγινε η αγορά από τον ιδιώτη δεν υφίστατο ουδεμία έγκριση μεταφοράς λιμένος Αργοστολίου.
3.Πότε το Υπουργείο Υποδομών ζήτησε τις απόψεις του Δήμου και της Περιφέρειας για το πρόσφατο masterplan;
Σύμφωνα με την μαρτυρία του βουλευτή Κεφαλονιάς και Ιθάκης κ. Παναγή Καππάτου, ο Δήμος Αργοστολίου και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ενημερώθηκαν επίσημα από τον ίδιο τον Υφ/γο Υποδομών κ. Κεφαλογιάννη κατά την επίσκεψή του στην Κεφαλονιά τον Φεβρουάριο του 2020.
4.Γιατί πέρασαν 15 μήνες και οι φορείς δεν αντέδρασαν;
Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα το οποίο όλοι απευθύνουν στον δήμαρχο Αργοστολίου και πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Θεόφιλο Μιχαλάτο, στο οποίο δεν έχει απαντήσει.
5.Με ποια διαδικασία θα εκφραστούν οι θέσεις του Δήμου και της Περιφέρειας;
Με ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου με θέμα την έκφραση άποψης επί του επικαιροποιημένου masterplan του Υπουργείου Υποδομών.
6.Ποιες προτάσεις έχουν δημοσιοποιηθεί ;
Έχουν ακουστεί προτάσεις από Περιφερειακούς συμβούλους για μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι Πεσσάδας ή Πόρου. Το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν έχει ακόμη συνεδριάσει.
Όλοι συμφωνούν ότι οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμένος πρέπει να απομακρυνθούν από την πόλη του Αργοστολίου για να μην επιδεινώνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Η μεταφορά του όμως δεν μπορεί να θίγει δικαιώματα άλλων πολιτών. Δεν μπορεί να λειτουργούμε «διώχνω το πρόβλημα από πάνω μου και το ρίχνω στον γείτονα». Δεν λειτουργεί έτσι ο κοινωνικός δήμος. Δεν μπορεί να αγνοεί τα συμφέροντα των δημοτών ή των επενδυτών μιας περιοχής όταν υπάρχει πρόταση στην οποία δεν θίγεται κανείς . Και φυσικά δεν μπορεί να γίνεται με τη μεταφορά στην άλλη περιοχή και των προβλημάτων όπως το κυκλοφοριακό.
Στο forum που διοργάνωσε το Kefaloniapress στις 27 Απριλίου, (Δες το video εδω κλικ), ο πλοίαρχος Ηλίας Στεφανάτος κατέθεσε μια πρόταση προς συζήτηση για την δημιουργία ενός μικρού λιμένος που να καλύπτει τις ανάγκες φορτοεκφόρτωσης προϊόντων ένα χιλιόμετρο από το εργοστάσιο της ΔΕΗ στο ύψος του νταμαριού του Μαλλιαγρού.
Η πρόταση έγινε με ενθουσιασμό αποδεκτή από όλους όσους συμμετείχαν στο forum και από τον βουλευτή Παναγή Καππάτο και από τον Περιφερειακό σύμβουλο Δημήτρη Σπανό. Ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος ο οποίος συμμετείχε στο forum χαρακτήρισε «πολύ καλή» την πρόταση Στεφανάτου αλλά εξέφρασε αμφιβολίες για την δυνατότητα υλοποίησής της .
7.Τι αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο Αργοστολίου;
Το Δημοτικό Συμβούλιο Αργοστολίου συνεδρίασε στις 28 Απριλίου σε κατεπείγουσα συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη και κατά πλειοψηφία ψήφισε υπέρ της πρόβλεψης του Masterplan του 2002 για τη μεταφορά του εμπορικού λιμένος Αργοστολίου στο Δράπανο. Η συζήτηση δεν έγινε για το σύνολο του Masterplan που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση , αλλά μόνο για ένα τμήμα του , για τις εμπορικές δραστηριότητες και μάλιστα δίχως να ληφθεί υπόψη η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο οικόπεδο της πρώην ΔΕΗ.
Επισήμως η απόφαση του ΔΣ δεν έχει αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ έως σήμερα 6/5/2021.
8.Γιατί εστιάζεται από το Δ.Σ. Αργοστολίου η συζήτηση μόνο στη μεταφορά του εμπορικού λιμένος και όχι ΚΑΙ στην αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου;
Ο δήμαρχος Αργοστολίου θεωρεί ότι το επείγον θέμα για το Αργοστόλι είναι η μεταφορά των εμπορικών δραστηριοτήτων στο Δράπανο ανεξάρτητα των αρνητικών επιπτώσεων στους Δραπανιώτες.
Η δημοτική αρχή Μιχαλάτου θα μπορούσε να είχε εισηγηθεί στο ΔΣ την ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ του Masterplanτου 2020 ως προς τη μεταφορά του εμπορικού τμήματος και να εγκρίνει τις προτάσεις για την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου. Αντί αυτού επέλεξαν να αγνοήσουν το σύνολο του masterplan που είναι σε διαβούλευση και να αποφασίσουν για ένα τμήμα του μόνο που σχετίζεται με ιδιοκτησιακά προβλήματα και θέματα αδειοδοτήσεων.
9.Ποιος ο λόγος της επιμονής της μεταφοράς του λιμανιού στο Δράπανο χωρίς εναλλακτική;
Ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος συμμετείχε στο forum του Kefaloniapressγια τη δημόσια διαβούλευση του masterplanτου λιμένος. Χαρακτήρισε την πρόταση του Πλοίαρχου Ηλία Στεφανάτου πολύ καλή αλλά την αμφισβήτησε ως προς την πρακτική της εφαρμογή επειδή ο κ. Στεφανάτος δεν είναι λιμενολόγος και η άποψή του δεν έχει επιστημονική κάλυψη, όπως είπε. (Διάβασε και άκουσε εδω την απομαγνητοφωνημένη τοποθέτηση του κ. Μιχαλάτου στο forum).
Αντί λοιπόν να ζητήσει , όπως είπε στο forum, από λιμενολόγο να κρίνει και να αξιολογήσει την «πολύ καλή πρόταση» Στεφανάτου (όπως την χαρακτήρισε) προτίμησε την επομένη , δίχως καμία εξήγηση να την απορρίψει .
10.Για το κυκλοφοριακό που θα δημιουργηθεί στον άξονα Αργοστόλι – Κούταβος – Μαρίνα Δραπάνου τι συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο;
Τίποτε. Δεν φάνηκε να απασχολεί τη δημοτική αρχή αυτό το πρόβλημα !
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα υπάρχει στη Λάσση και εν μέρει στην πόλη ακόμα και να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει στο Δράπανο το εμπορικό λιμάνι, αν δεν συνοδευτεί με λύσεις.
11.Κυκλοφοριακό χάος στο κέντρο του Αργοστολίου έχουμε σχεδόν καθημερινά και τον χειμώνα , όταν ούτε κρουαζιερόπλοιο έχουμε , ούτε τουρίστες , ούτε φορτοεκφορτώσεις. Υπάρχει πρόταση από τη δημοτική αρχήν για τη λύση του προβλήματος;
Όχι δεν υπάρχει. Αναμένουμε αποτελέσματα και προτάσεις μελέτης για το κυκλοφοριακό του Αργοστολίου από την πρώτη ημέρα δημαρχίας Μιχαλάτου, πριν 20 μήνες.
12.Στις φωτογραφίες που δημοσιεύσατε του επικαιροποιημένου masterplan 2020 βλέπουμε συγκεντρωμένες στον κόλπο του Αργοστολίου πολλές δραστηριότητες : κρουαζιερόπλοια, φέριμποτ, εμπορικά πλοία, μαρίνα, υδροπλάνα, συσσώρευση σκαφών σε πλωτές εξέδρες. Αυτό δεν δημιουργεί περιβαλλοντικό πρόβλημα στον κόλπο και στον Κούταβο;
Αυτόν τον προβληματισμό έθεσε στο forum και ο καλεσμένος μας ερευνητής- δύτης Μάκης Σωτηρόπουλος. Κάθε μελέτη συνοδεύεται από τους περιβαλλοντικούς όρους που πρέπει να εγκριθούν. Εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι δεν υπάρχουν για το λιμάνι στο Δράπανο όπως ακούστηκε στο ΔΣ. Επί πλέον εάν υπάρχει δραματική παρέμβαση στο περιβάλλον θα γίνουν τροποποιήσεις .
13.Είναι δεσμευτική η απόφαση του ΔΣ για το Υπουργείο Υποδομών;
H απόφαση του ΔΣ Αργοστολίου είναι γνωμοδοτική και όχι δεσμευτική. Το Υπουργείο όμως λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη της αποφάσεις τόσο των δημοτικών όσο και των περιφερειακών συμβουλίων και ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΆΡΧΟΥΝ άλλοι λόγοι γενικότερης πολιτικής, τις εγκρίνει .
14.Πόσο επηρεάζει η μεταφορά του Λιμανιού στον Δράπανο την επένδυση στη μαρίνα που αναφέρθηκε και στα δυο forum για τα λιμάνια;
Μια απόφαση του ΔΣ που δεν συνάδει με τους όρους ενός διεθνούς διαγωνισμού μπορεί να απορριφθεί από το Υπουργείο ή μπορεί να γίνει αποδεκτή και να απορριφθεί ο επενδυτής. Ο Υπουργός θα πάρει τελικά την τελική πολιτική απόφαση.
- Η μεταφορά του λιμανιού στον Δράπανο καλύπτεται από κάποιο άλλο επενδυτικό σχέδιο ιδιωτών;
Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν στο ΤΑΙΠΕΔ έχει κατατεθεί πρόταση εμπορικής αξιοποίησης της περιοχής του Δραπάνου στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ο εμπορικός λιμένας, ούτε αν αληθεύει η πληροφορία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αξιοποίησης του χώρου και των δεξαμενών της πρώην ΔΕΗ με την εγκατάσταση και νέων δεξαμενών υγρών καυσίμων για την αποθήκευσή τους και τη διανομή τους στα πρατήρια του νησιού.
- Και τώρα, ποια είναι η συνέχεια;
Τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι :
Nα σταλεί η απόφαση του Δ.Σ. Αργοστολίου στον Υπουργείο Υποδομών
Να την αποδεχτεί ή να την απορρίψει το Υπουργείο.
Αν γίνει αποδεκτή να αναλάβει μελετητής να την εντάξει στο masterplan και να συνταχθούν οι αντίστοιχες μελέτες και στη συνέχεια να εγκριθούν οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις .
Να εκδικαστούν από τα διάφορα δικαστήρια οι ενστάσεις κατά της απόφασης που δήλωσαν ότι θα κάνουν οι ιδιοκτήτες όμορων εκτάσεων.
Να υπάρξουν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την οδική πρόσβαση του νέου λιμανιού και να τελεσιδικήσουν στα αρμόδια δικαστήρια.
Όταν τελεσιδικήσουν οι τυχόν ενστάσεις θα πρέπει να αναζητηθούν χρήματα για την υλοποίηση του αναθεωρημένου Masterplan.
Oταν βρεθούν τα χρήματα θα πρέπει να γίνει διεθνής διαγωνισμός για το έργο του λιμανιού και φυσικά των προσβάσεων σε αυτό.
Μετά τον διαγωνισμό και αφού εκδικαστούν τυχόν ενστάσεις θα κατοχυρωθεί στον μειοδότη και θα αρχίσει το έργο.
17.Και μέχρι τότε , τι;
Μέχρι τότε όλα θα μείνουν όπως τώρα. Στο λιμάνι θα γίνονται οι φορτοεκφορτώσεις, το κυκλοφοριακό αδιέξοδο θα συνεχίζεται , η παραλιακή του Αργοστολίου θα μείνει ως έχει, αλλά … δεν θα φταίει ο δήμαρχος για αυτό.
Θα φταίνε οι κακοί Δραπανιώτες και οι κακοί επενδυτές της περιοχής ,που προσέφυγαν στα δικαστήρια για να υποστηρίξουν τα δικαιώματα και την περιουσία τους.
Η Συντακτική Ομάδα του kefaloniapress
Αγαπητή κα Χιόνη,
Πριν ακόμη την διοργάνωση του 1ου forum για τις προοπτικές ανάπτυξης των λιμένων Κεφαλονιάς (και για τον λιμένα Αργοστολίου), σας είχα στείλει μερικές σύντομες ερωτήσεις (απορίες) σχετικά με τις προβλεπόμενες χρήσεις και την σκοπιμότητα των προτεινόμενων πράξεων (κυρίως την σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα υλοποίησης νέων λιμενικών υποδομών, ανεξάρτητα από την περιοχή χωροθέτησης). Δεν νομίζω ότι δημοσιεύθηκαν οι σχετικές ερωτήσεις, ούτε περιλαμβάνονται στις ερωτήσεις που απαντώνται παραπάνω. Τι να υποθέσω;; Πρόκειται για επιλεκτική δημοσίευση ή δεν τίθεται θέμα σκοπιμότητας (ποιές εμπορικές χρήσεις);;;
Ευχαριστώ,
Γιώργος Τσακαρισιάνος