Προσωρινή αλλά και απατηλή για τους κατοίκους της Βενετίας αποδεικνύεται η απαγόρευση της κυβέρνησης Μάριο Ντράγκι κατά της διέλευσης μεγάλων πλοίων από τα νερά της πλατείας του Αγίου Μάρκου στη Βενετία. Οι κάτοικοι της ιστορικής πόλης αντιδρούν και διαμαρτύρονται καθώς τα κρουαζιερόπλοια κάνουν και πάλι την εμφάνισή τους στο λιμάνι της ιστορικής πόλης μετά από 17 μήνες.
Όπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας The Guardian, για πρώτη φορά από την αρχή της πανδημίας το κρουαζιερόπλοιο MSC Orchestra αγκυροβόλησε το Σάββατο στο λιμάνι της Βενετίας για να πάρει 650 επιβάτες και να αποπλεύσει για το Μπάρι της Νότιας Ιταλίας.
Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα ο Τομάσο Κατσιάρι, επικεφαλής ομάδας διαμαρτυρίας που έχει κεντρικό σύνθημα το «όχι μεγάλα πλοία» κατηγόρησε την ιταλική κυβέρνηση ότι εξαπάτησε όχι μόνον τους κατοίκους της Βενετίας αλλά και τις εφημερίδες και την κοινή γνώμη ανά τον κόσμο.
Η εν λόγω ομάδα διοργανώνει εκδηλώσεις διαμαρτυρίας ενώ την ίδια στιγμή αντιμετωπίζει αντιδιαδηλώσεις από την ομάδα «ναι στα μεγάλα πλοία» που υποστηρίζει τις χιλιάδες των εργαζομένων στον τομέα της κρουαζιέρας. Εύλογος ο διχασμός ανάμεσα στους κατοίκους της τουριστικής πόλης δεδομένου ότι η οικονομία της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κρουαζιέρα. Μόνον στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων απασχολεί περίπου 5.000 ανθρώπους.
Η κυβέρνηση Ντράγκι έχει από τον Μάρτιο απαγορεύσει στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να περνούν από τα νερά της πλατείας του Αγίου Μάρκου και να αγκυροβολούν στην ιστορική περιοχή. Σύμφωνα με το σχέδιό της, τα πλοία θα αλλάζουν δρομολόγιο και θα κατευθύνονται στον βιομηχανικό λιμένα της Μαργκέρα όπου θα κατασκευάζονταν τερματικός σταθμός για κρουαζιερόπλοια. Το σχετικό διάταγμα έχει εγκρίνει η Κάτω Βουλή του ιταλικού κοινοβουλίου από τον περασμένο μήνα ενώ ο υπουργός Πολιτισμού, Ντάριο Φραντσεσκίνι, επιβεβαίωσε ότι έχουν σταματήσει για τα καλά την έλευση όσων πλοίων είναι «ψηλά σαν πολυκατοικίες».
Στην πραγματικότητα, πρέπει πρώτα να υπάρξει η απαιτούμενη υποδομή για να κατευθυνθούν τα πλοία στο λιμάνι της Μαργκέρα. Στο μεταξύ, ο μόνος τρόπος να φτάσουν τα πλοία στη Βενετία είναι μέσω της διώρυγας της Τζουντέκα. Εκεί, όμως, ένα πλοίο της MSC συγκρούστηκε στην αποβάθρα και έπεσε πάνω σε ένα τουριστικό πλοιάριο με αποτέλεσμα να τραυματιστούν πέντε άνθρωποι. Και βέβαια οι κάτοικοι της Βενετίας κατηγορούν την κυβέρνηση ότι ήξερε από την αρχή ότι δεν ήταν ρεαλιστικό το σχέδιο.
Στο μεταξύ από τα μέσα Μαΐου, οπότε και χαλάρωσαν τα περιοριστικά μέτρα, οι τουρίστες έχουν κατακλύσει και πάλι τους δρόμους της Βενετίας που πριν την πανδημία φιλοξενούσε περίπου 28 εκατ. επισκέπτες κάθε χρόνο. Τα κρουαζιερόπλοια υπήρξαν ανέκαθεν αιτία τριβών στην πόλη καθώς πολλοί κάτοικοί της επιμένουν ότι μολύνουν την λιμνοθάλασσα ενώ διαβρώνουν τα θεμέλια των ιστορικών κτιρίων που έχουν χαρακτηριστεί μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς από την Unesco.
Την ίδια στιγμή, όμως, μεγάλη μερίδα των κατοίκων διαφωνεί καθώς απασχολείται στην κρουαζιέρα. Μιλώντας στον Guardian ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας, Φρανσέσκο Γκαλιέτι, τονίζει πως «φέτος στείλαμε και πάλι πλοία στην Βενετία παρά την πανδημία επειδή μας παρακαλούσε η τοπική κοινότητα».
Για να βρεθεί λύση στο ακανθώδες θέμα πρέπει να συμφωνήσουν τόσο η κυβέρνηση όσο και οι τοπικές και περιφερειακές αρχές και οι λιμενικές αρχές . Οι σχετικές προσπάθειες προσκρούουν, άλλωστε, στην πολιτική αστάθεια της Ιταλίας. Όπως τονίζει ο Γκαλιέτι, για να βρεθεί λύση πρέπει να υπάρξει πλήρης συμφωνία ανάμεσα στη Ρώμη και τη Βενετία, πράγμα όχι τόσο απλό και για να μετατραπούν άλλα βιομηχανικά λιμάνια σε τερματικούς σταθμούς κρουαζιερόπλοιων θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι μήνες.