Τα τελευταία χρόνια, η Αγία Ευφημία, το διάσημο τουριστικό λιμάνι της Κεφαλονιάς, δέχεται ανελέητα χτυπήματα τόσο από την κλιματική κρίση όσο και από λανθασμένες ανθρώπινες παρεμβάσεις στην περιοχή.

Το χωριό έχει πλημμυρίσει δύο φορές από λάσπη, με την πιο καταστροφική να σημειώνεται κατά το πέρασμα του κυκλώνα ΙΑΝΟΣ.

Από την πρώτη κιόλας πλημμύρα, οι κάτοικοι απαιτούσαν τη λήψη μέτρων για την αναχαίτιση των υδάτων πριν αυτά φτάσουν στο χωριό. Διεκδικούν –και συνεχίζουν να διεκδικούν– την προστασία των ανθρώπων, των περιουσιών τους και του περιβάλλοντος της περιοχής, με απόλυτη προτεραιότητα το λιμάνι.

Από την κινητοποίηση του Τουριστικού και Εμπορικού Συλλόγου Αγίας Ευφημίας ” Ο ΠΑΛΙΟΣ ΜΩΛΟΣ”

Ως απάντηση στις διαμαρτυρίες τους, προωθείται ένα έργο προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει την κατασκευή ενός τεράστιου αγωγού ο οποίος θα καταλήγει στη θάλασσα. Κάτοικοι και φορείς έχουν χαρακτηρίσει το έργο «φαραωνικό», υπερβολικά μεγάλο για τις διαστάσεις του χωριού.

Διαβάστε πως έχει το θέμα:

Οι κάτοικοι της Αγίας Ευφημίας αγωνιούν για τον καταστροφικό αγωγό-οχετό που θα κατασκευαστεί , χωρίς την συγκατάθεσή τους, και δηλώνουν την αντίρρησή τους στα σχέδια αφανισμού της Αγίας Ευφημίας. Γιατί το άλλο μισό της βαρβαρότητας είναι να την ανέχεσαι!

Οι κάτοικοι και πολιτικοί μηχανικοί της περιοχής μιλούν για ένα φαραωνικό έργο (απλά και μόνο για να δικαιολογηθεί το κόστος των 5 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό με το οποίο δημοπρατήθηκε το έργο) εντελώς δυσανάλογο με το μέγεθος της Αγίας Ευφημίας, που θα περνάει μέσα από τον αστικό ιστό ενός μικρού οικισμού θα δημιουργεί μεταξύ άλλων και περιβαλλοντικές επιπτώσεις με σημαντική υποβάθμιση του τοπίου και της γραφικότητας του οικισμού, επειδή τα φερτά υλικά, οι λάσπη, τα νεκρά τρωκτικά και ερπετά μέσα από τον αγωγό θα καταλήγουν στα νερά του λιμανιού της Αγίας Ευφημίας.

Αν οι υπεύθυνοι προσπαθούσαν, θα μπορούσαν να επενδύσουν σε σωστά και ωφέλημα έργα ανάσχεσης και συγκράτησης, όπως φράγματα και δεξαμενές νερού (εν όψη λειψυδρίας τους καλοκαιρινούς μήνες) και ζητούν από τους υπεύθυνους να αναλογιστούν τις ευθύνες τους που θα καταστρέψουν ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Κεφαλονιάς, και να σταματήσουν αυτό το έργο έκτρωμα ΑΜΕΣΑ!

Σε κάθε περίπτωση για την ορθή λειτουργία του όποιου αντιπλημμυρικού έργου στα κατάντη θα πρέπει να έχουν γίνει πρώτα κατάλληλα έργα ανάσχεσης και συγκράτησης των φερτών υλικών στα ανάντη με την κατασκευή καταλλήλων έργων προκειμένου να ελεγχθεί η ορμή των υδάτων και να αποφευχθεί η μεταφορά φερτών υλών στον οικισμό και εν τέλει στο λιμάνι. 

Οι κάτοικοι της Αγίας Ευφημίας και οι τεχνικοί σύμβουλοι και πολιτικοί μηχανικοί θεωρούν ότι είναι αναγκαία η συγκράτηση των υδάτων στα ανάντη και ο έλεγχος της ροής τους μέσω κατάλληλων έργων προκειμένου να αξιοποιούνται οι βροχοπτώσεις για αρδευτικούς λόγους λόγω και της εντεινόμενης έλλειψής νερού τα τελευταία χρόνια και όχι να χύνεται άσκοπα στη θάλασσα.

Αυτά λέει ο Τουριστικός και Εμπορικός Σύλλογος Αγίας Ευφημίας ” Ο ΠΑΛΙΟΣ ΜΩΛΟΣ” .   Και οι τεχνικοί σύμβουλοι /μηχανικοί του Συλλογου επιβεβαιώνουν τους κινδύνους με επιστημονικά επιχειρήματα. Να επισημάνουμε ότι αυτά τα επιχειρηματα έχουν σταλεί προς κάθε αρμόδια αρχή (Δείτε το σχετικό έγγραφο εδώ Αντιπλημμυρικα εργα ΑΓΙΑ ΕΥΦΗΜΙΑ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ) . Δυστυχώς εκ του αποτελέσματος φάνηκε ότι αυτές οι προτάσεις κατέληξαν στον κάλαθο των αχρήστων των υπηρεσιών και ουδόποτε απαντήθηκαν.

Στο video βλέπετε την Αγία Ευφημία στις 23/9/2020 “κτυπημένη” από τον ΙΑΝΟ.

Τι λένε οι μηχανικοί:

ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΦΙΚΤΟ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΛΑΘΟΣ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ:

  1. Η μελέτη προβλέπει κλειστό αγωγό συνολικού μήκους 534 μ. από ανάντη έως κατάντη στην εκβολή του στη θάλασσα μεταβλητής κλίσης. Η υψομετρική διαφορά μεταξύ ανάντη και κατάντη αυτού στην εκβολή στη θάλασσα είναι Η= 13,96 μ. Με βάση τις κλίσεις που προβλέπει η μελέτη και επειδή η στάθμη της θάλασσας στη θέση που εκβάλλει ο αγωγός είναι h= 1,4 μ. από το δάπεδο της πλατείας, ο πυθμένας του οχετού θα πρέπει να κατέβει 1,5 μ. από τη επιφάνεια της θάλασσας σύμφωνα με τις διατομές της μελέτης στο τελευταίο τμήμα του αγωγού που εκβάλλει (συνολικό ύψος διατομής 2,9 μ.). Από ταανωτέρω συνάγεται ότι το καθαρό ύψος (ενεργό ύψος) εκβολής του οχετού στη θάλασσα θα είναι 0,95 μ. (και όχι 2,00 μ. από την μελέτη). Συνεπώς το υδραυλικό φορτίο Q=115m3/sec που προβλέπει η μελέτη δεν θα μπορεί να εξυπηρετείται και ο αγωγός δεν θα παροχετεύει την απαιτούμενη ποσότητα στην θάλασσα. Για όλα τα ανωτέρω έχουμε στην διάθεσή μας υπολογιστικά στοιχεία που στηρίζουν τις θέσεις μας.
  1. Σε περίπτωση που επιχειρηθεί ανύψωση του οχετού και αλλαγή της κλίσης του από την μελέτη, με δεδομένη την υψομετρική διαφορά των Η=13,96 μ., ή αλλαγή της διάστασης αυτού στην εκβολή του (π.χ διεύρυνσή του στην έξοδο) πάλι αυτός δεν θα λειτουργεί διότι αφενός δεν είναι δυνατόν να ανυψωθεί όλο το έδαφος με μπαζώματα, αλλάζοντας την τοπογραφία της περιοχής, ούτε να ανυψωθούν τα οδοστρώματα μέσα στον οικισμό για το τμήμα που διέρχεται μέσα από αυτόν, και αφετέρου τυχόν απότομη διεύρυνση αυτού στο τμήμα εκβολής θα δημιουργεί φαινόμενα στροβιλισμού (κακή λειτουργία) όταν το φορτίο είναι πλήρες με συνέπεια την δραματική μείωση της παροχετευσιμότητας του αγωγού.
  1. Με το κατέβασμα του πυθμένα του αγωγού 1,5 μ. κάτω από τη θάλασσα, σύμφωνα με την μελέτη, προβλέπεται ότι η θάλασσα θα εισέρχεται στον οχετό σε μήκος L=113 μ. από την εκβολή. Σε περίπτωση θαλασσοταραχής το χειμώνα η θάλασσα θα εισέρχεται σε βάθος πολύ μεγαλύτερο των 113μ. εντός του οχετού. Και μάλιστα όταν θα κατεβαίνει και ταυτόχρονα υδραυλικό φορτίο με θαλασσοταραχή, ο αγωγός όχι μόνον δεν θα κατεβάζει το υδραυλικό φορτίο στο σύνολό που προβλέπεται από την μελέτη, αλλά θα δημιουργείται εντός αυτού πολλαπλάσια υδροστατική πίεση καθώς και υδραυλικό πλήγμα με ανυπολόγιστες συνέπειες από την έντονη καταπόνησή του.
  1. Προκειμένου να λειτουργήσει ένας τέτοιος αγωγός θα πρέπει να υπάρχει στην είσοδό του ένας ταμιευτήρας με κατάλληλες διαστάσεις (δεξαμενή αντιστάθμισης) ώστε να οδηγείται το νερό με ασφάλεια εντός του οχετού και να μην διαφεύγει πλαγίως όταν αυτό θα έρχεται ορμητικά. Η διεύρυνση αυτή στην είσοδο του οχετού εν είδει χοάνης δεν προβλέπεται στην μελέτη και συνεπώς ο οχετός δεν θα μπορεί να παραλάβει το μέγιστο φορτίο σε περίπτωση ενός έντονου πλημμυρικού φαινομένου, αφού θα στερείται κατάλληλης εισόδου.
  1. Ένας τέτοιος ογκώδης αγωγός, σύμφωνα με τις διαστάσεις του στη μελέτη, ο οποίος θα διέρχεται μέσα από τον αστικό ιστό ενός μικρού οικισμού θα δημιουργεί μεταξύ άλλων και περιβαλλοντικές επιπτώσεις με σημαντική υποβάθμιση του τοπίου και της γραφικότητας του οικισμού. Φανταστείτε την έξοδο ενός τέτοιου οχετού με μία διθάλαμη οπή 14 τ.μ. πάνω στον κρηπιδότοιχο της πλατείας του χωριού. Επειδή ο οχετός θα είναι κλειστός για μεγάλο μήκος (534 μ.) θα αποτελεί εστία μόλυνσης από τρωκτικά, ερπετά και νεκρά ζώα που ενδέχεται να εισέρχονται εντός αυτού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την δημόσια υγεία και την αισθητική. Μία τέτοια ογκώδης εκβολή (14 τ.μ. !) δεν συνάδει με τις αναλογίες του χώρου ενός μικρού οικισμού με συνέπεια να προσβάλλει ανεπανόρθωτα την αισθητική του τοπίου. Συνήθως, τέτοια τεχνικά έργα γίνονται μακριά από τον οικισμό με κατάλληλες διευθετήσεις του χώρου, ώστε να μην θίγεται ο οικισμός.
  1. Εάν δεν γίνουν πρώτα κατάλληλα έργα ανάσχεσης και συγκράτησης των φερτών υλικών στα ανάντη, ώστε τα όμβρια ύδατα να είναι απαλλαγμένα από αυτά, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος σε περίπτωση ενός έντονου πλημμυρικού φαινομένου το λιμάνι να μπαζωθεί από τόνους φερτών υλικών τα οποία θα διέρχονται μέσω του οχετού στην θάλασσα.
  1. Ακόμη, σε περίπτωση επέκτασης της προβλήτας της πλατείας προς την θάλασσα στη θέση που προβλέπεται να εκβάλει ο οχετός, κάτι το οποίο συζητείται να γίνει από το Δήμο Σάμης, όπως παρουσιάστηκε σε σχετική συζήτηση, τότε είτε ο αγωγός θα βρίσκεται πλήρως βυθισμένος στη θάλασσα είτε δεν θα πρέπει να γίνει η επέκταση της προβλήτας, που σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαία στο μέλλον για τις υποδομές του οικισμού.
  1. Ο οχετός όπως προβλέπεται να διέρχεται μέσα στον οικισμό έρχεται σε αντίφαση με το ρυμοτομικό σχέδιο του οικισμού, καθώς για την κατασκευή του σε συγκεκριμένη θέση ρυμοτομεί κατά μεγάλη έκταση ιδιοκτησία μέσα στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό.
  1. Κατά την φάση κατασκευής ενός τέτοιου αγωγού, σύμφωνα με την μελέτη, υπάρχουν έντονες ανησυχίες για την ορθή υλοποίηση του και την ασφάλεια των παρακειμένων κτιρίων. Πιο συγκεκριμένα, τα τελευταία τμήματα του αγωγού επί της οδού Διαδόχου Κωνσταντίνου με εσωτερικά πλάτη 5,5 μ. και (3.50*2,00+3,50*2,00) έρχονται πολύ κοντά στις οικοδομικές γραμμές. Αυτό σημαίνει ότι όταν θα γίνει η εκσκαφή, με τα αναγκαία πλάτη υπερεκσκαφής (δηλ. συνολικό πλάτος εκσκαφής 8-9 περίπου μέτρων) τα όρια αυτής θα βρίσκονται πολύ κοντά έως πάνω στις θεμελιώσεις οικοδομών. Με δεδομένο ότι εκεί υπάρχουν προσχώσεις εδαφών, όταν λοιπόν θα γίνει η εκσκαφή για την διέλευση του οχετού από την εκβολή στη θάλασσα έως τουλάχιστον 100μ. εσωτερικά στην εν λόγω οδό, τότε προφανέστατα το νερό θα μπορεί να εισέρχεται ορμητικά μέσα στην διώρυγα της εκσκαφής με αποτέλεσμα την αποσταθεροποίηση του εδάφους και επακόλουθα την θέση σε κίνδυνο ανατροπής των παρακειμένων οικοδομών στα όρια της εκσκαφής. Παρά το γεγονός ότι η μελέτη προβλέπει πασσαλομπήξεις για την σταθερότητα του εδάφους και άλλα μέτρα, ποίος εγγυάται ότι αυτά θα λειτουργήσουν 100 % λόγω και της ιδιαιτερότητας του εδάφους να είναι προσχώσεις με την θάλασσα τόσο κοντά. Συνεπώς, η υλοποίηση του αγωγού εγείρει μεταξύ άλλων και κινδύνους υποσκαφής τους εδάφους κάτω από τις παρακείμενες οικοδομές.
ΑΓΙΑ ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ
  1. Τέλος, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι ο οικισμός της Αγ. Ευφημίας είναι ένας μικρός οικισμός ο οποίος εξαρτάται οικονομικά κατά συντριπτικό ποσοστό από τον τουρισμό. Η κατασκευή ενός τέτοιου αγωγού μέσα στον αστικό ιστό του οικισμού είναι ιδιαίτερα απαιτητική και χρονοβόρα με αποτέλεσμα για μεγάλο χρονικό διάστημα ο οικισμός όλος να είναι ένα απέραντο εργοτάξιο. Οι διάφορες οχλήσεις κατά την κατασκευή και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που συνεπάγεται ένα τέτοιο έργο θα πλήξουν ανεπανόρθωτα την οικονομία του οικισμού που βασίζεται στο τουριστικό προϊόν για μακρύ και άγνωστο χρονικό διάστημα. Αναλογιστείτε ότι η γέφυρα του Χειμωνικού χρειάστηκε 5 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Ένα έργο τέτοιων διαστάσεων πόσο χρόνο θα χρειαστεί; Πως θα επιβιώσουν οι κάτοικοι της Αγίας Ευφημίας και οι επιχειρήσεις τους όσο ο οικισμός τους θα είναι ένα απέραντο εργοτάξιο;

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι ο αγωγός αυτός, όπως αποτυπώνεται στην εν λόγω μελέτη, έχει πολλά προβλήματα και ατέλειες που άπτονται θεμάτων τεχνικής, περιβαλλοντικής, αισθητικής και πολεοδομικής φύσεως και οικονομικής λειτουργίας του οικισμού.

Για όλους, λοιπόν, τους ανωτέρω λόγους θεωρούμε ότι το έργο «ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΑΓ. ΕΥΦΗΜΙΑΣ», όπως αποτυπώνεται στην μελέτη που δημοσιοποιήθηκε με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 63144/15349/31-08-2020 έγγραφο της Περιφέρεια Ιονίων Νήσων προς το Δήμο Σάμης είναι ατελές και επιζήμιο για τον οικισμό και ως εκ τούτου επιβάλλεται η άμεση ανάκληση της δημοπράτησης του έργου και η ανάθεση νέας μελέτης λαμβάνοντας υπ όψιν τα παραπάνω.

Οι Τεχνικοί Σύμβουλοι:
Γονατάς Γεράσιμος, Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός
Ζησιμάτος Γεράσιμος, Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός
Αγγελάτος Απόστολος, Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός
Γαλιατσάτος Γεράσιμος, Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός.

============

Η φωτογραφία από τον πυθμένα του λιμανιού της Αγίας Ευφημίας που τραβήχτηκε την Τρίτη 28 Ιανουαρίου από τον επαγγελματία δύτη Μάκη Σωτηρόπουλο, κάτοικο και επαγγελματία Αγίας Ευφημίας, δείχνει καθαρά ότι δεν έγινε ποτέ σωστός καθαρισμός του λιμανιού.

Και συνεχίζει ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ:

 Επειδή εμείς, οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες της Αγίας Ευφημίας δεν επιθυμούμε τον αφανισμό του φυσικού κόλπου και στολίδι της περιοχής.

Επειδή δεν θυσιάζουμε την Αγία Ευφημία και το μέλλον μας για να μη χαθούν 5 εκατομμύρια ευρώ, ποσό με το οποίο δημοπρατήθηκε το φαραωνικό αυτό έργο ταφόπλακα, και το οποίο αν οι υπεύθυνοι προσπαθούσαν θα μπορούσαν να επενδύσουν σε σωστά και ωφέλημα έργα ανάσχεσης και συγκράτησης, όπως φράγματα και δεξαμενές νερού.

Ας μην ξεχνάμε ότι ήδη για την Αγία Ευφημία ήδη έχουν χαθεί εκατομμύρια μετά τον Ιανό, που δόθηκαν από το κράτος, όμως δεν κατέληξαν ποτέ στην Αγία Ευφημία, αλλά σε άλλες περιοχές της Κεφαλονιάς που δεν επλήγησαν από τον Ιανό όπως η Αγία Ευφημία. Με τον ίδιο τρόπο χάθηκαν από αναλγησία, των τοπικών παραγόντων, τα κονδύλια για τον δρόμο Καραβομύλου-Αγίας Ευφημίας.

Επειδή το έργο αυτό θέτει σε κίνδυνο την ασφάλειά μας (ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΡΟΔΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΜΕ ΑΝΑΛΟΓΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΕΡΓΑ), την υγεία μας και το περιβάλλον μας, οπότε το ίδιο το μέλλον μας.

Επειδή τώρα καταλαβαίνουμε γιατί ουδέποτε καθαρίστηκε ο λιμένας της Αγίας Ευφημίας μετά την καταστροφή του Ιανού, αφού οι τοπική αυτοδιοίκηση είχε δρομολογήσει την τύχη του λιμένα ως υποδοχέας βρωμερού οχετού.

Ζητάμε από τους υπεύθυνους να αναλογιστούν τις ευθύνες τους πριν καταστρέψουν με τις υπογραφές τους, ένα από τα πιο όμορφα μέρη της Κεφαλονιάς, και να σταματήσουν αυτό το έργο έκτρωμα ΑΜΕΣΑ!

Τουριστικός και Εμπορικός Σύλλογος Αγίας Ευφημίας ” Ο ΠΑΛΙΟΣ ΜΩΛΟΣ” 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!