Μιχάλης Σκουλικίδης – Το σχέδιο νόμου για το yachting υποστέλλει την ελληνική σημαία στα σκάφη αναψυχής

49

Γράφει ο Λάμπρος Καραγεώργος

Το νομοσχέδιο για το yachting θα χαρίσει το πλεονέκτημα στα σκάφη με ξένη σημαία και θα αποδυναμώσει την ελληνική σημαία και την ελληνική επαγγελματική άδεια με ό,τι αυτό συνεπάγεται, υποστηρίζει ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος της Greek Yachting Association ( Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού).

Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο που φέρει τον τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απελευθέρωση σκαφών με ξένη σημαία (άνω των 35 μέτρων) υπό όρους και προϋποθέσεις σε μια ευαίσθητη χρονική στιγμή.

Ειδικότερα το άρθρο οκτώ του σχεδίου νόμου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Για την εκμετάλλευση, εντός της ελληνικής επικράτειας, πλοίου αναψυχής που δεν εμπίπτει στην περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, που έχει χαρακτηριστεί ως επαγγελματικό, σύμφωνα με το δίκαιο του κράτους της σημαίας που φέρει και είναι ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων και εφόσον είναι κατασκευασμένο, κατά το μεγαλύτερο μέρος του, από χάλυβα ή πλαστικό, απαιτείται «Άδεια εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας»(“Specified Period Charter Permission”)».

Σε άλλη παράγραφο προσθέτει ότι «η μέγιστη διάρκεια της άδειας καθορίζεται σε είκοσι μία (21) ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου μπορεί να αντιστοιχεί σε μία ή περισσότερες συμβάσεις ολικής ναύλωσης, αρκεί το άθροισμα των ημερών να μην υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο χρονικό διάστημα».

Το εν λόγω άρθρο παρά τον περιορισμό των 21 ημερών που θέτει υπονομεύει σύμφωνα με τον κ. Σκουλικίδη την ελληνική σημαία καθώς όπως επισημαίνει στον ot.gr «αν επιτραπεί στα σκάφη με ξένη σημαία (και άρα πολύ πιο ευνοϊκούς όρους εποπτείας, στελέχωσης και λειτουργίας σε χώρες του εξωτερικού) να απολαμβάνουν το ίδιο καθεστώς με τα σκάφη ελληνικής σημαίας (που υπόκεινται σε αρκετά πιο αυστηρό πλαίσιο εποπτείας, επάνδρωσης και λειτουργίας), αρκετά από αυτά θα αναγκαστούν να αλλάξουν σημαία προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικά».

Ένα από τα επιχειρήματα του νομοθέτη για τις αλλαγές είναι ότι τα εγγεγραμμένα σκάφη άνω των 35 μέτρων είναι λίγα, όμως στον χώρο του επαγγελματικού yachting σημασία δεν έχει ο αριθμός των σκαφών – σημασία έχει ο αριθμός των ναύλων, προσθέτει. Επίσης συμπληρώνει ότι «ο νέος νόμος θα απειλήσει ευθέως και τις θέσεις εργασίας ναυτικών που εργάζονται και φορολογούνται στην Ελλάδα, αποδυναμώνοντας ταυτόχρονα το Ν.Α.Τ. Στην περίπτωση που η αγορά ανοίξει για όλα τα σκάφη θα ωφεληθούν μακροπρόθεσμα πληρώματα από χώρες με χαμηλότερους μισθούς».

Στην συνέχεια ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλασσίου Τουρισμού, συμπληρώνει ότι «η υπάρχουσα νομοθεσία προβλέπει την ίδρυση υποκαταστήματος στην Ελλάδα από όλες τις σημαίες για την απόκτηση ελληνικής επαγγελματικής άδειας. Αυτό λειτούργησε πάρα πολύ καλά τα προηγούμενα χρόνια, πολλά σκάφη με ξένη σημαία απέκτησαν την άδεια και υπήρχε πλήρης έλεγχος των φορολογικών υποχρεώσεων και των πραγματικών ιδιοκτησιών των σκαφών. Σε αντίθετη περίπτωση, θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα και ερωτηματικά. Όπως θα πρέπει να πληρώνουν ολόκληρο τον ΦΠΑ επί του ναύλου; Ποιος μηχανισμός θα ελέγχει τις τιμές ναύλωσης; Πώς θα γίνεται η έκπτωση του ΦΠΑ; Τι ευθύνες θα έχει ο φορολογικός αντιπρόσωπος και πώς θα διασφαλίζεται το κράτος για τις οφειλές ενός διερχόμενου σκάφους; Σε πολλές περιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ».

Επιπλέον ο κ. Σκουλικίδης, ζητά το ύψος του Τέλους Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής σύμφωνα με το Δίκαιο άλλης χώρας θα έπρεπε να είναι περίπου 15% στην αξία της ναύλωσης, όπως ήδη έχει συζητηθεί με το Υπουργείο Ναυτιλίας Νησιωτικής Πολιτικής, και να είναι ξεκάθαρος ο τρόπος εύρεσής του.

Είναι απαραίτητο ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για το yachting, αλλά θα πρέπει να προσέξουμε να διορθώσουμε τα όποια λάθη του παρελθόντος, να μην αφήσουμε γκρίζες ζώνες και να έχουμε ίση μεταχείριση, ελέγχους και υποχρεώσεις σε όλα τα σκάφη.

Είμαστε υπέρ της ελεύθερης αγοράς. Δεν είμαστε υπέρ του προστατευτισμού, αλλά είμαστε σαφώς υπέρ του υγιούς και όχι του αθέμιτου ανταγωνισμού, υπογραμμίζει ο κ. Σκουλικίδης.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις