Η αύξηση του κόστους και η έντονη ζήτηση φαίνεται ότι θα ωθήσουν προς την άνοδο τους αεροπορικούς ναύλους, οι οποίοι, ήδη, στις ΗΠΑ αυξάνονται με ρυθμό ρεκόρ. Όμως, ο έντονος ανταγωνισμός, με επικεφαλής τη Ryanair, θα μπορούσε να συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους των αεροπορικών εταιριών στην Ευρώπη, εκτός της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής.
Οι αεροπορικοί ναύλοι στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 19% τον Απρίλιο, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, αποτελώντας τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγράψει ο δείκτης τιμών καταναλωτή στις ΗΠΑ από τότε που ξεκίνησε το 1963. Οι αμερικανικοί αερομεταφορείς λειτουργούν στο 93% της χωρητικότητας του 2019 και δεν δυσκολεύτηκαν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις των τιμών μέχρι τώρα. Ο διευθύνων σύμβουλος της American Airline,s Robert Isom, δήλωσε τον περασμένο μήνα: “Η ζήτηση είναι τόσο ισχυρή όσο δεν την έχουμε δει ποτέ”.
Η αξία των αεροπορικών κρατήσεων μέσω αμερικανικών πρακτόρων έχει επίσης “εκτοξευθεί”, παρά την πτώση των πωλήσεων τον περασμένο μήνα λόγω των διακοπών του Πάσχα.
Η US Airlines Reporting Corporation, η οποία ενεργεί όπως η BSP της Iata στην εκκαθάριση των πωλήσεων μέσω πρακτόρων και εταιρειών διαχείρισης ταξιδίων, ανέφερε ότι η αξία των αεροπορικών κρατήσεων έφτασε σε υψηλό επταετίας, 7,7 δισεκατομμύρια δολάρια, τον Απρίλιο. Ο μέσος εγχώριος ναύλος μετ’ επιστροφής των 585 δολαρίων αυξήθηκε κατά 45% σε ετήσια βάση, παρά την πτώση των κρατήσεων κατά 1% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα και την πτώση του αριθμού των επιβατών κατά 10%.
Η τιμή των καυσίμων των αεροσκαφών μειώθηκε σχεδόν 12% την περασμένη εβδομάδα στα 149 δολάρια το βαρέλι στην Ευρώπη, αλλά παρέμεινε υπερδιπλάσια από την τιμή που ίσχυε πριν από ένα χρόνο, με την αύξηση να επιδεινώνεται από την ισοτιμία του δολαρίου που αυξήθηκε από 1,41 δολάρια ανά λίρα τον περασμένο Μάιο σε 1,25 δολάρια αυτή την εβδομάδα.
Το πετρέλαιο συναλλάσσεται σε δολάρια, οπότε αυτό σημαίνει πρόσθετη πίεση για αύξηση των ναύλων. Η Tui ανέφερε αύξηση 20% στη μέση τιμή πώλησης για το καλοκαίρι αυτό το μήνα, που οφείλεται στην επιμήκυνση της διάρκειας, και επέμεινε ότι το επιπλέον περιθώριο κέρδους θα καλύψει την τιμή των καυσίμων.
Ωστόσο, η easyJet αποκάλυψε λειτουργικές ζημίες ύψους 17,81 λιρών για κάθε πωληθείσα θέση το εξάμηνο έως τον Μάρτιο, την περασμένη εβδομάδα, παρά την αύξηση κατά 33% των μέσων ναύλων κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου, καθώς οι πωλήσεις ανέκαμψαν, και παρά την αντιστάθμιση κινδύνου που έκανε ο αερομεταφορέας, που σημαίνει ότι πλήρωσε λιγότερα καύσιμα από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι απώλειες κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι φυσιολογικές, αλλά οι απώλειες της easyJet ανά θέση το εξάμηνο έως το τέλος Μαρτίου 2019 ανήλθαν σε 5,95 λίρες, ενώ την ίδια περίοδο έως τον Μάρτιο του 2018 ήταν 43 σεντς.
Η Ryanair ανέφερε, επίσης, ζημία άνω των 5 ευρώ για κάθε θέση που πωλήθηκε το 12μηνο έως τον Μάρτιο. Ωστόσο, σκοπεύει να μεταφέρει περισσότερους επιβάτες από ποτέ αυτό το καλοκαίρι, με τη χωρητικότητα να βρίσκεται στο 115% των επιπέδων του καλοκαιριού 2019. “Αναμένουμε να γεμίσουμε αυτές τις πτήσεις με χαμηλότερους ναύλους και με υψηλότερο κόστος καυσίμων”, υπογράμμισε η Ryanair.
Ο αερομεταφορέας εξέφρασε “συγκρατημένη αισιοδοξία” ότι οι ναύλοι την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού 2022 θα είναι κάπως υψηλότεροι από το 2019, αλλά οι τιμές ευκαιρίας εκτός περιόδου αιχμής θα αυξήσουν τις πιέσεις σε άλλα σημεία του τομέα, οπότε οι ναύλοι θα πρέπει να αυξηθούν αργά ή γρήγορα για να μην προκληθούν δυσλειτουργίες της αγοράς.