Τα στοιχεία προέρχονται από την τελευταία ανάλυση για τη «Συνολική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας την περίοδο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου 2023» από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ)
Υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο είναι η αξιολόγηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού με τους ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο να αποδίδουν στη χώρα μας τις υψηλότερες συνολικές αξιολογήσεις, ενώ ακολουθούν οι Γερμανοί, οι Ιταλοί και οι Γάλλοι επισκέπτες που συνθέτουν το τοπ 5 των εθνικοτήτων.
Τα στοιχεία προέρχονται από την τελευταία ανάλυση για τη «Συνολική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας την περίοδο Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου 2023» από το Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ). Το ΙΝΣΕΤΕ στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές, συνεργάζεται με την εταιρεία TCI Research (που πλέον αποτελεί τμήμα της εταιρείας MMGY) σχετικά με τη συλλογή big data για την Ελλάδα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία) επιτρέποντας τη σύγκριση της συνολικής εικόνας της χώρας και της Αθήνας με τον ανταγωνισμό. Στα πλαίσια της ανάλυσης έχουν αξιολογηθεί 94 χιλ. σχόλια για αξιοθέατα (attractions) και 52 χιλ. για εστιατόρια / bar στην Ελλάδα και 4,8 εκατ. και 8,8 εκατ. αντίστοιχα για ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Η αξιολόγηση της χώρας μας αντιστοιχεί στο 9,1 έναντι του 8,7 που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος, με την αξιολόγηση από τους επισκέπτες των ΗΠΑ να είναι στο 9,3 και ακολουθουν με 9 οι Βρετανοί και 8,9 οι Γερμανοί.
Συνολικά όσον αφορά τα γενικότερα συμπεράσματα της έκθεσης, η Ελλάδα τόσο συνολικά όσο και η κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά, διατήρησαν την ανταγωνιστικότητά τους, ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Την υψηλότερη βαθμολογία είχαν η Θεσσαλία και η Δυτική Μακεδονία επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας. Παράμετροι όπως το προσωπικό, η πολιτιστική εμπειρία, η εμπειρία στη θάλασσα και η γαστρονομία λαμβάνουν τις υψηλότερες αξιολογήσεις με τον πολιτισμό και τη γαστρονομία ειδικά να έχουν σταθερά θετική επίδραση στη διαδικτυακή φήμη. Επιπλέον βελτίωση καταγράφει η έκθεση και σε περιβαλλοντικά θέματα.
Για το 4o τρίμηνο του 2023 και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
H φήμη της Ελλάδας στο διαδίκτυο σημείωσε άνοδο μετά από ένα δύσκολο τρίτο τρίμηνο που χαρακτηρίστηκε από υψηλές θερμοκρασίες, πυρκαγιές και πλημμύρες.
Η άνοδος συνεχίστηκε έως τον Νοέμβριο όπου άγγιξε την υψηλότερη βαθμολογία και σε σχέση με την Ισπανία και την Ιταλία, και οριακά χαμηλότερα από την Κροατία και την Πορτογαλία. Τον Δεκέμβριο παρατηρείται μια υποχώρηση του δείκτη που δεν μπορεί να αποδοθεί σε κάποιο μεμονωμένο γεγονός (όπως οι φωτιές του καλοκαιριού ή οι πλημμύρες της Θεσσαλίας) αλλά σε πολλά μικρά γεγονότα που είχαν μια συνολική επίδραση.
Εξετάζοντας το τέταρτο τρίμηνο συνολικά, η Ελλάδα (57) είχε υψηλότερη βαθμολογία από την Αθήνα (51) και, σε σχέση με τον ανταγωνισμό, από την Ισπανία (45), ενώ υστερούσε σε σχέση με την Ιταλία (62), την Κροατία (67) και την Πορτογαλία (67).
Ως προς το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων, η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας ενισχύθηκε σε όλες τις θεματικές. Ειδικότερα, τα θέματα του Πολιτισμού και της Γαστρονομίας συνέχισαν να επιδρούν θετικά στη φήμη της χώρας. Στις διαδικτυακές συζητήσεις έμφαση δόθηκε στις πολιτιστικές πτυχές, αναγνωρίζοντας κυρίως, την Αθήνα ως τον “κορυφαίο πολιτιστικό προορισμό πόλης” στην Ευρώπη. Τα περιβαλλοντικά θέματα, με το σχετικό δείκτη να φτάνει τις 62 μονάδες σημείωσαν μια εντυπωσιακή βελτίωση 47 μονάδων σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Αν και οι ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή εξακολουθούν να διατυπώνονται στο διαδίκτυο, υπήρξε σημαντική μείωση του όγκου τους. Επιπλέον, αυτό το τρίμηνο στις συζητήσεις αναδείχθηκαν πολλά λιγότερο γνωστά μέρη και δραστηριότητες επισημαίνοντας τη μοναδικότητά τους.
Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κλπ.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
Tο επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε πολύ υψηλό (Ελλάδα: 9,1 και Αθήνα: 9) και σημαντικά υψηλότερο από την βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,7).
Σχεδόν όλες οι Περιφέρειες είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη του 9, με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία να φθάνουν στο 9,5, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.
Οσον αφορά τα επιμέρους συστατικά της εμπειρίας:
Σε εθνικό επίπεδο οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (πολιτισμός 9,4, εμπειρία στη θάλασσα 9,1 και γαστρονομία 9), έχουν βαθμολογία μεγαλύτερη/ίση του 9 ενώ, και οι τρεις αυτοί δείκτες είναι πάνω από 8 σε όλες τις Περιφέρειες.
Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το προσωπικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περί το 9,5 στο σύνολο της χώρας.
Γενικά, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με τα χρήματα (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 9,1 με εξαίρεση τις Κυκλάδες (8,9) και την Αν. Μακεδονία-Θράκη (8,8).
Σχετικά με το βιώσιμο ταξίδι και την υγιεινή, ενώ η Ελλάδα λαμβάνει συνολικά θετικές αξιολογήσεις, παρατηρούνται διαφοροποιήσεις μεταξύ των περιφερειών.