ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ του https://money-tourism.gr: Η ετήσια ανάλυση της ταξιδιωτικής αγοράς της Γερμανίας | Το προφίλ των Γερμανών τουριστών | Οι αγαπημένοι προορισμοί | ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ
Όπως κάθε χρόνο το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ παρουσιάζει αποκλειστικά την ετήσια ανάλυση της ταξιδιωτικής αγοράς της Γερμανίας, που ετοιμάζει το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας.
Στην έρευνα καταγράφονται όλα τα δεδομένα της χρονιάς που έφυγε, οι προοπτικές της τρέχουσας, στατιστικά, τάσεις, αλλά και οικονομικά στοιχεία των tour operators.
Η μελέτη
Η μελέτη που ετοιμάζει ανελλιπώς και με μεγίστη επιμέλεια, το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, έχει ως εξής:
Στην ετήσια ανασκόπηση του έτους 2020, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (Π.Ο.Τ.-UNTWO) αναφέρει, απολύτως αναμενόμενα, ότι η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία βίωσε τη χειρότερη χρονιά που καταγράφηκε ποτέ, με τις διεθνείς αφίξεις να σημειώνουν πτώση 74%. Το 2019, χρονιά σημαντικής ανάπτυξης, φαντάζει ήδη πολύ μακρινό. Κατά το περασμένο έτος, οι διεθνείς προορισμοί δέχθηκαν 1δις αφίξεις λιγότερες από το 2019, καθώς, συνεπεία της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών, υπήρξε μία άνευ προηγουμένου πτώση της ταξιδιωτικής κίνησης. Σύμφωνα με το Βαρόμετρο του Π.Ο.Τ., η κατάρρευση της ταξιδιωτικής κίνησης διεθνώς αντιστοιχεί σε μία απώλεια 1,3τρις δολαρίων – ποσό 11πλάσιο από το αντίστοιχο κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 2009. Επιπλέον, η υγειονομική κρίση που επέφερε ο Covid-19 έχει θέσει σε κίνδυνο περίπου 100-120 εκ. θέσεις εργασίας στο χώρο τουρισμού, πολλές εκ των οποίων σε μικρές και μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις.
Λόγω του χαρακτήρα της πανδημίας, καθώς παρουσιάζει φάσεις ύφεσης και έξαρσης ανά διάφορες περιοχές της υφηλίου, πολλές χώρες προσπαθούν να επανεισαγάγουν αυστηρότερους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Αυτοί μπορεί να περιλαμβάνουν την υποχρεωτική πραγματοποίηση τεστ, επιβολή καραντίνας και, σε ορισμένες περιπτώσεις, το πλήρες κλείσιμο συνόρων. Την ίδια στιγμή, η ανάπτυξη και διάδοση των εμβολίων για τον ιό δημιουργεί την αισιοδοξία ότι ίσως, στο άμεσο μέλλον, μπορούν να ξεκινήσουν και πάλι με ασφάλεια τα ταξίδια.
Όπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας του Π.Ο.Τ., κ. Zurab Pololikashvili, «παρόλο που έχουν ήδη γίνει αρκετά βήματα προκειμένου να καταστούν τα ταξίδια και πάλι ασφαλή, κατανοούμε πλήρως ότι η κρίση απέχει πολύ από το τέλος της. Η εναρμόνιση, ο συντονισμός και η ψηφιοποίηση των μέτρων που αφορούν στον περιορισμό των ταξιδιωτικών κινδύνων λόγω του Covid-19, συμπεριλαμβανομένων των tests, της ιχηλάτησης, και των πιστοποιητικών εμβολιασμού, αποτελούν ουσιαστικά θεμέλια για την προώθηση του ασφαλούς ταξιδιού και την προετοιμασία για την ανάκαμψη του τουρισμού όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν».
Τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας του Experts Panel του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού για το 2021 δίνουν μεικτά σήματα. Ένα ποσοστό 45% των ερωτηθέντων θεωρεί πως οι προοπτικές για τον τουρισμό θα είναι καλύτερες το 2021 σε σχέση με το 2020, ενώ ένα 25% πιστεύει πως δε θα αλλάξει κάτι και 30% προβλέπει επιδείνωση της κατάστασης.
Γενικά πάντως, με την πάροδο του χρόνου και καθώς έχει γίνει πλέον εμφανές πως ο Covid-19 δεν είναι κάτι παροδικό, οι προοπτικές για το τρέχον έτος μεταβάλλονται συνεχώς επί τω χείρω. Στην ίδια έρευνα, το 50% των ερωτηθέντων απάντησε πως πιστεύει ότι ο τουριστικός κλάδος δεν πρόκειται να ανακάμψει πριν το 2022 συγκριτικά με το 21% που είχε αυτή την άποψη τον Οκτώβριο 2020. Το υπόλοιπο ποσοστό των ερωτηθέντων βλέπει κάποια προοπτική βελτίωσης για την τρέχουσα χρονιά, αν και το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο του 79% του Οκτωβρίου 2020 που έβλεπε με αισιοδοξία το 2021.
Η περυσινή ανάλυση της αγοράς, ΕΔΩ
Εφόσον πάντως ο τουρισμός ανασυνταχθεί και ανακάμψει, οι ειδικοί του Π.Ο.Τ. προβλέπουν μεγάλη ζήτηση για τα είδη τουρισμού που σχετίζονται με δραστηριότητες στη φύση και την ύπαιθρο, ενώ αυξημένο θα είναι το ενδιαφέρον και για τον εσωτερικό τουρισμό και την “slow travel” εμπειρία. Γεγονός είναι πάντως πως οι περισσότεροι ειδικοί δεν προβλέπουν επιστροφή στην προ-πανδημίας κατάσταση πριν το 2023. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα του Π.Ο.Τ., ποσοστό 43% των ερωτηθέντων θεωρεί πως αυτή η χρονιά, το 2023 θα είναι η χρονιά της επιστροφής στα προ του 2020 επίπεδα, ενώ ένα 41% εναποθέτει τις ελπίδες του στο 2024. Τα σενάρια του Π.Ο.Τ. κάνουν λόγο για ένα διάστημα 2,5 έως 4 ετών που θα χρειαστούν για να γυρίσει ο τουρισμός στα επίπεδα του 2019.
Ως γνωστόν, η πανδημία ξεκίνησε από την Ασία. Δεν προκαλεί λοιπόν έκπληξη το γεγονός ότι η Ασία και η περιοχή του Ειρηνικού είναι οι πρώτες που επλήγησαν αλλά και αυτές που εξακολουθούν να έχουν σε ισχύ τους αυστηρότερους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Η περιοχή κατέγραψε, κατά το 2020, τη μεγαλύτερη πτώση σε αφίξεις (-84%, δηλαδή 300 εκ. λιγότερες), ακολουθούμενη από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική που παρουσίασαν μείωση της τάξης του -75%. Η Ευρώπη παρουσίασε μείωση -70% παρά την μικρή ανάσα που έδωσε η ταξιδιωτική κίνηση του καλοκαιριού. Η ευρωπαϊκή ήπειρος ήταν αυτή που κατέγραψε την μεγαλύτερη πτώση σε απόλυτους αριθμούς, με 500εκ. λιγότερους διεθνείς τουρίστες το 2020. Τέλος, η Αμερική σημείωσε πτώση -69% έχοντας λίγο καλύτερα αποτελέσματα στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς.
Όσον αφορά στις επιμέρους αγορές, οι διεθνείς τουριστικές δαπάνες αντικατοπτρίζουν τη ζοφερή εικόνα του τουρισμού, με το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Γαλλία να έχουν, μεταξύ των δέκα χωρών που παραδοσιακά δαπανούσαν περισσότερο για ταξίδια, μείωση της τάξης των 78%, 75% και 55% αντίστοιχα.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Πρόεδρος της ΙΑΤΑ Alexandre de Juniac, δήλωσε πως οι αριθμοί για το 2020 αναπροσαρμόστηκαν ελαφρά προς τα κάτω, καθώς η μείωση της αεροπορικής κίνησης για τον Ιούλιο έφτασε το -79,5% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ και ο Αύγουστος ήταν στο -75,3%. Η συνολική μείωση στις αερομεταφορές βρίσκεται για το 2020 περίπου σε ποσοστό -66% σε σχέση με το 2019, τρεις μονάδες κάτω από το αρχικό -63% που ανέμενε ο κ. de Juniac, ο οποίος θεωρεί ότι ο κλάδος δεν θα ανακάμψει πριν το 2024 και αυτό, μόνο με ανοιχτά σύνορα και μέτρα κρατικής βοήθειας προς τις εταιρείες. Στην αντίθετη περίπτωση, θα χαθούν, όπως δήλωσε, εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Συνοπτική περιγραφή της αγοράς της Γερμανίας
Για το 2020, η κατάσταση στον τομέα του τουρισμού ήταν τέτοια, που το έγκυρο επαγγελματικό τουριστικό έντυπο FVW δεν προχώρησε στην, έτσι κι αλλιώς άνευ ουσίας, ετήσια κατάταξη των γερμανικών Tour Operators.
Παρακάτω, παρατίθενται, ενημερωτικά, τα τελευταία στοιχεία του 2019 (σημείωση: συμπεριλαμβάνεται ο Thomas Cook, ο οποίος κήρυξε πτώχευση το Σεπτέμβριο 2019):
Επιχείρηση | Turnοver 2019 (σε εκ. €) | Μεταβολή σε σχέση με 2018 σε % | |
1 | TUI Deutschland | 5.807,5 | 1,0 |
2 | DER Touristik | 3.440,0 | 1,2 |
3 | Thomas Cook | 3.360,0 | -20,0 |
4 | FTI Group | 3.200,0 | 10,3 |
5 | Aida Cruises | 2.110,0 | 14,1 |
6 | Alltours Flugreisen | 1.450,0 | 0,4 |
7 | TUI Cruises | 1.445,0 | 15,9 |
8 | Schauinsland-Reisen | 1.370,0 | 2,2 |
9 | Hotelplan Suisse (CH) | 520,2 | -1,3 |
10 | Phoenix Reisen | 409,9 | 9,2 |
Οι δέκα μεγαλύτεροι operators της γερμανόφωνης Ευρώπης (DACH -Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία) κατά σειρά εσόδων για το 2019.
Πηγή: fvw
Στις αρχές του 2020, τα προγνωστικά της Γερμανικής Ένωσης Ταξιδιών (DRV) είχαν ως εξής:
Όπως φυσικά γνωρίζουμε πλέον, οι προγνώσεις αυτές δεν επαληθεύτηκαν ποτέ, καθώς η πανδημία πέρασε κυριολεκτικά σας οδοστρωτήρας και πάνω από τον τουριστικό κλάδο μίας οικονομίας τόσο μεγάλης όσο η γερμανική.
Οι προβλέψεις – εκτιμήσεις του ReiseAnalyse στο video που ακολουθεί
Η πανδημία και οι γερμανοί Tour Operators
Στις 28 Φεβρουαρίου 2020 και μόλις πέντε ημέρες πριν την πραγματοποίησή της, ακυρώθηκε, λόγω της διασποράς του Covid-19, η διεθνής έκθεση ΙΤΒ του Βερολίνου. Έκτοτε, όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, η Γερμανία μπήκε σε μία διαδικασία, μέχρι σήμερα, εναλλαγής lockdowns, περιοριστικών μέτρων και άρσης/χαλάρωσης των περιορισμών. Από τα μέσα Μαρτίου 2020 και για δύο μήνες, η χώρα βρισκόταν σε αυστηρό lockdown, με τους χώρους του τουρισμού, των αερομεταφορών και της εστίασης να πλήττονται σε συντριπτικό βαθμό. Στο πλαίσο της σταδιακής χαλάρωσης των περιορισμών λόγω του καλοκαιριού, το γερμανικό Υπουργείο Εξωτερικών, ανακοίνωσε άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, σταδιακά, από τις 15 Ιουνίου 2020. Σε πρώτη φάση, η άρση της ταξιδιωτικής προειδοποίησης, αφορούσε, εκτός από τις 26 χώρες-εταίρους της Γερμανίας στην Ε.Ε., τη Μεγάλη Βρετανία, καθώς και τα 4 κράτη της ζώνης Σένγκεν, που απαλλάσσονται συνοριακών ελέγχων και δεν είναι μέλη της Ε.Ε.: την Ισλανδία, τη Νορβηγία, την Ελβετία και το Λιχτενστάιν. Εντούτοις, καθ’όλη τη διάρκεια της άνοιξης, οι Γερμανοί αξιωματούχοι προέτρεπαν το κοινό να παραμείνει εντός Γερμανίας κατά το διάστημα των θερινών διακοπών κάτι, που όπως φάνηκε, είχε αποτέλεσμα.
Μέσα στο 2020, οι μεγαλύτεροι Tour Operators της Γερμανίας έγιναν αποδέκτες σημαντικής κρατικής βοήθειας.
Η TUI έλαβε αρχικά δάνειο ύψους 1,8δις ευρώ, ενώ προχώρησε και σε περικοπή περίπου 8.000 θέσεων εργασίας διεθνώς, με σκοπό να μειώσει τα λειτουργικά της έξοδα κατά 30%. Εν συνεχεία, στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Όμιλος έλαβε νέα κρατική επιχορήγηση ύψους 1,2δις ευρώ, καθώς παρουσίασε ζημίες ύψους 1,5δις ευρώ κατά το διάστημα Απριλίου-Ιουνίου (μείωση ύψους 98% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019) και αφού είχε ήδη προχωρήσει στο κλείσιμο των 60 από τα 450 τουριστικά της γραφεία στη Γερμανία. Ο όμιλος TUI, ο οποίος είχε διεθνώς κύκλο εργασιών περίπου 19δις το 2019, έχει πληγεί, όπως και όλος ο τουριστικός κλάδος, σε μεγάλο βαθμό, καταγράφοντας πτώση άνω του 75% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επιπροσθέτως, η TUI βασιζόταν πολύ τα τελευταία χρόνια στην κρουαζιέρα, η οποία, μέχρι το 2020, χρονιά, κατά την οποία κυριολεκτικά εξαφανίστηκε, αποτελούσε τη βασικότερη ίσως οικονομική πνοή του Ομίλου.
Το Δεκέμβριο, τέλος, επιβεβαιώθηκε και τρίτη παροχή κρατικής βοήθειας στην TUI, ύψους 1,8δις ευρώ. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε και αύξηση του κεφαλαίου στην οποία συμμετείχε και ο Ρώσος μεγαλομέτοχος του Ομίλου Alexei Mordashov.
Η βοήθεια κατέστη απαραίτητη λόγω του μεγάλου αριθμού κρουσμάτων που έφερε στη Γερμανία το δεύτερο κύμα της πανδημίας, καθώς και των αυξανόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών. Όπως δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργού Οικονομικών, Peter Altmaier, «η βοήθεια προς τον Όμιλο ήταν σημαντική ώστε να μπορέσει να ξεπεραστεί η τόσο δύσκολη συγκυρία. Η εταιρεία ήταν κερδοφόρα πριν από την κρίση και, ως εταιρεία ανήκουσα στον τουριστικό κλάδο, έπρεπε να αντιμετωπίσει άνευ προηγουμένου δυσκολίες λόγω της πανδημίας».
Σύμφωνα με την TUI, το πακέτο χρηματοδότησης προβλέπει αύξηση κεφαλαίου περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ, την οποία θα επωμιστούν ιδιώτες επενδυτές. Επιπλέον, υπάρχει μια σιωπηλή συνεισφορά από το Κρατικό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) που μπορεί να μετατραπεί σε μετοχές της TUI ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ και μια μη μετατρέψιμη σιωπηλή συνεισφορά από το WSF στο ποσό των 280 εκατομμυρίων ευρώ. Το πακέτο χρηματοδότησης περιλαμβάνει επίσης κρατική εγγύηση 400 εκατομμυρίων ευρώ ή, εναλλακτικά, μια αντίστοιχη αύξηση της μη μετατρέψιμης σιωπηλής συνεισφοράς του WSF και ένα επιπλέον πιστωτικό όριο από την κρατική τράπεζα KfW για 200 εκατομμύρια ευρώ. Ένα υπάρχον πιστωτικό όριο από την KfW θα επεκταθεί επίσης έως τον Ιούλιο του 2022.
Ο Der Touristik, ο οποίος προ πανδημίας βρισκόταν στη δεύτερη θέση της κατάταξης μεταξύ των Tour Operators της Γερμανίας, προχώρησε το 2020 στην αγορά 25 ταξιδιωτικών γραφείων της Galeria Reisen, τα οποία χρεοκώπησαν τον Ιούνιο. Ο Andreas Heimann, Chief Sales Officer του Der Touristik για την Κεντρική Ευρώπη, δήλωσε πως η αγορά θα συμβάλλει στη δυναμική επανέναρξη των δραστηριοτήτων του Ομίλου μετά το lockdown που επέβαλε η πανδημία. Ο συγκεκριμένος Τ.Ο. προχώρησε επίσης και σε άλλη κίνηση επέκτασης των δραστηριοτήτων του με την αγορά του 50% των μετοχών της εταιρείας Aldiana, μετά από συμφωνία με την ιδιοκτήτρια, την ελβετική LMEY Investments. Το τίμημα της αγοράς δεν έγινε γνωστό. Η Aldiana διαθέτει resorts που προσφέρουν έναν συνδυασμό ψυχαγωγίας, wellness & sports σε Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρο, Τυνησία και Αυστρία. Ο CEO του Der Touristik Group, Sören Hartmann, δήλωσε πως τα Aldiana αποτελούν ιδανική προσθήκη στα brands Sentido (τα οποία είχαν αποκτηθεί από τον Thomas Cook πέρυσι) και Calimera που ήδη διαθέτει ο Όμιλος.
Ο FTI, τρίτος στη σειρά κατάταξης των γερμανικών Τ.Ο.ς προ πανδημίας, συμμετείχε, όπως και άλλοι Tour Operators και αεροπορικές εταιρείες στη μεγάλη επιχείρηση επαναπατρισμού Γερμανών υπηκόων κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, πριν τη λήψη των αποφάσεων για δραστικό περιορισμό των μετακινήσεων. Συγκεκριμένα, ο Τ.Ο. συμμετείχε στον επαναπατρισμό 65.000 ατόμων, ενώ, όπως και η TUI, έλαβε δάνειο ύψους 235 εκ. ευρώ από το Ομοσπονδιακό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF). Όπως δήλωσε ο ιδρυτής του Ομίλου, Dietmar Gunz, «η έγκριση του δανείου έγινε εφικτή κυρίως χάρη στον επενδυτή μας Samih Sawiris». Ο κ. Sawiris είχε αναλάβει ήδη από τον Απρίλιο την πλειοψηφία του Ομίλου FTI μέσω της θυγατρικής SOSTNT (η συμμετοχή του φτάνει πλέον το 75,1%) και, με τη σχετική αύξηση ιδίων κεφαλαίων, άνοιξε το δρόμο για ένα πακέτο χρηματοδότησης με κρατικές εγγυήσεις. Με το νέο δάνειο ο Τ.Ο. επικεντρώνεται πλέον στους επόμενους μήνες, έχοντας ήδη, κατά τον Διεύθυνοντα Σύμβουλο κ. Ralph Schiller, κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία για τις κρατήσεις του 2021.
Τα δάνεια αυτά που παρέχει το συγκεκριμένο Ταμείο έχουν σκοπό να στηρίξουν τις εταιρείες που πλήττονται από την πανδημία. Για τον FTI το συγκεκριμένο δάνειο αποτελεί μέρος πακέτου μέτρων και χρηματοδότησης που έχει ξεκινήσει ο Όμιλος, ο οποίος ήδη τον Ιούλιο μείωσε το προσωπικό του, επιτυγχάνοντας αντίστοιχη μείωση του κόστους ύψους 20%, ενώ παράλληλα έθεσε το σύνολο των εναπομείναντων εργαζομένων σε καθεστώς μερικής εργασίας (Kurzarbeit).
Σημειώνεται ότι, στον Όμιλο FTI έγινε, το Δεκέμβριο, και αλλαγή ηγεσίας. Ο ιδρυτής της εταιρείας, Dietmar Gunz παραιτήθηκε από την ενεργή επιχειρησιακή του δραστηριότητα, παραδίδοντας το πεδίο αρμοδιότητάς του στο στενό συνεργάτη του Ralph Schiller. Ο κ. Gunz παραμένει ωστόσο μέτοχος της εταιρείας. Όπως δήλωσε, «ήρθαμε αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες προκλήσεις στην έναρξη της πανδημίας το Μάρτιο, και ο Samir Sawiris, έγινε ο κύριος μέτοχος του Ομίλου με ποσοστό 75,1%. Μετά από εντατικούς μήνες προσπαθειών, η εταιρεία μας είναι και πάλι σε καλό δρόμο».
Ο Schauinsland Reisen, έβδομος μεγαλύτερος Tour Operator μέχρι και το 2019, δημοσιοποίησε τον Οκτώβριο στοιχεία τα οποία δείχνουν πτώση -63% σε σχέση με πέρυσι (511εκ. ευρώ), με τον αριθμό των ατόμων που διακίνησε να έχει μείωση της τάξης του -68% (529.000). Ο CEO Gerald Kassner δήλωσε πως δεν τολμά να κάνει προβλέψεις για το χειμώνα, καθώς τα μακρινά ταξίδια προς δημοφιλείς προορισμούς όπως η Ταϋλάνδη, οι Μαλδίβες και η Δομινικανική Δημοκρατία παραμένουν απαγορευτικά, ενώ υπάρχουν σε ισχύ ταξιδιωτικές οδηγίες και για σημαντικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς, όπως τα Κανάρια. Δήλωσε πως οι κρατήσεις για το καλοκαίρι του 2021 δείχνουν, προς το παρόν, πολύ καλές γιατί μετατέθηκαν για τότε τα ταξίδια που δεν πραγματοποιήθηκαν φέτος. «Θα χρειαστεί», δήλωσε, «τύχη, ιατρικές εξελίξεις όσον αφορά τον ιό, αλλά και σημαντικές πολιτικές αποφάσεις για να φτάσουμε το 70-80% των αριθμών του 2019, χρονιά που πρέπει σιγά-σιγά να ξαναχτίσουμε».
Αερομεταφορές
Το πλήγμα για τον κλάδο των αερομεταφορών ήταν πραγματικά συντριπτικό.
Το Δεκέμβριο 2020 ο Dirk Mahns, Διευθύνων Σύμβουλος της Deutsche Flugsicherung (DFS), της εταιρείας δηλαδή που είναι υπεύθυνη για για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στη Γερμανία, ανακοίνωσε ότι η εναέρια κινητικότητα στη χώρα για το 2020 γύρισε στα επίπεδα του 1989. Συγκεκριμένα, η εταιρεία διαχειρίστηκε περίπου 1,46εκ. (1,47εκ. το 1989) απογειώσεις, προσγειώσεις και υπερπτήσεις στο γερμανικό εναέριο χώρο σε σύγκριση με τα 3,33εκ. του 2019, σημειώνοντας δηλαδή πτώση άνω του 50%. Αντίστοιχη πτώση της τάξης των 2δις ευρώ σημειώθηκε και στην είσπραξη τελών. Ο κλάδος των αερομεταφορών δεν αναμένεται να ανακάμψει, κατά τον κ. Mahns, πριν το 2025.
Η Fraport, στην οποία ανήκουν και πολλά ελληνικά αεροδρόμια, παρουσίασε επίσης σημαντικότατες ζημιές. Η εταιρεία ανακοίνωσε τον Οκτώβριο, απώλειες 304εκ. ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του έτους. Για την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2019 είχε κέρδη 222εκ. ευρώ. Για το πρώτο εννεάμηνο του έτους οι συνολικές καθαρές απώλειες είναι ύψους 537,2εκ. ευρώ. Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης ανακοίνωσε μείωση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 83,4% τον Οκτώβριο (σε σχέση με τον Οκτώβριο 2019) και 82,9% το Σεπτέμβριο. Τον Οκτώβριο ταξίδεψαν από/προς/μέσω του αεροδρομίου 1,07εκ. επιβάτες, κατά 81.000 λιγότεροι από ό,τι το Σεπτέμβριο.
Ο επικεφαλής της Fraport, Stefan Schulte, παρουσίασε μία ζοφερή εικόνα των αερομεταφορών, δηλώνοντας πως, «για το 2020 το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης είχε συνολική επιβατική κίνηση περίπου 18 έως 19εκ άτομα, δηλαδή αριθμούς που συνιστούν πτώση άνω του 70% σε σχέση με το 2019». Όσον αφορά στο 2021, θεωρεί πως η επιβατική κίνηση θα αγγίξει ποσοστό 35-40% αυτής του 2019.
Lufthansa
Η Lufthansa κράτησε στο έδαφος, κατά το 2020, τα 700 από τα 763 αεροσκάφη της, μετέτρεψε τις συμβάσεις εργασίας 27.000 υπαλλήλων της σε μερικής απασχόλησης και αποφάσισε να θέσει εκτός λειτουργίας έξι Airbus A380, τρία Airbus A340-300 και επτά A340-600, καθώς και πέντε Boeing 747-400. Άλλα έντεκα Airbus A320 αποσύρθηκαν από τις μακράς διαρκείας πτήσεις. Με αυτή την απόφαση, η Lufthansa μείωσε τη δυναμικότητά της στα κομβικής σημασίας αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου.
Τον Ιούνιο, η Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, ενέκρινε τη λήψη πακέτου διάσωσης ύψους 9δις από το Κράτος. Και αυτό παρόλο που μέρος της συμφωνίας ήταν η Lufthansa να παραχωρήσει τελικά slots σε Φρανκφούρτη και Μόναχο, σημείο που συνάντησε την αντίθεση των συνδικάτων αερομεταφορών εκπρόσωποι των οποίων δήλωσαν πως φοβούνται την παραχώρηση των slots σε εταιρείες low cost. H εταιρεία, η οποία σημείωσε ζημίες ύψους 2,1δις το πρώτο τρίμηνο του έτους, αποδέχτηκε τελικά τους όρους παροχής της βοήθειας ύψους 9δις, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ο συγκεκριμένος όρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για «παράδοση» μέρους των προνομιακών slots της Lufthansa (24 στον αριθμό) στα δύο πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της χώρας.
Tο πακέτο διάσωσης εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Εποπτικό Συμβούλιο της Lufthansa και τους μετόχους της.
Η Lufthansa μετά και από ζημίες ύψους 1,26 δις ευρώ για το γ’ τρίμηνο του έτους, κι αυτό παρόλη την καλοκαιρινή ανάσα του Ιουλίου και του Αυγούστου, αναθεώρησε ριζικά το «υπερβολικά αισιόδοξο» όπως αποδείχτηκε χειμερινό πτητικό της πρόγραμμα που θα κάλυπτε την περίοδο από τις 25 Οκτωβρίου 2020 έως τις 27 Μαρτίου 2021. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, η Lufthansa και οι θυγατρικές της, Austrian, Swiss και Brussels Airlines θα πραγματοποιήσουν το 30% των αρχικά προγραμματισμένων πτήσεων της χειμερινής περιόδου.
Η σαρωτική κρίση που έφερε η πανδημία στον τουριστικό κλάδο συνεχίζει πάντως να πλήττει την εταιρεία, η οποία περιέκοψε έως το τέλος του χρόνου περίπου 29.000 θέσεις εργασίας διεθνώς, καθώς, με το δεύτερο lockdown σε ισχύ από τις 16 Δεκεμβρίου, ματαιώθηκε κάθε προσδοκία ανάκαμψης για την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Οι περικοπές άφησαν την εταιρεία με 109.000 εργαζομένους, αφού είχε ήδη πουλήσει και τη θυγατρική εταιρεία τροφοδοσίας LSG η οποία είχε 7.500 εργαζομένους. Μαζί με άλλες 10.000 θέσεις εργασίας που έχουν σχεδιαστεί να περικοπούν στη Γερμανία το 2021, η Lufthansa θα έχει μειώσει το δυναμικό της κατά περίπου 50.000 άτομα ως συνέπεια της πανδημίας.
Condor
Σημαντικότατα προβλήματα αντιμετώπισε μέσα στο προηγούμενο έτος και η αεροπορική εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα.
Στις 13 Απριλίου 2020 ανακοινώθηκε η οριστική ματαίωση της εξαγοράς της Condor από την πολωνική LOT, η οποία επίσης έχει πληγεί τόσο από την πανδημία που αδυνατεί πλέον να ολοκληρώσει τη συναλλαγή. Συνεπεία αυτής της εξέλιξης, η Condor στράφηκε στη γερμανική Κυβέρνηση για τη διασφάλιση κρατικής βοήθειας, ενώ οι 4.900 απασχολούμενοι της εταιρείας βρίσκονταν ήδη σε καθεστώς μερικής εργασίας. Οι γερμανικές Ενώσεις Πιλότων και Πληρωμάτων κάλεσαν την γερμανική Κυβέρνηση να προχωρήσει στη διάσωση της Condor, η οποία είχε, το 2018/19 τζίρο ύψους 1,7δις€ ενώ με το στόλο των 50 αεροσκαφών της διακίνησε μέσα στο ίδιο έτος 9,4εκ. επιβάτες.
Ήδη, η Condor, λόγω της ματαίωσης της εξαγοράς της από την πολωνική LOT, αδυνατούσε να προχωρήσει στην αποπληρωμή του κρατικού δανείου ύψους 380εκ. ευρώ που είχε λάβει από την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση και το Κρατίδιο της Έσσης (η εταιρεία έχει έδρα τη Φρανκφούρτη) μετά τη χρεοκοπία του Thomas Cook, δάνειο που δεν μπορεί να αποπληρωθεί εάν δεν υπάρχει επενδυτής.
Τελικά το Κράτος ενέκρινε, το Μάιο, την παράταση αποπληρωμής του δανείου, ενώ συμφώνησε να δοθεί στην εταιρεία, στο πλαίσιο του πακέτου υποστήριξης των επιχειρήσεων από το Κράτος λόγω της πανδημίας, και ένα επιπλέον ποσό ύψους περίπου 200€ εκ., ανεβάζοντας τη συνολική εισροή κρατικού χρήματος στην Condor στο ύψος των 580€εκ. Ο Ralph Teckentrup, επικεφαλής της αεροπορικής εταιρείας Condor, δήλωσε ότι η εταιρεία θα ξεκινήσει μία νέα διαδικασία πώλησής της το 2022, ενώ δήλωσε αισιόδοξος για το καλοκαίρι του 2021, για το σχεδιασμό του οποίου βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με Tour Operators.
Κρουαζιέρα
Δε θα μπορούσε να λείψει αναφορά στον κλάδο της κρουαζιέρας, ο οποίος ίσως επλήγη περισσότερο από κάθε άλλον τομέα του τουρισμού. Η κρουαζιέρα, μετά από κάποια αρχικά περιστατικά κρουσμάτων, έγινε το σύμβολο, μέσα στο περασμένο έτος, της «επικινδυνότητας του τουρισμού εν καιρώ πανδημίας».
Το 2020 η TUI παρουσίασε, για την κρουαζιέρα, τζίρο 472,6 εκ. Ευρώ, σημειώνοντας πτώση άνω του 60% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίστοιχα, η Aida Cruises, η οποία προ πανδημίας ήταν τόσο κερδοφόρα ώστε είχε εξοστρακίσει τον Τ.Ο. Alltours από την πρώτη πεντάδα των Γερμανών Τ.Ο.ς, βρίσκεται ένα βήμα πριν τη λήψη κρατικής οικονομικής βοήθειας από το Ομοσπονδιακό Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) ύψους άνω των 400εκ ευρώ. Η εταιρεία έχει ήδη αναγκαστεί να μεταθέτει συνεχώς την ημερομηνία επανέναρξης της λειτουργίας της για την καλοκαιρινή περίοδο ενώ η μητρική της εταιρεία, Carnival Cruises, ανακοίνωσε προσωρινά αποτελέσματα τελευταίου τριμήνου του 2020 που έδειχναν πτώση τζίρου της τάξης των 1,8δις ευρώ.
Προφίλ Γερμανού Τουρίστα
Οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται τις αρκετές ημέρες αργιών το χρόνο προκειμένου να ταξιδεύσουν. Οι εργαζόμενοι έχουν περίπου 30 ημέρες άδειας το χρόνο και σε ποσοστό 62,9% δηλώνουν ευχαριστημένοι με τις ημέρες αδείας τους. Κατά το έτος 2019 ποσοστό 61% των κατοίκων της χώρας πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε ημερών, ποσοστό μειωμένο κατά 1% σε σχέση με αυτό του 2018. Ένα ποσοστό 21% ταξίδεψε για πάνω από πέντε ημέρες δύο φορές μέσα στο 2019, ενώ ένα 19% έφτιαξε τις βαλίτσες του ακόμα περισσότερες φορές. Αυτοί οι οποίοι ταξίδεψαν περισσότερο ήταν οι οικογένειες και τα ζευγάρια χωρίς παιδιά.
Οι σχολικές διακοπές καθορίζουν τα οικογενειακά ταξίδια, για το λόγο αυτό ο κύριος όγκος των ταξιδιών πραγματοποιείται κατά τους θερινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, και κατά κανόνα σε προορισμούς με ήλιο και θάλασσα (Μεσόγειο), αλλά και σε υπερατλαντικά ταξίδια (Καραϊβική). Αξίζει να σημειωθεί ότι στους βασικούς παράγοντες για την επιλογή του προορισμού συγκαταλέγονται η ασφάλεια και η αγοραστική δύναμη που έχει το Ευρώ στο συγκεκριμένο προορισμό.
Σε έρευνα που πραγματοποίησε το δεύτερο εξάμηνο του 2020 η γνωστή ταξιδιωτική πλατφόρμα Trivago σε συνεργασία με τη συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, έγιναν οι εξής διαπιστώσεις για τους παράγοντες που εξετάζουν οι Γερμανοί προκειμένου να επιλέξουν τόπο διακοπών:
- Το ιστορικό του προορισμού. Εάν ήταν ελκυστικός και αγαπητός προ πανδημίας, θα εξακολουθήσει να είναι και μετά
- Τα αξιοθέατα και οι δραστηριότητες (κυρίως αυτές στη φύση, βουνό ή θάλασσα)
- Η δυναμικότητα και οι υγειονομικές συνθήκες στα καταλύματα
- Οι μεταφορές
- Η επιδημιολογική ανάλυση – πόσο αποτελεσματικά αντιμετώπισε ένας προορισμός τον Covid-19.
- Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί- η επιβολή, π.χ. καραντίνας αποτελεί λόγο να μην επισκεφθούν έναν προορισμό
Μέχρι και το 2019 οι Γερμανοί προγραμμάτιζαν και έκλειναν τις θερινές διακοπές τους τρεις με έξι μήνες πριν. Για το 2021 φαίνεται πως η τάση αυτή έχει παντελώς ανατραπεί, με το last minute να κερδίζει συνεχώς έδαφος. Αξίζει να σημειωθεί ότι, προ πανδημίας, το γερμανικό last minute αφορούσε σε χρονικό διάστημα ενός έως δύο μηνών πριν το ταξίδι, και ποσοστό ταξιδιωτών κάτω του 10%. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, πλέον οι Γερμανοί θα περιμένουν έως και δύο εβδομάδες πριν το ταξίδι τους για να κάνουν τις οριστικές κρατήσεις.
Στατιστικά Στοιχεία για το 2020 (Ημέρες Διακοπών-Ταξιδιωτική Δαπάνη)
Το έγκριτο ίδρυμα ερευνών BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen διεξήγαγε και για το έτος 2021, την 37η Ανάλυση του Γερμανικού Τουρισμού, βασιζόμενο σε ένα δείγμα 3.000 ατόμων, άνω των 18 ετών, τα οποία έδωσαν συνεντεύξεις σχετικά με τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2020-Ιανουαρίου 2021.
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν άκρως απογοητευτικά σε σχέση με τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, με τους εκπροσώπους του Ιδρύματος να σημειώνουν ότι, τέτοια κατακόρυφη πτώση στην πραγματοποίηση ταξιδιών δεν είχε σημειωθεί ούτε κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Κόλπου, των τρομοκρατικών επιθέσεων στις Η.Π.Α. και της οικονομικής κρίσης του 2008-9. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μόλις 37% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι πραγματοποίησαν ένα ταξίδι τουλάχιστον πέντε (5) ημερών, σε σχέση με το αντίστοιχο 61% της περασμένης χρονιάς. Η μοναδική δε ανοδική τάση στα ταξίδια είναι σε αυτά εντός Γερμανίας, με τα ταξίδια εντός Ευρώπης και τα υπερατλαντικά να παρουσιάζουν σημαντική πτώση, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα του Ιδρύματος BAT-Stiftung Für Zukunftsfragen:
Περισσότερα από τα μισά ταξίδια (55,5%) που πραγματοποίησαν οι Γερμανοί το 2020, έγιναν εντός της χώρας τους, με τη Βαυαρία και την Κάτω Σαξονία να κατέχουν τα πρωτεία στους Γερμανούς ταξιδιώτες. Σε σχέση με πέρυσι, τα ταξίδια εντός Γερμανίας αυξήθηκαν κατά ποσοστό περίπου 21%, δείχνοντας πως εισακούστηκαν από το κοινό οι συνεχείς εκκλήσεις της πολτικής ηγεσίας της χώρας για αποφυγή ταξιδιών εκτός Γερμανίας.
Το ποσοστό πάντως αυτών που τελικά ταξίδεψαν στην Ευρώπη ήταν μειωμένο κατά 10,3%. Οι χώρες τις οποίες προτίμησαν οι Γερμανοί για τις διακοπές τους ήταν η Ισπανία (η οποία βέβαια είχε και τη μεγαλύτερη πτώση, 6,5% σε σχέση με το 2019), η Ιταλία, η Αυστρία και η Ελλάδα.
Σε αντίστοιχο ποσοστό, περίπου 10,7% μειώθηκαν και τα ταξίδια των Γερμανών προς μακρινούς προορισμούς, κυρίως στην Άπω Ανατολή και τη Βόρεια Αμερική.
Η πανδημία επηρέασε πολύ πάντως και τη διάρκεια των ταξιδιών, καθώς, ακόμα και εντός της χώρας τους, οι Γερμανοί ταξίδεψαν λιγότερο από δέκα ημέρες. Η μέση διάρκεια του ταξιδιού ήταν στις 9,9 ημέρες έναντι 12,3 το προηγούμενο έτος, με το Ίδρυμα Ερευνών να κάνει μία πρώτη αισιόδοξη πρόγνωση για 11,5 ημέρες το 2025. Η διάρκεια της παραμονής εξαρτάται πάντως από την ηλικιακή ομάδα και από το κόστος των διακοπών ανά χώρα προορισμού. Ο Γερμανός ταξιδιώτης με μέσο όρο τις 9,9 ημέρες ταξιδιού κατά το 2020, έμεινε 13 ημέρες στην Ελλάδα, 12 στην Ιταλία και 11,8 στην Ισπανία.
Όσον αφορά στις ταξιδιωτικές δαπάνες, οι Γερμανοί μέχρι και το 2019 ξόδευαν όλο και περισσότερο για τις διακοπές τους. Έτσι, κατά το 2019, οι Γερμανοί ξόδεψαν για ταξίδια που αποτέλεσαν τις κύριες διακοπές τους το ποσό των 73€ δις, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Γίνεται εύκολα κατανοητό πως και αυτή η τάση ανατράπηκε το 2020, ίσως και λόγω της μικρότερης διάρκειας παραμονής στον τόπο διακοπών αυτών που τελικά ταξίδεψαν, αλλά και των ανταγωνιστικών τιμών που προσέφεραν οι πάροχοι, Tour Operators, ξενοδόχοι, αεροπορικές εταιρείες. Έτσι, η δαπάνη των 1.208€ ανά άτομο για ταξίδια στο εξωτερικό το 2019, η οποία συμπεριελάμβανε το συνολικό κόστος διακοπών (εισιτήρια, διαμονή, διατροφή, ακόμα και εισόδους σε αρχαιολογικούς χώρους/μουσεία, καθώς και φιλοδωρήματα) έπεσε στα 996€ για το 2020. Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι οι Γερμανοί επαγγελματίες του τουρισμού, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι οι πλειονότητα των Γερμανών έμεινε στη χώρα για τις διακοπές τους, αύξησαν σημαντικά τις τιμές των παροχών και προϊόντων τους.
Σε ότι αφορά στο 2021, τη χρονική στιγμή που γράφεται αυτό το ενημερωτικό σημείωμα, η κατάσταση δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει.
Η Γερμανία αντιμετωπίζει το τρίτο κύμα της πανδημίας, με ένα σκληρό lockdown το οποίο αναμένεται να λάβει τέλος κάποια στιγμή γύρω στο καθολικό Πάσχα (4 Απριλίου). Οι ερωτηθέντες της έρευνας δήλωσαν σε ποσοστό συνολικά 56% ότι είτε δεν έχουν σχεδιάσει κάποιο ταξίδι ακόμα είτε έχουν ήδη αποφασίσει πως δεν θα ταξιδέψουν μέσα στη χρονιά. Το αντίστοιχο ποσοστό που έδωσε παρόμοια απάντηση πέρυσι ήταν 35%. Ο σχεδιασμός των ταξιδιών θα εξαρτηθεί από την πορεία των εμβολιασμών, τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, όπως καραντίνα, πιστοποιητικό εμβολιασμού ή υποχρεωτική πραγματοποίηση τεστ, και, γενικώς, το αίσθημα ασφαλείας που πρέπει να δημιουργηθεί στον ταξιδιώτη.
Οι Γερμανοί στην Ελλάδα
Στη χώρα μας, οι Γερμανοί συγκαταλέγονται σταθερά μεταξύ των πέντε εθνικοτήτων που ξοδεύουν περισσότερο, καθώς, μετά από ένα εξαιρετικό 2018, κατά το οποίο οι ταξιδιωτικές τους δαπάνες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά ένα εντυπωσιακό ποσοστό της τάξης του 16% σε σχέση με το 2017, το 2019 διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, παρουσιάζοντας οριακή πτώση 0,2%, ποσοστό που διαμόρφωσε τις ταξιδιωτικές εισπράξεις από Γερμανία στα 2.955,7€εκ. (Σημειώνεται ότι, η Έρευνα Εισπράξεων αποσκοπεί στην εκτίμηση της δαπάνης την οποία πραγματοποιούν στην Ελλάδα οι ταξιδιώτες-κάτοικοι εξωτερικού- κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στη χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η μέση διάρκεια παραμονής των Γερμανών είναι περίπου 10,2 ημέρες).
Κατά το περασμένο έτος, έστω και με τις κατακόρυφες μειώσεις σε κίνηση και δαπάνες, η συνεισφορά της γερμανικής αγοράς ήταν και πάλι σημαντική για τη χώρα μας. Οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 61,6% και διαμορφώθηκαν στα 1.135 εκατ. ευρώ, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε πτώση κατά 62,1% και διαμορφώθηκε στις 1.526 χιλ. ταξιδιώτες.
Και τα στοιχεία των Γερμανών Tour Operators αντικατοπτρίζουν την κατακρύμνιση των αριθμών του τουρισμού λόγω της πανδημίας, παρόλο το γεγονός ότι η Ελλάδα κινήθηκε καλύτερα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Ο κύκλος εργασιών που ανέφεραν οι περισσότεροι Τ.Ο.ς ήταν στο περίπου 25% της περυσινής χρονιάς, με τον Der Touristik να δίνει, το φθινόπωρο του 2020, μείωση στις κρατήσεις για τη χώρα μας σε σχέση με το 2019 της τάξης του 60%, το Schauinsland Reisen -74,13% και τον Alltours -70%.
Αγαπημένοι προορισμοί των Γερμανών
Η Γερμανία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός διακοπών, καθώς πάνω από ένας στους τρεις (34%) και προ πανδημίας περνούσε το βασικό κορμό των διακοπών του εντός της χώρας του, κάτι το οποίο ενισχύεται από το γεγονός ότι οι Γερμανοί προτιμούν το αυτοκίνητο ως μέσο μετακίνησης στις διακοπές τους. Η περιοχή Mecklenburg – Vorpommern, στη βόρειο-ανατολική Γερμανία, περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται από πλούσια φύση, με εθνικά πάρκα, λίμνες και βρέχεται από τη Βαλτική θάλασσα, έχει εκτοπίσει πλέον τη Βαυαρία από την πρώτη θέση στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των Γερμανών.
Στην Ευρώπη, η Ισπανία παραμένει σταθερά, για διάφορους λόγους, πρώτη στις προτιμήσεις των Γερμανών, αλλά με συνεχώς μειούμενο ποσοστό. Η πρωτοκαθεδρία, επί πολλά χρόνια, της Ισπανίας στη γερμανική αγορά, οφείλεται, όχι μόνο στο δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα», αλλά και σε πολιτιστικούς λόγους (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Ινστιτούτο Θερβάντες για την εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας αλλά και για μαθήματα λογοτεχνίας, κινηματογράφου και γαστρονομίας, έχει παραρτήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Γερμανίας). Την πρώτη πεντάδα των προτιμήσεων συμπληρώνουν η Ιταλία, η γειτονική Αυστρία, η Σκανδιναβία και η Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατά το 2020, η Γερμανία προέβη σε άρση της ταξιδιωτικής οδηγίας για την Τουρκία αργότερα από ό,τι για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (σχεδόν 1,5 μήνα) κάτι που είχε προκαλέσει τη ζωηρή αντίδραση της γείτονος χώρας με τον Υπουργό Εξωτερικών της να ταξιδεύει εσπευσμένα το καλοκαίρι στη Γερμανία προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις στην πολιτική ηγεσία.
Στη χώρα μας, οι τρεις «αγαπημένες τους» Περιφέρειες είναι του Νοτίου Αιγαίου, της Κρήτης, και της Πελοποννήσου. Οι Γερμανοί κατατάσσονται μεταξύ των τριών πρώτων εθνικοτήτων σε επισκέψεις σε 10 από τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας και σε δαπάνες σε 11 από τις 13 Περιφέρειες.
Προοπτικές για το 2021
Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, ο Γερμανικός Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων DRV ανέφερε ότι η κρίση στο γερμανικό τουρισμό είναι πλέον τέτοια που απειλείται με χρεοκωπία ένα 60% των τουριστικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα του DRV που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 650 περίπου τουριστικών επιχειρήσεων, ένα 70% των τουριστικών γραφείων και περίπου τα δύο τρίτα των Tour Operators υπολογίζουν τον κύκλο εργασιών τους για το 2020 σε ποσοστό μικρότερο του 25% του αντίστοιχου περυσινού. Ένα 80% των τουριστικών γραφείων και περίπου 85% των Tour Operators εξακολουθούν να έχουν το προσωπικό τους σε καθεστώς μερικής εργασίας (Kurzarbeit) από το Μάρτιο του 2020. Επιπλέον, ένα 76% των Tour Operators και περίπου 85% των σχεδόν 11.000 ταξιδιωτικών γραφείων έχουν ζητήσει κάποιο είδος δανείου και κρατικής βοήθειας.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμα δεν είναι σαφής η εικόνα που θα έχει η τουριστική αγορά μετά τη λήξη συναγερμού της πανδημίας.
Οι Tour Operators της χώρας προσδοκούν να έχουν το καλοκαίρι του 2021 το 50-60% της κίνησης που είχαν το 2019. Η έναρξη της τουριστικής περιόδου λαμβάνει συνεχείς αναβολές, καθώς η πανδημία έχει αποδειχθεί πολύ πιο επίμονη και ανθεκτική ενώ η πορεία των εμβολιασμών στη Γερμανία δεν εξελίχθηκε τόσο ομαλά όσο ελπιζόταν. Όπως προαναφέρθηκε, τα μέχρι τώρα σχέδια μιλούν για επανεκκίνηση της τουριστικής περιόδου μετά τα μέσα Μαῒου. Σε αυτό συνηγορούν οι δηλώσεις κορυφαίων Υπουργών της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, εξειδικευμένων ιατρών-ιολόγων αλλά και ο προγραμματισμός των επαγγελματιών του τουρισμού.
Η επιθυμία, λαχτάρα των ανθρώπων να επανέλθουν σε φυσιολογικούς ρυθμούς ζωής, κοινωνικότητας και επανέναρξης των ταξιδιών είναι δεδομένη και κατανοητή. Το ερώτημα είναι ποιους νέους όρους θα είχε θέσει για αυτό η εμπειρία του ενός έτους πανδημίας, φόβου και περιορισμών. Ήδη, καταγράφεται στη Γερμανία η τάση για εκρηκτική άνοδο των last minute κρατήσεων καθώς και στροφή στον τουρισμό φύσης και υπαίθρου. Η ασφάλεια παίζει επιπλέον μεγάλο ρόλο, οι υποφήφιοι ταξιδιώτες εξετάζουν πλέον τον τρόπο με τον οποίο ένας προορισμός αντιμετώπισε την πανδημία, πόσο αποτελεσματικά έγινε αυτό και κατά πόσο οι υγειονομικές υποδομές στις Περιφέρειες ενός προορισμού είναι τέτοιες που να δημιουργούν αίσθημα ασφαλείας (βασικό ερώτημα για τους ταξιδιώτες του 2020 ήταν «σε ποιο μέρος θα ήθελα να περάσω, εφόσον αναγκαστώ, καραντίνα; Θα μπορώ να ανταπεξέλθω στα όποια έξοδα; Θα επαρκούν οι υγειονομικές δομές;»).
Κατά ομολογία των εκπροσώπων των Γερμανών Tour Operators, η χώρα μας παρουσιάστηκε ως ασφαλής και αξιόπιστος προορισμός, κάτι που πρέπει οπωσδήποτε να συνεχίζει να προβάλλει ως σημαντικό της πλεονέκτημα.
Το κοινό είναι έτοιμο να ταξιδέψει και πάλι και αναμένει τις αποφάσεις των πολιτικών και υγειονομικών Αρχών προκειμένου να το κάνει με όσο το δυνατόν περισσότερα εχέγγυα ασφαλείας.