Ισχυροποιεί τη θέση των πολιτών και ασθενών στα κέντρα λήψης αποφάσεων η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αναγνωρίζοντάς τους ως θεσμικούς συνομιλητές στη χάραξη πολιτικών και ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Η αλλαγή κουλτούρας αποτυπώνεται από την εκπροσώπηση της Ενωσης Ασθενών Ελλάδας σε 15 Επιτροπές που έχουν οριστεί από την ηγεσία της οδού Αριστοτέλους για μείζονα θέματα (από την Ολομέλεια του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας έως την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τη Δημόσια Υγεία), με τους πολίτες να εμπλέκονται ενεργά σε θέματα που τους αφορούν.
Σε 15 Επιτροπές που έχουν οριστεί από τη ηγεσία της οδού Αριστοτέλους για μείζονα θέματα (από την Ολομέλεια του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας έως την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τη Δημόσια Υγεία) θα εκπροσωπείται η Ένωση Ασθενών Ελλάδας, με τους πολίτες να εμπλέκονται ενεργά σε θέματα που τους αφορούν
Μάλιστα, τις τελευταίες εβδομάδες ιδρύθηκε στο υπουργείο Υγείας ειδικό γραφείο που βρίσκεται καθημερινά σε «ανοιχτή γραμμή» με τις ενώσεις ασθενών, με στόχο να υπάρχει συνεχώς εν λειτουργία ένα κανάλι επικοινωνίας με αποδέκτη την ηγεσία.
Οπως άλλωστε υπογράμμισε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε πρόσφατη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Ενωσης Ασθενών Ελλάδας, «μέσα από την ενεργή συμμετοχή σας θα βοηθήσετε, ώστε να προωθήσουμε μεταρρυθμίσεις, να δημιουργήσουμε ένα σύστημα υγείας λειτουργικό και σύγχρονο με χαρακτηριστικά πρόσβασης για όλους τους ασθενείς και τις καλύτερες δυνατές παρεχόμενες υπηρεσίες».
Για την ιστορία, το πρώτο σημαντικό βήμα έγινε το 2022, όταν ο νομοθέτης αναγνώρισε τις ενώσεις ή τους συλλόγους ασθενών ως συνομιλητές της Πολιτείας σε θέματα παροχής υπηρεσιών υγείας.
Τα όσα εκτυλίχθηκαν έκτοτε αποδεικνύουν μια προοδευτική συμπερίληψη της κοινωνίας των πολιτών.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως όταν πρόσφατα ανακοινώθηκε η Επιτροπή Παρακολούθησης Ελλείψεων Φαρμάκων, από την πλευρά του υπουργείου Υγείας ήταν πλέον αυτονόητη η εκπροσώπηση των ασθενών σε αυτήν.
Μάλιστα και κατά κοινή ομολογία, η συνδρομή των πολιτών στις Επιτροπές διαπιστώνεται σημαντική, καθώς εκτός από την εμπειρική προσέγγιση σημαντικών θεμάτων που άπτονται της καθημερινότητας των ασθενών, οι εκπρόσωποι των ενώσεων υποβάλλονται τακτικά σε εκπαιδευτικά προγράμματα (συχνά με τη συμβολή πανεπιστημιακών), ώστε να είναι σε θέση να εγείρουν ενστάσεις ή να προτείνουν λύσεις μιλώντας «κοινή γλώσσα» (και) με τους τεχνοκράτες.
Ο κοινός σχεδιασμός του υγειονομικού χάρτη
Σύμφωνα με τα όσα υπογραμμίζει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Ενωσης Ασθενών Ελλάδος, Νίκος Δέδες, η ενίσχυση της θεσμικής αυτής συνεργασίας πραγματοποιείται σε μια κομβική περίοδο, όπου δρομολογούνται σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
Ο ίδιος ενδεικτικά αναφέρει πως ο Υγειονομικός Χάρτης δεν μπορεί να σχεδιαστεί, ανταποκρινόμενος στις πραγματικές ανάγκες, χωρίς τη συμβολή των ίδιων των χρηστών υπηρεσιών υγείας.
«Εμείς, οι πολίτες, είμαστε αυτοί που πρέπει να αξιολογήσουμε τις δομές αλλά και να προωθήσουμε τα αιτήματά μας, όπως τη δημιουργία περισσότερων Κέντρων Αριστείας αλλά και ποιοτικών δομών».
Οπως προσθέτει, η φωνή των ασθενών θα πρέπει να είναι ισχυρή, καθώς εάν «η κοινωνία δεν περιμένει κάτι να συμβεί, τότε απλά δεν θα συμβεί».
Στο πλαίσιο της συζήτησης ο κ. Δέδες παραθέτει πρακτικά παραδείγματα, όπως την υπερπροσφορά νευροχειρουργικών κλινικών ανά την επικράτεια σε σχέση με τις πληθυσμιακές ανάγκες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει και στις κενές θέσεις σε ιατρικό προσωπικό, «καθώς οι διαγωνισμοί βγαίνουν άγονοι. Είναι προφανές πως πρέπει να θεσμοθετηθούν οικονομικά κίνητρα, ώστε οι υγειονομικές δομές να είναι στελεχωμένες με έμπειρο προσωπικό».
Ενιαίος Κανονισμός Διαχείρισης Καταγγελιών
Εν τω μεταξύ, σημαντικά βήματα γίνονται και στον τομέα της προστασίας των δικαιωμάτων των ασθενών.
Μάλιστα, επιδίωξη της Γενικής Γραμματείας Υπηρεσιών Υγείας, υπό τη γ.γ. Λίλιαν Βιλβιρίδη, είναι η καθιέρωση της εφαρμογής Ενιαίου Κανονισμού Διαχείρισης Καταγγελιών, Αναφορών και Παραπόνων που υποβάλλονται στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας των νοσηλευτικών ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, καθώς και η επανεκκίνηση ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα διασυνδέει τα Γραφεία μεταξύ τους. Στόχος είναι η ανταλλαγή πληροφοριών και καλών πρακτικών στην αντιμετώπιση θεμάτων που ανακύπτουν.
Σημειώνεται, δε, πως η ανταπόκριση του ΕΣΥ στα παράπονα των ασθενών ή των συγγενών τους αποτελεί πλέον σημαντικό δείκτη αξιολόγησης των διοικητών των νοσοκομείων, καθώς συνιστά ένα ισχυρό κριτήριο του επιπέδου των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας.