Την πορεία των αερομεταφορών στην Ευρώπη μέχρι το 2050 εξετάζει στην έκθεση «Eurocontrol Aviation Outlook 2050» το Eurocontrol, o Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19.
Σύμφωνα με την έκθεση, ακόμη και μετά την ανάκαμψη της αεροπορίας στα προ πανδημίας επίπεδα, εκτιμάται ότι η ανάπτυξη θα είναι πιο αργή από ό,τι προβλεπόταν προηγουμένως. Σημειώνεται ότι οι επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία στον κλάδο δεν έχουν συμπεριληφθεί σε αυτήν την έκθεση. Ωστόσο, ακόμη κι αν οι γεωπολιτικές εντάσεις φαίνεται ότι θα παραμείνουν, οι επιπτώσεις αφορούν περισσότερο τον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα παρά τον μακροπρόθεσμο.
Τα 3 σενάρια
Το Eurocontrol προχώρησε στην επεξεργασία 3 σεναρίων με ορίζοντα το 2050. Στο πλαίσιο αυτό, ισχύουν τα παρακάτω σενάρια:
Βασικό σενάριο: Το πιο πιθανό σενάριο προβλέπει ότι θα πραγματοποιηθούν 16 εκατομμύρια πτήσεις το 2050, αριθμός που αντιστοιχεί σε ποσοστό 44% πάνω από τα επίπεδα του 2019. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί σε ετήσια ανάπτυξη 1,2%. Στο συγκεκριμένο σενάριο, η ανάπτυξη θα είναι πιο αργή τα πρώτα 15 χρόνια (0,8%) λόγω της πανδημίας και θα επιταχύνει εν συνεχεία στο 1,6% για τα επόμενα 15 χρόνια. Στο συγκεκριμένο σενάριο, η επιβατική κίνηση θα σημειώσει ρυθμό ανάπτυξης 1,8% σε ετήσια βάση.
Αισιόδοξο σενάριο: Βάσει του συγκεκριμένου σεναρίου, αναμένονται 19,6 εκατομμύρια πτήσεις το 2050. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε άνοδο 76% των επιπέδων του 2019, με τον ρυθμό ανάκαμψης να βρίσκεται στο 1,8%. Τα πρώτα χρόνια, έως το 2034, εκτιμάται ότι ο ρυθμός ανάκαμψης θα διαμορφωθεί στο 2%, ενώ από το 2035 μέχρι το 2050 το αντίστοιχο ποσοστό θα βρεθεί στο 1,7% σε ετήσια βάση. Στο συγκεκριμένο σενάριο, η επιβατική κίνηση θα σημειώσει ρυθμό ανάπτυξης 1,1% ετησίως.
Δυσμενές σενάριο: Το συγκεκριμένο σενάριο προβλέπει την πραγματοποίηση 13,2 εκατομμυρίων πτήσεων το 2050, με δεδομένο ότι θα υπάρχουν παράγοντες που θα εμποδίσουν την ανάκαμψη των αερομεταφορών. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε άνοδο 19% σε σχέση με το 2019 και «μαρτυρά» έναν ρυθμό ανάκαμψης της τάξης του 0,6% σε ετήσια βάση. Με βάση το εν λόγω σενάριο, ο αριθμός των πτήσεων θα επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα το 2034 και έκτοτε θα υπάρχει αργή ανάπτυξη κατά 1,2% για τα επόμενα 15 χρόνια. Στο συγκεκριμένο σενάριο, η επιβατική κίνηση θα σημειώσει ρυθμό ανάπτυξης 0,4% σε ετήσια βάση.
Βέβαια, όπως αποτυπώνεται στην έκθεση, ενώ η χωρητικότητα των αεροδρομίων στην Ευρώπη εξακολουθεί να περιορίζει την ανάπτυξη σε κάποιο βαθμό, η βιωσιμότητα αναμένεται να γίνει πιο σημαντικός παράγοντας που θα επηρεάσει το μέλλον της αγοράς αερομεταφορών.
Η εικόνα της Ελλάδας
Με βάση στο βασικό σενάριο, όπως αυτό προβλέπεται στην έκθεση του Eurocontrol, οι αερομεταφορές στην Ελλάδα θα καταγράψουν ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,3% μεταξύ του 2019 και του 2050.
Η γειτονική Τουρκία θα καταγράψει ρυθμό ανάπτυξης 2,4%. Στο 0,8% βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο, στο ίδιο ποσοστό και η Ισπανία (το ηπειρωτικό κομμάτι), ενώ ανάπτυξη 0,8% θα σημειώσει και η Γερμανία. Στο 0,7% θα κινηθεί η Ιταλία, με τη Γαλλία να βρίσκεται στο 0,7%.
Πάντως, σύμφωνα με την έκθεση του Eurocontrol, κυρίως λόγω της πανδημίας και των επιπτώσεών της, έχουν χαθεί 10 χρόνια ανάπτυξης ως προς τον αριθμό πτήσεων στην Ευρώπη, όπως προβλεπόταν με βάση την προηγούμενη έκθεση του Οργανισμού.