Πως διαμορφώνεται το μέλλον των μουσείων μετά την πανδημία

48

Ένας από τους τομείς που επλήγησαν σημαντικά από την πανδημία ήταν και αυτός των μουσείων.

Ποια είναι όμως η συνολική εικόνα της κατάστασης; Απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνει η εταιρεία AECOM, που ανέλυσαν την κατάσταση του κλάδου σε όλες τις ηπείρους.

Δραστική μείωση αλλά περισσότερη καινοτομία

Σύμφωνα με τον Δείκτη Μουσείων, τα πιο δημοφιλή μουσεία στον κόσμο κατέγραψαν μείωση 78%. Το γεγονός αυτό καθιστά τον κλάδο έναν από τους περισσότερο επηρεασμένους σε ολόκληρη την τουριστική βιομηχανία.

Περιφερειακές Ιδιαιτερότητες

Σε περιφερειακό επίπεδο, η Ευρώπη κατέγραψε μείωση επισκεπτών κατά 76% στα πιο δημοφιλή μουσεία της ηπείρου. Το Λούβρο παρέμεινε στην κορυφή της λίστας με μείωση «μόνο» 72%, κυρίως λόγω της θετικής έναρξης του 2020.

Το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και η Tate Modern, στο μεταξύ, σημείωσαν μείωση 80% και 77% αντίστοιχα.

Η μουσειακή βιομηχανία της Ιταλίας χτυπήθηκε περισσότερο από την πανδημία στην Ευρώπη, με τα Μουσεία του Βατικανού να έχουν σημειώσει πτώση 81,1%.

Τα μουσεία της Βόρειας Αμερικής ήταν ακόμη χειρότερα από τα ευρωπαϊκά, με μέση μείωση 81% για τα 20 πιο δημοφιλή στην ήπειρο. Το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Ουάσιγκτον, για παράδειγμα, σημείωσε απίστευτη μείωση 86,4%.

Ωστόσο, τα αμερικανικά μουσεία έχουν δείξει μεγάλη ανθεκτικότητα και σταδιακά ανακάμπτουν.

Τα μουσεία της Ασίας έχουν επίσης πληγεί σκληρά από την πανδημία (-72%), αν και λιγότερο από τα ευρωπαϊκά και τα βορειοαμερικανικά.

Σημαντικές ήταν και οι μειώσεις επισκεπτών στα μουσεία της Κίνας. Το Εθνικό Μουσείο της Κίνας στο Πεκίνο, για παράδειγμα, σημείωσε πτώση 78,3% στους επισκέπτες, ενώ το Μουσείο Επιστημονικής Τεχνολογίας της Κίνας κατέγραψε μείωση 82,3%.

Ψηφιακή Επανάσταση στον Τομέα

Σε σχέση με τα προαναφερθέντα, πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχει μια ψηφιακή επανάσταση σε εξέλιξη στον κλάδο, η οποία συμβαδίζει με τη γενική τάση στην κοινωνία.

Η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγάλη ζήτηση και προσφορά ψηφιακών και εικονικών προϊόντων.

Η έκθεση αναφέρει ότι η τεχνολογική ανάπτυξη έχει σημειωθεί σε όλες τις περιοχές που αναλύθηκαν, αν και είναι ιδιαίτερα αισθητή στη Βόρεια Αμερική και την Κίνα. Τα μουσεία της τελευταίας χώρας έχουν χρησιμοποιήσει δημοφιλείς πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το WeChat και το Weibo για την προβολή τους.

Προοπτικές μετά την πανδημία

Τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών και εικονικών μορφών είναι ξεκάθαρα, από την ευελιξία τους μέχρι το γεγονός ότι απλώς κοστίζουν λιγότερο. Ωστόσο, η τρέχουσα υψηλή ζήτηση για προσωπικές εμπειρίες μουσείων δείχνει ξεκάθαρα ότι το κοινό είναι πρόθυμο να επιστρέψει στα μουσεία.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως προαναφέρθηκε, φαίνεται λογικό να πούμε ότι οι εικονικές πλατφόρμες δεν θα επικρατήσουν σε όλες τις κατηγορίες της μουσειακής προσφοράς. Ωστόσο, θα πρέπει να θεωρηθεί ως επένδυση για το μέλλον σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά.

Τα 5 κορυφαία μουσεία παγκοσμίως

1 Λούβρο, Παρίσι, Γαλλία

2 Εθνικό Μουσείο της Κίνας, Πεκίνο, Κίνα

3 Μουσεία Βατικανού, Βατικανό, Πόλη του Βατικανού

4 Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη, Η.Π.Α.

5 Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο, Η.Β.

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις