Μεγάλες απώλειες για την κρουαζιέρα, η αγωνία για τη σεζόν

103

Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ακόμη, αν η φετινή χρονιά είναι χαμένη για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Αυτό υπογραμμίζει μιλώντας στο Capital.gr η εκπρόσωπος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στην Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη.

Μαρία Δεληγιάννη

Στην Ελλάδα, η κρουαζιέρα αποφέρει ετησίως έσοδα 957 εκατ. ευρώ και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα 572 ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας.

Εξαιτίας όμως της αναστολής των δραστηριοτήτων του κλάδου, όπως σημειώνει η κ. Δεληγιάννη, στην Ελλάδα είναι “στον αέρα”  πάνω από 1.700 θέσεις εργασίας και μισθοί 37 εκατ. ευρώ, προκαλώντας συνολικές απώλειες της τάξεως των 200 εκατ. έως τώρα.

Συνέντευξη στη Βίκυ Κουρλιμπίνη

Πότε εκτιμάτε πως θα ξεκινήσουν πάλι οι κρουαζιέρες στη Μεσόγειο; Υπάρχει κίνδυνος να χαθεί όλη η σεζόν;

Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ακόμη αν η φετινή χρονιά είναι χαμένη. Η κατάσταση που αφορά την πανδημία COVID-19 παραμένει παγκοσμίως ρευστή σε όλα τα επίπεδα. Τα δεδομένα είναι ότι στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες έχουν αναστείλει τις δραστηριότητές τους μέχρι τα τέλη Ιουνίου, κάποιες από αυτές μέχρι τέλη Ιουλίου. Η απόφαση αυτή αναπροσαρμόζεται καθημερινά ανάλογα με την εξέλιξη του ιού, τις συμβουλές των ειδικών και φυσικά τα νέα μέτρα και αλλαγές που θα χρειαστούν για την επανέναρξη των δραστηριοτήτων και το άνοιγμα των λιμανιών και των αεροπορικών συνδέσεων.

Δεν γνωρίζουμε τον ακριβή χρόνο επανέναρξης των δρομολογίων κρουαζιέρας οπουδήποτε και όχι μόνο στη Μεσόγειο, χώρες της οποίας επλήγησαν βαρύτατα από την υγειονομική κρίση. Όλα δείχνουν ότι η επανεκκίνηση θα γίνει σταδιακά και με διαφορετικό τρόπο από περιοχή σε περιοχή, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Ενδέχεται στην Ελλάδα να πραγματοποιηθεί η επανέναρξη νωρίτερα απ ’ό,τι σε άλλες χώρες λόγω της αποτελεσματικής αντιμετώπισης της κρίσης από μεριάς της ελληνικής Κυβέρνησης.

Οι εταιρείες επικεντρώνονται στην ανάπτυξη των νέων πρωτόκολλων, καθώς επίσης και αναμένουμε τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του προγράμματος EU Health Gateways προς τα Κράτη – Μέλη. Η CLIA συντονίζει αυτή την προσπάθεια για τις εταιρείες κρουαζιέρας – μέλη μας.

Παράλληλα, επικεντρωνόμαστε στον ασφαλή επαναπατρισμό των μελών των πληρωμάτων. 120.000 μέλη πληρωμάτων αναμένουν ακόμη να επαναπατριστούν παγκοσμίως, εκ των οποίων 14.000 είναι Ευρωπαίοι πολίτες, ενώ 20.000 όλων των εθνικοτήτων βρίσκονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Ας μην ξεχνάμε ότι στη βιομηχανία μας απασχολούνται άνθρωποι 100 διαφορετικών εθνικοτήτων και η επιστροφή όλων αυτών στα σπίτια τους είναι διαδικασία περίπλοκη, η οποία επηρεάζεται από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που ισχύουν σε κάθε χώρα. Και είναι σημαντικό αυτή η διαδικασία να ολοκληρωθεί σύντομα με επιτυχία, γιατί είναι αυτοί οι άνθρωποί μας, τα πληρώματα των κρουαζιερόπλοιων, οι οποίοι μόλις ο χρόνος επιτρέψει την επανέναρξη των δρομολογίων θα συμβάλουν ώστε να επιστρέψουμε κατά το δυνατόν στην ομαλότητα ήδη από την τρέχουσα σεζόν.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τις φετινές απώλειες, όσον αφορά την ελληνική αγορά, σε προσεγγίσεις και έσοδα;

Μιλάμε για έναν κλάδο ο οποίος, ούτως ή άλλως, έχει σταθερά σημαντική συνεισφορά τόσο στην παγκόσμια όσο και στην ελληνική οικονομία. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η κρουαζιέρα προσφέρει 1,2 εκατ. θέσεις εργασίας και συνεισφέρει έσοδα 150 δισ. δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία. Στην Ελλάδα αποφέρει ετησίως έσοδα €957 εκατ. και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα €572 ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας. Πρόκειται για μεγέθη τα οποία κάνουν, αντίστοιχα, κατανοητή και την έκταση της ζημιάς από την αναστολή των δραστηριοτήτων του κλάδου.

Προφανώς η αναστολή ήταν απολύτως επιβεβλημένη προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία, όμως λόγω της κατάστασης αυτής, στην Ελλάδα είναι “στον αέρα”  πάνω από 1.700 θέσεις εργασίας και μισθοί €37 εκατ., προκαλώντας συνολικές απώλειες της τάξεως των €200 εκατ. έως τώρα.

Ωστόσο, εκτιμάμε ότι σταδιακά θα επανεκκινήσει ο κλάδος και σύντομα θα διαμορφωθούν συνθήκες που θα επιτρέψουν να αποτελέσει η κρουαζιέρα και πάλι κεντρικό πυλώνα της οικονομικής ανάκαμψης παγκοσμίως.

Θέλω να τονίσω ότι δεν είναι μόνο οι εταιρείες κρουαζιέρας που βάλλονται από την πανδημία, αλλά και οι προορισμοί κρουαζιέρας που εξαρτώνται μερικώς ή ολικώς από την κρουαζιέρα. Στην Ελλάδα λαμβάνουμε θετικά μηνύματα από τους προορισμούς που ζητούν την επανέναρξη των δραστηριοτήτων. Οπότε είναι απαραίτητο να συνεργαστούμε μαζί για την επανεκκίνηση, τόσο με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους προορισμούς όσο και τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), πάντα διαφυλάσσοντας τη δημόσια υγεία.

Ποια είναι τα υγειονομικά πρωτόκολλα που αναμένεται να ισχύσουν στον τομέα της κρουαζιέρας; Θα επιτρέπονται οι επισκέψεις σε λιμάνια άλλων χωρών;

Οι εταιρείες κρουαζιέρας που είναι μέλη της CLIA προστατεύουν τη δημόσια υγεία στα κρουαζιερόπλοια για περισσότερα από 50 χρόνια. Δεν γνωρίζουμε καμία άλλη μορφή ψυχαγωγίας ή ταξιδιού εκτός από την κρουαζιέρα που έχει τέτοιο επίπεδο αναφοράς ασθενειών ή αυστηρά πρωτόκολλα τα οποία υπήρχαν και πριν από την κρίση και πλέον θα είναι ακόμα πιο ενισχυμένα. Κανένας άλλος τομέας, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, δεν έχει τόσο αυστηρές απαιτήσεις αναφοράς σε συνδυασμό με την ικανότητα να γνωρίζει ποιος μπορεί να νοσεί λόγω της παρουσίας αυστηρών μέτρων και πλήρως στελεχωμένων ιατρικών εγκαταστάσεων και γιατρών και νοσοκόμων στο πλοίο.

Διαμορφώνουμε μία ολιστική προσέγγιση στο σχεδιασμό της επανέναρξης των δρομολογίων: μία στρατηγική door-to-door, από την κράτηση του ταξιδιού μέχρι την επιστροφή στο σπίτι, με πιο αυστηρά πρωτόκολλα ιχνηλάτησης, αυστηρότερα από κάθε άλλο κλάδο της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, καθώς και ολοκληρωμένα μέτρα πρόληψης και επέμβασης, με στόχο την προστασία της υγείας επιβατών, πληρωμάτων αλλά και κατοίκων στις περιοχές που επισκεπτόμαστε. Οι νέες διαδικασίες στα πλοία θα αφορούν νέες τεχνολογίες και μεθόδους καθαρισμού και απολύμανσης, αποτελεσματικούς τρόπους ανίχνευσης του ιού και συχνούς ελέγχους, τήρηση των απαραίτητων αποστάσεων, αυξημένη εκπαίδευση για το προσωπικό, χώρους απομόνωσης χωρίς να μειωθούν οι δημόσιοι χώροι ενώ και το εκδρομικό κομμάτι θα διαμορφωθεί ανάλογα, τόσο στις επιλογές που θα προσφέρονται όσο και στις μεταφορές.

Φυσικά, τα δεδομένα διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή και γι’ αυτό οι αποφάσεις για επισκέψεις σε συγκεκριμένες περιοχές θα λαμβάνονται σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, ανάλογα με τις κατά τόπους συνθήκες. Αναφορικά με επισκέψεις σε λιμάνια άλλων χωρών, η εθνική επιδημιολογική κατάσταση ενδέχεται να επηρεάσει θετικά ή αρνητικά τις επιλογές των εταιρειών.

Πιστεύετε πως θα ανακάμψει η αγορά την επόμενη χρονιά ή θα απαιτηθεί επιπλέον χρόνος;

Η βιομηχανία κρουαζιέρας είναι ισχυρή και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα αναδυθεί από αυτήν την κρίση ακόμα ισχυρότερη. Είμαστε αποφασισμένοι να διαθέσουμε όσο χρόνο απαιτηθεί για να προετοιμαστούμε κατάλληλα.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι καμία εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει πιθανή παύση δραστηριοτήτων για το 2021. Απεναντίας, τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι θετικά για την επόμενη χρονιά.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις της CLIA για την παγκόσμια αγορά της κρουαζιέρας φέτος;

Είμαστε αρκετά αισιόδοξοι, καθώς καταγράφουμε θετικές τάσεις. Η CLIA διεξάγει δύο φορές το χρόνο έρευνα που αποτυπώνει τη στάση των καταναλωτών έναντι της κρουαζιέρας και τα τελευταία ευρήματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς το συνολικό ενδιαφέρον για τις κρουαζιέρες παραμένει υψηλό. Μάλιστα στις αγορές από τις οποίες προέρχονται επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ελλάδα, όπως οι ΗΠΑ, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ισπανία, και η Γαλλία, το ποσοστό όσων εξέφρασαν μόλις πριν από μερικές εβδομάδες ενδιαφέρον συμμετοχής σε κάποια κρουαζιέρα παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με το περασμένο Φθινόπωρο, προτού ξεσπάσει η υγειονομική κρίση. Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο μεταξύ όσων έχουν ξαναταξιδέψει με κρουαζιερόπλοια στο παρελθόν, κάτι που ερμηνεύουμε ως ψήφο εμπιστοσύνης στα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας που λαμβάνονται πάνω στα πλοία.

Θεωρούμε, λοιπόν, ότι εφόσον ξεκινήσουν και πάλι τα δρομολόγια, η αγορά μπορεί να κινηθεί αρκετά θετικά.

Ποια πιστεύετε πως θα είναι η στρατηγική που θα ακολουθήσουν οι μεγάλοι όμιλοι;

Η στρατηγική των εταιρειών θα διαμορφωθεί ανάλογα με το κοινό και τις αγορές που απευθύνονται. Οι εταιρείες κάνουν το μέγιστο για την επανεκκίνηση, ωστόσο δεν εξαρτώνται όλα από αυτές. Σημαντικό ρόλο παίζει η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, το άνοιγμα των λιμανιών, οι αεροπορικές συνδέσεις και τα μέτρα που πρόκειται να λάβουν τα Κράτη Μέλη σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του EU Health Gateways. Κάποιες εταιρείες ενδέχεται να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρες σε συγκεκριμένα μέρη του κόσμου, ίσως μικρότερης διάρκειας. Η επιδημιολογική κατάσταση των χωρών ενδέχεται να παίξει ρόλο στις αποφάσεις των εταιρειών.

Η Ελλάδα, λόγω της ανόδου που σημείωνε ο κλάδος της κρουαζιέρας αλλά και των επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, που συμπεριλάμβαναν τα ελληνικά λιμάνια στο πρόγραμμά τους. Εκτιμάτε πως αυτό θα συνεχιστεί;

Ναι, πιστεύω ότι θα συνεχιστεί και ότι το ενδιαφέρον των εταιρειών παραμένει αμείωτο. Η Ελλάδα έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης  με περισσότερα από 40 λιμάνια κρουαζιέρας και αναρίθμητους κρυμμένους θησαυρούς. Είναι ήδη η 3η μεγαλύτερη χώρα προορισμός στην Ευρώπη με περίπου 5.000.000 επιβάτες το χρόνο, πάνω από το 15% του συνολικού αριθμού επισκεπτών στην Ελλάδα. Η κατασκευή του νέου προβλήτα στον Πειραιά θα παίξει σημαντικό ρόλο τόσο στην ενίσχυση του Πειραιά ως κεντρικό λιμάνι της χώρας αλλά και στην ευρύτερη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι λόγω της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης από την Ελλάδα, εκτιμούμε ότι η χώρα θα μπορούσε να αναλάβει έναν ηγετικό ρόλο για να τονώσει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αξιοποιώντας περαιτέρω την ισχυρή προοπτική που έχει ως προορισμός κρουαζιέρας.

Πώς θα γίνει πιο ανταγωνιστική η ελληνική κρουαζιέρα;

Η Ελλάδα βρίσκεται ψηλά στο ενδιαφέρον της βιομηχανίας μας και οι εταιρείες κρουαζιέρας αναγνωρίζουν τη βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να συνεργαστεί με τον κλάδο, κεφαλαιοποιώντας τα οφέλη που προσφέρει στην εθνική οικονομία.

Η υπό εξέλιξη ιδιωτικοποίηση λιμένων, η επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά που θα δημιουργήσει 2 επιπρόσθετες θέσεις για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων, η καλύτερη διαχείριση των δημοφιλέστερων προορισμών, η ανάδειξη και προβολή ανερχόμενων προορισμών και η δημιουργία νέων εκδρομών είναι σημαντικές κινήσεις που μπορούν να σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα, βέβαια, είναι σημαντικό οι όποιες κινήσεις ανάπτυξης να γίνουν με σεβασμό στο περιβάλλον και στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Όλα τα παραπάνω είναι ενέργειες που μπορούν να κάνουν την Ελλάδα έναν από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στη Μεσόγειο αλλά και παγκοσμίως.

vicky.kourlibini@capital.gr

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις