ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: Για τις περικοπές δρομολογίων στην γραμμή Πάτρα- Σάμη –Ιθάκη.
Για μια ακόμη φορά για τους κάτοικους της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης, με την νέα διακοπή των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στην γραμμή Πάτρα – Σάμη- Ιθάκη (από τις 9/01/2024 και τουλάχιστον έως και τις 9/3/2024), η απρόσκοπτη και αναγκαία επικοινωνία τους από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα και κυρίως με την Πάτρα και την Αθήνα μετατρέπεται σε πραγματική «Οδύσσεια».
Παρότι η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή (Πάτρα – Σάμη – Ιθάκη με επιστροφή), εκτός των άλλων είναι και επιδοτούμενη, η εταιρεία, κάνοντας χρήση του νόμου 2932/2001 (προβλέπει ετήσια διακοπή δρομολογίων για 60 ημέρες), διακόπτει για πολλοστή φορά τα συγκεκριμένα δρομολόγια καταργώντας την προσέγγιση στο βασικό λιμάνι της Σάμης Κεφαλονιάς, εκθέτοντας έτσι τους κατοίκους της Κεφαλονιάς και κυρίως της Ιθάκης σε μια απίστευτη ταλαιπωρία και οικονομική αιμορραγία.
Συγκεκριμένα, οι κάτοικοι του Ληξουρίου και της Παλικής καθώς και της Ιθάκης αναγκάζονται σε πολύωρο ταξίδι προς Πάτρα και Αθήνα που θυμίζει άλλες εποχές, αφού με βάση τα νέα δρομολόγια που καθόρισε η εταιρεία, το δρομολόγιο Πόρος – Ιθάκη και Ιθάκη –Πόρος δεν εκτελείται Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο.
Έτσι, ο κάτοικος της Ιθάκης που χρειάζεται να ταξιδέψει τις τρεις συγκεκριμένες μέρες χωρίς ιδιωτικό αυτοκίνητο αλλά με το ΚΤΕΛ, θα χρειαστεί μέχρι και 12 ώρες για να φθάσει Αθήνα, ενώ μέχρι και 9 ώρες μέχρι την Πάτρα. Δηλαδή, πρέπει να αναχωρήσει στις 9 το πρωί με το τοπικό ακτοπλοϊκό δρομολόγιο Ιθάκη- Σάμη για να φθάσει στο Αργοστόλι από όπου με το ΚΤΕΛ θα φθάσει στον Πόρο Κεφαλονιάς για να πάρει το καράβι στις 15:00, στην Κυλλήνη 16:30, στην Πάτρα στις 17:45 περίπου, ενώ τελικά στην Αθήνα αν βέβαια δεν συμβεί κάποια άλλη απρόοπτη καθυστέρηση στις 20.30 περίπου. Για επιστροφή επίσης ούτε λόγος να γίνεται, αφού δεν υπάρχει καμιά ανταπόκριση. Αντίστοιχη είναι η ταλαιπωρία αν ο κάτοικος της Ιθάκης επιλέξει να ακολουθήσει την άλλη οδό μέσω «Αστακού», όπου με ΤΑΧΙ πρέπει να μεταβεί στο Μεσολόγγι και από εκεί να χρησιμοποιήσει το ΚΤΕΛ.
Οι παραπάνω εξελίξεις κάνουν ακόμη πιο σαφές ότι το δικαίωμα στην απρόσκοπτη, ασφαλή και φθηνή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία δεν εξασφαλίζεται ούτε με την επιδότηση του κράτους με πακτωλό χρημάτων προς τους εφοπλιστές, ούτε γενικότερα με τη διαχρονικά ακολουθούμενη πολιτική από όλες τις κυβερνήσεις ΝΔ -ΣΥΡΙΖΑ –ΠΑΣΟΚ ικανοποίησης όλων των αξιώσεων των εφοπλιστών, δίνοντάς τους έτσι το δικαίωμα να μην εγγυώνται ούτε τα ελάχιστα στους νησιώτες.
Η συγκεκριμένη εταιρεία έχοντας μοναδικό κριτήριό της το κέρδος και την πάση θυσία μείωση του κόστους, γεμίζει με δρομολόγια τα νησιά μας στην τουριστική περίοδο για να αυξήσει τα κέρδη της και τώρα που χρειάζονται οι κάτοικοι των νησιών μας την ασφαλή και απρόσκοπτη σύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα θέτει σε χειμερινή ακινησία το πλοίο της συγκεκριμένης γραμμής χωρίς να το αντικαθιστά το πλοίο με άλλο, απομονώνοντας έτσι ολόκληρα νησιά. Οι σύγχρονες όμως συνθήκες, και ιδιαίτερα το καθεστώς της πανδημίας που δείχνει εκ νέου ότι χρειάζονται συγκεκριμένα μέτρα προστασίας, επιβάλλουν επαρκείς, ασφαλείς και φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, προκειμένου να μην μένουν για πολλές ώρες απομονωμένα και ακάλυπτα τα νησιά και οι κάτοικοί τους, ακόμη και σε συνθήκες πρόσκαιρης μειωμένης επιβατικής κίνησης.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε:
– Να σταματήσει επιτέλους η επωδός, κάθε τέτοια περίοδο (Ιανουάριο- Φεβρουάριο) να μεθοδεύεται μέσα από την κατάργηση του δρομολογίου Ιθάκη-Σάμη-Πάτρα, που είναι μάλιστα και επιδοτούμενο, η ακτοπλοϊκή απομόνωση της Ιθάκης αλλά και σημαντικού μέρος της Κεφαλονιάς (Ληξούρι – Παλική).
– Να επαναλειτουργήσει άμεσα η ακτοπλοϊκή γραμμή ΠΑΤΡΑ – ΙΘΑΚΗ και επιστροφή, με την εκτέλεση επτά (07) δρομολογίων την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια και της χειμερινής περιόδου.
Οι Βουλευτές
Καραθανασόπουλος Νίκος
Έξαρχος Νίκος
Παπαναστάσης Νίκος