Τις πιο πρόσφατες μεταβολές στις ταξιδιωτικές προσδοκίες, στάσεις και συμπεριφορές, καθώς και τη βιωσιμότητα αυτών των αλλαγών, παρουσιάζει η PwC σε έρευνά της, σύμφωνα με την οποία η πλειοψηφία των συμμετεχόντων είπαν ότι έχουν προγραμματίσει τουλάχιστον μία πτήση ή/και διανυκτέρευση για επαγγελματικούς λόγους ή για λόγους αναψυχή μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Πώς θα είναι το μέλλον για τα ταξίδια μετά το απότομο “πάγωμα” στις αρχές του 2020; Σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει η PwC με την τελευταία έρευνά της, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα περισσοτέρων των 1.300 Αμερικανών καταναλωτών τον Απρίλιο του 2021.
Με τα εμβόλια να αυξάνονται και τις λοιμώξεις να μειώνονται ένας αυξανόμενος αριθμός καταναλωτών εμφανίζονται πρόθυμοι να ταξιδέψουν. Πολλοί, άλλωστε, έχουν την οικονομική ευχέρεια, αφού παραμένοντας στο σπίτι για μεγάλο μέρος του περασμένου έτους, είχαν λιγότερες από τις συνηθισμένες ευκαιρίες να ξοδέψουν χρήματα.
Παρά τον ενθουσιασμό αυτό, πολλές ταξιδιωτικές εταιρίες αγωνίζονται να απεικονίσουν -και να διαμορφώσουν- το μέλλον των ταξιδιών, αναγνωρίζοντας ότι πρέπει να δώσουν βαρύτητα τις προσδοκίες των καταναλωτών.
Το Top 5 των ταξιδιωτικών τάσεων
1. Η ζήτηση για τα ταξίδια αυξάνεται. Θα σκάσει η φούσκα;
Οι καταναλωτές επιθυμούν και πάλι να ταξιδέψουν, απαιτώντας από τους παρόχους ταξιδιών να σκεφτούν πώς να εξισορροπήσουν καλύτερα την προσφορά με τη ζήτηση, με δεδομένες τις εκτιμήσεις των καταναλωτών: Παρά την τάση να κυριαρχεί η τιμή στις αποφάσεις σχετικά με την αγορά ενός ταξιδιού, οι καταναλωτές ανησυχούν επίσης για την υγεία και την ασφάλειά τους.
Tα νοικοκυριά με υψηλότερο εισόδημα σημείωσαν αύξηση στις αποταμιεύσεις τους. Σε συνδυασμό με τα αυξημένα ποσοστά εμβολιασμού, αυτό είναι καλό για τα ταξίδια. Στην πραγματικότητα, η έρευνα δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα (13%) για καλύτερα καταλύματα (28%) και για παραμονή μεγαλύτερου χρονικού διαστήματος (24%), σε μελλοντικά ταξίδια. Επιπλέον, με τα σύνορα να ανοίγουν για τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες, περισσότεροι από αυτούς αρχίζουν να σχεδιάζουν διεθνή ταξίδια: σχεδόν το 25% σχεδιάζει ταξίδια στην Ευρώπη ή την Καραϊβική.
Το 24% των συμμετεχόντων στην έρευνα είπαν ότι τα σχέδιά τους για ταξίδια αναψυχής δεν θα ταιριάζουν με τα επίπεδα πριν από την πανδημία τουλάχιστον μέχρι το 2023 και το 14% σχεδιάζουν να ξοδέψουν λιγότερα στις επόμενες διακοπές τους από ό,τι πριν από την πανδημία.
Οι κρουαζιέρες δεν είναι ψηλά στις ταξιδιωτικές λίστες: το 80% είπε ότι είναι απίθανο να κάνουν κρουαζιέρα στους επόμενους 12 μήνες, ποσοστό αυξημένο από τις δύο προηγούμενες έρευνες μας το 2020. Εξαίρεση αποτελεί η ηλικίας 18 έως 24 ετών -αναζητητές και καταναλωτές υψηλού εισοδήματος (εισόδημα νοικοκυριού άνω των $ 250.000).
2. Η δημόσια υγεία παραμένει πρώτη προτεραιότητα
Η ασφάλεια έχει ύψιστη σημασία για τους καταναλωτές. Η έρευνα διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία -το 85%- των ερωτγηθέντων, είτε έχει ήδη εμβολιαστεί, είτε σχεδιάζει να το πράξει. Το 70% προτιμά την πιστοποίηση εμβολιασμού στα ταξίδια.
Περισσότεροι από τους μισούς (56%) πιστεύουν ότι τα επώνυμα ξενοδοχεία είναι ασφαλέστερα από τα καταλύματα βραχυπρόθεσμης μίσθωσης. Μόνο το 13% πιστεύει ότι οι βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις είναι οι ασφαλέστερες εναλλακτικές λύσεις.
Σχεδόν το ένα τρίτο (28%) σχεδιάζει να μείνει σε ακίνητα υψηλότερης κατηγορίας από ό,τι πριν από την πανδημία, συνδέοντάς τα με τα καλύτερα πρωτόκολλα δημόσιας υγείας. Ενώ, το ένα τρίτο των ταξιδιωτών (36%) είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα για να αυξήσουν την απόσταση ανάμεσα στους ίδιους και τους συνεπιβάτες τους σε μια πτήση. Κατά μέσο όρο, θα ξόδευαν 16% περισσότερα.
Το 85% των καταναλωτών ανησυχεί ότι τα τρέχοντα εμβόλια δεν θα είναι αποτελεσματικά έναντι των παραλλαγών. Έτσι, η αισιοδοξία στην ανάκαμψη των ταξιδιών θα μπορούσε να είναι εύθραυστη.
3. Αναδύεται ένα περιθώριο ενθουσιασμού
Με μεγάλη διαφορά, οι ταξιδιώτες που έχουν κάνει τουλάχιστον ένα ταξίδι από την έναρξη της πανδημίας το προτείνουν με ενθουσιασμό σε άλλους: Πάνω από το 70% θα συνιστούσαν πτήσεις και περισσότεροι από το 60% θα συνιστούσαν διανυκτέρευση σε όσους δεν έχουν ταξιδέψει ακόμα. Εν τω μεταξύ, μια μικρή ομάδα (10%) εκείνων που έχουν ήδη ταξιδέψει δεν το συστήσουν σε άλλους.
Ωστόσο, τώρα που υπάρχουν εμβόλια και μειώνονται τα κρούσματα αυτοί οι απρόθυμοι ταξιδιώτες μπορεί να δώσουν περαιτέρω ώθηση στη ζήτηση για ταξίδια τους επόμενους μήνες.
4. Οι λιγότερο πρόθυμοι να ταξιδέψουν αρχίζουν να σχεδιάζουν επαγγελματικά ταξίδια
Μετά από ένα χρόνο εξ αποστάσεως εργασίας και βιντεοκλήσεων, τα επαγγελματικά ταξίδια αναμένεται να επιστρέψουν σταδιακά τους επόμενους μήνες. Ωστόσο, καθώς οι επικεφαλής των επιχειρήσεων επανεξετάζουν τις εταιρικές ταξιδιωτικές πολιτικές, το μέλλον των επαγγελματικών ταξιδιών παραμένει ασαφές.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές αναμένουν ότι τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν νωρίτερα. Περίπου το 40% εκείνων οι οποίοι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους πιστεύουν ότι θα πραγματοποιήσουν αντίστοιχο ή και μεγαλύτερο αριθμό επαγγελματικών ταξιδιών, σε σχέση με πριν από την πανδημία μέχρι το τέλος του 2022, ανεξάρτητα από το αν έχουν προγραμματίσει το επόμενο επαγγελματικό τους ταξίδι.
Ωστόσο, ο ενθουσιασμός για τα επαγγελματικά ταξίδια υστερεί, αφού το 75% των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας, όπως διαπιστώνει η έρευνα, δεν ενθουσιάζεται ή και αδιαφορεί να ταξιδέψει ξανά για δουλειά.
5. Αφοσίωση στα brands
Ενώ οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να ταξιδέψουν, ενδέχεται να μην επιστρέψουν στους παρόχους που επέλεγαν πριν από την πανδημία. Το περασμένο καλοκαίρι, περίπου το 40% των καταναλωτών δήλωσε ότι πιθανότατα θα αλλάξει πρόγραμμα αφοσίωσης. Αυτή η τάση ξεκινά τώρα. Το 85% από αυτούς είπαν ότι είναι πιθανό να παραμείνουν στη νέα αεροπορική εταιρία την οποία επέλεξαν, ενώ το 76% είπε το ίδιο για τα ξενοδοχεία.
Γιατί αυτοί οι ταξιδιώτες αλλάζουν επωνυμία; Το 60% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ο σημαντικότερος λόγος είναι η καλύτερη τιμολόγηση και οι προσφορές.
Σχεδόν το ήμισυ (46%) των ανώτερων στελεχών υποστηρίζουν ότι τα προγράμματα αφοσίωσης είναι ακόμη πιο σημαντικά τώρα από ό,τι πριν από την πανδημία -περισσότερο από όλα τα επίπεδα συμμετοχής.
Τα μέλη πιστότητας υψηλότερης βαθμίδας είναι επίσης τα πιο πιθανά να αλλάξουν επωνυμία, τάση που καταγράφηκε για πρώτη φορά στην τελευταία έρευνα της PwC. Στην πραγματικότητα, η τρέχουσα έρευνα αποκάλυψε ότι όλοι είναι ανοιχτοί στην αλλαγή.