Ν.Ε. ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΚΙΝ.ΑΛ.
ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ & ΙΘΑΚΗΣ
Αργοστόλι, 27/2/2025
Πλήρης Ανυπαρξία Κυβερνητικού σχεδιασμού για την ασφάλεια των σχολικών μονάδων στην Κεφαλονιά – Τριτοκοσμικές κτηριακές εγκαταστάσεις
Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων, η υπ’ αριθμ. 3753/27-2-2025 Ερώτηση του Δημητρίου Μπιάγκη, Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής & Βουλευτή Κέρκυρας, την οποία συνυπογράφουν οι Βουλευτές: Παύλος Γερουλάνος (Α’ Αθηνών), Παναγιώτης Δουδωνής (Επικρατείας) και Στέφανος Παραστατίδης (Κιλκίς) προς τον Υπουργό Εσωτερικών και τον Υπουργό Παιδείας με θέμα την ανυπαρξία Κυβερνητικού σχεδιασμού για την ασφάλεια των σχολικών μονάδων στην Κεφαλονιά.
Ο πολύπαθος Νομός Κεφαλληνίας, μετά τις συνεχείς διερχόμενες καταστροφές από ακραία φυσικά φαινόμενα-ενδεικτικά αναφέρονται οι σεισμοί του 2014, ο κυκλώνας «Ιανός», η θεομηνία «Μπάλος» – όφειλε να αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα στην Κυβερνητική ατζέντα. Εντούτοις η πρόσφατη κακοκαιρία της 13.2.2025 απέδειξε για ακόμη μία φορά το ακριβώς αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Σήμερα, στον Νομό Κεφαλληνίας, πολλές σχολικές μονάδες βρίσκονται υπό κατάρρευση, με ανησυχητικές καταγγελίες γονέων και εκπαιδευτικών για ανεπαρκείς υποδομές που δεν πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας και βάζουν σε υψηλό κίνδυνο την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Συγκεκριμένα, στην νότια Κεφαλονιά, στην περιοχή της πρόσφατης κακοκαιρίας, το σχολικό συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πάστρας αντιμετωπίζει σοβαρά κτηριακά προβλήματα, καθώς από την μία πλευρά που εφάπτεται με το υπερκείμενο βουνό, δέχτηκε τεράστιες ποσότητες νερού με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης τοιχίου από την μεριά του κυλικείου ενώ ταυτόχρονα το κλιμακοστάσιο να είναι πλημμυρισμένο. Παράλληλα, από την άλλη πλευρά του σχολικού συγκροτήματος, το σχολείο εφάπτεται σε περιφερειακό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, όπου οι κατολισθήσεις καθιστούν πια άκρως επικίνδυνη και την προσέγγιση μαθητών και εκπαιδευτικών από και προς το σχολείο.
Επιπλέον, το Νηπιαγωγείο του Πόρου βρίσκεται σε πανομοιότυπη «τριτοκοσμική» κατάσταση, το οποίο πριν την πρόσφατη κακοκαιρία, αντιμετώπιζε ήδη σοβαρά κτηριακά προβλήματα, καθώς οι τουαλέτες βρίσκονται έξω από το ενιαίο κτήριο, το έδαφος καλύπτεται από ένα ανομοιογενές χαλίκι ενώ σε κάθε βροχή το σχολείο μετατρέπεται σε «λάσπη».
Σε παραπλήσια, επίσης κατάσταση βρίσκεται η πλειοψηφία των σχολικών μονάδων στο Αργοστόλι: ενδεικτικά αναφέρεται το 5ο Νηπιαγωγείο Αργοστολίου, όπου σε κάθε βροχή το σχολείο επίσης μετατρέπεται σε «πισίνα», οι τουαλέτες βρίσκονται επίσης εκτός του ενιαίου κτηρίου και οι γονείς ζουν συνέχεια τον ίδιο εφιάλτη: να φοβούνται να πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο.
Ακόμα, είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση: το 2ο και 3ο Γυμνάσιο Αργοστολίου, το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Μεσοβουνιών, το Γενικό Λύκειο Πάστρας βρίσκονται σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις (κοντέινερ, ανεπαρκείς νοικιασμένοι χώροι κ.α.), χωρίς ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική, αντισεισμική, αντιπυρική, αντικεραυνική θωράκιση κ.α.
Επειδή, τα συνεχώς αυξανόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα απειλούν σημαντικά πια την ασφάλεια των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας του Νομού Κεφαλληνίας ενώ είναι καθήκον και χρέος της Πολιτείας η προστασία της ζωής της εκπαιδευτικής και της μαθητικής κοινότητας, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1) Εάν σκοπεύουν να προχωρήσουν στην έγκριση και στη διάθεση κονδυλίου για την αντιμετώπιση των καταστροφών και την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών στην Κεφαλονιά, ιδίως μετά και την πρόσφατη κακοκαιρία.
2) Εάν προτίθενται να προχωρήσουν σε αυτοψία στο σχολικό συγκρότημα της Πάστρας προκειμένου να καταγραφούν οι καταστροφές και να εξασφαλιστεί η ασφαλής χρήση του συγκεκριμένου σχολείου;.
3) Εάν σκοπεύουν να προχωρήσουν στην κτηριακή αναβάθμιση του Νηπιαγωγείου του Πόρου.
4) Εάν προτίθενται να προχωρήσουν άμεσα στην κατασκευή πέντε νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολικών συγκροτημάτων (Γυμνάσιο-Λύκειο Πάστρας, 2ο και 3ο Γυμνάσιο Αργοστολίου, Γυμνάσιο-Λύκειο Μεσοβουνίων) αφού είτε φιλοξενούνται σε κοντέινερ είτε έχουν ανεπαρκείς και επικίνδυνες εγκαταστάσεις.
5) Εάν προτίθενται να προχωρήσουν σε συνεργασία με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στην εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αντιπλημμυρικής, αντισεισμικής, αντιπυρικής, αντικεραυνικής θωράκισης των σχολικών κτηρίων.