Η παγκόσμια αγορά αγροτικού τουρισμού είναι πιθανό να φτάσει τα 102,7 δις δολάρια το 2023, σύμφωνα με την Future Market Insights (FMI).
Μεταξύ 2023 και 2033, ένα σταθερό CAGR 6,8% θα διατηρήσει την επιτάχυνση της αγοράς. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα αγοραία αποτίμηση 198,3 δις δολαρίων το 2033.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό (UNWTO) ο αγροτικός τουρισμός προσφέρει σημαντικές δυνατότητες όσον αφορά την τόνωση της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης.
Ο αγροτικός τουρισμός επιτρέπει στους επισκέπτες να γνωρίσουν μοναδικούς πολιτισμούς σε απομονωμένες περιοχές του κόσμου.
Προσφέρει επίσης στους επισκέπτες την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια ποικιλία από δραστηριότητες που βασίζονται στη φύση, όπως η γεωργία.
Οι αρχές του αγροτικού τουρισμού
- Ενίσχυση του σεβασμού και της ευαισθητοποίησης για τον πολιτισμό και το περιβάλλον.
- Ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων της ταχείας αστικοποίησης.
- Παροχή οικονομικών οφελών άμεσα για διατήρηση.
- Παροχή θετικών εμπειριών για οικοδεσπότες και επισκέπτες.
- Αύξηση ευαισθησίας στο περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτικό κλίμα των χωρών υποδοχής.
- Ενδυνάμωση των κατοίκων της περιοχής.
Σε όλες τις αγροτικές περιοχές του κόσμου, η κύρια ασχολία τείνει να είναι η γεωργία. Ο αγροτικός τουρισμός διευκολύνει τους ανθρώπους που ζουν σε αυτές τις περιοχές να αποκτήσουν εισόδημα από μη γεωργικές δραστηριότητες.
Το πρόσθετο εισόδημα που δημιουργεί ο αγροτικός τουρισμός μπορεί να αναβιώσει τις τοπικές χειροτεχνίες και τη λαϊκή τέχνη.
Η αγορά για τον αγροτικό τουρισμό είναι ιδιαίτερα ακμάζουσα στις αναπτυσσόμενες οικονομίες του κόσμου.
Σε αυτά τα μέρη, ο κατακερματισμός της γεωργικής γης συνεχίζει να συμβαίνει καθώς ο τοπικός πληθυσμός αυξάνεται.
Αυτό οδηγεί σε οικονομική ανισότητα, αλλά ο αγροτικός τουρισμός είναι ένας τρόπος για το φτωχότερο τμήμα των ανθρώπων να κερδίζει ένα αξιοπρεπές εισόδημα.
Στις ανεπτυγμένες οικονομίες, ο αγροτικός τουρισμός αφορά περισσότερο την ξεκούραση και τη χαλάρωση παρά την εμπειρία των τοπικών πολιτισμών.
Οι ταξιδιώτες επισκέπτονται όλο και περισσότερο αυτά τα μέρη για να ξεφύγουν από τη φασαρία της ταραχώδους ζωής τους στις πολυσύχναστες πόλεις.
Ανάπτυξη αγροτικού τουρισμού και προκλήσεις
Η FMI προβλέπει ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι καρποφόρα για τους παίκτες στην αγορά αγροτικού τουρισμού. Ωστόσο, οι παίκτες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν προκλήσεις όπως:
- Greenwashing, δηλαδή η χρήση ετικετών φιλικών προς το περιβάλλον σε προσπάθειες διατήρησης χαμηλού αντίκτυπου.
- Εξάντληση περιβαλλοντικών δυνατοτήτων σε προορισμούς με εύθραυστη οικολογία.
- Έλλειψη αυθεντικότητας, δηλαδή, οι οικοδεσπότες πρέπει να προσαρμοστούν με βάση τις προτιμήσεις των τουριστών.
- Περιορισμένες οικονομικές αποδόσεις, λόγω έλλειψης συμμετοχής από ομάδες υψηλότερου εισοδήματος.
Προοπτικές αγοράς αγροτικού τουρισμού 2018-2022 σε σύγκριση με τη ζήτηση από το 2023-2033
Σύμφωνα με την FMI, η αγορά αγροτικού τουρισμού προβλέπεται να αυξάνεται σταθερά με CAGR 6,8% μεταξύ 2023 και 2033.
Η αγορά βλέπει καινοτόμες στρατηγικές συνεργασίες μεταξύ των άμεσων προμηθευτών του κλάδου. Αξιοποιούν τους ατομικούς τους πόρους για να ενισχύσουν τη συλλογική δύναμη.
Ενώ η σχέση μεταξύ έμμεσων προμηθευτών είναι κατά κύριο λόγο συναλλακτική, οι παραδόσεις και οι υπηρεσίες τους γίνονται πιο αξιόπιστες. Λόγω αυτών των παραγόντων, η αγορά βιώνει μια σταθερή άνοδο στις συναλλαγές πληροφοριών μεταξύ άμεσων και έμμεσων προμηθευτών.
Αυτό αποτρέπει ζητήματα απόδοσης και διαχείρισης κινδύνου και δίνει τη δυνατότητα στους παίκτες να σχεδιάσουν στρατηγική για τις δαπάνες.
Ο αγροτικός τουρισμός στις μέρες μας γίνεται δημοφιλής καθώς οι άνθρωποι πλέον συνειδητοποιούν μοναδικούς και εξωτικούς πολιτισμούς. Υποστηρίζει επίσης την αναγκαιότητα δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Επιχειρηματικές ευκαιρίες στον αγροτικό τουρισμό
Επιχειρηματικές ευκαιρίες στον αγροτικό τουρισμό δημιουργούνται σε μέρη με περιορισμένους πληθυσμούς.
Αυτό ενισχύει την εμπειρία των τουριστών όσον αφορά την εξερεύνηση και την κατανόηση των φυσικών, αρχαίων και ιστορικών χαρακτηριστικών των τόπων.
Παρέχει επίσης προσοδοφόρες ευκαιρίες για την έναρξη επιχειρηματικών επιχειρήσεων, ώστε οι ντόπιοι να μπορούν να αυξήσουν το εισόδημα τους.
Ο αγροτικός τουρισμός συμβάλλει στην αγροτική παραγωγικότητα σε όλο τον κόσμο.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις διευκολύνουν επίσης τις βολικές κρατήσεις για ταξίδια σε προορισμούς του είδους.
Σύμφωνα με την FMI, η αγορά κατέγραψε αργό CAGR 4,9% από το 2018 έως το 2022 και έφτασε σε αποτίμηση 96,9 δις δολαρίων το 2022.
Οι δυσμενείς επιπτώσεις της αστικοποίησης
Η αστικοποίηση ήταν περισσότερο τάση παρά ανάγκη στο πρόσφατο παρελθόν και οι επιπτώσεις της στο περιβάλλον ήταν κατά κύριο λόγο αρνητικές.
Η εμφάνιση της ανέβασε το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων και συνέβαλε στην οικονομία, αλλά ταυτόχρονα συνέβαλε και σε μεγαλύτερο άγχος.
Οι αγροτικές περιοχές έχουν διατηρηθεί με τη γραφική ομορφιά τους και τη σημαντικά λιγότερη ρύπανση από τους αστικούς χώρους.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι που ζουν στις αστικές πόλεις προτιμούν να επισκέπτονται αγροτικές τοποθεσίες για χάρη της γαλήνης και της ηρεμίας.
Η ευπάθεια του περιβάλλοντος
Η αγορά του αγροτικού τουρισμού έχει διάφορες περιβαλλοντικές πτυχές που καλύπτουν τις απαντήσεις προς την οικονομία και την κοινωνία από πολλαπλές οπτικές γωνίες.
Στις μέρες μας εμφανίζονται διάφορες οικολογικές ανισορροπίες, οι οποίες κάνουν τον τομέα του αγροτικού τουρισμού να προσανατολίζεται προς τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ωστόσο, οι αγροτικές περιοχές σπάνια διαθέτουν την υποδομή για την υποστήριξη του μαζικού τουρισμού.
Πριν από την εμφάνιση του αγροτικού τουρισμού, οι άνθρωποι σε απομονωμένες περιοχές εξαρτιόνταν κυρίως από τη γεωργία.
Ως αποτέλεσμα, τα απόβλητα που παρήγαγαν ήταν περιορισμένα. Ωστόσο, λόγω της αύξησης του αγροτικού τουρισμού, παράγονται περισσότερα απόβλητα.
Η διάθεση των απορριμμάτων γίνεται ολοένα και πιο προβληματική στις αγροτικές περιοχές, καθώς δεν διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή.
Ως αποτέλεσμα, τα απόβλητα είτε καίγονται είτε απορρίπτονται σε ανοιχτούς χώρους, κανένα από τα οποία δεν είναι ωφέλιμο για το περιβάλλον.
Ανταγωνιστικό τοπίο
Βασικοί παράγοντες στον αγροτικό τουρισμό εκτελούν διαφοροποιημένες στρατηγικές για να κατακτήσουν την αγορά σε αυτό το εξαιρετικά ανταγωνιστικό τοπίο.
Οι παίκτες προσπαθούν να διατηρήσουν όλες τις πτυχές των υπηρεσιών και της υποστήριξης καναλιών εσωτερικά και να διασφαλίσουν ότι οι πελάτες λαμβάνουν αξία για τις δαπάνες τους.
Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο συμμετέχουν επίσης ενεργά σε προσπάθειες για την προώθηση του αγροτικού τουρισμού.