Ακριβώς ένα μήνα πριν,στις 20 Αυγούστου 2024, το βράδυ, ένα επαγγελματικό σκάφος αναψυχής (CAPS) ιδιοκτησίας εταιρείας του Στέφανου Βεργωτή, έπιασε φωτιά στο πιο κεντρικό σημείο του λιμένος Αργοστολίου..
Το τι ακολούθησε δεν θα μπορούσε κανείς να έχει φανταστεί όση κριτική και να έχει ασκηθεί στον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου και Δήμαρχο Αργοστολίου Θεόφιλο Μιχαλάτο για τα προβλήματα των λιμανιών.
Κανείς δεν μπορούσε να υποψιαστεί ότι στην πραγματικότητα ο Λιμένας Αργοστολίου που φιλοξενεί εκατοντάδες μικρά και μεγάλα σκάφη το χρόνο , περιουσίες εκατομμυρίων ευρώ, δεν είχε σε λειτουργία το σύστημα πυρασφάλειας!
Δείτε στο video ενστολους που ανοίγουν τον κρουνό αλλά διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει στάλα νερό! Ακούστε τον διάλογο μεταξύ τους !
Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι χιλιάδες αμέριμνοι περιπατητές στο γουλόστρωτο μεταξύ των οποίων και παιδιά μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωποι με φλόγες.
Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι εάν εκείνο το βράδυ δεν είχε άπνοια δεκάδες σκάφη που ήταν δεμένα στην προβλήτα (ιδιωτικά και επαγγελματικά) μπορούσαν να γίνουν στάχτη με απρόβλεπτες συνέπειες για την ασφάλεια της ζωής εκατοντάδων ανθρώπων.
Αυτό που αποκάλυψε το περιστατικό της 20ης Αυγούστου είναι ότι το λιμάνι Αργοστολίου δεν είναι ασφαλές για κανέναν, ούτε και για τους πολίτες που περπατούν στο γουλόστωτο αφού το οδόστρωμά του αρχίζει πλέον να παρουσιάζει συμπτώματα φθοράς, ούτε και στην προβλήτα με δυο πυρκαγιές σκαφών τα τελευταία χρόνια.
Τα δεκάδες ερασιτεχνικά video παρισταμένων πολιτών στο συμβάν της 20ης Αυγούστου, αποδεικνύουν -δυστυχώς- μια απαράδεκτη πραγματικότητα: Το Λιμάνι Αργοστολίου δεν είναι ασφαλές με ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου που το διαχειρίζεται.
Ο δήμαρχος Αργοστολίου Θεόφιλος Μιχαλάτος μόλις εκείνες τις ημέρες είχε επαναπαραλάβει την προεδρία του Λιμενικού Ταμείου «εκδιώχνοντας» τον πιο πιστό του σύμβουλο Γιώργο Θωμά.
Και έτσι έσκασε η καυτή (κυριολεκτικά) πατάτα στα χέρια του ….
Στο Δημοτικό Συμβούλιο που ακολούθησε με θέμα τη Λογοδοσία της Δημοτικής Αρχής το θέμα του συμβάντος και της ασφάλειας των λιμανιών τέθηκε από τους δημοτικούς συμβούλους Μάκη Παπαναστασάτο (ΙΣΧΥΡΗ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ) και Διονύση Τρωϊάνο (ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΝΗΣΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ).
Οι απαντήσεις του Δημάρχου αντί να μας διαφωτίσουν «συσκότισαν» ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Στην ουσία δεν απαντήθηκε τίποτε από όσα έθεσαν οι δημοτικοί σύμβουλοι! Με ειρωνείες και απαξιωτικό τρόπο ο δήμαρχος και πρόεδρος του λιμενικού ταμείου, προσπάθησε να «ξεγλιστρήσει» από τη δύσκολη θέση με την καθιερωμένη πλέον επωδό του στα δύσκολα: «Για όλα φταίνε κάποιοι άλλοι, και όχι εγώ».
Έστω και με αυτές τις συνθήκες μάθαμε ότι το λιμάνι Αργοστολίου ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ χαρακτηρισμένο τουριστικό, οπότε και δεν μπορεί να φιλοξενεί σκάφη αλλά τα δέχεται μόνο …. για να εισπράττει το Λιμενικό Ταμείο τα «λιμανιάτικα». Λόγια του δημάρχου και προέδρου.
Η αντίδραση των δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης ήταν χαρακτηριστική: «Στον αέρα το λιμάνι δηλαδή» ! αναφώνησαν όλοι μαζί.
«Όλα στον αέρα»! Το συμπέρασμα από το Δ.Σ. λογοδοσιας Δήμου Αργοστολίου, δυστυχώς!
Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι παρά το σάλο που έγινε από το συμβάν δεν βγήκε κάποια ανακοίνωση από το Λιμενικό Ταμείο, κάποια ενημέρωση που να εξηγεί τι και πως έγινε, μια συγνώμη στον επιχειρηματία Στέφανο Βεργωτή του οποίου η οικογένεια έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει τα μέγιστα στο νησί μας… Τίποτε! Σαν να μην έγινε τίποτε!
Ή μήπως ζητάμε πολλά από τον πρόεδρο και δήμαρχο Θεόφιλο Μιχαλάτο, ο οποίος γι’άλλη μία φορά στα δύσκολα «στρίβει διά του αρραβώνος» !
Στη συνέχεια των συμβάντων -όπως ήταν αναμενόμενο- η εταιρεία που έχει την ιδιοκτησία του σκάφους εξωδίκως ζητάει από το Λιμεναρχείο Κεφαλονιάς και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κεφαλονιάς έγγραφα και ντοκουμέντα που να αποδεικνύουν τα μέτρα πυρασφάλειας στο Λιμάνι Αργοστολίου, τις επιθεωρήσεις και τους ελέγχους που έχουν γίνει από τη Λιμενική Αρχή για την επιβεβαίωση ή όχι της ορθής λειτουργίας τους.
Τα θέματα που τέθηκαν από την εταιρεία προς τις αρμόδιες αρχές επιβεβαιώνουν τη σοβαρότητα της κατάστασης για την ασφάλεια ανθρώπων και σκαφών στον λιμένα Αργοστολίου.
Διαβάστε μέρος του εξώδικου:
Η εταιρεία «Σ. ΒΕΡΓΩΤΗΣ- Ε. ΤΖΑΝΑΤΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» απευθύνεται προς :
- τη Λιμενική Αρχή Κεφαλληνίας,
- το Ν.Π.Δ.Δ. υπό την επωνυμία «Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Κεφαλληνίας- Ιθάκης»
Και ζητάει :
- «Όπως μου γνωρίσετε εγγράφως αν κατά την 20η/8/2024 , υπήρχε μελέτη πυρασφάλειας και πυρόσβεσης εις τον λιμένα Αργοστολίου, και σε καταφατική περίπτωση χορηγήσατέ μου αντίγραφο της μελέτης, του σχεδίου και των μέτρων πυρασφάλειας»
- «Όπως μου γνωρίσετε εγγράφως αν μέχρις της ως άνω ημεροχρονολογίας το Λιμεναρχείο Κεφαλληνίας έχει ζητήσει από το ως άνω Λιμενικό Ταμείο τη μελέτη πυρασφάλειας.
Και επίσης
Γνωρίσατέ μου εγγράφως αν μέχρις της ως άνω ημεροχρονολογίας αν έχουν γίνει από το Λιμεναρχείο Κεφαλληνίας έλεγχοι περί της τηρήσεως ή μη των μέτρων πυρασφάλειας στην χερσαία ζώνη λιμένος και ποια τα αποτελέσματά των
Γνωρίσατέ μου εγγράφως ποιος κατά την ως άνω ημεροχρονολογία ήτο υπεύθυνος να έχει, ο εγγύς του σκάφους μου κρουνός … νερό και οι ομοίως εγγύς του σκάφους φωλέες …τα αναγκαιούντα.
Τα αιτηθέντα στοιχεία θα χρησιμοποιήσω ενώπιον των αρμοδίων Εισαγγελικών και Δικαστικών Αρχών, ήτοι μετά προφανούς εννόμου συμφέροντος υποβάλλω την παρούσα».
Τα αιτηθέντα στοιχεία , είναι ερωτήματα από τα όσα προέκυψαν κατά τη διάρκεια του συμβάντος, τα οποία περιγράφονται ως εξής στο εν λόγω εξώδικο:
Ως γνωστόν τυγχάνει υμίν, τη νύχτα της 20ης/08/2024 εκδηλώθηκε αιφνιδίως πυρκαγιά σε σκάφος (GAPS – Argostoli 570) ιδιοκτησίας μου, το οποίο βρισκόταν νομίμως ελλιμενισμένο εντός του λιμένος Αργοστολίου. Συνεπεία ωστόσο των ελλείψεων των αναγκαίων μέσων πυροπροστασίας και πυρόσβεσης εντός του χώρου του λιμένος – ενδεικτικά: ούτε οι πυροσβεστικοί κρουνοί διέθεταν νερό, ούτε οι πυροσβεστικές φωλέες διέθεταν πυροσβεστήρες ξηράς κόνεως και μάνικες κλπ – αποτέλεσαν παράγοντες που συνέτειναν στην καταστροφή του σκάφους, και μάλιστα ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι όταν παρέστη ανάγκη να γίνει χρήση της πυροσβεστικής φωλιάς διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε ούτε καν το κλειδί που την ανοίγει και για να βρεθεί έπρεπε να ειδοποιηθεί υπάλληλος που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στο σπίτι του, ομολογία δε της ανεπάρκειας των μέτρων αποτελεί και το γεγονός ότι υπάλληλος [γνωρίσατέ μου, αιτούμαι, τον εντολέα του] έσπευσε να άρει τινές των ελλείψεων την επομένη του ως άνω συμβάντος, άπαντα δε ταύτα όταν η έννοια «διαχείριση της χερσαίας ζώνης λιμένος» δεν εξαντλείται εις την είσπραξη των λιμενικών τελών, αλλά και συνεπάγεται υποχρεώσεις ως προς τα προσήκοντα μέτρα πυρασφάλειας και πυρόσβεσης προς αποτροπή διακινδύνευσης της ανθρώπινης ζωής και πρόκλησης καταστροφών στα κινητά πράγματα εντός του λιμένος»
Αυτά λοιπόν είναι τα αιτήματα της εταιρείας ιδιοκτησίας του σκάφους προς τη Λιμενική Αρχή που έχει την εποπτεία του Λιμένος Αργοστολίου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο που έχει την ευθύνη διαχείρισής του.
Η απάντησή τους (και ιδιαίτερα του Λιμενικού Ταμείου δια του προέδρου του Δημάρχου Θεόφιλου Μιχαλάτου) θα διαφωτίσει τη τοπική κοινωνία για το τι πραγματικά συμβαίνει στο λιμάνι Αργοστολίου και πόσο ασφαλές είναι αλλά και για τις τυχόν ευθύνες αυτών που έχουν το χρέος της ασφαλούς λειτουργίας του.
Η Συντακτική Ομάδα του Kefaloniapress