Της Κατερίνας Καρσιώτη,
Στις καλύτερες χώρες παγκοσμίως αναδείχθηκε η Ελλάδα για οινοτουρισμό και συγκεκριμένα απέσπασε την 9η θέση.
Ο οινοτουρισμός, ως μία ειδική μορφή τουρισμού αποτελεί διεθνώς μία από τις πιο δημοφιλείς εμπειρίες που επιλέγουν όλο και περισσότεροι επισκέπτες σε ένα τόπο. Τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη, δεν αναπτύσσεται μόνο ποσοστικά αλλά συνεχώς διευρύνει τη βάση του και αυτό είναι εξαιρετικά αισιόδοξο.
Από την Μεγάλη Βρετανία, την Νάπα της Καλιφόρνιας μέχρι την ισπανική Rioja, το Briones, το Μπορντό, την Τοσκάνη και φυσικά την Ελλάδα, η εμπειρία του οινοτουρισμού ξετυλίγει ένα αφήγημα τεράστιο, πολυδύνατο και πολυδιάστατο με την τοπική κουλτούρα, την γαστρονομία και το φυσικό τοπίο να βρίσκονται στο προσκήνιο. Γιατί μέσω του κρασιού, ο επισκέπτης έρχεται σε άμεση επαφή και διάδραση με όλη την εκάστοτε περιοχή που έχει επιεσκεφθει. Γιατί το κρασί αποτελεί το “εισιτήριο” για μία μεγάλη παλέτα απολαύσεων. Τι σημαίνει αυτό;
Αυτό συνεπάγεται με μία πραγματικά ενδιαφέρουσα “βεντάλια” που χρόνο με τον χρόνο “ανοίγει”. Ο οινοτουρισμός άλλωστε δεν είναι απλά μία βόλτα σε ένα κτήμα και μία γευσιγνωσία με τα τοπικά κρασιά και τις ποικιλίες που πρεσβεύουν μία χώρα. Η επίσκεψη σε έναν αμπελωνα μπορεί να συνδυαστεί με μία ποικιλία από δράσεις όπως εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια δίπλα σε ένα φυσικό τοπίο που σαγηνεύει, με ένα wine tour που θα κλείσει με ένα μοναδικό απογευματινό γεύμα δίπλα σε αμπέλια, με πεζοπορία και ποδηλασία και φυσικά yoga, με αξεπέραστα και αυθεντικά live cooking αλλά και με ημερίδες όπως και με πολιτιστικά γεγονότα. Ο αμπελώνας είναι ένας “τόπος” κοινός, μία κοιτίδα που αναδύει μνήμες, συναισθήματα και πολιτισμό. “Αγκαλιάζει” κάθε είδους δράση και τις απογειώνει στο μεγαλείο τους.
Η ανάπτυξη του ανά τον κόσμο διαφέρει από χώρα σε χώρα. Ξεκίνησε να αναπτύσσεται στην Καλιφόρνια της Αμερικής και εδραιώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 70 στη Γαλλία. Ως εναλλακτική μορφή τουρισμού άρχισε να αναπτύσσεται σημαντικά στα μέσα της δεκαετίας του 2000 στην Ισπανία. Στη χώρα μας έχει αρχίσει να αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια με την άνοδο της οινοπαραγωγής και την δημιουργία οργανωμένων οινοποιείων με σύγχρονες προδιαγραφές τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν και επισκέπτες.
Γενικά, ως ενναλλακτική μορφή τουρισμόυ είναι πλέον ιδιαίτερα ανεπτυγμένη σε όλες τις οινοπαραγωγικές χώρες του κόσμου. Η διασύνδεση της παραγωγής του κρασιού με τον τουρισμό είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος για την προβολή του προϊόντος έτσι ώστε ο κόσμος να μπορέσει να το γνωρίσει, να ενημερωθεί για τις ποικιλίες σταφυλιών που διαθέρει ο κάθε τόπος και με βάση αυτές να μπορέσει να διακρίνει τα χαρακτηριστικά της κάθε ετικέτας.
Το γεγονός ότι ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με την οινοπαραγωγή, γνωρίζει τις ποικιλίες που καλλιεργούνται σε κάθε μέρος του κόσμου, μπαίνει στη διαδικασία να διακρίνει και να ξεχωρίσει τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά ή να συνδυάσει ένα πιάτο με το αγαπημένο του κρασί, είναι κάτι μαγικό και σίγουρα βιωματικό.
Ο Οινοτουρισμός της Ελλάδας “γοητεύει” διεθνώς
H Ελλάδα είναι μια από τις καλύτερες χώρες στον κόσμο για οινοτουρισμό, καθώς έρευνα διαπίστωσε πως με 220 διαθέσιμες ποικιλίες σταφυλιών, βρίσκεται στη 18η θέση παγκοσμίως και 9η στην ευρωπαϊκή κατάταξη.
Για να εμπνεύσει τους λάτρεις των ταξιδιών και του κρασιού και να βοηθήσει τους ανθρώπους να αποφασίσουν για τις επόμενες διακοπές τους, η Compare the Market συνέταξε έναν κατάλογο με τους κορυφαίους οινικούς προορισμούς. Η μελέτη ανέλυσε τις περιοχές με βάση τους εξής επτά παράγοντες:
- Αριθμός ποικιλιών σταφυλιών
- Έκταση αμπελώνων (εκτάρια)
- Κατανάλωση κρασιού (1.000 εκατόλιτρα)
- Παραγωγή οίνου (1.000 εκατόλιτρα)
- Βαθμολογία κριτικών για το πιο δημοφιλές κρασί
- Τιμή του δημοφιλέστερου κρασιού
- Παγκόσμια κατάταξη της πιο δημοφιλούς φιάλης κρασιού.
Η έρευνα κατέληξε -όπως θα περίμενε κανείς- ότι ο κορυφαίος προορισμός οινοτουρισμού του κόσμου είναι η Γαλλία. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Ιταλία, οι ΗΠΑ, η Ισπανία και η Αυστραλία.
Σύμφωνα με την έρευνα, το πιο δημοφιλές ελληνικό κρασί είναι το Κτήμα Αργυρού Ασύρτικο, με τιμή 33,66 ευρώ.
Σχολιάζοντας την έρευνα, ο Adrian Taylor, Γενικός Διευθυντής Γενικών Ασφαλίσεων της Compare the Market, λέει: “Με τόσες πολλές χώρες να παράγουν τα δικά τους μοναδικά είδη κρασιού, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η περιήγηση σε αμπελώνες και η δοκιμή των τοπικών φρούτων έχουν γίνει τόσο δημοφιλείς δραστηριότητες, που πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να κάνουν αυτό κατά τη διάρκεια των διακοπών τους”.
Συνεχίζει λέγοντας ότι “Εάν σχεδιάζετε να επισκεφθείτε μία από τις προτάσεις μας για το επόμενο ταξίδι σας, βεβαιωθείτε ότι έχετε συνάψει την κατάλληλη ταξιδιωτική ασφάλιση πριν από την αναχώρησή σας, ώστε να εξασφαλίσετε ότι μπορείτε να ταξιδέψετε με σιγουριά γνωρίζοντας ότι έχετε κάλυψη. Βεβαιωθείτε επίσης ότι έχετε ελέγξει τα όρια και τις εξαιρέσεις του συμβολαίου σας, καθώς ορισμένα μπορεί να μην σας καλύπτουν για απώλεια ή ζημιά στα υπάρχοντά σας, ενώ βρίσκεστε σε κατάσταση μέθης”.
Τι αναφέρουν βρετανικές επιχειρήσεις για τον οινοτουρισμό
Οι βρετανικές επιχειρήσεις wine tour σαφώς και έχουν καταλάβει πλήρως την τεράστια ζήτηση της συγκεκριμένης ειδικής μορφής τουρισμού.
O Adam Stebbings από το πρακτορείο Smooth Red εξηγεί: “Έχουμε λάτρεις του κρασιού που ξέρουν πολλά και θέλουν να μάθουν περισσότερα, Αμερικανούς εξοικειωμένους με το κρασί της Καλιφόρνιας που επιθυμούν να ανακαλύψουν την Ευρώπη – και εκείνους που απλά θέλουν ένα Σαββατοκύριακο με καλό φαγητό και ποτό. Υπάρχουν κι αυτοί που πρώτα θέλουν κρασί και μετά τουρισμό. Προσφέρυμε από εκδρομές με αυτοκίνητο στους αμπελώνες μέχρι πτήσεις με αερόστατο πάνω από την κοιλάδα του Λιγήρα”.
Η Jenna Jones από το πρακτορείο Grape Escapes συμπληρώνει ότι, “κάνουν μαθήματα μαγειρικής στο Saint-Émilion, μαθήματα blending κρασιού στο Bordeaux και προσφέρουν προγράμματα γκολφ στους αμπελώνες της Προβηγκίας. “Είμαστε παθιασμένοι με το κρασί”, συμπληρώνει “αλλά καταλαβαίνουμε ότι σήμερα οι τουρίστες αναζητούν εμπειρίες”.