Γράφει ο Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)
Στον «αέρα» κυριολεκτικά βρίσκεται η άμυνα πυρόσβεσης της Ελλάδας και άλλων κρατών-μελών καθώς με τα σημερινά δεδομένα και τις κυρώσεις που έχει επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στην Ρωσία εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία κανένα από τα κράτη-μέλη δεν θα μπορέσει να ενοικιάσει αν χρειαστεί τα ρωσικά πυροσβεστικά αεροπορικά «θηρία» που ακούνε στο όνομα Beriev-200!
Πέρυσι κυριολεκτικά τα ρωσικά θηρία έδωσαν σκληρές μάχες με τις μεγάλες πυρκαγιές που είχαν ξεσπάσει στην Ελλάδα με αποκορύφωμα εκείνη της Βαρυμπόμπης όπου τα ρωσικά αεροσκάφη κατάφεραν να περιορίσουν την φωτιά. Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι θα είχε συμβεί σε όλα τα πύρινα μέτωπα αν δεν επιχειρούσαν τα Beriev-200…
Φέτος τα πράγματα διαγράφονται εντελώς διαφορετικά και μελανά καθώς η χώρα μας αν και έχει σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr επικοινωνία με την ρωσική εταιρεία Rostec, αν δεν αλλάξει η κατάσταση μεταξύ Ρωσίας και ΕΕ όλα δείχνουν ότι δεν θα μπορέσει να ενοικιάσει να έχει σε ετοιμότητα κάποιο ρωσικό αεροσκάφος εξαιτίας των κυρώσεων που βρίσκονται σε ισχύ.
Αν το φετινό καλοκαίρι αποδειχθεί το ίδιο τραγικό από πλευράς πυρκαγιών και οι πυροσβέστες δεν έχουν σύμμαχους τα ρωσικά θηρία τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι το έργο της πυρόσβεσης μπορεί πολύ εύκολα να μετατραπεί σε «κόλαση» εξαιτίας της μορφολογίας του εδάφους στην Ελλάδας και βέβαια της έλλειψης τόσο του προσωπικού όσο και των μέσων πυρόσβεσης.
Το κυβερνητικό επιτελείο σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr ήδη αναζητά εναλλακτικές λύσεις για να ενισχύσει τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης αλλά ακόμη τίποτα δεν έχει ξεκαθαρίσει και το καλοκαίρι πλησιάζει επικίνδυνα…
Τα αμφίβια ρωσικά πυροσβεστικά αεροσκάφη Beriev-200 έχουν συμμετάσχει σε χιλιάδες κατασβέσεις πυρκαγιών στην Ελλάδα και σε άλλα κράτη-μέλη τα οποία και διαχειρίζεται η ρωσική κρατική εταιρεία Rostec.
Το Beriev-200 αποτελεί το μεγαλύτερο πυροσβεστικό αεροσκάφος στον κόσμο και σύμφωνα με μαρτυρίες πυροσβεστών ο όγκος του νερού που απελευθερώνει είναι τόσο μεγάλος που «σκοτεινιάζει» ο ουρανός και η διάρκεια πτώσης του νερού διαρκεί μισό λεπτό! Εκτός από νερό, το αεροσκάφος πραγματοποιεί ρίψεις με επιβραδυντικό υγρό ενώ μπορεί να μεταφέρει έως 64 άτομα.
Το ρωσικό «θηρίο» είναι το μοναδικό αεριωθούμενο αμφίβιο αεροσκάφος στον κόσμο δίνοντας αναμφισβήτητο πλεονέκτημα στην ταχύτητα κατάσβεσης των πυρκαγιών. Τα μοναδικά αμφίβια αεροσκάφη Be-200ChS παράγονται από την TANTK named after G.M. Beriev PJSC (μέρος της United Aircraft Corporation (UAC) PJSC της Κρατικής Εταιρείας Rostec).
Διαθέτει οκτώ δεξαμενές, μπορεί να μεταφέρει 12 τόνους νερού σε 14 δευτερόλεπτα και απελευθερώνει συνολικά 270 τόνους νερού πριν τον ανεφοδιασμό του με καύσιμα.
Το αεροσκάφος εφοδιάζεται με δύο στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, τύπου D-436TP με μέγιστη ώση 15000 kg που διαθέτει, προωθούν το αεροσκάφος που είναι εξοπλισμένο με βοηθητικό ηλεκτροπαραγωγό στοιχείο (APU) τύπου TA12-60.
Πέρυσι να υπενθυμίσουμε ένα από τα ρώσικα «θηρία» ήρθε στην Ελλάδα και είχε σταθμεύει όλο το καλοκαίρι στην στρατιωτική βάση της Ελευσίνας, εκεί όπου σταθμεύουν και άλλα πυροσβεστικά αεροπλάνα.
Πως γίνεται η υδροληψία
Το αεροπλάνο κατεβαίνει προς την επιφάνεια του νερού με τη μικρότερη δυνατή ταχύτητα. Στη συνέχεια ο πιλότος ανοίγει τους μηχανισμούς υδροληψίας ενώ το αεροπλάνο γλιστράει πάνω στην επιφάνεια του νερού με ταχύτητα 150-190 χλμ./ώρα.
Το νερό μεταφέρεται σε δεξαμενές μέσω μηχανισμών, που έχουν τη δυνατότητα να αντλούν περίπου ένα τόνο ανά δευτερόλεπτο.
Όταν οι δεξαμενές γεμίζουν, το νερό αρχίζει να πέφτει μέσα από μία ειδική βαλβίδα. Ο πιλότος βλέπει τη ροή του νερού, κλείνει τους μηχανισμούς υδροληψίας και αποθαλασσώνεται.
Πόσο κοστίζει;
Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες η ενοικίαση του αεροσκάφους Beriev κόστισε στην Ελλάδα λίγο κάτω από 3,8 εκατομμύρια ευρώ για τέσσερις μήνες. Η αγορά του, αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι ξεπερνάει τα 65.000.000 ευρώ.