Η ανερχόμενη τάση των τελευταίων ετών για slow travel, επιταχύνθηκε μετά την πανδημία και έχει γίνει πλέον ο νέος κανόνας που ακόμα δεν συνειδητοποιούν οι ταξιδιώτες.
Ο αγώνας να επισκεφθούν όσο το δυνατόν περισσότερους προορισμούς, που προκλήθηκε από ταινίες ή από βιβλία, υποχωρεί δίνοντας τη θέση του στον αργό τουρισμό ο οποίος αναμένεται να συνεχίσει την αυξητική πορεία του με εκτιμήσεις για ετήσια ανάπτυξη 10%, αποτελώντας την εναλλακτική σε πιο παραδοσιακές διακοπές, όπως γράφει η Joana Dickinson στο ehotelier.com.
Το slow travel, όπως εξηγεί η αρθρογράφος, είναι μια προσέγγιση στα ταξίδια που δίνει έμφαση στη σύνδεση με τους ντόπιους, την κουλτούρα, το φαγητό και τη μουσική. Βασίζεται στη ιδέα ότι ένα ταξίδι αποσκοπεί να μορφώσει και να έχει συναισθηματικό αντίκτυπο στους ταξιδιώτες, παραμένοντας βιώσιμο για τις τοπικές κοινότητες και το περιβάλλον.
Η τάση για αργό τουρισμό εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια και συνδέεται με την τάση για slow food. Το slow food ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 από τον Carlo Petrini και μια ομάδα ακτιβιστών με σκοπό να αποτρέψει το άνοιγμα των McDonald στη Ρώμη, με αρχικό στόχο να υπερασπίσει τις τοπικές παραδόσεις, το καλό φαγητό, τη γαστρονομική απόλαυση και τους αργούς ρυθμούς ζωής. Η περαιτέρω δημοφιλία του μπορεί να συνδέεται με την αυξημένη έμφαση στη βιωσιμότητα και την αυτοφροντίδα.
Το να ταξιδεύεις αργά περιλαμβάνει τη μετάβαση από την υλιστική και καταναλωτική πολυτέλεια στη βιώσιμη εμπειρία και τη δημιουργία σημαντικών στιγμών. Οι άνθρωποι δεν θέλουν πλέον να έχουν ένα πρόγραμμα γεμάτο περιηγήσεις σε κλασικά αξιοθέατα. Θέλουν να ταξιδέψουν με τον δικό τους ρυθμό βιώνοντας και δοκιμάζοντας την τοπική κουλτούρα. Το slow travel βασίζεται στην εμπειρία. Τα ταξίδια που βασίζονται στην εμπειρία μπορούν να πραγματοποιηθούν με διαφορετικούς τρόπους, όπως η σύνδεση με ανθρώπους, η δημιουργία μιας κοινότητας, η εμπειρία του τοπικού πολιτισμού και η λήψη συνειδητών αποφάσεων. Αυτές οι συνειδητές αποφάσεις επηρεάζουν την καλλιέργεια των ταξιδιωτών και την αναγέννησή τους αλλά βοηθούν και το περιβάλλον μειώνοντας το παγκόσμιο αποτύπωμά τους.
Πριν από την πανδημία, ο παγκόσμιος τουρισμός σημείωνε ρεκόρ με 671 εκατ. διεθνείς αφίξεις. Η πανδημία αλλά και αυτοί οι υψηλοί αριθμοί έδωσαν κίνητρο στους ταξιδιώτες να εξερευνήσουν νέους προορισμούς και λιγότερο γνωστές χώρες.
Τα ξενοδοχεία μπορούν να προσαρμοστούν στην τάση του slow travel ως εξής…
Food & Beverage:
Ένας ήδη συνηθισμένος τρόπος είναι μέσω των καταστημάτων F&B, όπου η τοπική κουλτούρα μπορεί εύκολα να ενσωματωθεί σερβίροντας τοπικά πιάτα με τοπικά και εποχιακά προϊόντα. Μια σημαντική τάση με την οποία πολλές επιχειρήσεις έχουν ήδη προσαρμοστεί είναι «η επιστροφή στις ρίζες». Όσο περισσότερα μαθαίνουμε για τα τρόφιμα, τη διατροφή και τον πλανήτη, τόσο περισσότερο γίνεται κατανοητό ότι το φυσικό είναι το καλύτερο. Η επιστροφή των τροφίμων στις ρίζες τους αποτίει φόρο τιμής στα τοπικά βότανα, λαχανικά και στις πρακτικές μαγειρέματος. Η διδασκαλία αυτών των πρακτικών μαγειρικής στους επισκέπτες προσφέρει επίσης έναν τρόπο στους επισκέπτες να εμβαθύνουν στην τοπική κουλτούρα.
Ευεξία:
Καθώς η τεχνολογία έχει διεισδύσει σε μεγάλο βαθμό στην καθημερινή ζωή, υπάρχει έντονη επιθυμία για θεραπείες και πρακτικές σπα που χρησιμοποιούν παραδοσιακά τρόφιμα, φυτικά φάρμακα, έλαια και αρχαίες τελετουργίες.
Εμπειρίες και δραστηριότητες:
Τα μετασχηματιστικά ταξίδια εμπνέουν τους ταξιδιώτες να αποσυνδεθούν από την πολυάσχολη καθημερινή τους ζωή και αυτό περιλαμβάνει την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων που θα αποτελέσουν κινητήρια δύναμη για τους μελλοντικούς ταξιδιώτες. Οι εμπειρίες επιτρέπουν στους επισκέπτες να αλληλεπιδρουν με την τοπική κοινότητα και με άλλους ανθρώπους διευρύνοντας τις πολιτιστικές τους γνώσεις.
Off – Grid:
Παράλληλα με την τάση για Slow ταξίδια, εξελίσσεται και η τάση του Off – Grid ταξιδιού, που καθίσταται δυνατή χάρη στις σύγχρονες τεχνολογίες. Ένα παράδειγμα αποτελεί η ηλιακή ενέργεια που παρέχει ενέργεια οπουδήποτε, όπως σε καμπίνες βουνού, σε σκάφος ή άλλες απομακρυσμένες τοποθεσίες. Τα ξενοδοχεία μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες των ταξιδιωτών που προσπαθούν να ξεφύγουν από τη φασαρία της καθημερινότητάς τους, προσφέροντας ψηφιακές εμπειρίες αποτοξίνωσης, οι οποίες γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.
Μεταφορές:
Με τη βιωσιμότητα να αποτελεί προτεραιότητα για τους “αργούς ταξιδιώτες”, τα ξενοδοχεία θα πρέπει να προσφέρουν ή να οργανώνουν μεταφορές με διαφορετικά μέσα μεταφοράς στους επισκέπτες τους. Οι ενοικιάσεις ποδηλάτων, οι περιηγήσεις με τα πόδια ή οι εκδρομές με τρένο είναι ελκυστικές επιλογές για τους σύγχρονους ταξιδιώτες.