Αύριο 2 Αυγούστου επισκέπτεται το νησί μας ο Πρωθυπουργός της χώρας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

Πρέπει να είναι η 4η επίσκεψη στο νησί μας Πρωθυπουργού εν ενεργεία . Ο  Αντρέας Παπανδρέου ήλθε το 1982 και ο Κώστας  Σημίτης το 2002 και ο Αντώνης Σαμαράς το 2014 αμέσως μετά τους σεισμούς . Μικρό νησί, μικρός τόπος δεν ήταν ποτέ η Κεφαλονιά στο επίκεντρο των πολιτικών εξελίξεων και των μεγάλων έργων.

Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κεφαλονιά είναι ένα κορυφαίο πολιτικό γεγονός για το νησί μας από μόνο του, εάν μάλιστα η επίσκεψη αποδώσει και έργο θα καταγραφεί ως ιστορικό γεγονός.

Στις τελευταίες περιοδείες του Πρωθυπουργού ανά την Ελλάδα , σε προεκλογικό πνεύμα βεβαίως, εξαγγέλλει μεγάλα έργα υποδομών έχοντας και το μεγάλο αβαντάζ της διαχείρισης δισεκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στο νησί μας – από όσα έχουμε ακούσει – θα εξαγγείλει κυρίως την αναβάθμιση του οδικού άξονα Αργοστολίου – Πόρου μετά από πρόταση του Αντιπεριφερειάρχη Σταύρου Τραυλού την οποία στη συνέχεια υιοθέτησε και ο βουλευτής του Νομού Παναγής Καππάτος. (Διάβασε εδώ το σχετικό ρεπορτάζ του kefaloniapress  Έργο αναβάθμισης επαρχιακής οδού Αργοστολίου – Πόρου: Ρεαλισμός ή ουτοπία; Συζήτηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Σταύρο Τραυλό).

Για να δούμε όμως πόσο νέο είναι το έργο της αναβάθμισης του επαρχιακού οδικού άξονα Αργοστόλι – Πόρος.

Ιστορία μου … αμαρτία μου… έτος 2007

Μέχρι πριν κανά χρόνο περίπου, ο επισκέπτης οδηγός που έρχονταν στην Κεφαλονιά από τον Πόρο, εκεί περίπου στο ύψος του κόμβου (“κόμβος” που λέει ο λόγος βέβαια) Κοκκολάτων, αν πρόσεχε, θα έβλεπε στα δεξιά του μια τεράστια πινακίδα, να στέκει μεγαλοπρεπής αλλά ξεθωριασμένη από τον καιρό και τον χρόνο. Αν πρόσεχε λίγο περισσότερο θα διάβαζε και ότι επρόκειτο για το έργο ΑΞΟΝΑΣ ΠΟΡΟΣ – ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ – ΦΙΣΚΑΡΔΟ, ΔΡΟΜΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ ΣΤΗ ΝΗΣΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ (ΤΜΗΜΑ: ΑΠΟ ΚΟΜΒΟ Ν. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΚΟΥΤΑΒΟΥ ΜΕ ΔΡΟΜΟ ΚΡΑΝΙΑΣ ΕΩΣ ΘΕΣΗ ΝΕΟΥ ΠΟΛΥΚΛΑΔΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, ότι το κατασκευάζει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε και διάφορα άλλα στοιχεία.

Φωτό από Google Earth

Πρόκειται για ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα έργων που είχε αναλάβει το αρμόδιο για τα έργα Υπουργείο (τότε λεγόταν Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.) και εγκαταλείφθηκε κάποια στιγμή ανολοκλήρωτο και με πολλά προβλήματα. Το μόνο που θύμιζε τις τυμπανοκρουσίες με τις οποίες είχε ανακοινωθεί το έργο, γύρω στο έτος 2007, ήταν η παρακάτω πινακίδα που υπήρχε για πολλά χρόνια μετά την εγκατάλειψη του έργου (και η οποία όπως διαπιστώσαμε πλέον, κάποιος είχε το φιλότιμο και την αφαίρεσε).

Παρεμπιπτόντως, ο τίτλος έρχεται να μας ανασύρει από μυαλό, σ’ εμάς τους ντόπιους που έχουμε το μειονέκτημα να μην ξεχνάμε εύκολα, και μια άλλη δυσάρεστη ανάμνηση, το θέμα του Πολυκλαδικού Λυκείου, που ήταν τότε να γίνει στη θέση που πλέον δεσπόζει Super Market γνωστής αλυσίδας (άλλες υποσχέσεις αυτές και μεγάλα λόγια, αλλά ας μην ξετυλίξουμε κι αυτό το κουβάρι).

Ας επιστρέψουμε στον δρόμο. Το έργο ξεκίνησε μέσα σε πανηγυρικό κλίμα για όσους θυμούνται, προχώρησε ως ένα βαθμό, με πολλές καθυστερήσεις και διάφορα προβλήματα, με τους παρόδιους να γκρινιάζουν, με προσφυγές στα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις, με αλλαγές της μελέτης και τροποποιήσεις. Αφού άλλαξε τρεις – τέσσερις εργολάβους, κάποια στιγμή σταμάτησε και αφέθηκε στην τύχη του, κάτω από τη μύτη της τοπικής κοινωνίας και των τοπικών πολιτικών παραγόντων.

Μετέπειτα, πρώτη ίσως η Αφροδίτη η Θεοπεφτάτου ενδιαφέρθηκε κάποια στιγμή για την τύχη του έργου και ανακάλυψε, γύρω στο έτος 2017, ότι από καιρό το έργο ήταν ξεχασμένο και εγκαταλελειμμένο, καθώς δεν επρόκειτο να ολοκληρωθεί από το Υπουργείο (ήταν πλέον εκτός του προγραμματισμού του).

Το έργο αυτό παραδόθηκε στην τοπική κοινωνία με ένα σωρό κακοτεχνίες και ατέλειες αλλά, το κυριότερο, ανολοκλήρωτο, αφού δεν κατασκευάστηκε ποτέ ο τελευταίος κόμβος Κοκκολάτων, ούτε και καμιά πεντακοσαριά μέτρα δρόμου ακόμη προς Πόρο, όπως προέβλεπε η μελέτη.

Τέλος πάντων, αυτά δεν τα λέμε για να γκρινιάξουμε (που βεβαίως θα είχαμε κάθε λόγο), άλλα για να επιστήσουμε την προσοχή σε σας καλόπιστοι συμπολίτες μας, για το τι θα ακούσετε στην επικείμενη επίσκεψη του Πρωθυπουργού, στον τομέα υποσχέσεων: «έργα». Ας έχετε πρόχειρη στο νου σας, καλού – κακού, την χαρακτηριστικότερη για την περίσταση παροιμία του θυμόσοφου λαού μας (όπου ακούς πολλά κεράσια … κ.λπ.).

Γιατί αν αυτό το έργο που σας είπαμε, και που αφορούσε μόνο ένα μικρό κομμάτι του άξονα Αργοστόλι – Πόρος, έκανε τόσο καιρό να γίνει, και εν τέλει έμεινε -εκτός από κακότεχνο – και ανολοκλήρωτο, φανταστείτε τι έχει να γίνει με όλον τον άξονα Αργοστόλι – Πόρος (που ακούγεται ότι θα ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό). Ένα έργο που όπως έχουμε διαβάσει από τις πληροφορίες που έχουν δώσει οι τοπικοί πολιτικοί, θα το αναλάβει επίσης το Υπουργείο Υποδομών και θα έχει και καμιά εξηνταριά γεφύρια (ελπίζουμε όχι σαν εκείνο της Άρτας ή του Χειμωνικού).

Γενικά, απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η εμπλοκή του Υπουργείου στα τοπικά έργα έχει αφήσει πάντοτε μια πικρή γεύση. Οι περισσότεροι θυμόμαστε ένα λίγο πιο πρόσφατο παράδειγμα, τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ως Υπουργό Δημοσίων Έργων, να ανακοινώνει μετά τους σεισμούς του 2014 τα έργα των αποκαταστάσεων  των δρόμων με χρηματοδότηση 25 εκατομμυρίων.

Από τα 4 έργα στα οποία χωρίστηκε τελικά αυτή η χρηματοδότηση, το ένα βρίσκεται ακόμα, οκτώ χρόνια μετά, σε εξέλιξη (είναι το γνωστό έργο ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΝΗΣΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΜΕ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑ ΘΕΣΕΙΣ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ, ΕΠΙΧΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΩΝ EΡΓΩΝ, για την αργοπορία του οποίου γκρινιάζει όλη η Παλική), ενώ ένα ακόμα που αφορούσε αποκλειστικά αποκαταστάσεις στο τοπικό οδικό δίκτυο της Παλικής και ίσως οι Παλικισιάνοι δεν το ξέρουν, έχει αφεθεί στη λήθη του χρόνου και ούτε και ενδιαφέρετε κανένας πλέον. Κοινώς … αγνοείται η τύχη του …

Να θυμηθούμε ακόμα κι ένα χαρακτηριστικό, πολύ πιο πρόσφατο παράδειγμα, με ιδιαίτερη σημασία λόγω και του είδους του έργου.

Ήταν στις 23 Ιανουαρίου του 2020 όταν η σύσσωμη η Περιφερειακή Αρχή της κυρίας Κράτσα , μας ανακοίνωνε περιχαρής τη συμφωνία της με το Υπουργείο Δημοσίων Έργων για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας των επαρχιακών δρόμων σε όλα τα Ιόνια Νησιά (συνολικός προϋπολογισμός 30.000.000 € με τη μερίδα του λέοντος 8.000.000ευρώ να αντιστοιχεί στην Κεφαλονιά). Δείτε τα σχετικά link μας, με το δελτίο τύπου και την ανακοίνωση της Περιφέρειας:

https://www.kefaloniapress.gr/topika/politiki/article/265078/pin-30-ekat-eyro-gia-erga-veltiosis-toy-ethnikoy-kai-eparchiakoy-odikoy-diktyoy/

https://www.kefaloniapress.gr/topika/politiki/article/288365/anavathmizetai-to-odiko-diktyo-tis-perifereias-ionion-nison/

Αν κάποιου μάλιστα του αρέσει να ψάχνει και στα άδυτα της Διαύγειας, όπως η αφεντιά μας, θα δει να στέκει ακόμα αναρτημένη η σχετική προγραμματική σύμβαση που είχε ψηφιστεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο (ΩΝΒ77ΛΕ-ΠΦΣ) και είχε υπογραφεί και από το Υπουργείο (Ω0ΝΙ465ΧΘΞ-ΛΚΘ).

Τι γίνεται με αυτό το έργο  «αναβάθμισης του οδικού δικτύου της Κεφαλονιάς’’ , δυόμιση χρόνια μετά; Κανείς δεν ξέρει. Ένα έργο πράγματι τόσο αναγκαίο, που αφορά ένα κρίσιμο θέμα για την Κεφαλονιά, αλλά και για όλα τα Ιόνια νησιά, την οδική ασφάλεια στους δρόμους. Για το αν τελικά το εγκαταλείψανε, αν άλλαξε το σχέδιο ή αν παρεπέμφθη στις ελληνικές καλένδες , γιατί δεν βγάζουν έστω ένα νέο ενημερωτικό δελτίου τύπου να ξέρουμε κι εμείς οι πληβείοι. Γιατί προτιμούν το σκότος;

Η δωρεά Βεργωτή στο Νοσοκομείο Αργοστολίου

Δεν μπορούμε να μην μνημονεύσουμε την απαράδεκτη συμπεριφορά της πολιτείας στη Δωρεά Μάρης και Γεωργίου Βεργωτή με τη ΜΕΘ στο Νοσοκομείο Αργοστολίου.  Οι δωρητές παρέδωσαν μια υπερσύγχρονη μονάδα υπογράφοντας σύμβαση με το Υπουργείο Υγείας με Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας ,  ότι το κράτος θα στελεχώσει τη μονάδα με το απαιτούμενο εξειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

Σήμερα, δέκα χρόνια μετά, το Κράτος δεν έχει τιμήσει την υπογραφή του. Αύριο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης οφείλει να κλείσει αυτόν τον ανοικτό λογαριασμό και να θέσει σε λειτουργία την σύμβαση..

Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου, Γενάρης 2020

Και να μην πιάσουμε θέματα πολιτισμού (αρχαιολογικό μουσείο), παιδείας (2ο – 3ο Γυμνάσιο Αργοστολίου), που είναι κτίρια με βλάβες από τους σεισμούς του 2014 ή το λιμάνι Αργοστολίου που επίσης τα έργα αποκατάστασης δεν έχουν τελειώσει, ενώ εκκρεμεί κι ένα Master Plan που «πηγαινοφέρνει» το λιμάνι εδώ κι εκεί μέσα στον κόλπο του Αργοστολιού.

Βλέπετε , στην Ελλάδα των δημόσιων έργων λεφτά υπάρχουν,   εκατομμύρια μοιράζονται από περιφέρεια σε περιφέρεια , έργα όμως δεν γίνονται.. Τα περισσότερα έργα είτε είναι ημιτελή είτε ξεχάστηκαν.. Ηταν απλά εξαγγελίες.

Αναλογιστείτε όμως το σενάριο να ξεκινήσει το έργο του οδικού άξονα Αργοστολίου – Πόρου και να έχει τη τύχη των προηγούμενων έργων. Για κάποιο λόγο να σταματήσει ! Φανταστείτε να μείνει ημιτελής ο κεντρικός οδικός άξονας που συνδέει το λιμάνι του Πόρου με το Αργοστόλι.. Εφιάλτης!

Αναμφίβολα θέλουμε να γίνονται έργα στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Παρακολουθούμε συστηματικά όλες τις εξελίξεις των δημοσίων και δημοτικών έργων. Καταγγέλουμε τις καθυστερήσεις , τα απίστευτα νομικά προνόμοια των εργολάβων , τη αναχρονιστική νομοθεσία των συμβάσεων.  Θέλουμε έργα, η Κεφαλονιά και η Ιθάκη έχουν ανάγκη απο πολλά εργα υποδομών.

Δεν μας εκπλήσσει τίποτε από υποσχέσεις πια. Έχουμε ακούσει πράγματα και θάματα και πρίν και τον τελευταίο καιρό.

Έχουμε δει λόγου χάρη το «τουρισμός για όλους» να μην είναι τελικά για όλους, ή έστω για πολλούς, αλλά για έναν στους δεκατέσσερεις, το «fuel pass» να είναι για ελάχιστους και μέχρι 50 ευρώ, το «power pass» από 600 ευρώ τελικά να γίνεται γύρω στα 40 – 100, τη ρήτρα αναπροσαρμογής από κατάργηση να ενσωματώνεται στην τιμή του ρεύματος και το «αλλάζω συσκευή» να αντιστοιχεί τελικά το πολύ σε έναν στους δώδεκα.

Τι άλλο να μας πτοήσει πια; Είμαστε ατσαλωμένοι από εξαγγελίες και υποσχέσεις.. Να ολοκληρωνόταν και κανένα έργο, καλά θα ΄τανε .. Αλλά που!

Η Συντακτική Ομάδα του kefaloniapress

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις