Γράφει Κώστας Ντελέζος
Το καλοκαίρι που θα έφερνε την κανονικότητα στον τουρισμό, απειλείται πλέον από τις αρρυθμίες των αεροδρομίων και των αεροπορικών εταιρειών, που λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό, ευθύνονται για τις μαζικές ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις των πτήσεων. Η νέα απρόβλεπτη κατάσταση που επικρατεί στις αερομεταφορές, εμποδίζει τη μαζική κάθοδο των βορειοευρωπαίων τουριστών προς τις χώρες της Νότιας Ευρώπης για διακοπές, προκαλώντας νέο πονοκέφαλο στον τουριστικό κλάδο.
Ειδικότερα, οι ελλείψεις προσωπικού σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες, τείνουν να εξελιχθούν στον «αδύναμο κρίκο» της φετινής τουριστικής περιόδου, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην τουριστική βιομηχανία.
Επειτα από δυο χρόνια πανδημίας, ο τουρισμός προσδοκά σε ένα ιδιαίτερα προσοδοφόρο καλοκαίρι, προκειμένου από τη μια πλευρά να κλείσει τις πληγές της προηγούμενης διετίας (2020 – 2021) και από την άλλη να δημιουργήσει «απόθεμα» σε περίπτωση που αναζωπυρωθεί εκ νέου η πανδημία το φθινόπωρο.
Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές διανύουν μια δύσκολη περίοδο: Στα αεροδρόμια καταγράφονται πρωτοφανείς ουρές στα check-in και τον έλεγχο επιβατών, οι αεροπορικές εταιρείες ακυρώνουν πτήσεις, ενώ οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας βρίσκονται σε απόγνωση.
«Ομηρος» αυτής της κατάστασης είναι και ο ελληνικός τουρισμός, με τους ξένους επισκέπτες να μην μπορούν να φτάσουν στα νησιά και τους άλλους προορισμούς ή να μη μπορούν να επιστρέψουν στις χώρες τους, όπως συνέβη πριν από λίγες μέρες στην Κρήτη όταν 614 τουρίστες ξέμειναν στο νησί λόγω της ματαίωσης τριών πτήσεων με προορισμό το Μάντσεστερ και το Λονδίνο.
Από τις Βρυξέλλες έως τη Βαρσοβία και από το Αμστερνταμ μέχρι το Λονδίνο, οι αιτίες για την ταλαιπωρία και το χάος είναι κοινές: Τα ταξίδια ανέκαμψαν πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι αναμενόταν, έπειτα από τα lockdown του Covid-19, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα σε αεροδρόμια και εταιρείες που δεν αναπλήρωσαν εγκαίρως το προσωπικό που απέλυσαν στους τομείς της επίγειας εξυπηρέτησης και του θαλάμου επιβατών των αεροσκαφών.
Η πανδημία
Η βιομηχανία αερομεταφορών έχασε 2,3 εκατ. θέσεις εργασίας παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τις μεγαλύτερες ελλείψεις να καταγράφονται στην επίγεια εξυπηρέτηση και στην ασφάλεια, σύμφωνα με την Air Transport Action Group.
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδίων, οι ελλείψεις προσωπικού στις αερομεταφορές φθάνουν το 18% στην Πορτογαλία, το 15% στη Γαλλία και την Ιταλία, το 12% στη Βρετανία, το 11% στις ΗΠΑ και το 9% στη Βρετανία. Πρόκειται για φαινόμενο που αποδίδεται στις απολύσεις προσωπικού που έκαναν οι εταιρείες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το οποίο τώρα δεν επιθυμεί να επιστρέψει, κυρίως γιατί βρήκε αλλού δουλειά.
«Οσο περισσότερα ταξίδια επιστρέφουν στην κανονικότητα, τόσο περισσότεροι επιβάτες χρειάζεται να εξυπηρετηθούν», λένε οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις αεροπορικές εταιρείες, επισημαίνοντας ότι οι διοικήσεις των εταιρειών «υποτίμησαν την ταχύτητα της ανάκαμψης των ταξιδιών». Από την άλλη, η άνοδος του πληθωρισμού ωθεί τα συνδικάτα να απαιτούν εδώ και τώρα αυξήσεις στους μισθούς.
Μαζικές ακυρώσεις
Τις προηγούμενες ημέρες το αεροδρόμιο των Βρυξελλών, αναγκάστηκε να ακυρώσει και τις 232 προγραμματισμένες πτήσεις που αναχωρούσαν, λόγω απεργίας του προσωπικού ελέγχου επιβατών που ζητά αυξήσεις μισθών, ενώ στην Ολλανδία, το αεροδρόμιο Schiphol του Αμστερνταμ έχει επιβάλει πλέον ανώτατο όριο στις πτήσεις που θα εξυπηρετεί λόγω έλλειψης προσωπικού.
Επίσης, το αεροδρόμιο Χίθροου ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν το 10% των πτήσεών τους, λόγω των σοβαρών ελλείψεων προσωπικού εδάφους.
Την ίδια στιγμή, η Lufthansa έχει καταργήσει πάνω από 1.000 πτήσεις του Ιουλίου, εν μέσω ελλείψεων προσωπικού και συμφόρησης στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Γερμανίας ενώ και η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους easyJet ανακοίνωσε ότι περικόπτει χιλιάδες πτήσεις που είχαν προγραμματιστεί για αυτό το καλοκαίρι.