Γράφει ο Τάκης Τόκκας
Εθνική γιατί με Βασιλικό Διάταγμα του έτους 1838, καθιερώθηκε από τον Βασιλιά Όθωνα να γιορτάζεται η έναρξη της επανάστασης του 1821 εναντίον των Οθωμανών που οδήγησε στην ανεξαρτησία της Ελλάδας.
Ιόνια Νησιά και ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου
Ωστόσο,η διττή σημασία για την ημέρα της 25ης Μαρτίου προυπήρχε και γιορταζότανε στα Ιόνια νησιά.Στην μακραίωνη ιστορική περίοδο της Βενετσιάνικης κυριαρχίας στα Επτάνησα,η ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου ήταν κοινή γιορτή και για τα δύο Δόγματα και τόσο στην ίδια την Βενετία όσο και στις κτήσεις της, γιορταζότανε παράλληλα με την θρησκευτική, και η ανάμνηση της κτίσης της πόλης
. Στα Επτάνησα η ανάμνηση της κτίσης της Σερενίσιμα γιορταζόταν επίσημα με πρετσεσιό που διοργάνωνε το τοπικό Ρεγκιμέντο με την επιβεβλημένη συμμετοχή τόσο του κλήρου των δυο Δογμάτων όσο και των ραπρεζεντάντι της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας.
Του Βαγγελισμού στην Κεφαλονιά
Αποβραδίς αλλά και την ημέρα του Βαγγελισμού οι εκκλησιές του νησιού που είναι αφιερωμένες στην Βαγγελίστρα μαζώνουν πολύ κόσμο. Στον Εσπερινό οι πιστοί πη(γ)αίνουνε μέσα σε ψάθινες κανίστρες τσι αρτοπλασίες που αποτελούνται από πέντε στρογγυλούς άρτους που έχουν την αγιά σφρά(γ)ιση και δυό μποτιλέτες που περιέχουν λάδι και κρασί. Ο μεγαλύτερος άρτος τοποθετείται στην κορυφή αλείφεται με μέλι και τζούκερο με ντεκόρο τα φιόρα τση εποχής.
Στο κελί τση εκκλησιάς οι γαστάλδοι/επιτρόποι είχαν φροντίσει και φίλευαν τους προσκυνητάδες με δικονάρια, αλιάδα, μπακαλάο, κοφίσι, μπακαλαόπιτα και κοφισόπιτα. Το χάραμα γινότουνε το πρετσεσιό τση, συνήθως μιρακολόζας/ θαματουργής εικόνας τση Βαγγελίστρας είτε, ανάλογα την μανιφατούρα, παίρνοντας την πορταντίνα του Θρόνου ή και ολόκληρο τον Θρόνο.
Νηστεία
Μέσα στην περίοδο της Μεγάλης (Τεσ)σαρακοστής που ξεκινάει από την Καθαρά Δευτέρα και καταλήγει την Κυριακή του Βαγιώνε, την ημέρα του Ευαγγελισμού οι χριστιανοί μπορούν «ακιντύνως» να φάνε ψάρι, γιατί λάδι και κρασί καταλύεται τα Σάββατα και τις Κυριακές της Σαρακοστής. Μετά αρχίζει η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας που τελειώνει με την απόλυση της Λειτουργίας του Πάσχα και στην Κεφαλονιά με την Πρώτη Ανάσταση ή Γκλόρια το πρωί του Μ. Σαββάτου.
Βενετσιάνοι, μπακαλάος και αλιάδα και Ιόνια Νησιά
Οι Βενετσιάνοι ως θαλασσοπόροι και εξερευνητές είχαν εξελίξει τις τεχνικές αποθήκευσης και συντήρησης των τροφίμων και με το αλάτι.Επίσης την παρασκευή και συντήρηση στα σαλουμικά και τσι σαλάδες.
Βέβαια, η ρετσέτα αυτή με την πάροδο του χρόνου εμπλουτίστηκε με διάφορες παραλλαγές στη Βενετία, όπως η ψύχα ψωμιού να έχει πιτιστεί σε ζουμί κρέατος ή ακόμα και σε κάποιο χρωματιστό φρούτο.
Στην Κεφαλονιά υπάρχουν από παλιά ποικιλίες αλιάδας όπως π.χ με τσάγαλα δλδ τα φρέσκα αστάλωτα αμύγδαλα, με πάνε/ψωμί, με γαλέτα φρυμένη, με καρύδια και βέβαια με πατάτες που είναι και η νεώτερη ρετσέτα.
H καυκιά με το κοπάνι και η αλιάδα στην Κεφαλονιά
Οι γιορτάδες αποτελούσαν και αποτελούνε σημαντικό κομμάτι της κοινωνικής ζωής και ευκαιρία για μάζωξη σε σπίτια ή μαγαζιά και βεβαίως είναι πρόκληση και πρόσκληση για τσι νοικοκυράδες κυρίως, να δείξουνε πόσο καλά μαγερεύουνε.Η κεφαλονίτικη αλιάδα με κοφίσι, μπακαλάο και ψάρι
Η αλιάδα λοιπόν,είναι το καθιερωμένο φαί για την ημέρα του Βαγγελισμού, την Τρυνή, την Κυριακή του Βαγιώνε και του Σωτήρα. Η αλιάδα δουλεύεται μέσα στην πέτρινη ή ξύλινη καυκιά, με συγχέριο το εργονομικό κοπάνι, μέχρι να κορδίσει, να στέκεται δηλαδή στο περούνι χωρίς να πέφτει. Η αλιάδα μετά κενώνεται σε πιάτο βαθύ με μιά λιμπούλα στή μέση γιομάτη λάδι και συνοδεύεται με βρασμένο μπακαλάο ή κοφίσι ή χταπόδι ή ψάρι και απαραίτητα με βίνο/κρασί ρομπόλα, βοστυλίδι, τσαούσι και σπιτάτο αναχερισμένο ψωμί.
Η ρετσέτα της βενετσιάνικης αλιάδα<agliata <agiada-όπως αναφέρθηκε παραπάνω- καλούσε μέσα στην καυκιά να κοπανιστεί το σκόρδο, να προστεθεί λάδι, ψύχα ψωμιού, ξύδι, μπαχαρικό και μετά να κοπανιστεί με ζουμί από ψάρια ή μπακαλάο. Η ομοιότητα με την Κεφαλονίτικη αλιάδα –που ο γκράν πιρόν και σήμερα δεν την λησμονάει- είναι εμφανής.
Έτσι,την αλιάδα έφκιαξε η σιόρα Περιστέρα Τόκκα.
- Την πέτρινη καυκιά του 1910 περ. την πελέκησε ο Κωνσταντής Μαρίνης–Σκορτσανίτης.
- Το κοπάνι της ίδιας περιόδου είναι έργο του Νικολή Π. Καβαλιεράτου-Σβιρλίγγα-Θεο
ύλη.
- Η λινή μεσάλα είναι σπαρμένη, επεξεργασμένη, υφασμένη και κεντημένη από την Περιστέρα Τόκκα το 1947,όλοι κάτοικοι των Βλαχάτων Σάμης.
- Η Πουλιέζικη γαδένα είναι του 19ου αιώνα και μέσα έβαζαν τον βρασμένο μπακαλάο ή κοφίσι ή και την αλιάδα, το κεραμεικό πιάτο, πιθανόν Επτανησιακού εργαστηρίου, αρχών του 20ου αιώνα.Γλωσσάρι
Βέντουλο,το=βεντάλια
Γαδένα,η=λεκάνη
Γαστάλδος,ο=επίτροπος
Γκράν-πιρόν,ο= μεταφορικά ο καλοφαγάς
Κομιντόρο,το=ντομάτα
Λίμπα,η=λακκούβα
Λίμπρο,το=βιβλίο
Μανιφατούρα,η=κατασκευή
Μεσάλα,η= κάλυμμα τραπεζιού
Μιρακολόζο= θαυματουργό
Μποτιλέτα,η=μικρό μπουκάλι
Ντεκόρο,το=διακόσμηση
Πρετσεσιό,το= εδώ λιτανεία
Ραπρεζεντάτος,ο=εκπρόσωπος
Ρεγκιμέντο,το=Διοίκηση
Ρετσέτα,η=συνταγή
Σαλάδα,η= το παστό κρέας
Σαλουμικό,το=αλίπαστο ψάρι
Σαμάκι,το= πυροτέχνημα
Σερενίσιμα,η = γαληνοτάτη δλδ η Βενετία
Σπετακολόζο=θεαματικό
Τζόγια,η=χαρά
Τζούκερο=ζάχαρη
Φιόρο,το=λουλούδι
Φουρνιμέντο,το =σκεύοςΠηγή: Ionian center