Οι καταναλωτές πήραν την «εκδίκησή» τους – Τώρα αρχίζει το «στρίμωγμα»

Τι αποκαλύπτει έρευνα για την τάση των καταναλωτών σε σχέση με τα ταξίδια – Ο ρόλος του πληθωρισμού και της οικονομικής αβεβαιότητας

34

Με την άρση των lockdown και των ταξιδιωτικών περιορισμών ο κόσμος κυριολεκτικά δεν κρατιόταν σπίτι. Όλοι οι κλάδοι που συνδέονται με μετακινήσεις και ταξίδια έζησαν ένδοξες μέρες, η ζήτηση εκτοξεύτηκε, αεροπορικές εταιρείες δεν προλάβαιναν να καλύψουν τη ζήτηση, αεροδρόμια μπλόκαραν, τα τουριστικά καταλύματα γίνονταν ανάρπαστα εν ριπή οφθαλμού. Κανονική… φρενίτιδα!

Οι καταναλωτές πήραν την εκδίκησή τους μετά από δύο χρόνια απομόνωσης και εγκλεισμού, που στερήθηκαν όσα μέχρι την άνοιξη του 2021 ήταν αυτονόητα και ξαφνικά άρχισαν να φαντάζουν… δυνητικά θανατηφόρα.

Τα νεότερα στοιχεία, όμως, συγλίνουν ως προς το ότι το πάρτι μάλλον τελειώνει. Μετά από ένα μεγάλο διάστημα υψηλού πληθωρισμού και αύξησης του ταξιδιωτικού κόστους, αλλά και της πίεσης που υφίστανται οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί υπό το βάρος της ακρίβειας, οι καταναλωτές αλλάζουν τον τρόπο που ιεραρχούν τις ανάγκες και τις δαπάνες τους. Αυτό επιβεβαιώνει η νέα έκθεση της ερευνητικής εταιρείας Morning Consult δείχνει ότι η τάση για ταξίδια αυξάνεται σε αρκετές χώρες, αλλά μειώνεται σε άλλες, κυρίως στην Ευρώπη.

Η πρόθεση για διοργάνωση ταξιδιού μειώθηκε κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες στη Γαλλία και κατά 6 μονάδες στη Γερμανία σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με την έκθεση «The State of Travel & Hospitality».

Το ενδιαφέρον για ταξίδια μειώθηκε, ακόμη, στον Καναδά και στη Ρωσία (-4 ποσοστιαίες μονάδες το καθένα).

Σχετικά με το αν αυτό υποδηλώνει ότι η ζήτηση έχει τελειώσει, η αναλύτρια της εταιρείας, Lindsey Roeschke, ήταν κατηγορηματική, μιλώντας στο CNBC: «Ναι, τα στοιχεία μας υποδηλώνουν ότι είναι έτσι».

«Αυτό δεν σημαίνει ότι τα ταξίδια θα μειωθούν ξανά σημαντικά, αλλά… εν ολίγοις, η πλειοψηφία όσων περίμεναν να κάνουν τα “ταξίδια εκδίκησης” το έχουν ήδη κάνει», διευκρίνισε.

Επιβεβαίωσε, μάλιστα, ότι η επιβράδυνση μπορεί να είναι πιο έντονη στην Ευρώπη.

Μια εισροή βορειοαμερικανών τουριστών το καλοκαίρι οδήγησε τις τιμές υψηλότερα, καθιστώντας τα ταξίδια ακόμη πιο ακριβά για τους Ευρωπαίους. Συνολικά, αυτό απεικονίζει «μια πιο απαισιόδοξη άποψη για τα ταξίδια σε σύγκριση με άλλες περιοχές», εξήγησε η αναλύτρια.

Η περιορισμένη ζήτηση αναμενόταν να είναι πιο έντονη και με μεγαλύτερη διάρκεια στην περιοχή της Ασίας, όπου οι περιορισμοί στα σύνορα διατηρήθηκαν περισσότερο από άλλα μέρη του κόσμου.

Ωστόσο, μια νέα έκθεση της Oxford Economics αναφέρει ότι «τα “ταξίδια εκδίκησης” μικρών αποστάσεων είναι πιθανό να εξασθενίσουν» στην περιοχή.

Οι περιορισμοί τροφοδότησαν το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Ασία-Ειρηνικό το πρώτο εξάμηνο του 2023, αλλά έκτοτε, η τάση αρχίζει να αντιστρέφεται, διαπιστώνεται.

«Στριμώχνονται» Αμερικανοί και Ευρωπαίοι

Στις εκθέσεις αναφέρεται ότι οι αφίξεις από άλλα μέρη του κόσμου, ιδιαίτερα από τις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρώπη, είναι πιθανό να μειωθούν επίσης, καθώς οι επιπτώσεις της αύξησης των επιτοκίων, που γίνονται αντιληπτές με μια χρονική υστέρηση σε σχέση με τις αποφάσεις των τραπεζών, πλήττουν τα πορτοφόλια των ταξιδιωτών.

Αξιοσημείωτη είναι η παρατήρηση των αναλυτών ότι «εμμένουμε στην πρόβλεψή μας πως οι ΗΠΑ θα εισέλθουν σε ύφεση γύρω στο τέλος του έτους», με ό, τι αυτό συνεπάγεται για τα ταξίδια, που «είναι ως επί το πλείστον πολυτέλεια και από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να περιορίζονται όταν οι καιροί γίνονται πιο δύσκολοι».

Χάνουν το κέφι τους οι Κινέζοι

Η έκθεση της Morning Consult δείχνει ότι οι ταξιδιωτικές τάσεις κινούνται ανοδικά σε πολλά μέρη, συγκεκριμένα στην Κίνα, στο Μεξικό και στην Ιαπωνία.

Ωστόσο, πιο «ήσυχο» είναι το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Ιαπωνία, όπου μόλις το 53% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι  σχεδιάζει να ταξιδέψει για αναψυχή τους επόμενους 12 μήνες – το χαμηλότερο μεταξύ των 15 χωρών της έρευνας.

Στην Κίνα τα ταξίδια ανθούν. Καθώς η χώρα γιορτάζει την αργία της «Χρυσής Εβδομάδας», οι εγχώριες κρατήσεις αυξάνονται σχεδόν έξι φορές και οι κρατήσεις εξερχόμενων πτήσεων πάνω από 20 φορές σε ετήσια βάση, σύμφωνα με το κινεζικό ταξιδιωτικό γραφείο Fliggy.

Αυτό το… παραλήρημα, πάντως, είναι πολύ πιθανό να μη διαρκέσει, προειδοποιεί η Oxford Economics.

«Οι κινέζοι καταναλωτές χάνουν γρήγορα το κέφι τους μετά την αρχική έκρηξη των δαπανών μετά την άρση των περιορισμών. Η υψηλή ανεργία, οι αρνητικές επιπτώσεις στον πλούτο από τον προβληματικό τομέα των ακινήτων και η αδύναμη αύξηση των εισοδημάτων δεν αποτελούν ισχυρό υπόβαθρο για τις διακοπές στο εξωτερικό», επισημαίνει.

Τα εξερχόμενα ταξίδια από την Κίνα πρόκειται να συνεχίσουν να αυξάνονται, όσο αίρονται οι χαλαρώνουν οι διαδικασίες πτήσεων και στον έλεγχο των διαβατηρίων επεξεργασίας πτήσεων και διαβατηρίων. Ωστόσο, μπορεί να μην είναι αρκετό για να αναπληρώσει την απώλεια ταξιδιωτών από άλλες περιοχές, σύμφωνα με την Oxford Economics.

Κάμψη στη Δύση

«Η τουριστική ανάπτυξη στην Ασία έχει περάσει το απόγειό της», αναφέρει η έκθεση. «Ενώ η ηπειρωτική Κίνα είναι πολύ σημαντική για την περιοχή… η αύξηση των αριθμών είναι απίθανο να είναι αρκετή για να σταματήσει την επιβράδυνση του συνολικού ρυθμού της τουριστικής ανάκαμψης στα περισσότερα μέρη».

«Η ώθηση καθαρά από τη συσσωρευμένη ζήτηση μπορεί σύντομα να ολοκληρώσει τον κύκλο της», αναφέρεται.«Οι καταναλωτές στις ανεπτυγμένες οικονομίες, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, πιθανότατα θα περιορίσουν το μέρος των δαπανών στους προϋπολογισμούς τους με φόντο τη γενικότερη οικονομική αβεβαιότητα και άλλες χώρες μπορεί να ακολουθήσουν όσο οι οικονομίες και εκεί επιβραδύνονται

Πάντως, σε πείσμα όλων των παραπάνω, η βιομηχανία των ξενοδοχείων διατηρεί τη δυναμική της. Μια έρευνα της JLL που δημοσιεύθηκε προ ημερών έδειξε ότι το 77% των ιδιοκτητών και διαχειριστών ξενοδοχείων στην Ασία-Ειρηνικό προβλέπει αύξηση των επιπέδων πληρότητας το 2024.

Πηγή: ΟΤ

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις