Ελαφρύ πονοκέφαλο στους Έλληνες παράγοντες της τουριστικής αγοράς προκαλούν τα στοιχεία που δείχνουν επάνοδο των προτιμήσεων των ευρωπαίων πολιτών σε μακρινά ταξίδια εκτός της «Γηραιάς Ευρώπης»
Η ανάλυση των αγορών της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας δείχνει ανάκαμψη των υπεραστικών πτήσεων από τις χώρες αυτές, μετά την πανδημία και βρίσκονται τώρα 7%- 11% κάτω από τα επίπεδα του 2019, γεγονός που δείχνει αύξηση σε σύγκριση με το 2022. Η συνέχιση του αποκλεισμού κάποιων μακρινών προορισμών λόγω της πανδημίας πέρυσι ήταν ένας από τους λόγους που το κύμα των ευρωπαίων τουριστών προς τη χώρα μας και άλλους μεσογειακούς προορισμούς ήταν αυξημένο.
Για φέτος μια μελέτη της Mabrian Technologies δείχνει ότι η ανάκαμψη των προορισμών μεγάλων αποστάσεων είναι μεν επιφυλακτική λόγω των περιορισμών του Covid σε ορισμένες χώρες και της χαμηλότερης ταξιδιωτικής εμπιστοσύνης, ωστόσο πλησιάζουν τα επίπεδα του 2019.
Η έρευνα της Mabrian Technologies επικεντρώνεται στην ανάλυση των δεδομένων αεροπορικής συνδεσιμότητας στις αγορές της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας για προορισμούς μεγάλων αποστάσεων από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο του 2023 και αποκαλύπτει ότι ο όγκος των αεροπορικών θέσεων είναι μεταξύ 7% και 11% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Τα δεδομένα του 2023 δείχνουν ανάκαμψη σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2022, όπου η μείωση ήταν 30%-60% σε σύγκριση με το 2019.
Είναι αξιοσημείωτο, επίσης ότι η γεωγραφική κατανομή αυτών των δρομολογίων μεγάλων αποστάσεων έχει αλλάξει σημαντικά σε ορισμένες χώρες. Υπάρχουν νέα δρομολόγια προς απομακρυσμένους προορισμούς, ορισμένα από αυτά από δευτερεύοντα αεροδρόμια, και τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων ανακάμπτουν με διαφορετικό τρόπο μεταξύ των διαφόρων αεροδρομίων εντός της ίδιας χώρας.
Αγγλία
Στην Αγγλία, η χωρητικότητα των μεγάλων αποστάσεων είναι 7% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Η ανάκαμψη των μεγάλων αποστάσεων δεν είναι ομοιόμορφη σε όλα τα αεροδρόμια. Για παράδειγμα, ενώ στο Gatwick είναι κάτω από 37%, στο Heathrow και στο Stansted έχει αυξηθεί κατά 3% και 30% αντίστοιχα.
Φέτος, οι ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου που αναζητούν εξωτικούς και μακρινούς προορισμούς μπορούν να απολαύσουν απευθείας πτήσεις προς προορισμούς όπως οι Μαλδίβες και το Τρινιντάντ και Τομπάγκο, μεταξύ άλλων. Ωστόσο, όσοι προτιμούν την Ασία, ιδίως τις Φιλιππίνες και την Ινδονησία, θα πρέπει να κάνουν ενδιάμεσες πτήσεις για να φτάσουν στους επιθυμητούς προορισμούς τους.
Γερμανία
Στην περίπτωση της Γερμανίας, η χωρητικότητα των μεγάλων αποστάσεων είναι 11% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019. Επιπλέον, παρατηρείται επίσης σημαντική μείωση των απευθείας συνδέσεων προς χώρες μεγάλων αποστάσεων, με συνολικά 24% λιγότερες χώρες που συνδέονται. Μεταξύ των κυριότερων αεροδρομίων που εκτελούν πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, το αεροδρόμιο του Ντίσελντορφ παρουσιάζει βραδύτερα σημάδια ανάκαμψης, με χωρητικότητα 64% χαμηλότερη σε σχέση με το 2019.
Όσον αφορά τα νέα δρομολόγια, προσφέρονται απευθείας πτήσεις προς προορισμούς όπως η Σρι Λάνκα και οι Μπαχάμες, ενώ η Μαλαισία, η Γκάμπια και το Τρινιντάντ και Τομπάγκο είναι μερικοί από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς.
Ιταλία
Στην Ιταλία, ο αριθμός των θέσεων για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων είναι κατά 11% χαμηλότερος από τα επίπεδα του 2019. Ωστόσο, έχουν δημιουργηθεί νέες απευθείας συνδέσεις με τη χώρα από προορισμούς όπως η Αυστραλία, οι Μπαχάμες και ο Μαυρίκιος. Νέες συνδέσεις μεγάλων αποστάσεων παρατηρήθηκαν από λιγότερο διαδεδομένα αεροδρόμια, όπως το αεροδρόμιο της Νάπολης, το οποίο αύξησε τη συνδεσιμότητα κατά 121% χάρη στην αύξηση της χωρητικότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Μια άλλη νέα εξέλιξη είναι οι απευθείας πτήσεις από το αεροδρόμιο του Μπέργκαμο προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία και το Πράσινο Ακρωτήριο.
Ωστόσο, η Ιταλία φέτος δεν έχει απευθείας πτήσεις προς προορισμούς όπως η Ταϊλάνδη, η Χιλή και η Νότια Αφρική, μεταξύ άλλων, που είχε το 2019.
Ισπανία
Η συνδεσιμότητα μεγάλων αποστάσεων από την Ισπανία είναι κατά 8% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019. Ο αριθμός των χωρών που συνδέονται έχει μειωθεί μόνο κατά 3%, με τα νέα δρομολόγια προς την Αγκόλα και το Ελ Σαλβαδόρ να ξεχωρίζουν, ενώ τα μη ανανεωμένα δρομολόγια περιλαμβάνουν την Ιαπωνία, τη Νότια Αφρική και την Αιθιοπία.
Τα αεροδρόμια Gran Canaria και Tenerife Norte ήταν τα πιο δύσκολα στην ανανέωση των πτήσεων μεγάλων αποστάσεων, με μείωση 52% και 70% αντίστοιχα σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο, η Μάλαγα βελτίωσε την απευθείας συνδεσιμότητά της, εισάγοντας νέα απευθείας δρομολόγια προς την Αίγυπτο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ, μεταξύ άλλων προορισμών. Μια άλλη σημαντική νέα αεροπορική σύνδεση ήταν μια απευθείας πτήση που συνδέει την Πάλμα ντε Μαγιόρκα με τη Νέα Υόρκη.
Γαλλία
Η χώρα παρουσιάζει μείωση 8% στην αεροπορική συνδεσιμότητα μεγάλων αποστάσεων, ενώ ο συνολικός αριθμός των συνδεδεμένων χωρών είναι μειωμένος κατά 9% σε σύγκριση με το 2019. Στις νέες εξελίξεις συγκαταλέγεται το γεγονός ότι οι Γάλλοι μπορούν να απολαμβάνουν συνδεσιμότητα με εξωτικούς προορισμούς όπως η Τανζανία, η Ρουάντα και η Σρι Λάνκα χωρίς την ανάγκη ενδιάμεσου σταθμού, αν και για να φτάσουν σε προορισμούς όπως ο Ισημερινός, η Βενεζουέλα και οι Σεϋχέλλες θα πρέπει να αναζητήσουν πρόσθετες συνδέσεις.
Το αεροδρόμιο της Τουλούζης γνώρισε τη μεγαλύτερη αύξηση στη χωρητικότητα των μεγάλων αποστάσεων, με την εισαγωγή νέων δρομολογίων που συνδέουν τον προορισμό με το Κατάρ, τη Σενεγάλη και τον Καναδά. Επιπλέον, το αεροδρόμιο του Μπορντό πρόσθεσε νέα απευθείας δρομολόγια προς τη Σενεγάλη και τη Γουαδελούπη.