Του Χάρη Ντιγριντάκη
Αργεί να βγει από τη διασωλήνωση ο κλάδος των αερομεταφορών, δημιουργώντας πολλαπλά εμφράγματα και στον τουριστικό κλάδο.
Και τούτο διότι μέχρι το 2024 θα έχει επανέλθει η αεροπορική κίνηση στα επίπεδο του 2019 σύμφωνα το Eurocontrol (O Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια των Πτήσεων).
Το Eurocontrol, βασίζει τις προβλέψεις του σε τρία σενάρια:
1. Το εμβόλιο διατίθεται στους ανθρώπους έως το καλοκαίρι του 2021. Έτσι, η αεροπορική κίνηση επανέρχεται στα επίπεδο του 2019 μέχρι το 2024.
2. Έως το καλοκαίρι του 2022 θα είναι διαθέσιμο το εμβόλιο με αποτέλεσμα περίπου μέχρι το 2026 να καταγραφούν οι αριθμοί του 2019.
3. Το εμβόλιο δεν θα είναι διαθέσιμο. Συνεπώς, μειώνεται η εμπιστοσύνη των επιβατών. Άρα, η αεροπορική κίνηση δύναται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 μέχρι το 2029.
Πριν την έρευνα και την καταγραφή των πιθανών σεναρίων σχετικά με την ανάκαμψη ή όχι της αεροπορικής βιομηχανίας, το Eurocontrol έλαβε μεταξύ άλλων υπόψη του τη μειωμένη τάση επισκεψιμότητας, αφού την περίοδο Μάρτιος – Οκτώβριος 2020 πραγματοποιήθηκαν κατά 65% λιγότερες πτήσεις, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο το 2019, την οικονομική πρόβλεψη που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2020 από το Oxford Economics και τις πιθανές διαφορές στις κρατικές ενισχύσεις και τους κινδύνους πτώχευσης στον κλάδο της αεροπορίας.
Κομβικός ο ρόλος των αερομεταφορών για την Ελλάδα
Η ανάγκη υιοθέτησης κοινών πρωτοκόλλων σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως βασικού παράγοντα που θα οδηγήσει στην ανάκαμψη των αερομεταφορών βρέθηκε στο επίκεντρο του διαδικτυακού event με τίτλο «Leading Greece into a New Aviation Reality-Οδηγώντας την Ελλάδα σε μια νέα πραγματικότητα για τις αερομεταφορές», που διοργάνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA).
Στον καίριο ρόλο που διαδραματίζουν οι αερομεταφορές για τον ελληνικό τουρισμό, με δεδομένο ότι το 70% των ξένων τουριστών φθάνουν στην Ελλάδα με αεροπλάνο, εστίασε από την πλευρά του ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης.
Κάνοντας μια εκτίμηση για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2021, ο υπουργός Τουρισμού τόνισε ότι «μπορούμε να μιλήσουμε για ένα πιο ρεαλιστικό σενάριο πιο κοντά στο 50% και για ένα πιο αισιόδοξο σενάριο για άνω του 60% των εισπράξεων του 2019», επισημαίνοντας ότι είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα και για την Ευρώπη συνολικά να υπάρξει μια εναρμονισμένη προσέγγιση όσον αφορά τα ταξίδια.
Ανάγκη για προγραμματισμό
Την ανάγκη εφαρμογής ενός ενιαίου πρωτοκόλλου για τα ταξίδια σε ευρωπαϊκό επίπεδο με ορίζοντα το 2021 έτσι ώστε να ανακάμψει σταδιακά ο κλάδος των αερομεταφορών προέταξε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχιος Βασιλάκης.
Ο ίδιος είπε ότι η υιοθέτηση ενιαίων πρωτοκόλλων θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες, αλλά και στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα του τουρισμού και των μεταφορών να προγραμματίσουν και να αναπτύξουν έναν σχεδιασμό, ο οποίος θα συμβάλει στην επαναφορά του κλάδου των αερομεταφορών.
Ο πρόεδρος της Aegean τόνισε, επίσης, ότι η διασπορά του κορωνοϊού είναι ιδιαίτερα μικρή στα αεροπορικά ταξίδια, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επαναφορά της Ασίας και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στη συνδεσιμότητα των προορισμών.
Επεσήμανε, μάλιστα, ότι με εξαίρεση τους δύο πρώτους μήνες του έτους, η πτώση των εσόδων στις αερομεταφορές κυμαίνεται στο 70%-80%, γεγονός που σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος κλάδος θα αργήσει να ανακάμψει.
Στο ναδίρ η επιβατική κίνηση
Από την πλευρά του ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ανέφερε ότι η πτώση της επιβατικής κίνησης, με εξαίρεση τους δύο πρώτους μήνες του 2020, διαμορφώνεται στο 77% και κινείται σε επίπεδα ελαφρώς χαμηλότερο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι η επιβατική κίνηση εμφανίζει πτώση 66% σε σχέση με το 2019 μέχρι σήμερα, ενώ ανέφερε ότι ο χειρότερος μήνας από πλευράς επιδόσεων επιβατικής κίνησης ήταν ο Απρίλιος με μείωση 99% και ο καλύτερος ο Αύγουστος, καθώς η πτώση περιορίστηκε στο 60% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι το 2021 η επιβατική κίνηση θα φτάσει περίπου στο 50% της κίνησης του 2019, με δεδομένο ότι φέτος ο αριθμός των επιβατών εκτιμάται ότι τελικά θα διαμορφωθεί στο 1/3 του αριθμού που κατεγράφη πέρυσι.
Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, από τον Απρίλιο μέχρι σήμερα το λειτουργικό κόστος του αερολιμένα έχει μειωθεί κατά 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, επισημαίνοντας ότι είναι απαραίτητη η άντληση μεγαλύτερης ρευστότητας και η στήριξη των εταιρειών που διαχειρίζονται αεροδρόμια και έχουν πληγεί από την πανδημία τόσο σε επίπεδο Ε.Ε. όσο και σε εθνικό επίπεδο.