Τιμές εισιτηρίων και δρομολόγια των Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών όπως συμφέρει τους πλοιοκτήτες – Οι κάτοικοι στους Παξούς, Ιθάκη, Κάλαμο/Καστό σχεδόν αποκλεισμένοι – Τί μέτρα θα πάρετε για την επίλυση του προβλήματος;
Οι κάτοικοι των «μικρών νησιών» αναγκάζονται για οποιαδήποτε ανάγκη, υγείας, Δημόσιων υπηρεσιών, από τις πιο απλές μέχρι τις πιο σύνθετες να ταξιδεύουν στην Κέρκυρα, στην Λευκάδα, στην Πάτρα ή στην Αθήνα.
Μετά την τουριστική περίοδο παραμένουν ξεχασμένοι και σχεδόν αποκλεισμένοι αφού τα δρομολόγια σταματάνε ή περικόπτονται, δυσχεραίνοντας τη σύνδεση και την πρόσβαση των κατοίκων.
Από τη μια οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται και από την άλλη τα δρομολόγια μειώνονται ακόμα και στις πορθμειακές γραμμές Κέρκυρας -Ηγουμενίτσας, Πόρος Κεφαλονιάς- Κυλλήνη, γιατί έτσι συμφέρει τους πλοιοκτήτες και τα κέρδη τους. Εξ αιτίας αυτού οι μαθητές από Κάλαμο έχουν 80 απουσίες αφού το δρομολόγιο Κάλαμος/Καστός -Αστακός γίνεται με μικρό πλοίο που με λίγα μποφόρ έχει απαγορευτικό.
Στους Παξούς την γραμμή εκτελεί ένα πολύ μικρό σκάφος 15 περίπου μέτρων και δυναμικότητας έως 40 ατόμων το οποίο δεν μπορεί να αποπλεύσει με περισσότερα από 5 μποφόρ και επιπλέον αρκετά συχνά εμφανίζει μικρότερες ή σοβαρότερες βλάβες. Ο χρόνος του ταξιδιού είναι διπλάσιος, με εισιτήριο αντίστοιχο των «ιπτάμενων δελφινιών».
Επίσης, στη γραμμή Παξοί – Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα ταξιδεύει καθημερινά κλειστό F/B, η συχνότητα όμως καθώς και οι ώρες των δρομολογίων (το πλοίο αναχωρεί από τους Παξούς στις 2 το απόγευμα με άφιξη στην Κέρκυρα στις 6 μμ. και την επομένη αναχωρεί από την Κέρκυρα στις 8:30 το πρωί) οδηγούν σε εξαναγκασμό τους κατοίκους που χρειάζεται να μετακινηθούν ακόμη και για μια σύντομη δουλειά ενός πρωινού, σε τουλάχιστον 2 διανυκτερεύσεις στην Κέρκυρα με το αντίστοιχο φυσικά κόστος για ξενοδοχειακή μονάδα.
Αντίστοιχα για τους κάτοικους της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης, η απρόσκοπτη και αναγκαία επικοινωνία τους από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα και κυρίως με την Πάτρα και την Αθήνα μετατρέπεται σε πραγματική «Οδύσσεια».
Παρότι η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή (Πάτρα – Σάμη – Ιθάκη με επιστροφή), εκτός των άλλων είναι και επιδοτούμενη, η εταιρεία, κάνοντας χρήση του νόμου 2932/2001, διακόπτει τα συγκεκριμένα δρομολόγια καταργώντας την προσέγγιση στο βασικό λιμάνι της Σάμης Κεφαλονιάς, εκθέτοντας έτσι τους κατοίκους της Κεφαλονιάς και κυρίως της Ιθάκης σε μια απίστευτη ταλαιπωρία και οικονομική αιμορραγία. Με απόλυτο κυνισμό η εταιρεία επικαλείται ότι δεν έχει καράβι να αντικαταστήσει το δρομολόγιο, την ίδια ώρα που βάζει το «ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» στο δρομολόγιο Πειραιά – Κύθηρα.
Έτσι, ο κάτοικος της Ιθάκης που χρειάζεται να ταξιδέψει τις συγκεκριμένες μέρες που έχουν διακοπεί τα δρομολόγια και χωρίς ιδιωτικό αυτοκίνητο αλλά με το ΚΤΕΛ, θα χρειαστεί μέχρι και 12 ώρες για να φθάσει Αθήνα, ενώ μέχρι και 9 ώρες μέχρι την Πάτρα, θυμίζοντας τις παλιές ελληνικές ταινίες.
Αντίστοιχη είναι η ταλαιπωρία αν ο κάτοικος της Ιθάκης επιλέξει να ακολουθήσει την άλλη οδό μέσω «Αστακού», όπου με ΤΑΧΙ πρέπει να μεταβεί στο Μεσολόγγι και από εκεί να χρησιμοποιήσει το ΚΤΕΛ.
Από την πλευρά της η Περιφερειακή Αρχή(ΝΔ) στέλνει επιστολές προς το Υπουργείο ζητώντας την αντικατάσταση κατά τη 2μηνη ακινησία, ενημερώνει τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και τον Γενικό Γραμματέα για το σοβαρό θέμα της έλλειψης ακτοπλοϊκής σύνδεσης Παξών-Κέρκυρας τον χειμώνα που τάχα δεν το γνωρίζει!
Τα φλας άναψαν στην «ευρεία και εποικοδομητική» όπως είπαν, σύσκεψη με την ευκαιρία της επίσκεψης του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κου Παππά στις 3 Απριλίου 2024, στην έδρα της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, την Κέρκυρα, με τον Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων. Ομόφωνα ψηφίσματα έχουμε εκδώσει, έχουμε και Κερκυραίο Υφυπουργό Ναυτιλίας! αλλά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: «Λιγότερα δρομολόγια, υψηλότερες τιμές».
Και ενώ το Υπουργείο με πολιτικό κυνισμό απαντάει ότι «οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δρομολογούν τα πλοία τους σε γραμμές της επιλογής τους, σύμφωνα με την ελεύθερη επιχειρηματική τους πρωτοβουλία», οι εκπρόσωποι της Περιφερειακής Αρχής περί άλλων τυρβάζουν και θολώνουν τα νερά.
Ανακοινώνουν ότι στις συναντήσεις «διαφάνηκε η πολιτική βούληση να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά εμπόδια» ότι το κυβερνητικό επιτελείο, «πραγματικά έχει στηρίξει τα νησιά μας και ειδικότερα την Ιθάκη, και για αυτό τους ευχαριστούμε» δείχνοντας τελικά στην πράξη με ποια πλευρά είναι.
Καλλιεργούν τον εφησυχασμό στο λαό αφήνοντας τελικά ανενόχλητους τους εφοπλιστές και το πολιτικό τους προσωπικό.
Οι παραπάνω εξελίξεις κάνουν ακόμη πιο σαφές ότι το δικαίωμα στην απρόσκοπτη, ασφαλή και φθηνή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία δεν εξασφαλίζεται ούτε με την επιδότηση του κράτους με πακτωλό χρημάτων προς τους εφοπλιστές, ούτε γενικότερα με τη διαχρονικά ακολουθούμενη πολιτική από όλες τις κυβερνήσεις ΝΔ -ΣΥΡΙΖΑ -ΠΑΣΟΚ, της ικανοποίησης όλων των αξιώσεων των εφοπλιστών, δίνοντάς τους έτσι το δικαίωμα να μην εγγυώνται ούτε τα ελάχιστα στους νησιώτες.
Οι εταιρείες έχοντας μοναδικό κριτήριό το κέρδος και την πάση θυσία μείωση του κόστους, γεμίζουν με δρομολόγια τα νησιά μας στην τουριστική περίοδο (όφελος) και τώρα που χρειάζονται οι κάτοικοι των νησιών την ασφαλή και απρόσκοπτη σύνδεσή τους με την ηπειρωτική Ελλάδα, θέτουν σε «χειμερία νάρκη», ακινησία, το πλοίο της συγκεκριμένης γραμμής. Χωρίς να το αντικαθιστούν με άλλο πλοίο, μειώνουν δρομολόγια, κ.α., απομονώνοντας έτσι ολόκληρα νησιά (κόστος). Αυτή είναι η πολιτική «κόστους-οφέλους» και η ασυδοσία, αποτέλεσμα της ιδιοκτησίας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε:
- Να διασφαλιστεί η ύπαρξη ασφαλούς και συχνής συγκοινωνίας και διασύνδεσης των Παξών με την Κέρκυρα και αντίστοιχα των άλλων μικρών νησιών ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι κάτοικοι;
- Να σταματήσει επιτέλους η κοροϊδία, κάθε τέτοια περίοδο να μεθοδεύεται μέσα από την κατάργηση του δρομολογίου Ιθάκη-Σάμη-Πάτρα, που είναι μάλιστα και επιδοτούμενο, η ακτοπλοϊκή απομόνωση της Ιθάκης αλλά και σημαντικού μέρους της Κεφαλονιάς (Ληξούρι – Παλική);
- Να διασφαλιστεί φθηνότερο αντίτιμο εισιτηρίου, ώστε να ελαφρυνθεί το σημερινό δυσβάσταχτο κόστος για τους κατοίκους;
- Θα καταγγείλετε τελικά την κυβερνητική πολιτική που στηρίζει τα συμφέροντα των πλοιοκτητών και όχι των κατοίκων;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός
19.02.2025