Το νέο ΛΙΜΑΝΙ ΠΙΣΑΕΤΟΥ  “Οδυσσέας” , είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο αρχικού προϋπολογισμού 6,640.000€  συγχρηματοδοτούμενο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης , εθνικούς πόρους ενταγμένο στο ΕΣΠΑ Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ιόνια Νησιά 2014 — 2020» και έχει τεράστια σημασία για την ΙΘΑΚΗ .  Τελικά η σύμβαση του έργου μετά απο διαγωνισμό κατέληξε σε έκπτωση περίπου 45% , εξ ου και τα αποτελέσματα..

Ένα έργο που δεν ξέφυγε από την μοίρα των δημόσιων έργων. Καθυστερήσεις, εγκατάλειψη από εργολάβο, δικαστικοί αγώνες και όλα αυτά. Η πρώτη σύμβαση του έργου είχε υπογραφεί στις 31/8/2011 και όριζε ημερομηνία παράδοσης την 31/10/2013 . Τελικά ολοκληρώθηκε το 2020 και παραδόθηκε διοικητικά τον Σεπτέμβρη του 2021 μετά πανηγυρισμών.

Το λιμάνι του Πίσω Αετού έχει συνολική επιφάνεια 7.680τμ περίπου, είναι ένα μεγάλο λιμάνι σε ένα μικρό νησί με σκοπό να βελτιώσει τις συνθήκες ελλιμενισμού των πλοίων , εξυπηρέτησης ΙΧ και φορτηγών όπως και των χιλιάδων επιβατών ντόπιων και ξένων που επισκέπτονται κάθε χρόνο το πανέμορφο γειτονικό νησί της Ιθάκης.

Μεγάλο και σύγχρονο Λιμάνι , με μια “μικρή” λεπτομέρεια : μπορεί να δεχθεί μόνο ένα πλοίο !!!! Μάλιστα ! Αυτό είναι το ελληνικό δημόσιο. Φτιάχτηκε ένα μεγάλο λιμάνι, κόστισε άνω των 3,7 εκατ. ευρώ, αλλά μπορεί να δεχτεί ΜΟΝΟ ένα πλοίο τη φορά !!!

Και αυτό εκ αιτίας της απαγόρευσης αγκυροβόλησης σε ακτίνα 500 μέτρων από τα τέσσερα (4) υποβρύχια καλώδια ηλεκτρικής διασύνδεσης μέσης τάσης του ΔΕΔΔΗΕ που συνδέουν την ΙΘΑΚΗ με την ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑ και το εθνικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας .

Το κόστος μετατόπισης τω καλωδίων εκτός του πεδίου ελιγμών των πλοίων κρίνεται μέχρι στιγμής ασύμφορο και κοστοβόρο από τον ΔΕΔΔΗΕ . Το ότι το ελληνικό δημόσιο αναγκάστηκε να διαθέσει το τεράστιο ποσό των 6,5 εκατ. για να εξυπηρετηθεί ο ΔΕΔΔΗΕ και να μην κάνει ανάλογη επένδυση , δεν φαίνεται να απασχολεί κανέναν ούτε στην Περιφέρεια , ούτε τις Κυβερνήσεις.

Το kefaloniapress άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση με πολιτικά πρόσωπα, επιστήμονες μελετητές λιμένων, Καπετάνιους, ακτοπλοϊκές εταιρίες για την κατάσταση των λιμανιών της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης με στόχο την χρηματοδότηση έργων που θα τα αναβαθμίσουν.. Συνεχίζουμε αυτή τη συζήτηση σήμερα με το λιμάνι του Πίσω Αετού.

Στην περίπτωση του Πίσω Αετού έχουμε το εξής «φαινόμενο»:  Ένα νέο , «σύγχρονο» λιμάνι με πολλά προβλήματα ασφάλειας!!

Στο ρεπορταζ που κάνουμε για τα λιμάνια μας και στην επικοινωνία μας με τους καπετάνιους των πλοίων που τα χρησιμοποιούν,  έχουμε ανακαλύψει και αποκαλύψει επιστολές, διαμαρτυρίες , προτάσεις τους προς τους αρμόδιους , δυστυχώς χωρίς αντίκρυσμα.

Χαρακτηριστική είναι η επιστολή των δυο πλοιάρχων Διονύση Μπαράκου και Ηλία Τσιγάντε, για τα προβλήματα  του Πίσω Αετού. Η Επιστολή (έτος 2019) απευθυνόταν στον Λιμενάρχη της Ιθάκης ο οποίος την προώθησε σε όλους τους αρμόδιους οργανισμούς.

ΑΠΟ: Πλοιάρχους Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Πισαετού

ΠΡΟΣ: κ. Λιμενάρχη Ιθάκης Γρεκό Δημήτριο

Σάμη Κεφαλληνίας 05/8/2019

Αξιότιμοι κύριοι,

Λαμβάνοντας υπόψιν την εξέλιξη των έργων που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο στο λιμένα του Πισαετού θα θέλαμε με την ιδιότητα του ΠΛΟΙΑΡΧΟΥ και μόνον να παραθέσουμε τις απόψεις μας και να εκφράσουμε τις ενστάσεις μας αναφορικά με την πορεία της εξέλιξης των έργων σε συνάρτηση με το τεχνικό μέρος των καθηκόντων των Πλοιάρχων των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων που καθημερινά δραστηριοποιούνται στον εν λόγω λιμένα. Έτσι λοιπόν αισθανόμαστε έντονη την ανάγκη να προτείνουμε παρεμβάσεις οι οποίες όχι μόνο προασπίζουν την ασφαλέστερη και ομαλότερη διακίνηση οχημάτων και επιβατών, διευκολύνοντας το έργο του κάθε Πλοίαρχου αλλά συνάμα θα έχουν και αναπτυξιακό χαρακτήρα στο πιο νευραλγικό τμήμα του νησιού της Ιθάκης, στο κεντρικό της λιμάνι που είναι ο λιμένας του Πισαετού.

Έχοντας λοιπόν πλήρη επίγνωση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει το εν λόγω λιμάνι συμπεριλαμβανομένων και των γεωμορφολογικών στοιχείων της ευρύτερης περιοχής γύρω από αυτό, καθώς και των καιρικών συνθηκών που επικρατούν σ’ αυτήν και τους κατά συνέπεια απαιτητικούς χειρισμούς του πλοίου, παρατηρούμε και προτείνουμε τα παρακάτω προκειμένου ο Πλοίαρχος να εκτελεί με ορθότητα τις αποφάσεις που σχετίζονται με τους χειρισμούς των πλοίων στο λιμάνι του Πισαετού:

1. Προς μεγάλη μας έκπληξη αυτές τις ημέρες πληροφορηθήκαμε ότι το βόρειο τμήμα του προεξέχοντος τραπεζοειδούς κρηπιδώματος στο σύνολο του ΔΕΝ προορίζεται για χρήση από Ε/Γ – Ο/Γ πλοία αλλά θα έχει τέτοια χαρακτηριστικά που θα αποτρέπουν την χρήση του από τέτοιου είδους πλοία, για αυτά δηλαδή που κατασκευάστηκε(!) και θα φέρει ύψος επί του συνόλου της δυτικής πλευράς του περί τα 2 μέτρα, τετραγωνικής διατομής, χωρίς την δημιουργία κεκλιμένου υπό μορφή ράμπας ώστε να προσαρμόζονται οι καταπέλτες των πλοίων και με τοποθετημένες δέστρες επί της ακμής του κρηπιδώματος ανά 12 περίπου μέτρα μεταξύ τους. Σε αλλεπάλληλη επικοινωνία που είχαμε από κοινού με τους αρμόδιους φορείς με μεγάλη μας έκπληξη και απορία ταυτόχρονα, απαντώντας στα κατά κοινή λογική εύλογα ερωτήματα μας γνωστοποιήθηκε ότι δεν μπορεί να τροποποιηθεί η μελέτη και ότι πρέπει να περατωθεί πρώτα το έργο με την παρούσα μορφή και κατόπιν να διενεργηθούν εκ νέου ενέργειες, με ότι αυτό συνεπάγεται, ώστε να τροποποιηθεί στα επιθυμητά χαρακτηριστικά.

Έτσι λοιπόν προτείνουμε, πάντα με βάση την κοινή λογική και το κοινό συμφέρον όλων των εμπλεκομένων, προτού προχωρήσει και άλλο το έργο: α.) την δημιουργία ισόπεδου και χωρίς εμπόδια κεκλιμένου επί του συνόλου του μήκους του κρηπιδώματος με τελικό ύψος τέτοιο που να μπορούν να προσαρμόζονται οι καταπέλτες όλων των Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων και όχι 2 μέτρων όπως είναι στο σχέδιο, β.) την μετακίνηση των δεστρών προς το εσωτερικό τμήμα του τραπεζοειδούς τόσο ώστε να μην δημιουργείται κίνδυνος στους καταπέλτες των πλοίων και γ.) την αύξηση της απόστασης μεταξύ τους. Με αυτά τα χαρακτηριστικά θα μπορούν να εξυπηρετούνται ταυτόχρονα περισσότερα από ένα Ε/Γ – Ο/Γ πλοία στο λιμάνι εξαλείφοντας ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες την χρονοβόρα παραμονή των πλοίων εκτός λιμένος μέχρι να ελευθερωθεί η μία και μόνη θέση πρόσδεσης και κατά συνέπεια θα αποτρέπεται η ταλαιπωρία του επιβατικού, και όχι μόνο, κοινού. Λαμβάνοντας υπόψιν την θέση του τραπεζοειδούς γεωμορφολογικά σε συνδυασμό με την συχνή παρουσία ισχυρών ανέμων βορείων διευθύνσεων αποτελεί για όλους μας το ασφαλέστερο σημείο πρόσδεσης των πλοίων όντας το πιο υπήνεμο σημείο του λιμανιού. Στο σημείο αυτό είναι σκόπιμο να αναφερθεί ότι η θέση αυτή σε σχέση με την θέση πρόσδεσης που προορίζεται για τα Ε/Γ – Ο/Γ πλοία και που είναι σχεδιασμένο στο νότιο κρηπίδωμα και που ενώ απέχει δεκάδες μέτρα μόνον, επηρεάζεται κατά το ήμισυ και πολλές φορές και πολύ λιγότερο από τους βόρειους ανέμους και τον κυματισμό που αυτοί προκαλούν. Η παρέμβαση αυτή δεν αλλοιώνει τα αρχικά χαρακτηριστικά και δεν επηρεάζει τον αρχικό σχεδιασμό του λιμανιού, αντίθετα όπως προαναφέραμε θα προσφέρει ευκολίες και για μία ακόμη θέση πρόσδεσης, και από μεγαλύτερου τύπου Ε/Γ- Ο/Γ πλοία που διαθέτουν μεγαλύτερους καταπέλτες και μέσα φορτοεκφόρτωσης με ότι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία και την ανάπτυξη του νησιού. Τέλος η διάταξη του κρηπιδώματος που παρουσιάζει περί το μέσον του μήκους μια αμβλεία γωνία δυσχεραίνει τις πλαγιοδετήσεις πλοίων σχετικά μεγάλου μήκους.

2. Η δεύτερη θέση πρόσδεσης όπου βρίσκεται στο νότιο τμήμα στην γωνία του τραπεζοειδούς με Ν-ΝΑ κατεύθυνση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις άμεσες αφιξο – αναχωρήσεις των πλοίων παρά μόνον μπορεί να αποτελέσει σημείο πολύωρης παραμονής ή διανυκτέρευσης των πλοίων και με αποτέλεσμα όταν χρησιμοποιείται θέτει εκτός χρήσης την κύρια ράμπα πρόσδεσης των Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων. Έτσι λοιπόν εάν για κάποιον λόγο βρεθεί πρυμνο-πλαγιοδετημένο ή πλαγιοδετημένο πλοίο εκεί και για κάποιον λόγο αδυνατεί να μετακινηθεί αυτομάτως αχρηστεύει την ικανότητα του τεράστιου αυτού λιμανιού να φιλοξενήσει ένα Ε/Γ – Ο/Γ πλοίο. Συμπερασματικά λοιπόν φτάνουμε στην δυσάρεστη θέση να αποφανθούμε ότι είτε με τον έναν, είτε με τον άλλον τρόπο ένα τέτοιου μεγέθους έργο θα μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ένα πλοίο.

3. Η κύρια θέση πρόσδεσης των Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων που σχεδιάζεται στο νότιο κρηπίδωμα ενώ διαθέτει όλα τα επιθυμητά χαρακτηριστικά είναι έντονα εκτεθειμένη στους βόρειους ανέμους και στην βόρεια αποθαλασσία και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί όταν υπάρχει άλλο παρακείμενο πλοίο. Στην ουσία, όπως άλλωστε προαναφέρθηκε και σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά του τραπεζοειδούς, εμποδίζεται η συνύπαρξη πλαγιοδετημένου πλοίου στο λιμάνι οποιουδήποτε τύπου, από φορτηγά πλοία και mega-yacht, καθώς και μέχρι ενός ορισμένου τύπου κρουαζιερόπλοια με ότι αυτό συνεπάγεται για το κοινό όφελος.

4. Τέλος για ευνόητους λόγους και για άλλη μια φορά πρέπει να τονισθεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη να απομακρυνθεί άμεσα το καλώδιο της Δ.Ε.Η. από τον χώρο του λιμανιού στον οποίον γίνονται χειρισμοί πρόσδεσης από τα πλοία. Μέχρι να πραγματοποιηθεί αυτό θα διευκολύνει το έργο μας η ακριβής αποτύπωση της θέσης του πάνω σε ναυτικό χάρτη και η σήμανση της ημέρα και νύκτα.

Είναι πραγματικά πολύ λυπηρό το γεγονός ότι ένα λιμάνι που έχει σχεδιαστεί αρκετά χρόνια πριν και καλείται να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες απαιτήσεις να μην δύναται να τροποποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός του και να πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί και να επανεξετασθεί η λειτουργικότητα του ώστε να καταλήξουμε στο ίδιο συμπέρασμα.
Με την βεβαιότητα ότι η επιστολή μας θα τύχει της προσοχής σας και θα αξιοποιηθεί προς το γενικό συμφέρον αναμένουμε την θετική ανταπόκριση στις παρεμβάσεις μας παραμένοντας στην διάθεση σας για οποιαδήποτε συνδρομή εκ μέρους μας.

Μετα τιμής,

Οι Πλοίαρχοι των Ε/Γ – Ο/Γ που δραστηριοποιούνται στην γραμμή
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Δ. ΜΠΑΡΑΚΟΣ και ΗΛΙΑΣ ΤΣΙΓΑΝΤΕΣ

ΟΥΔΕΙΣ έδωσε σημασία στην επιστολή των δυο πλοιάρχων , στις παρατηρήσεις και προτάσεις τους. Το λιμάνι φτιάχτηκε όπως προέβλεπε η μελέτη.

Το αποτέλεσμα;  Nα παραλάβει η Ιθάκη ένα «υπερσύγχρονο» στα χαρτιά λιμάνι, το οποίο δεν πληροί τις ανάγκες του νησιού και το οποίο εκτός από τις δομικές αδυναμίες του έχει και κακοτεχνίες που το καθιστούν επικίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών.

ΚΑΚΟΤΕΧΝΙΕΣ

Λιμάνι μόνο για ένα καράβι!

  Με 13 μέτρα απόσταση της μιας προβλήτας απο την άλλη, πως είναι δυνατόν να δέσει και δεύτερο καράβι;

ΣΚΑΛΑ (Αν)ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Η σκάλα ασφαλείας είναι άκρως ακατάλληλη και πρέπει να αντικατασταθεί με ανοξείδωτη που δεν διαβρώνεται και να είναι εύκολο για κάποιον που βρίσκεται σε κίνδυνο πεσμένος μέσα στη θάλασσα να μπορεί να την πιάσει και να σωθεί . Η σκάλα θα πρέπει να αρχίζει τουλάχιστον 50 εκατοστά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας κατά την άμπωτη και ν συνεχίζει 50 εκατοστά με χειρολαβές πάνω από την προβλήτα.

ΚΤΙΡΙΟ – ΚΙΟΣΚΙ  

Το κτίριο και το υπαίθριο κιόσκι αναμονής επιβατών είναι πολύ μικρά , ειδικά το κιόσκι είναι ανεπαρκές να καλύψει τις ανάγκες των επιβατών τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής . Επίσης βρίσκονται πολύ μακριά από τις προβλήτες των πλοίων με συνέπεια το χειμώνα οι επιβάτες αναγκάζονται να περπατήσουν 100 μέτρα στη βροχή και στον αέρα.

Σημειώνεται με κόκκινο πλαίσιο η θέση που θα έπρεπε να είχε μπει το κτίριο αναμονής και η καντίνα. Απέναντι ακριβώς απο το σημείο που ανοίγει η μπουκα- πόρτα του φέρι μποτ.

ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ

Τα εκδοτήρια εισιτηρίων παλιά και αντιαισθητικά πρέπει να αντικατασταθούν με καινούργια , προσαρμοσμένα στην αρχιτεκτονική του νησιού.

ΑΝΑΞΙΟΠΟΙΗΤΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το σημείο του Λιμανιού που υπαρχει ο χώρος για να φτιαχτεί νέα προβλήτα, ωστε να προσεγγίσει και δευτερο πλοιο ταυτόχρονα στο λιμάνι.

KAΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Την διαχείριση του λιμένος “Πίσω Αετός”, την έχει το Λιμενικό Ταμείο Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Ιδού η χωματερή ανακύκλωσης αποτσίγαρων. Παγκόσμια παντέντα!

Το ρεπορταζ για το λιμάνι του Πισω Αετού συνεχίζεται και σε β’ μέρος τις επόμενες ημέρες.

ΜΑΚΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ ΛΙΖΗΣ

Περισσότερες φωτογραφίες απο το λιμάνι ΠΙΣΩ ΑΕΤΟΣ , Ιθάκης

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις