ΕΙΣΉΓΗΣΗ για την ακτοπλοΐα

Η κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο νομό Κεφαλονιάς – Ιθάκης ως μέρος των γενικότερων εξελίξεων εξακολουθούν να αποτελούν ένα μεγάλο βάσανο με υψηλό κόστος για τους εργαζόμενους τη νεολαία και όλο το λαό και των νησιών. Ο ταξικός, αντιλαϊκός χαρακτήρας της καπιταλιστικής ανάπτυξης αποδεικνύεται και μέσα από τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, αφού η λαϊκή ανάγκη της επαρκούς φθηνής και ασφαλούς μεταφοράς των επιβατών, έχει μπει στην δύνη της διευθέτησης νέων και παλαιών εφοπλιστικών συμφερόντων και έχει γίνει πραγματική Οδύσσεια η σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Η εναλλαγή της συγκυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ με την νεότερη ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ δεν επέφερε καμία βελτίωση και στο πρόβλημα της συχνής – φθηνής – ασφαλούς ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας στην χώρα και ιδιαίτερα στην νησιωτική μας περιφέρεια. Η υλοποίηση των κανονισμών της Ε.Ε. και των εφαρμοστικών νόμων, που προστατεύουν τα κέρδη του εφοπλιστικού κεφαλαίου και χτυπούν αλύπητα τα εργατικά συμφέροντα, όχι μόνο δεν αμφισβητούνται αλλά εφαρμόζονται κατά γράμμα βάζοντας στην άκρη τις ανάγκες του λαού. Η εφαρμογή της «κοινής ναυτιλιακής πολιτικής» και του Κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την «απελευθέρωση» των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών κατάργησαν το «Cabotage» (καμποτάζ) της ακτοπλοΐας και προκάλεσαν αρνητικές συνέπειες σε βάρος της εξυπηρέτησης των νησιών και των δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Το κριτήριο του κέρδους, ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις επιχειρήσεις και η αναρχία είναι η βασική αιτία που προκαλεί την άθλια κατάσταση που επικρατεί σήμερα και στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και είναι η βάση της όξυνσης των συγκοινωνιακών προβλημάτων των νησιών. Οι γραμμές – «φιλέτο», με το μεγαλύτερο κέρδος, «τραβάνε» τις ναυτιλιακές εταιρείες σαν μαγνήτης. Σε αυτά τα πλαίσια κυβέρνηση και τοπική διοίκηση υιοθετούν όλες τις αξιώσεις των εφοπλιστών στο όνομα της ανταγωνιστικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου και παρεμβαίνουν μόνο ρυθμιστικά στο «μοίρασμα της πίττας» μπροστά στις κερδοφόρες μόνο περιόδους.

Αυτό έχει γίνει τα τελευταία χρόνια και με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο νομό Κεφαλονιάς-Ιθάκης που αφού με αξίωση των εφοπλιστών κατάργησαν το λιμάνι της Σάμης και την πιο «κοστοβόρα» για τους εφοπλιστές γραμμή Σάμη-Πάτρα και λειτουργώντας μόνο την γραμμή Κυλλήνη – Πόρος. Για τους κατοίκους του μεγαλύτερου κομματιού της Κεφαλονιάς (Σάμη, Πύλαρος, Έρισσος, Παλική), αλλά και της Ιθάκης, η γραμμή Σάμη – Πάτρα είναι η πιο συμφέρουσα, εξυπηρετική και αναγκαία και πρέπει να λειτουργεί ολοχρονικά και όχι κυβέρνηση και τοπική διοίκηση να παρεμβαίνουν κάθε χρόνο ρυθμιστικά και να δίνουν μόνο στην περίοδο αιχμής το καλοκαίρι την γραμμή αυτή προκειμένου οι κάθε λογής εφοπλιστές να κάνουν «αρπαχτές» και να αφήνουν στο έλεος της απομόνωσης τον υπόλοιπο χρόνο και ιδιαίτερα τον χειμώνα την πλειοψηφία των κατοίκων. Με πρόσχημα την ελεύθερη δρομολόγηση πλοίων που επιβάλλει η ΕΕ και με την επιχειρηματολογία των εφοπλιστών ότι η γραμμή «δεν βγαίνει» και αυτή η κυβέρνηση με την ανοχή η την εμπλοκή της Περιφέρειας και Δήμου διαμορφώνουν μια οδύσσεια το ταξίδι προς την ηπειρωτική Ελλάδα για τους κεφαλονίτες και θιακούς.

Για να φτάσει π.χ. κάποιος στην Αθήνα χρειάζεται 7-8 ώρες (!!!) δηλαδή όπως ταξίδευε τα προηγούμενα 50 χρόνια. Για την Ιθάκη βέβαια ούτε λόγος να γίνεται, αφού η σημερινή διέξοδος είναι μόνο μέσω Αστακού με μεγάλη ταλαιπωρία και αρκετές αναβολές των δρομολογίων λόγω κακοκαιρίας η της υποχρεωτικής ακινησίας των πλοίων.. Για τα εισητήρια επίσης εκτός από ένα ελάχιστο διάστημα ανταγωνισμού μεταξύ των εταιριών, επήλθε συμφωνία και προσαρμογή των εταιριών που απογείωσαν τις τιμές σε μια περίοδο που οι μειώσεις μισθών είναι προκλητικές. Αυτό κάνει απαγορευτικό για μια λαική οικογένεια να ταξιδέψει. Η κατάσταση εδώ δεν διαφέρει και στο πορθμείο Αργοστόλι- Ληξούρι που το εισητήριο και από τις δύο εταιρίες είναι πανάκριβο. Η πάλη για την ανατροπή αυτής της κατάστασης αλλά και συνολικότερα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας είναι πολύ σκληρή αναμέτρηση αλλά η δύναμη της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων είναι πολύ μεγάλη και πιστεύουμε σ’ αυτήν. Αυτή θα ανοίξει το δρόμο της εργατικής εξουσίας, ώστε να περάσουν τα μέσα παραγωγής, τα οικονομικά εργαλεία, ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι, στα δικά τους χέρια. Να γίνουν τα καράβια, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία λαϊκή περιουσία, μέρος ενός μεγάλου συνόλου που θα περιλαμβάνει τον ορυκτό πλούτο, την Ενέργεια, τις τηλεπικοινωνίες, τη γη, το εμπόριο και άλλα εργαλεία για την ανάπτυξη, που θα υπηρετήσει τα λαϊκά συμφέροντα και όχι το κέρδος, εξαλείφοντας την εκμετάλλευση, την ανεργία, την ανασφάλεια.

Το Π.Σ. πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία να δοθεί λύση στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση στην ακτοπλοϊία, που ταλαιπωρεί και εκθέτει σε μεγάλους κινδύνους τους κατοίκους της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης, να στηρίξει τα αιτήματα του Σ.Κινήμτος για την νησιωτικότητα και να διεκδικήσει:

  • Κατάργηση των μνημονίων, του κανονισμού 3577/92 της Ε.Ε. και του Νόμου 2932/2001 για την απελευθέρωση της Ακτοπλοΐας και γενικότερα των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών της χώρας.
  • Καθημερινά δρομολόγια από Ιθάκη και Κεφαλονιά προς Πάτρα και Κυλλήνη, χειμώνα – καλοκαίρι.
  • Τακτική καθημερινή σύνδεση των δύο νησιών μας.
  • Δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων. Να υπάρχει γιατρός και εξοπλισμός για τις πρώτες βοήθειες.
  • Μείωση 50% των εισιτηρίων και των ναύλων των οχημάτων. Δωρεάν εισιτήρια για άνεργους, ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχους, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, ΑΜΕΑ, φαντάροι, αναπληρωτές και νέοι εκπαιδευτικοί)
  • Αποκλειστικά κρατικά λιμάνια, σύγχρονα και ασφαλή, με δημιουργία και εκσυγχρονισμό των αναγκαίων υποδομών των λιμενικών εγκαταστάσεων.
  • Όχι στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Κεφαλονιάς.
  • Ουσιαστικοί έλεγχοι αξιοπλοΐας, από δημόσιο φορέα, με την συμμετοχή εκπροσώπων του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος και λήψη αυστηρών μέτρων για την ασφάλεια και προστασία της ζωής στη θάλασσα.
  • Δημιουργία ενιαίου, αποκλειστικά Δημόσιου, φορέα συγκοινωνιών, που δεν θα υπηρετεί το εφοπλιστικό κέρδος, αλλά θα ικανοποιεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και όπου οι θαλάσσιες και εναέριες μεταφορές θα αποτελούν κοινωνικό αγαθό.

Κέρκυρα 26/4/2017                                                                                     Περιφερειακοί σύμβουλοι

                                                                                                                                             Θ. Γουλής

                                                                                                                                          Γ. Κορφιάτης

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις