Επειδή αύριο 23 Απριλίου θα συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας, το αίτημα για τοποθέτηση παγκακιών στον Πόντε (Γέφυρα Δεποσέτου) επαναφέρουμε προηγούμενη ανάρτησή σας.  Ο Πόντες είναι ένα μοναδικό Μνημείο περάσματος και όχι πάρκο.

Ο Πόντες είναι ένα μοναδικό Μνημείο περάσματος και όχι… πάρκο για να μπούνε παγκάκια!

Ας θυμηθούμε την ιστορία του

Ο Charles Philippe De Bosset / Τσάρλ Φιλίπ Ντε Μποσσέ (1773-1845) Ελβετός μηχανικός,

Charles Philippe De Bosset

που από το 1810-1813, επί Βρετανικής Κυριαρχίας, διορίστηκε στρατιωτικός και πολιτικός διοικητής της Κεφαλονιάς, συνέλαβε την ιδέα το 1812 να κατασκευαστεί ένας πόντες που θα ένωνε την Χώρα τ’ Αργοστολιού με την απέναντι πλευρά ,τον Δράπανο.

Tο 1812 ξεκίνησε με την κατασκευή ενός ξύλινου πόντε, στη συνέχεια το έργο συνεχίστηκε από τον Sir Charles James Napier /Τσάρλ Τζειϊμς Νάπιερ (1782-1853)ενώ ολοκληρώθηκε επί του Βρετανού βαρόνου C. J. D’ Everton (1842-1848)που ανακατασκεύασε τον πόντε λίθινο και πλατύτερο ώστε να διέρχονται δύο κάρα ταυτόχρονα.

ΓΕΦΥΡΑ ΔΕΒΟΣΕΤΟΥ / Πόντες- Σπάνια φωτογραφία . Ετος 1889. Στο βάθος το Αργοστόλι και ο ανεμόμυλος του Δεκατρή!

Οι σεισμοί του 1953 προκάλεσαν ζημιές στον πόντε αλλά ο αείμνηστος πολιτικός μηχανικός Τάκης Παυλάτος , ανέλαβε αφιλοκερδώς, να εκπονήσει τις μελέτες αναστήλωσης.

ΓΕΦΥΡΑ ΔΕΒΟΣΕΤΟΥ / ΠΟΝΤΕΣ , Σεισμοί 1953
ΓΕΦΥΡΑ ΔΕΒΟΣΕΤΟΥ / ΠΟΝΤΕΣ , Σεισμοί 1953

Το Υπουργείο Πολιτισμού το 1970 κήρυξε «την οδογέφυρα Αργοστολίου – Δρεπάνου μετά της εκείθε Πυραμίδος» ιστορικά διατηρητέα μνημεία (ΦΕΚ 169/Β/10-3-1970).

Το 1985 στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Αργοστολίου (ΦΕΚ 274-Δ΄- 31.5.1985) χαρακτηρίστηκε πεζόδρομος, αλλά μόνο το 2004 (19/7/2004) , απαγορεύτηκε η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στη γέφυρα !

Όλοι θυμόμαστε τι προκάλεσε αυτή η απαγόρευση…

Το Υπουργείο Πολιτισμού την αναστήλωσε και το 2016 την παρέδωσε στο κοινό και στην πόλη του Αργοστολιού μια και η μοναδική αυτή πέτρινη γέφυρα είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη με μήκος 700 μέτρων περίπου. Βέβαια υπάρχουν ενστάσεις για τον τρόπο συντήρησης που έγινε στον πόντε όπως π.χ για τον κυβόλιθο που κάλυψε το οδόστρωμα ενώ η γέφυρα ήταν στρωμένη με ψιλό χαλίκι κιμιλιάς κτλ.

Και μετά ήρθε ο ΙΑΝΟΣ!

√ Διαβάστε και αυτό: Πέντε μήνες μετά τον ΙΑΝΟ γιατί δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί οι πέτρες στον Πόντε;

Το απίστευτο αίτημα για παγκάκια

Πρόσφατα κάποιοι φορείς (δεν μάθαμε ποιοί) υπέβαλαν αίτημα στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κεφαλονιάς και Ιθάκης με το οποίο ζητάνε την άδεια να τοποθετήσουν παγκάκια σε αυτό το αυτοτελές μοναδικό μνημείο!! Η ανάρτηση του kefaloniapress για αυτή την συνεδρίαση προκάλεσε αίσθηση και ανησυχία .  (Διάβασε εδω κλικ)

Ευτυχώς η επιτροπή διέκοψε τη συνεδρίαση και το θέμα θα μεταφερθεί σε επόμενη  . Αναμένουμε με ενδιαφέρον τη θέση της οικείας εφορείας αρχαιοτήτων στο αίτημα του φορέα.

Ο μοναδικός πόντες, για τους μη Κεφαλονίτες, είναι η μεγάλη λίθινη γέφυρα στο Αργοστόλι, είναι ένα μοναδικό στο είδος του μνημείο και όχι μόνο πανευρωπαϊκό. Έχει μεγάλη ιστορική, αρχαιολογική, αισθητική σημασία,χαρακτηρίζει την τοπιογραφία του Αργοστολίου και του λιμανιού του .

Η “κολώνα” σε φωτογραφία του 19αι. (1800)- Δείτε στο βάθος τα καράβια. Ιστιοφόρα.

Μαζί με την αναμνηστική κολόνα/οβελίσκο είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα με όσα προαναφέρθηκαν. Ο Πόντες κατασκεύαστηκε για μια και συγκριμένη λειτουργία !Να συνδέει δυο σημεία για την απρόσκοπτη κίνηση των κατοίκων και όχι βέβαια για πικ-νικ, αραλίκι και ίσως λιανεμπόριο!

Να επισημάνουμε οτι ο πόντες ΟΥΔΕΠΟΤΕ δόθηκε σε χρήση μικροπωλητών ή εμπόρων όπως στο Ponte Vecchio της Φλωρεντίας ή στο Ponte di Rialto‎ στην Βενετία! Ας το λάβει υπόψη της η εφορία αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας η οποία οφείλει  να μεριμνήσει να διατηρηθεί η μνημειακή μορφή του .

Στην σημερινή του μορφή ο πόντες προσφέρεται για υπέροχο περπάτημα, φωτογραφίσεις, να δεις την χώρα τ’ Άργοστολιού πανοραμικά. Βέβαια ο πόντες είχε και μεταφυσική χρήση μια και συνδέει τον τόπο κατοικίας των ζωντανών με τον Δράπανο, που είναι ο τόπος αναπαύσεως των τεθνεώτων προσφιλών μας προσώπων.

Ο Πόντες είναι γέφυρα, δεν είναι πάρκο. Οποιος θέλει παγκάκια να πάει στον Κούταβο ή στην στράντα μαρίνα (και για όσους δεν ξέρουν εννοούμε την παραλιακή).

Οποίος θέλει να διασχίσει την Γέφυρα ξέρει ότι δεν έχει παγκάκια , δεν είχε ποτέ παγκάκια και δεν πρέπει ποτέ να αποκτήσει παγκάκια. Ο πόντες είναι σήμα κατατεθέν της παλιάς πόλης του Αργοστολίου , μιας πόλης που χάθηκε για πάντα με τον σεισμό του 1953.

Η γέφυρα όμως παραμένει και είναι άρρηκτα δεμένη με την ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου μας. Μέσω αυτής της γέφυρας γίνεται το πρετσετσιό/ λιτανεία της Παναγίας της Δραπανιώτισσας και στη μια άκρη του πόντε προς το Αργοστόλι ρίχνεται κάθε χρόνο την ημέρα των Θεοφανείων ο Τίμιος Σταυρός.

Μέχρι που φθάνει το ενδιαφέρον των αρμοδίων

Και ενώ κάποιοι “αρμόδιοι ανιστόρητοι” σκεφτήκανε τα παγκάκια , ουδείς αρμόδιος φαίνεται ασχολείται με την κατάσταση των υποδομών της . Οι παρακάτω εικόνες είναι ενδεικτικές της αδιαφορίας όλων των αρμοδίων φορέων για τον Πόντε.

Οι περισσότερες ζημιές είναι από ανθρώπινη αδιαφορία. ΠΧ όταν ο αρμόδιος φορέας (Δήμος Αργοστολίου; Λιμενικό ταμείο Κεφαλονιάς; Aρχαιολογική Υπηρεσία; ) βάζουν τα Χριστουγεννιάτικα φωτάκια και τα συνδέουν με το ρεύμα από τις κολώνες , μετά αφήνουν πίσω τους ένα ρημαδιό! Ποιος ελέγχει την κατάσταση ; Ποιος επιβάλλει κυρώσεις σε όσους καταστρέφουν δημόσια περιουσία; Πόσοι μήνες έχουν περάσει από τα Χριστούγεννα, πάμε για Πάσχα και ακόμα χάσκουν οι κολώνες !

Κατά τα λοιπά, τα παγκάκια σας μαράνανε όλους σας!

Η Συντακτική Ομάδα του kefaloniapress

**Για την ιστορία του Πόντε (Γέφυρα Δεβοσέτου) διαβάστε και αυτά:

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ !! “Η γέφυρα DE BOSSET Αργοστολίου, το χρονικό του μνημείου και της διάσωσής του”. Του Διονύση (Αρη) Ποζιόπουλου – A’ MEΡΟΣ

“Η γέφυρα DE BOSSET Αργοστολίου, το χρονικό του μνημείου και της διάσωσής του . Του Διονύση (Αρη) Ποζιόπουλου (ΜΕΡΟΣ Β)

Φωτογραφίες απο την σημερινή εικόνα της Γέφυρας , του Πόντε των Αργοστολιωτών.

Οι κολώνες φωτισμού

Τα καπάκια

Οπως λέμε …Sea through

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

2 Σχόλια

  1. Τα φωτιστικά αποτυχία: σε υλικό , σε ύψος , σε τοποθέτηση.
    Θα μπορούσε να ήταν από υλικό που αντέχει στη διάβρωση και την οξείδωση.
    Το ύψος θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο και πιο επιβλητικό με κρεμαστά (καμπυλωτά κομψά) φανάρια . Σε όλη την παραλία είναι προβληματικά τα φωτιστικά.
    Η τοποθέτηση τους θα μπορούσε να ήταν έξω από τα στηθαία για να μην μειώνεται το ωφέλιμο πλάτος της.
    Άλλη αίσθηση.

  2. Όπως η συντακτική σας ομάδα εκφράζει την υποκείμενη της άποψη έτσι και οι “αρμόδιοι ανιστόρητοι” εξέφρασαν τη δική τους άποψη υποβάλλοντας ένα απλό αίτημα στην Εφορεία Αρχαιοτήτων κατά τα γραφόμενα σας. Πέραν του ότι προσβάλετε με τους χαρακτηρισμούς σας ανθρώπους που όπως λέτε δεν ξέρετε ποιοι είναι, αλήθεια πιστεύετε οτι η επιτροπη της Εφορείας Αρχαιοτήτων έχει ανάγκη των δικών σας υποδείξεων; Αλήθεια πιστεύετε ότι έχετε καλύτερη κρίση επί του θέματος από τους καθ’ ύλην αρμόδιους ή μήπως πιστεύετε γενικότερα ότι δεν είναι ικανοί να κρίνουν σωστά; Σε μια εποχή που η οικονομία πνέει τα λοίσθια, αλήθεια θα σας ενοχλούσε τόσο πολύ αν ένας μικροπωλητής έβγαζε ένα μεροκάματο στη γέφυρα για να ζήσει την οικογένειά του;

Comments are closed.