Οι προτάσεις του Αντιπ. Παναγή Δρακουλόγκωνα στο πολυνομοσχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

372
Παναγής Δρακουλόγκωνας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Δ/ΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

 

Αργοστόλι, 29.03.2017

Αριθ. Πρωτ.: Οίκ.25394/6022

Προς:

1.                   Υπουργό Εσωτερικών
κ. Σκουρλέτη Παναγιώτη
φαξ: 213.1364.401
ypourgos@ypes.gr

2.                   Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης
κα. Γεροβασίλη Όλγα
Φαξ: 210.36.41.048
ypourgos@ydmed.gov.gr

3.                  Yπουργό Δικαιοσύνης
Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
και Βουλευτή Ζακύνθου
κ. Κοντονή Σταύρο
Φαξ: 210 77 55 835
kontonis@parliament.gr

Κοιν:

Καθώς Πίνακας Αποδεκτών

Ταχ.Δ/νση : Διοικητήριο – Αργοστόλι
Τ.Κ. : 28100
Πληροφορίες : Σπαθής Ε.
Τηλέφωνο: : 26713.60589
Τηλεομοιοτυπία : 26710.28078
Ηλ. Ταχυδρ. : tm_promithion.kef@pin.gov.gr
Ηλ. Δ/νση : www.pin.gov.gr
ΘΕΜΑ: Πολυνομοσχέδιο για ρυθμίσεις που αφορούν τους ΟΤΑ.

Κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να εξετάσετε τη δυνατότητα να ρυθμιστούν στο προσεχές νομοσχέδιο που θα αφορά τους ΟΤΑ τα κάτωθι θέματα:

Α. Ν.4412/2016 και Εκτέλεση Προμηθειών από τις Περιφέρειες.

Κατά την έναρξη του Προγράμματος Καλλικράτη παρουσιάστηκαν πολλές δυσλειτουργίες αναφορικά με την Εκτέλεση του Προγράμματος Προμηθειών από τις Περιφέρειες. Τις αποκλίσεις αυτές θεράπευσαν οι διατάξεις της παραγράφου 14 του άρθρου 6 του Ν.4071/2012: «Όμοιες ή ομοειδείς δαπάνες, δύνανται να εγγραφούν σε ξεχωριστές πιστώσεις, κατά Ειδικό Φορέα και ΚΑΕ, στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της Περιφέρειας ή του Δήμου και να εκτελεστούν αυτοτελώς, εφόσον αφορούν σε διαφορετικές περιφερειακές ή δημοτικές ενότητες, αντιστοίχως» που επέτρεψαν αυτοτελή (και ομαλή) εκτέλεση δαπανών σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας.

Οι ρυθμίσεις αυτές έπαυσαν να ισχύουν μετά την δημοσίευση του Ν.4412/2016 οπότε πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το ύψους του ΚΑΕ για το σύνολο της Περιφέρειας για να καθοριστεί ποια διαγωνιστική διαδικασία θα ακολουθηθεί. Το προηγούμενο Οικονομικό Έτος δεν παρουσιάστηκαν σημαντικά προβλήματα καθώς οι τακτικοί διαγωνισμοί είχαν ήδη ολοκληρωθεί ή τουλάχιστον προκηρυχτεί πριν τις 8.8.2016, ημερομηνία δημοσίευσης του εν λόγω Νόμου.

Εν όψει όμως της προκήρυξης των διαγωνισμών: α) για τις λειτουργικές ανάγκες των Περιφερειών καύσιμα και γραφική ύλη και β) των ετήσιων τακτικών διαγωνισμών και ιδίως Δακοκτονίας, Κουνουποκτονίας, προμήθεια ψυχρού ασφαλτομείγματος, προμήθεια κάθετης και οριζόντιας σήμανσης και θαμνοκοπής για τον καθαρισμό του Εθνικού και Επαρχιακού Οδικού Δικτύου θεωρούμε ότι πρέπει να επανέλθουν άμεσα οι ανωτέρω ρυθμίσεις της παραγράφου 14 του άρθρου 6 του Ν.4071/2012.

Αξίζει επιπλέον να σημειωθεί ότι προμήθειες και υπηρεσίες για τις λειτουργικές ανάγκες όπως είναι οι εργασίες και η προμήθεια ανταλλακτικών για την συντήρηση του μηχανοκίνητου εξοπλισμού (επιβατικά αυτοκίνητα και μηχανήματα έργου), η αποστολή υλικού με ταχυμεταφορά (σε εκθέσεις εξωτερικού) και η προμήθεια φωτοτυπικών και εκτυπωτών ενώ πραγματοποιούνταν μέχρι τώρα σταδιακά, κατά τη διάρκεια του έτους, με διαδικασία πρόσκλησης υποβολής προσφορών και ανάλογα με τις ανάγκες που προέκυπταν, τώρα πρέπει να διενεργούνται και για αυτά διαγωνισμοί.

Σε διαφορετική περίπτωση είναι ορατός ο κίνδυνος ενδιαφερόμενοι για τους ανωτέρω διαγωνισμούς με μικρή κλίμακα οικονομική δραστηριότητα να αποθαρρυνθούν να προσέλθουν στους διαγωνισμούς που μέχρι τώρα γινόταν με προσκλήσεις για διαπραγμάτευση και πρόχειρους διαγωνισμούς χωρίς να απαιτείται εγγυητική συμμετοχής και καλής εκτέλεσης αλλά και χρήση του Ε.ΣΥ.ΔΗ.Σ που προϋποθέτει αντίστοιχη δαπάνη για λογιστή ή νομικό σύμβουλο που θα υποστηρίζει τη διαδικασία.

Το παράδειγμα για την υποστήριξη της ανωτέρω προσέγγισης είναι πρόσφατο και χαρακτηριστικό: η χαμηλή έως ανύπαρκτη συμμετοχή στους διαγωνισμούς μεταφοράς μαθητών κατά το οικονομικό έτος 2015 που οδήγησαν στις νομοθετικής ρυθμίσεις του άρθρου 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου με θέμα: “Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την απρόσκοπτη έναρξη του σχολικού έτους 2015-2016 και την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων” που δημοσιεύθηκε στις 10.09.2015 (ΦΕΚ 108 Α΄) που προβλέπεται ότι: “Η ημερομηνία έναρξης της υποχρεωτικής εφαρμογής του συνόλου των διατάξεων του Τίτλου ΙΙ του Μέρους Β΄ του ν. 4281/2014 (ΦΕΚ Α΄ 160) για διαγωνισμούς μεταφοράς μαθητών από τον τόπο κατοικίας τους στα σχολεία που φοιτούν και της επιστροφής αυτών, οι οποίοι διενεργούνται από όλες τις αναθέτουσες Αρχές μετατίθενται στις 31.12.2015”.

Β. Εκκαθάριση δαπανών:

Παρακαλούμε, επίσης, να εξετάσετε τη δυνατότητα νομοθετικής ρύθμισης κατά αναλογία των διατάξεων του άρθρου 16 του Ν. 4456/2017 (24 Α΄) για τις κάτωθι περιπτώσεις:

α) Για την αποκατάσταση ζημιών που προέκυψαν από τους σεισμούς στις 26.1.2014 και 3.2.2014 στο Νομό Κεφαλληνίας εφόσον οι δαπάνες αυτές πραγματοποιήθηκαν έως τις 30.9.2014 και ο Δήμαρχος Δήμου Κεφαλλονιάς έχει βεβαιώσει με σχετική πράξη του την πραγματοποίηση τους και το ύψος αυτών.

Για οδοιπορικά έξοδα Υπαλλήλων και την καταβολή των αποζημιώσεων τους, οι μετακινήσεις των οποίων πραγματοποιήθηκαν λόγω των εκτάκτων αναγκών που δημιούργησαν οι σεισμοί και πραγματοποιήθηκαν με έγγραφες εντολές του Δημάρχου Δήμου Κεφαλλονιάς. Αναλυτικά, οι δαπάνες αυτές αφορούν:

Την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκλήθηκαν από τους καταστρεπτικούς σεισμούς της 26ης Ιανουαρίου και 3ης Φεβρουαρίου 2014 ο Δήμος Κεφαλονιάς  ανταποκρινόμενος στις άμεσες και επιτακτικές ανάγκες που προέκυψαν αναγκάστηκε να προβεί σε μια σειρά από δαπάνες χωρίς τις νόμιμες διαδικασίες.

Οι δαπάνες που μέχρι σήμερα δεν μπορούν να εξοφληθούν είναι:

1/ Δαπάνη η οποία πραγματοποιήθηκε χωρίς να υπάρχει πίστωση και νόμιμη δημοπράτηση ήταν η κατασκευή προσωρινής υποδομής για την μετεγκατάσταση του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αργοστολίου.

Για το συγκεκριμένο έργο έγιναν μελέτες για την εκτέλεση του σε δύο φάσεις.

Η πρώτη φάση που είχε πίστωση δημοπρατήθηκε κανονικά επειδή υπήρχε και ο εργολάβος πληρώθηκε κανονικά σύμφωνα με την σύμβαση που υπέγραψε.

Επειδή όμως για τη δεύτερη φάση δεν υπήρχε χρηματοδότηση και συνεπώς δεν μπορούσε να δημοπρατηθεί αλλά το θέμα ήταν επείγον για την μετεγκατάσταση των μαθητών, δόθηκε εντολή στον ίδιο Ανάδοχο να προβεί και στην εκτέλεση της Β. φάσης του έργου .

Το έργο ολοκληρώθηκε , οι μαθητές μετεγκαταστάθηκαν στο νέο σχολείο αλλά ο ανάδοχος δεν μπορεί να πληρωθεί λόγω μη νόμιμης διαδικασίας.

Η δαπάνη για την Β. Φάση του έργου ανέρχεται στο ποσό των € 82.016 (ογδόντα δύο χιλιάδες δέκα έξι) με τη δαπάνη Φ.Π.Α σύμφωνα με  την αριθμ. 13/2014 μελέτη που συντάχθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και εγκρίθηκε με την αριθμ. 125/2014 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο και ενέκρινε την εκτέλεση της Β. φάσης με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης.

2/ Επίσης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την ίδια ως άνω αιτία , εγκρίθηκε η μετακίνηση όλων των μηχανικών της Τεχνικής Υπηρεσίας  του Δήμου προς τις πληγείσες από τους σεισμούς περιοχές για τον έλεγχο των κτιρίων και καταγραφή ζημιών όπως και για την καταγραφή των ζημιών που προξενήθηκαν σε οικοσκευές με την συγκρότηση συνεργείων.

Αποτέλεσμα ήταν οι πιστώσεις που υπήρχαν στους Κ.Α. Εξόδων μετακίνησης να μην επαρκούν για τις εγκεκριμένες μετακινήσεις και η ενίσχυση των Κ.Α.Ε μετά τις μετακινήσεις να θεωρηθεί μη νόμιμη δαπάνη και μέχρι σήμερα να μην έχουν εξοφληθεί οι δαπάνες των μετακινήσεων.

Το ποσό που οφείλεται από τον Μάρτιο 2014 έως και τον Σεπτέμβριο 2014  ανέρχεται σε € 15.000,00 ( δέκα πέντε χιλιάδες).

β) Δαπάνες υγρών καυσίμων κίνησης για τα έτη 2014 και 2015 που πραγματοποιήθηκαν κατά παρέκκλιση της σχετικής έγκρισης από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για: α)) κατ εξαίρεση οδήγηση υπηρεσιακών οχημάτων από υπαλλήλους οι οποίοι δεν έχουν την ειδικότητα του οδηγού, β)) μετακίνηση εκτός Νομού γ)) κατ’ εξαίρεση εργασία εκτός εργασίμων ημερών και ωρών και δ)) μετακινήσεις εντός Νομού όπου τα Δελτία κίνησης οχημάτων εκδίδονταν για περισσότερες από μία μέρες…» Το ύψος της σχετικής δαπάνης ανέρχεται σε 2413,93€.

γ) «Δαπάνες μεταφοράς μαθητών ΕΠΑΛ που πραγματοποιήθηκαν κατά το σχολικό έτος 2014−2015,  για τις οποίες μετά την τροποποίηση του δρομολογίου προέκυπτε αποζημίωση μικρότερη του 80% της τιμής προκήρυξης και εκ παραδρομής υπολογίσθηκε κατά την τροποποίηση της οικείας σύμβασης μεγαλύτερη αποζημίωση δύναται κατ’ εξαίρεση να αποζημιωθούν με μέγιστη τιμή το 80% της τιμής προκήρυξης εφόσον η οικεία Οικονομική Επιτροπή εγκρίνει τη δαπάνη με απόφασή της». Με την τελευταία ρύθμιση που αναφέρουμε θα καταστεί εφικτή η πληρωμή της δαπάνης μεταφοράς μαθητών σε ανάδοχους περιορίζοντας το κόστος της εκ παραδρομής λάθους υπολογισμού της τροποποίησης στο ύψος τους δικαιώματος προαίρεσης, αυξομειώσει της τιμής 20%, που έχει αποδεχτεί ήδη στη σύμβαση. Η εν λόγω δαπάνη αφορά δύο μεταφορείς και το ύψος της δαπάνης ανέρχεται σε: 11.902,21€.

δ) Τέλος, παρακαλούμε να εξετάσετε τη δυνατότητα η να ληφθεί ή να έχει ληφθεί απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου με αναδρομική ισχύ που να ανατρέχει στο χρονικό διάστημα από 22.2.2016 έως 30.6.2016 για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 43 του Νόμου 4368/2016 αναφορικά με την παροχή χρηματικής βοήθειας προς τους ιατρούς υπηρεσίας υπαίθρου και τους επικουρικούς ιατρούς.

ε) Εκκρεμότητες από Διαγωνιστικές Διαδικασίες

α)) Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, που ολοκληρώθηκε κατά το οικονομικό έτος 2015, για την «Παροχή τροφίμων (15000000-8, τρόφιμα) και βασικών ειδών προσωπικής υγιεινής (33711900-6, σαπούνι) για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του Νομού Κεφαλονιάς» με προϋπολογισμό πενήντα χιλιάδες ευρώ (50.000 €) συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. με κριτήριο κατακύρωσης την προσφορά με την χαμηλότερη τιμή, υπογράφτηκε σύμβαση προμήθειας ενός τόνου σε φακές, ενός τόνου σε ρύζι και δύο τόνων σε αλεύρι με οικονομικό αντικείμενο ύψους τεσσάρων χιλιάδων τετρακοσίων ενενήντα επτά ευρώ και σαράντα λεπτών (4.497,40 €).

Παρότι η προσκόμιση αποσπάσματος ποινικού μητρώου δεν ήταν αναγκαίο δικαιολογητικό σε πρόχειρους διαγωνισμούς, είχε εντούτοις προβλεφτεί στη διακήρυξη να υποβληθεί από τον ανάδοχο μετά την αξιολόγηση των προσφορών για την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού. Η εν λόγω διαδικασία δεν τηρήθηκε, προφανώς εκ παραδρομής, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να πληρωθεί η δαπάνη. Καθώς η εν λόγω προμήθεια αφορά παροχή τροφίμων και βασικών ειδών προσωπικής υγιεινής για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, η οποία πρέπει να επαναληφθεί στο μέλλον για την στήριξη των ευπαθών κοινωνικών ομάδων που έχουν περιορισμένη ή καθόλου πρόσβαση σε κοινωνικά και δημόσια αγαθά ήτοι αστέγους, ανέργους/μακροχρόνια άνεργους, άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), πάσχοντες (σοβαρά παθολογικά προβλήματα, ψυχικές ασθένειες), αποφυλακισμένους, χρήστες και πρώην χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών, οροθετικούς, άτομα από θρησκευτικές ή πολιτισμικές μειονότητες, ρομά / τσιγγάνους, μονογονεϊκές οικογένειες, ανήλικους παραβάτες, κακοποιημένες γυναίκες, θύματα εμπορίας (trafficking), πρόσφυγες, μετανάστες, παλιννοστούντες, πληγέντες από θεομηνίες και φυσικές καταστροφές (σεισμοπαθείς) θεωρούμε ότι εντάσσεται στις περιπτώσεις που δύναται να αποτελέσει αντικείμενο νομοθετικής ρύθμισης καθώς αφορά λόγους δημοσίου συμφέροντος και η παράκαμψη της μη τηρηθείσας διαδικασίας δεν αντιβαίνει την αρχή της ισότητας και αναλογικότητας (βλ. Σπηλιωτόπουλου Επ., Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου, Εκδόσεις Αντ. Σάκκουλα έκδοση δωδέκατη, Έτος 2007, σελ. 175), ώστε να πληρωθεί με διαδικασία ανάλογη με αυτή που εκκαθαρίζονται δαπάνες μεταφοράς μαθητών όπου προβλέπεται ότι αναγνωρίζεται με διαπιστωτική πράξη. Προκειμένου δε να μην υπάρχει αμφιβολία για τη δυνατότητα προσκομίσεως εκ μέρους του προμηθευτή των δικαιολογητικών κατακύρωσης προτείνουμε στην εν λόγω νομοθετική ρύθμιση να προβλεφθεί ότι τα εν λόγω δικαιολογητικά  θα προσκομισθούν και θα ελεγχθούν από την αρμόδια επιτροπή πριν το στάδιο εκκαθάρισης της σχετικής δαπάνης λαμβάνοντας σχετική απόφαση η Οικονομική Επιτροπή.

β)) Τέλος, μετά την έναρξη του Ν.4412/2016 θεωρούμε ότι θα έχουν προκύψει στο μεταβατικό στάδιο έναρξης του σωρεία προβλημάτων που κωλύουν την πληρωμή δαπανών που έγιναν το εν λόγω διάστημα. Μεταξύ των εν λόγω προβλημάτων εντάσσεται και ο ετήσιος τακτικός πρόχειρος διαγωνισμός για τον Καθαρισμό δρόμων του Επαρχιακού και Εθνικού Οδικού Δικτύου από θάμνους, χορτάρια και κλαδιά που φύονται στα ερείσματα και στις τάφρους απορροής ομβρίων (επί του Ε.Ο.Δ. – Επαρχιακό & Εθνικό) στο Νομό Κεφαλληνίας για το έτος 2016. Στον εν λόγω διαγωνισμό για ένα τμήμα του απαιτήθηκε να πραγματοποιηθούν περισσότερες από τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες μέχρι να προκύψει ανάδοχος με αποτέλεσμα η προκήρυξη της τελευταίας  επαναληπτικής διαγωνιστικής διαδικασίας να είναι μετά την 8.8.2016. Το αποτέλεσμα είναι οι προηγούμενες διαγωνιστικές διαδικασίες να πληρωθούν κανονικά από την ΥΔΕ του Νομού Κεφαλληνίας ενώ για την τελευταία η ΥΔΕ αρνήθηκε την πληρωμή της με έγγραφο στις 16.12.2016 στο οποίο χαρακτηριστικά αναφέρει: «Η ΕΑΑΔΗΣΥ έχει αναρτήσει στο διαδικτυακό τόπο της «Συχνές Ερωτήσεις – απαντήσεις» η τελευταία των οποίων αναφέρει: Σύμφωνα με την πάγια νομολογία των ελληνικών δικαστηρίων, ο επαναληπτικός διαγωνισμός θεωρείται αυτοτελής σε σχέση με τον αρχικό διαγωνισμό. Κατά συνέπεια, οι επαναληπτικοί διαγωνισμοί, οι οποίοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016 και προκηρύσσονται μετά τις 08.08.2016, διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού και όχι με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο προκήρυξης του αρχικού διαγωνισμού». Το αποτέλεσμα είναι η ανωτέρω απάντηση που αναρτήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 να κωλύει την πληρωμή της δαπάνης που ήταν αναγκαία τον Σεπτέμβριο του 2016 και οι υπηρεσίες ακολούθησαν τη διαδικασία που εφάρμοζαν μέχρι εκείνη τη δεδομένη χρονική στιγμή μη διαθέτοντας πληροφορίες / διευκρινήσεις για τις αλλαγές που υπάρχουν.

Θεωρούμε λοιπόν, ότι πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που να καλύπτει το μεταβατικό αυτό στάδιο που χαρακτηρίζεται από ασάφεια – ως προς θεσμικό πλαίσιο που έπρεπε να εφαρμοστεί – και πολυπλοκότητα – ως προς τις νέες ρυθμίσεις που επιφέρει – το οποίο αποδεικνύεται από την πληθώρα των ερωτημάτων που αναρτιούνται στο διαδικτυακό τόπο της ΕΑΑΔΗΣΥ. Η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση όσον αφορά την Κεφαλονιά αφορά δαπάνη ύψους 3.290,00€.

Γ. Η Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλληνίας κατέχει από το 2005 ταχύπλοο σκάφος για την κάλυψη έκτακτων και προγραμματισμένων υπηρεσιακών αναγκών, για το οποίο εκδόθηκαν όλα τα απαραίτητα ναυτιλιακά έγγραφα, εντάχθηκε δε και ανήκει στον μηχανολογικό της εξοπλισμό (ΦΕΚ Α΄90/13-6-1994-Ν. 2218, ΦΕΚ Β΄ 1390/16-7-2008 & ΦΕΚ Α΄ 240/27-12-2010-Π.Δ. 147/2010). Παρακαλούμε να προβείτε σε νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να γίνεται η προμήθεια καυσίμων, κατ’ αναλογία για πλωτά μεταφορικά μέσα φορέων ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού, με παρόμοια διαδικασία με αυτή που προβλέπεται για τα υπηρεσιακά οχήματα (ΦΕΚ Β΄108/4-2-2010), καθώς και η ανάθεση πλοήγησης του σκάφους σε υπαλλήλους της ΠΕ Κεφ/νίας κατόχους άδειας χειριστού ταχυπλόου σκάφους, κατ’ αναλογία για πλωτά μεταφορικά μέσα ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού, όπως προβλέπεται για τα υπηρεσιακά οχήματα άρθρο 47, Ν. 4250 ΦΕΚ Α΄ 74/26-3-2014 «Οδήγηση και έγκριση κατ’ εξαίρεση οδήγησης Κρατικών Αυτοκινήτων από υπαλλήλους που δεν κατέχουν νομοθετημένη θέση οδηγού».

Δ. Μεταφορά Μαθητών.

Σκόπιμο κρίνεται να ρυθμιστεί με σταθερό τρόπο και η ανάγκη αντιμετώπισης των νέων αναγκών για δρομολόγια στην οικεία ΚΥΑ ώστε να αποφευχθεί στο μέλλον η αντιμετώπιση των νέων αναγκών που προκύπτουν κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που προβλέπεται από το Σύνταγμα για απρόβλεπτες καταστάσεις και όχι για ετήσια επαναλαμβανόμενες.

Ε. Καθολική εφαρμογή του Άρθρου 145 με θέμα: Προβλήτες Δήμου Κερκυραίων του Σχεδίου Νόμου: «Ρυθμίσεις Θεμάτων Ο.Τ.Α. και άλλες Διατάξεις». Παρακαλούμε όπως διαμορφωθεί το άρθρο 145 του Σχεδίου Νόμου ώστε να έχει καθολική εφαρμογή στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων παρέχοντας τις αντίστοιχες δυνατότητες ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας.

ΣΤ. Ζητήματα προσωπικού: Στην Π.Ε. Κεφαλονιάς υπηρετεί ένας (01) επόπτης υγείας (υπεύθυνος, εκτός των άλλων, για εκατοντάδες καταστήματα και ξενοδοχεία). Ένας (01) κτηνίατρος (υπεύθυνος, εκτός των άλλων, για 200.000 αιγοπρόβατα και 4.000 βοοειδή). Πέντε (05) πολιτικοί μηχανικοί, συμπεριλαμβανομένου του προϊσταμένου, υπεύθυνοι για τα έργα αποκατάστασης των σεισμών που εκτελούνται από το ΥΠΟΜΕΔΥ υπεύθυνοι για όλα τα έργα των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, τα έργα του ΠΔΕ και των έργων που εκτελούνται μέσω των ΚΑΠ.

Η κατάσταση δεν είναι πλέον απλά οριακή, αλλά χαρακτηρίζεται ως δραματική, καθόσον δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις στοιχειώδης ανάγκες της κοινωνίας.

Απαιτείται άμεση πρόσληψη, τουλάχιστον, πέντε (05) πολιτικών μηχανικών, τριών (03) εποπτών υγείας και τριών (03) κτηνιάτρων. Εξυπακούεται, ότι υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις και σε προσωπικό διαφόρων άλλων ειδικοτήτων, όμως οι προαναφερόμενες προσλήψεις, αφορούν ουσιαστικά την «επιβίωση» των Περιφερειακών Ενοτήτων Κεφαλονιάς & Ιθάκης.

Η. Ζητήματα Πολιτικής Προστασίας: Τα νησιά μας είναι σεισμόπληκτα και πλημμυρόπληκτα. Πρέπει να επουλώσουν τις ζημιές από τις προσκληθείσες φυσικές καταστροφές και να θωρακιστούν άμεσα, από νέες φυσικές καταστροφές. Αυτό είναι πρακτικά αδύνατο, καθόσον στερούμεθα και πόρων των μέσων και κυρίως ανθρώπινου δυναμικού. Είναι επιτακτική ανάγκη η άμεση πρόσληψη Πολιτικών Μηχανικών  και Χειριστών Μηχανημάτων Έργων (μηχανήματα που κατέχει η Π.Ε. Κεφαλονιάς),σύμφωνα με σχετική κατάσταση που έχει αποσταλεί στο Υπουργείο σας.

Θ. Ζητήματα Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος: Πρέπει άμεσα να υπάρξει γνωμοδότηση του ΝΣΚ σύμφωνα με το αριθ. πρωτ.: Γιβ/30472/06-05-2015 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας προς το Υπουργείο σας.

Επίσης, σας υποβάλλω τις κάτωθι προτάσεις μας που αφορούν τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, για την τροποποίηση της νομοθεσίας, που θα συμβάλλουν στην ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και στην άμβλυνση γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, καθόσον δημιουργούνται ανυπέρβλητα και παράλογα προβλήματα:

Τροποποίηση της υπ’ αριθ. ΔΙΑΔΠ/Φ.Α.2.1/34824/2013/ ΚΥΑ ΦΕΚ Β 3402

  • Στα έχοντας υπόψη της ΚΥΑ στο στοιχείο 28 η φράση «υπηρεσιών διάθεσης τροφίμων και ποτών» αντικαθίσταται από την φράση «υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής, παρασκευής και διάθεσης τροφίμων και ποτών»
  • Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη διευκόλυνσης των επαγγελματιών και επιχειρηματιών στην πρόσβαση σε δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών αποθήκευσης και διανομής, παρασκευής και διάθεσης τροφίμων και ποτών, την ποιοτική βελτίωση των συνθηκών εξυπηρέτησης από τη δημόσια διοίκηση και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος όπως αναφέρονται στην υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π./96967/2012 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β 2718) προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 1 το οποίο ορίζει το πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης ΚΥΑ ώστε να συμπεριληφθούν όλες οι κατηγορίες των επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών όπως αυτές κατατάσσονται στις κατηγορίες των άρθρων 11, 12 και 14 της υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π./96967/2012 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β 2718). Επιπλέον, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι Υπεραγορές Τροφίμων και η πώληση τροφίμων και ποτών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου του άρθρου 13 της ίδιας Υπουργικής Απόφασης.

Αντίστοιχα θα πρέπει να τροποποιηθούν και τα υποδείγματα  των Υπεύθυνων Δηλώσεων και των προϋποθέσεων που περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα (Μέρος Α΄ και Β΄) της ΔΙΑΔΠ/Φ.Α.2.1/34824/2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ Α 3402) ώστε να εναρμονίζονται με τις ανωτέρω αναφερόμενες κατηγορίες επιχειρήσεων και τις προϋποθέσεις λειτουργίας αυτών.

Ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά αναφέρονται βασικά σημεία όπως:

Α] θα πρέπει να προβλεφθεί μεταξύ των προϋποθέσεων η χρήση εξωτερικών χώρων από τις επιχειρήσεις. Στην περίπτωση αυτή η επιχείρηση θα διατηρεί σχετικό χρονοδιάγραμμα (κάτοψη) με αποτύπωση όλων των εξωτερικών χώρων (ιδιωτικών και κοινόχρηστων) για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων με εμβαδομέτρηση αυτών.

Όταν πρόκειται για ιδιωτικούς χώρους που μισθώνονται θα αναφέρονται επακριβώς στο ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης (εμβαδόν, θέση, χρήση).

Για κοινόχρηστους χώρους το σχεδιάγραμμα κάτοψης θα είναι θεωρημένο από τον αρμόδιο φορέας διαχείρισης του χώρου και θα συνοδεύεται από άδεια ή βεβαίωση παραχώρησης χρήσης αυτού.

Β] Επιπλέον, οι παρακάτω κατηγορίες επιχειρήσεων θα πρέπει να συντάσσουν και να εφαρμόζουν μελέτη HACCP:

α) Επιχειρήσεις Παρασκευής

β) Επιχειρήσεις Συσκευασίας

γ) Διανομείς – Αποθήκες Τροφίμων και Ποτών

δ) Υπεραγορές Τροφίμων

ε) Αρτοποιεία

στ) Εγκαταστάσεις Περάτωσης έψησης

Όλες οι κατηγορίες επιχειρήσεων των άρθρων 11, 12, 13 και 14 της υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π./96967/2012 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β 2718) θα εφαρμόζουν τους κανόνες Ορθής Υγιεινής Πρακτικής καθώς και τους αντίστοιχους Εθνικούς Οδηγούς Υγιεινής.

Γ] Η υπαγωγή των καπνών, της αιθάλης και  των αερίων καύσεως της καύσιμης ύλης, καθώς και των αερίων και οσμών που παράγονται κατά την Παρασκευή φαγητών, το ψήσιμο κρέατος κλπ. θα γίνεται πλήρως με ειδικό απορροφητικό σύστημα, ώστε να μη διαχέονται στο περιβάλλον και να μην ενοχλούνται οι πελάτες, οι εργαζόμενοι και οι περίοικοι.

Αυτό θα συντηρείται και θα καθαρίζεται ανελλιπώς. Η επιχείρηση θα διατηρεί στο αρχείο προγράμματος καθαρισμού, αποδεικτικό συντήρησης και καθαρισμού του συστήματος από κατάλληλο συνεργείο ή τεχνικό.

Οι εξωτερικοί απαγωγοί σωλήνες θα είναι σύμφωνα με την ισχύουσα Πολεοδομική Νομοθεσία και θα φθάνουν πάνω από τη στέγη του κτηρίου, στο οποίο στεγάζεται η επιχείρηση και σε ύψος0,50μ. ψηλότερα από αυτήν ή αν υπάρχει ψηλότερο γειτονικό κτήριο, από την στέγη του γειτονικού κτηρίου.

Μεταξύ των δικαιολογητικών η επιχείρηση θα διατηρεί:

Υπεύθυνη Δήλωση του υπεύθυνου μηχανικού στην οποία θα βεβαιώνει ότι το απαγωγικό σύστημα έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις Πολεοδομικές και Υγειονομικές Διατάξεις. Θα κάνει περιληπτική περιγραφή του απαγωγικού και το είδους των φίλτρων (εάν απαιτείται εγκατάσταση τέτοιων) και ότι αυτό θα έχει τον απαιτούμενο βαθμό απόδοσης με βάση το σχεδιασμό του.

Δ] Σε ότι αφορά τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης θα εγκαθιστούν και θα λειτουργούν κατάλληλους λιποσυλλέκτες ώστε όσα λίπη και έλαια δεν είναι δυνατό να διαχωριστούν στην πηγή τους να παγιδεύονται σε αυτούς. Θα τηρούν αρχείο με τις συμβάσεις τους με τις εγκεκριμένες επιχειρήσεις για την αποκομιδή των λιπών και ελαίων καθώς και τα σχετικά παραταστατικά.

Ε] Κάθε επιχείρηση θα διαθέτει επικαιροποιημένο διάγραμμα ροής για κάθε δραστηριότητα της χωριστά, το οποίο θα συνοδεύεται από περιγραφή της παραγωγικής διαδικασίας. Αυτό θα συντάσσεται και θα υπογράφεται είτε από τον υγειονομικά υπεύθυνο της επιχείρησης είτε από επιστήμονα σχετικής ειδικότητας.

3) Επιπλέον, προτείνεται η κατάργηση της παρ. 19 του άρθρου 1 της ΔΙΑΔΠ./Φ.Α.2.1./34824/2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β 3402) διότι η δραστηριότητα αυτή προβλεπόταν από την υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π./Οίκ.128529/24.9.2009 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β 2077) που συμπλήρωνε την Α1β/8577/83 Υγειονομική Διάταξη (ΦΕΚ Β 526) η οποία έχει καταργηθεί.

  1. I. Καταλογισμός οφειλής στην Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλληνίας από το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων.

Με την υπ’ αριθ. 2.05-1/9.1.2017 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων Αποφασίστηκε ο καταλογισμός στην Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλληνίας το ποσό των 432.307,94€. Το ποσό αυτό θα αποτελέσει μία ακόμη υστέρηση εσόδων για τον φορέα μας την τοπική αυτοδιοίκηση που προσπαθεί μέσα από την εξορθολογικοποίηση των πόρων να ανταποκριθεί στις βασικές της υποχρεώσεις (υγειονομικούς ελέγχους, διατήρηση του οδικού δικτύου, καταπολέμηση δάκου, καταπολέμηση κουνουπιών, καύσιμα για την κίνηση των οχημάτων, μισθώσεις ακινήτων, λειτουργικές ανάγκες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας).

Αξίζει να σημειωθεί επιπλέον ότι το ζήτημα αυτό, τείνει να αφορά το σύνολο των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αν είχε εντοπισθεί εγκαίρως, πλησιέστερα στη χρονική στιγμή που διαπράττεται το λάθος – τότε ο έλεγχος θα είχε μεγαλύτερη απόδοση διότι θα είχε διαπιστώσει το λάθος σε μικρότερη κλίμακα, θα ήταν κατά το στάδιο διενέργειας του και θα προλάμβανε τα επακόλουθα. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι θα μπορούσε να είχε άμεσα διορθωθεί με μικρότερο διοικητικό κόστος και την συναίνεση των προσώπων, νομικών ή φυσικών που τα αφορά. Τη δεδομένη χρονική στιγμή που παρουσιάζεται είναι τεχνικά αδύνατο να αναζητηθούν τα πρόσωπα που πρέπει να αναζητηθούν προκειμένου να  καταβάλλουν τα επιμέρους ποσά, ιδίως αν αφορά φυσικά πρόσωπα που δεν είναι εν ζωή ή ενώσεις / συμπράξεις εταιρειών για τα δημόσια έργα των τεχνικών υπηρεσιών.

Στο πλαίσιο αυτό παρακαλούμε να εξετάσετε τη δυνατότητα νομοθετικής ρύθμισης ώστε το ανώτερο ποσό να μην επιβαρύνει εν τέλει τους προϋπολογισμούς των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κάτι που θα έχει χαρακτηριστικά παρακράτησης των κεντρικών αυτοτελών πόρων που πρέπει να αποδίδονται σε αυτούς.

ΙΑ. Με τις διατάξεις του άρθρου 57 του Νόμου 4456/2017 προβλέπεται η δυνατότητα για «δωρεά χρημάτων εξ ιδίων πόρων από Περιφέρεια της χώρας στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων υπέρ της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλληνίας, με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του π.δ. 30/1996 και του π.δ. 242/1996, για την υλοποίηση έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα αποτελέσματα και οι συνέπειες των σεισμών που συνέβησαν στην Κεφαλονιά, στις 26.1.2014 και 3.2.2014». Δεδομένου ότι οι πόροι της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων είναι περιορισμένοι και δεσμευμένοι παρακαλούμε να προσθέσετε στο εν λόγω άρθρο εδάφιο που να προβλέπει τα εξής: «η ανωτέρω δωρεά δεν υπόκειται σε φόρο» ή «ο φόρος της ανωτέρω δωρεάς πληρώνεται από το προϊόν της».

ΙΒ. Διαπιστώνεται ότι υπάρχει κενό στην υφιστάμενη νομοθεσία όσον αφορά την καταστροφή άχρηστου υλικού των περιφερειών. Το κενό αυτό αντιμετωπίζεται με την αναλογική εφαρμογή της παραγράφου 6 του Άρθρου 199 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα ο οποίος προβλέπει: «Αντικείμενα που δεν έχουν καμία αξία καταστρέφονται με απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη επιτροπής, η οποία αποτελείται από τρεις συμβούλους που ορίζονται από το δημοτικό ή κοινοτικό συμβούλιο και από τους οποίους ο ένας προέρχεται από τη μειοψηφία. Αν κατά την κρίση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου για την διατύπωση της γνώμης της επιτροπής απαιτούνται τεχνικές γνώσεις, τις οποίες δεν διαθέτει, η επιτροπή συγκροτείται από δύο συμβούλους και έναν τεχνικό υπάλληλο του Δήμου ή του Κοινότητας….». Θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο να νομοθετική ρητά η διαδικασία αυτή προκειμένου να μην εγείρονται αμφισβητήσεις, ιδίως μελλοντικά, επί της διαδικασίας αυτής.

ΙΓ. Το μοντέλο του «Καλλικράτη» έχει αποτύχει παταγωδώς όσον αφορά τη γεωγραφική του διάσταση στην Κεφαλονιά. Το μέγεθος του νησιού και το γεωγραφικό του ανάγλυφο, επιβάλλουν την ύπαρξη περισσότερων του ενός δήμων. Η δημιουργία – σύσταση, τουλάχιστον τριών (3) ή και ενδεχομένως τεσσάρων (4) δήμων, αποτελεί αναγκαιότητα.

Παραμένουμε στη διάθεση σας.

Με ιδιαίτερη τιμή

Παναγής Δρακουλόγκωνας Αντιπεριφερειάρχης
Π.Ε. Κεφαλληνίας & Ιθάκης

 
 

Ακριβές Αντίγραφο

 

Πίνακας Αποδεκτών

Κοινοποίηση:

  1. κα. Βάκη Φωτεινή
    Βουλευτή Κέρκυρας
    vaki@parliament.gr
  2. κα. Θεοπεφτάτου Αφροδίτη
    Βουλευτή Κεφαλληνίας
    atheop@parliament.gr
  3. κ. Καββαδά Αθανάσιο
    Βουλευτή Λευκάδας
    akavadas@otenet.gr
  4. κ. Παυλίδη Κωνσταντίνο
    Βουλευτή Κέρκυρας
    pavlidis@parliament.gr
  5. Γραφείο κ. Περιφερειάρχη ΠΙΝ
    pin@pin.gov.gr

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις