- Έργο αναβάθμισης επαρχιακής οδού Αργοστολίου – Πόρου: Ρεαλισμός ή ουτοπία;
- Συζήτηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Σταύρο Τραυλό
Λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Σταύρου Τραυλού ως χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Κεφαλονιάς και Ιθάκης το 2019 , τον επισκέφτηκα στο γραφείο του στο Διοικητήριο της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλονιάς και Ιθάκης για ευχές και βολιδοσκοπήσεις για το πρόγραμμα των έργων που είχε στο μυαλό του.
Η κατάσταση του οδικού δικτύου ήταν άμεσες προτεραιότητες του νέου Αντιπεριφερειάρχη, όπως είχε εκφραστεί προεκλογικά.
«Σκέφτομαι να παλέψω τον δρόμο Αργοστόλι – Πόρου» μου ξεφούρνισε ο Σταύρος Τραυλός..
Είχα εκπλαγεί.. «Μα είναι πολύ δύσκολο έργο… τόσα χωριά πρέπει να παρακαμφτούν. Πόσα χρόνια θα απαιτηθούν.. είναι πολλά τα λεφτά Σταύρο.. »..
Ναι είναι δύσκολο έργο αλλά κάποιος πρέπει να το ξεκινήσει. Είναι αδιανόητη η κατάσταση που επικρατεί σε αυτόν τον σημαντικό οδικό άξονα που συνδέει την πρωτεύουσα του Νομού με το μεγαλύτερο εμπορικό της λιμάνι, ήταν η απάντηση του νεο εκλεγμένου Αντιπεριφερειάρχη..
Ο ΣταύροςΤραυλός φαινόταν αποφασισμένος να βρει άκρη (χρηματοδότηση) για αυτό το σχέδιο..
Μείναμε εκεί στην κουβέντα για να το ψάξει καλύτερα.. δεν ήθελε δημοσιοποίηση σε εκείνη τη φάση και το σεβαστήκαμε.
Λίγους μήνες αργότερα και με την προοπτική επίσκεψης στην Κεφαλονιά του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ανακοινώθηκε από τον βουλευτή Παναγή Καππάτο η στήριξη της χρηματοδότησης του έργου αναβάθμισης της επαρχιακής οδού Αργοστολίου Πόρου από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό..
Και πάλι είμαατε δύσπιστοι …
Ομως, από τότε μέχρι σήμερα έχουν γίνει κάποια βήματα πέρα των εξαγγελιών , που δείχνουν ότι υπάρχει μια ενδιαφέρουσα κινητικότητα για το έργο ..
Είναι λοιπόν επιβεβλημένη μια επικαιροποιημένη συζήτηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Σταύρο Τραυλό για τα νέα δεδομένα του έργου. Το ερώτημα όλων στην Κεφαλονιά είναι : Πρόκειται για ρεαλιστικό σχέδιο ή ουτοπία και εκλογικό πυροτέχνημα λόγω της επίσκεψης Μητσοτάκη στην Κεφαλονιά ;
Κύριε Αντιπεριφερειάρχη, αγαπητέ μας Σταύρο , ενημέρωσέ μας σε ποια φάση βρίσκεται σήμερα ο σχεδιασμός του διαβόητου έργου “Αργοστόλι – Πόρος με ασφαλείς …προσπεράσεις”!
Ακριβώς αυτό. Οι προσπεράσεις είναι το μέγα ζήτημα αυτού του δρόμου.. Λοιπόν σήμερα και για το επόμενο διάστημα έως τέλος του χρόνου βρίσκονται στην Κεφαλονιά μελετητές του Υπουργείου Υποδομών οι οποίοι τοπογραφούν την υφιστάμενη κατάσταση του δρόμου.
Ο λόγος;
Πρέπει να μελετηθεί όλο το μήκος της επαρχιακής οδού από τα Περατάτα έως τον Πόρο για να δοθούν οι προτάσεις για τις παρεμβάσεις.
Ποια η σχέση της ΠΕ Κεφαλονιάς με τους μελετητές του Υπουργείου Υποδομών;
Μέρος της μελέτη του Υπουργείου Υποδομών θα πληρωθεί από την Περιφέρεια γιατί ήδη είχαμε βγάλει κονδύλι μελετών για αυτό τον δρόμο.
Σε πόσα χιλιόμετρα θα γίνουν οι παρεμβάσεις ;
Σε περίπου 40 χιλιόμετρα μήκος δρόμου θα γίνουν 35- 40 μικρές ή και μεγάλες, εύκολες έως και πολύ δύσκολες παρεμβάσεις. Όμως σε τρία σημεία θα γίνουν σοβαρές παρακάμψεις.
Με τις παρακάμψεις το μήκος του δρόμου θα μειωθεί στα 37 χιλιόμετρα. Αυτό θα φέρει: μείωση 17% του μήκους, μείωση 20% στο χρόνο διαδρομής , 17% βελτίωση της μέσης ταχύτητας και μείωση δυνητικών τροχαίων ατυχημάτων 62%! Μπορεί να ακούγεται ως μηδαμινή η μείωση του μήκους μόλις κατά 3 χιλιόμετρα , θα αυξηθεί όμως η ταχύτητα των οχημάτων αφού δεν θα περνάνε από τα χωριά , και θα υπάρχουν σημεία προσπέρασης , άρα θα μειωθεί κατά 20% το ταξίδι και κυρίως μειώνεται αισθητά ο κίνδυνος των τροχαίων..
Μπορείτε να μας δείξετε στον χάρτη τα σημεία των παρακάμψεων;
Στα δύσκολα σημεία του έργου συγκαταλέγονται τρεις (3) παρακάμψεις :
- Περατάτα , νέα χάραξη που θα περάσει πίσω από το κάστρο Αγίου Γεωργίου και θα παρακάμψει τον οικισμό των Περατάτων.
- από Καρούζα έως Πλατειές ,νέα χάραξη από ανάντη του δρόμου που θα παρακάμψει τα χωριά Μουσάτα -Βλαχατα – Σιμωτάτα και
- από Ατσουπάδες μέχρι την Πάστρα, νέα χάραξη από ανάντη του σημερινού δρόμου που θα περάσει πάνω από τα χωριά Μαρκόπουλο Κρεμμύδι και Πάστρα.
Στόχος των παρακάμψεων είναι να βγει η επαρχιακή οδός έξω από τα συγκεκριμένα χωριά .
Από τις τρεις παρακάμψεις, αυτή στην περιοχή των Μαρκόπουλο- Κρεμμύδι -Πάστρα είναι και η πιο επείγουσα καθώς εκεί είναι έντονο το πρόβλημα σήμερα.
Η επαρχιακή οδός περνάει μέσα από χωριά με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό σε ασφάλεια πεζών , οδηγών και επιβατών αλλά και σε καθυστέρηση λόγω μείωσης ορίου ταχύτητας.
Μιλήστε μας και για τις μικρές παρεμβάσεις
Το μεγάλο θέμα αυτής της διαδρομής είναι οι επικίνδυνες προσπεράσεις. Για το μεγάλο αυτό θέμα μελετάται η εξής λύση :
Σε συγκεκριμένα κομμάτια εκτός οικισμών που μπορεί εύκολα να γίνει διαπλάτυνση ( πχ Αδράκι, Πλατειές ) , ο δρόμος θα έχει τρεις λωρίδες ,όποτε στο μισό μήκος θα σου δίνει μια λωρίδα στα δεξιά να προσπερνάς , ενώ στο άλλο μισό μήκος θα προσπερνάς στο άλλο ρεύμα. Αυτές είναι οι ευρωπαϊκών προδιαγραφών ζώνες για προσπεράσεις.
Σήμερα μια νταλίκα που κατευθύνεται προς το λιμάνι του Πόρου ή από το λιμάνι του Πόρου προς το Αργοστόλι προκαλεί πίσω της κομβόι ΙΧ και άλλων αυτοκινήτων αφού στην ουσία τώρα δεν υπάρχει ασφαλές σημείο προσπέρασης.
Μια άλλη μεγάλη δυσκολία του επαρχιακού δικτύου Αργοστολίου – Πόρου είναι τα υδραυλικά έργα του. Υπάρχουν άπειρα σημεία που το νερό δεν έχει διαφυγή κάτω από τον δρόμο με συνέπεια να παρασύρει φερτά υλικά στο οδόστρωμα και να έχουμε τόσο τα κλεισίματα της διέλευσης σε δυνατές βροχοπτώσεις, όσο και την μεγάλη επικινδυνότητα του οδοστρώματος από πέτρες και φερτά υλικά.
Κάθε τέτοιο σημείο θα βελτιωθεί με πολλά μικρά τεχνικά υδραυλικά έργα και 2-3 μεγάλα. Για παράδειγμα ένα σημαντικό υποέργο που πρέπει να γίνει από το πρώτο στάδιο είναι η στροφή στο Κολαϊτι . Εκεί δεν περνάνε δυο αμάξια. Η Περιφέρεια ήδη είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση της μελέτης για το άνοιγμα της στροφής αλλά τώρα θα ενταχτεί στο μεγάλο έργο.
Ας μιλήσουμε για τις φάσεις του έργου.
Οπως ήδη σας είπα , σήμερα βρισκόμαστε στη φάση που το Υπουργείο καταρτίζει την μελέτη για την συνολική βελτίωση του επαρχιακού δρόμου Αργοστολίου Πόρου , με όλα τα σημεία παρεμβάσεων. Η μελέτη θα παραδοθεί στην Περιφέρεια τον Δεκέμβρη του 2022.
Θα ακολουθήσει η αδειοδότηση του έργου και δημοπράτηση του με διεθνή διαγωνισμό.
Η δημοπράτηση μπορεί να γίνει για όλο το μήκος του έργου ή σε σημεία του με υποέργα.
Η αρχή έγινε. Το δύσκολο κομμάτι , η μελέτη , σε μερικούς μήνες θα είναι έτοιμη, το έργο μπορεί να κρατήσει 4 και 5 χρόνια. Όμως αν δεν είχε γίνει αυτή η αρχή δεν θα είχαμε ελπίδες και για το έργο.
Το πόσο ρεαλιστικό τελικά είναι αυτό το έργο θα κριθεί από τη μελέτη;
Η μελέτη προβλέπει τρεις διαβαθμίσεις
- η πρώτη είναι η εύκολη, περιλαμβάνει ορισμένες βελτιώσεις,
- η δεύτερη λιγότερο εύκολη ,περιλαμβάνει και κάποιες παρακάμψεις και
- η τρίτη η δύσκολη ,περιλαμβάνει όλες τις παρακάμψεις.
Η τρίτη παράκαμψη (Ατσουπάδες – Πάστρα) είναι αυτή που πρέπει να γίνει στην πρώτη φάση του έργου λόγω της σημαντικότητάς της. Είναι το κομμάτι όπου το επαρχιακό δίκτυο διέρχεται από πολλά χωριά. Σε αυτό το κομμάτι δεν μπορεί να γίνει καμία παρέμβαση γιατί οι αυλές των σπιτιών είναι κυριολεκτικά μέσα στο δρόμο.
Κύριε Αντιπεριφερειάρχη, σαν πολιτικός μηχανικός που είστε και με την δίχρονη πείρα σας στη διοίκηση της Περιφερειακής Ενότητας και τις συζητήσεις σας με Υπουργεία, με το χέρι στην καρδιά , πες τε μας πρόκειται για ρεαλιστικό σχέδιο ή για ..φούμαρα προεκλογικής κατανάλωσης ; Γιατί κ. Τραυλέ έχουμε πικρά πείρα από τα δημόσια έργα, και εν προκειμένω από έργα της νυν περιφερειακής αρχής που μένουν δυόμιση χρόνια στα δελτία τύπου ή άλλα που πάνε σαν τον κάβουρα …
Αγαπητή κυριά Χιόνη,
Έχω ήδη στα χέρια μου πολύ σημαντικά στοιχεία της μελέτης , συνεργαζόμαστε σε τεχνικό επίπεδο με τους μελετητές οι οποίοι προχωρούν πολύ γρήγορα , ενώ πρόσφατα σε συνομιλία που είχα με στέλεχος του υπουργείου υποδομών μου επεσήμανε ότι η μελέτη θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του 2022 δηλαδή σε χρόνο ρεκόρ για τα δεδομένα του Ελληνικού δημοσίου.
Αυτό συμβαίνει και λόγο του προσωπικού ενδιαφέροντος του πρωθυπουργού, τον οποίο θα ήθελα για άλλη μια φορά να ευχαριστήσω δημόσια για το μεγάλο ενδιαφέρον του στα θέματα των νησιών μας, ενώ καθοριστική ήταν και η συνδρομή του βουλευτή Κεφαλληνίας και Ιθάκης κου Παναγή Καππάτου.
Αν αυτή την στιγμή κάνουμε μια αυτοψία στον δρόμο θα δούμε τους μελετητές να δουλεύουν σε έντονους ρυθμούς και αυτό είναι η απόδειξη ότι η αρχή , δηλ το πιο δύσκολο κομμάτι ενός μεγάλου έργου, έχει γίνει.
Γνωρίζετε καλά ότι το έργο αυτό για μένα είναι το “έργο σημαία” και ειλικρινά είμαι πολύ ευτυχής που στη θητεία μου έχω την ικανοποίηση να το βλέπω να ξεκινά .
Για όσο θα βρίσκομαι στη θέση του Αντιπεριφερειάρχη Κεφαλλήνιας και Ιθάκης θα συνδράμω με όλες μου τις δυνάμεις στην υλοποίηση του. Σίγουρο είναι όμως ότι η ολοκλήρωση αυτού του έργου θα σημάνει μια νέα εποχή για την ανάπτυξη της Κεφαλονιάς. Είναι ένα μεγάλο έργο πολλών εκατομμυρίων ευρώ (στην ολοκλήρωσή θα ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ), που το χρειάζεται η Κεφαλονιά, όχι μόνο ο τουρισμός αλλά οι κάτοικοι του νησιού μας κυρίως οι κάτοικοι της περιοχής από Περατάτα έως Πόρο που υποφέρουν και κινδυνεύουν καθημερινά με την υπάρχουσα κατάσταση..
Μακάρι να πάνε όλα καλά κ. Αντιπεριφερειάρχη.. Εμείς όπως κάνουμε με όλα τα δημόσια έργα , θα το παρακολουθούμε «στενά» , και με τα ρεπορτάζ μας θ πιέζουμε για την υλοποίησή του.. Ιδιαίτερα που για το συγκεκριμένο έργο ε! υπάρχει και το προσωπικό μου ενδιαφέρον αφού αφορά και τα δυο χωριά μου.. Οπότε δεν θα σε αφήσω σε χλωρό κλαρί κ. Αντιπεριφερειάρχη…
Ξέρετε ότι είστε -και εσείς και οι συνάδελφοί σας των άλλων τοπικών ΜΜΕ -πάντα καλοδεχούμενοι στην αυτοψία , στην κριτική και στις προτάσεις των έργων..
Σας ευχόμαστε καλή επιτυχία κ. Αντιπεριφερειάρχη. Καλή συνέχεια στο έργο σας.. Σας ευχαριστούμε θερμά για το χρόνο σας και τα νέα στοιχεία που μας αποκαλύψατε..
Και εγώ σας ευχαριστώ.
Ελένη Χιόνη
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ / ΑΠΕΙΚΟΝΊΣΕΙΣ : Μάκης Λεκατσάς