Σε μία ακόμα σοβαρή καταγγελία προχώρησαν οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας μέσω της Ένωσής τους για τις συνθήκες ασφαλείας που επικρατούν στα ελληνικά αεροδρόμια, με αφορμή το δυστύχημα στην Ουάσιγκτον όπου ένα επιβατικό αεροσκάφος συγκρούστηκε με ένα στρατιωτικό ελικόπτερο.
Παρά την αυξημένη κίνηση στους αερολιμένες της χώρας οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας καταγγέλλουν ότι συνεχίζουν να εργάζονται με απαρχαιωμένο εξοπλισμό και με σοβαρές ελλείψεις προσωπικού.
«Στα τυφλά»
Ειδικότερα καταγγέλλουν ότι στο αεροδρόμιο της Αθήνας, το σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών είναι μη λειτουργικό με αποτέλεσμα ο Ελεγκτής που εργάζεται να μην λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης.
Ουσιαστικά, η ασφάλεια εναπόκειται στην εμπειρία και την επιχειρησιακή ετοιμότητα του Ελεγκτή, με ό,τι και να σημαίνει αυτό για τη δυνατότητα αποφυγής ή έστω ελαχιστοποίησης του παράγοντα του ανθρώπινου λάθους.
«Ενδεικτικά να αναφέρουμε ως παράδειγμα (και με αφορμή εικόνες και βίντεο που διέρρευσαν από την οθόνη ραντάρ κατά την στιγμή του δυστυχήματος), ότι στην Tερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.
Αύξηση ωραρίου και διώξεις σε όσους καταγγέλλουν
Ακόμα καταγγέλλουν ότι η ΥΠΑ αντί να αντικαταστήσει τον εξοπλισμό, την ώρα μάλιστα που αυξάνει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των αεροσκαφών, προσπαθεί να επιβάλει «αύξηση ωραρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε ένα προσωπικό με υψηλό δείκτη κόπωσης».
Και σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η διοίκηση επιχειρεί να διώξει πειθαρχικά μέλη της Ένωσης που «τόλμησαν να ενημερώσουν την αεροπορική αγορά για την πραγματική κατάσταση που επικρατεί και όχι αυτή που θέλει η Διοίκηση να παρουσιάσει, όσον αφορά την επερχόμενη σεζόν.
Παρατηρούμε τις εξελίξεις με σκεπτικισμό και ανησυχία και προσβλέπουμε σε λύσεις που θα αυξήσουν πρωτίστως όχι τη χωρητικότητα, αλλά το επίπεδο ασφάλειας των αεροπορικών κινήσεων στην Ελλάδα», αναφέρει η ανακοίνωση.
Σχετικά δε με το προσωπικό οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας επισημαίνουν ότι «παρά τον τρέχοντα διαγωνισμό ΑΣΕΠ για πρόσληψη 97 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης. Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό».
Αναλυτικά η ανακοίνωση
“Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας Ελλάδας εκφράζει τη βαθιά της λύπη για το αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης (30/1) στον ποταμό Πότομακ στην Ουάσινγκτον, μετά από σύγκρουση στον αέρα επιβατικού αεροσκάφους με ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού.
Καθώς η διερεύνηση βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, θα θέλαμε για ακόμη μία φορά να τονίσουμε τη σημασία των συνθηκών κατά τις οποίες ο κάθε Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας καλείται να ασκήσει το καθήκον του.
Υποστελέχωση
Δυστυχώς, στη χώρα μας, παρά τον τρέχοντα διαγωνισμό ΑΣΕΠ για πρόσληψη 97 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, η υποστελέχωση βρίσκεται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτηση της ζήτησης της αεροπορικής κίνησης. Η εκπαίδευση των νέων Ελεγκτών είναι πολυετής και η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 θα βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό.
Σε αυτό προστίθεται και η χρήση απαρχαιωμένου εξοπλισμού επιτήρησης και επικοινωνιών, με πολλά και καθημερινά προβλήματα, για τα οποία ακόμα δεν φαίνεται «φως στο τούνελ».
Μη επιχειρησιακό σύστημα εμπλοκών
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ως παράδειγμα (και με αφορμή εικόνες και βίντεο που διέρρευσαν από την οθόνη ραντάρ κατά την στιγμή του δυστυχήματος), ότι στην Tερματική Περιοχή της Αθήνας, εξαιτίας του παρωχημένου εξοπλισμού, υφίσταται σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών μη επιχειρησιακό και ο Ελεγκτής που εργάζεται, δεν λαμβάνει καμία ειδοποίηση από το σύστημα ότι αεροσκάφη βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης, επομένως η αποφυγή συμβάντων εξαρτάται αποκλειστικά από την επιχειρησιακή δεινότητα και ετοιμότητα του Ελεγκτή.
Δυστυχώς, θα πρέπει να σημειώσουμε για ακόμη μία φορά, ότι η Διοίκηση της Υ.Π.Α. αντί να δείξει κατανόηση στην κατάσταση και να επιταχύνει τις διαδικασίες, ειδικά όσον αφορά την αντικατάσταση του εξοπλισμού, προσπαθώντας να αυξήσει τον ρυθμό εξυπηρέτησης των αεροσκαφών χωρίς να έχουν βελτιωθεί οι επιχειρησιακές συνθήκες, πριν μερικούς μήνες, μονομερώς, επιχείρησε να επιβάλλει αύξηση ωραρίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε ένα προσωπικό με υψηλό δείκτη κόπωσης.
Εδώ και κάποιες ημέρες μάλιστα, επιχειρεί να διώξει πειθαρχικά μέλη μας που τόλμησαν να ενημερώσουν την αεροπορική αγορά για την πραγματική κατάσταση που επικρατεί και όχι αυτή που θέλει η Διοίκηση να παρουσιάσει, όσον αφορά την επερχόμενη σεζόν. Παρατηρούμε τις εξελίξεις με σκεπτικισμό και ανησυχία και προσβλέπουμε σε λύσεις που θα αυξήσουν πρωτίστως όχι τη χωρητικότητα, αλλά το επίπεδο ασφάλειας των αεροπορικών κινήσεων στην Ελλάδα”.