Ελληνες «κατακτούν» τον ισπανικό τουρισμό

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ, φωτ. Shutterstock

10

Δυόμισι χιλιετίες πριν, την εποχή του πρώτου ελληνικού αποικισμού της Μεσογείου, αρχαίοι Ελληνες, οι Φωκαείς, ξεκίνησαν από την Ιωνία και έφτασαν στα παράλια της Ισπανίας, όπου ίδρυσαν μια ακμάζουσα αποικία: το Ημεροσκοπείον ή Αρτεμίσιον ιδρύθηκε το 600 π.χ. στα νότια της σημερινής ισπανικής πόλης Βαλένθια και έμελλε να ακμάσει μέσω του εμπορίου. Σήμερα, 2.600 χρόνια μετά, η ελληνική παρουσία στις ίδιες ακτές επανέρχεται δριμύτερη με την ανάπτυξη και λειτουργία στην Ανδαλουσία του Ikos Andalusia, ενός μεγάλου, υπερπολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος που ακμάζει, του ελληνικής καταγωγής και διαχείρισης ομίλου Sani/ikos Group. Το ένα τρίτο των περίπου 800 εργαζομένων εκεί είναι Ελληνες. Ελληνες που έχουν φτιάξει εκεί τη ζωή τους. Και μεταλαμπαδεύουν το πνεύμα της ελληνικής φιλοξενίας και την υψηλή τεχνογνωσία του ομίλου σε Ισπανούς συναδέλφους τους αλλά και άλλους εργαζομένους από όλο τον κόσμο.

«Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό έργο, ένα έργο υψηλής ποιότητας, και πλέον η σχέση της πόλης της Εστεπόνα με το Ikos Andalusia είναι μια σχέση συμβίωσης», εξηγεί μιλώντας στην «Κ» της Κυριακής ο δήμαρχος της Εστεπόνα, Χοσέ Μαρία Γκαρσία Ουρμπάνο. «Το ξενοδοχείο, και ο ίδιος ο όμιλος Ikos, όχι μόνο ενισχύει την απασχόληση και την οικονομία στην περιοχή, αλλά υποστηρίζει με έργα και χορηγίες και την ευρύτερη τοπική κοινωνία», συμπληρώνει.

Ιδιαίτερα ευχαριστημένοι όμως δείχνουν και οι εργαζόμενοι, και όχι μόνον οι Ελληνες: όπως σημειώνει μιλώντας στην «Κ» ο Αργεντινός σεφ ενός εκ των πολλών εστιατορίων του ξενοδοχείου, ο Γκιγιέρμο Νικολά Μπραντάουερ, η εμπειρία εργασίας σε ένα τόσο υψηλών προδιαγραφών ξενοδοχείο και η συνεργασία με τους Ελληνες αποτελεί ένα σημαντικό σκαλοπάτι στη σταδιοδρομία του. Με τον Γκιγιέρμο, που έχει κάνει τον γύρο του κόσμου έχοντας εργαστεί ακόμη και σε ξενοδοχεία της Ωκεανίας, συμφωνεί και η σύντροφός του, επίσης από την Αργεντινή, Αναμπελ Μπαρέρα, υπεύθυνη σήμερα του κεντρικού μπαρ του ξενοδοχείου. Οι δυο τους βλέπουν για πρώτη φορά σοβαρά την προοπτική να μείνουν μαζί για πάντα στην Ισπανία, καθώς η δουλειά στο ξενοδοχείο αμείβεται καλά και διαθέτει προοπτικές εξέλιξης. Αυτό άλλωστε υπογραμμίζει και ο ∆ιονύσης Ταραζής, Deluxe Collection Manager στο Ikos Andalusia. ∆εν είναι μόνος του. Οι Ελληνες εργαζόμενοι στο σύνολό τους, με τους οποίους μίλησε κατ’ ιδίαν και αδιαμεσολάβητα η «Κ», αναφέρονται σε καλές αμοιβές, καλές συνθήκες εργασίας και διαμονής, και προοπτικές ανέλιξης, και βλέπουν πως τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα μπορούν να φτιάξουν το μέλλον τους εκεί. Το συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα στο συγκρότημα είναι ότι όλοι έχουν να μάθουν και μαθαίνουν πολλά από τους Ελληνες εργαζομένους. Τόσο απλά, καθημερινά πράγματα και πρακτικές, όσο και βαθύτερες έννοιες, όπως το ίδιο το πνεύμα της φιλοξενίας και της αλληλεγγύης μεταξύ εργαζομένων. Οι Ελληνες όμως ξεχωρίζουν και για την εργατικότητά τους, κάτι που σημειώνουν οι ίδιοι οι Ισπανοί, όπως ο σεφ Χουάν Χοσέ Μαντσέμπο Γκαρσία.

Ολόιδια είναι η εικόνα και από το Ikos Porto Petro, το δεύτερο μεγάλο, υπερπολυτελές συγκρότημα του ομίλου στη Μαγιόρκα, στο μεγαλύτερο νησί των Βαλεαρίδων. Οπως η Μινόρκα και η Ιμπιζα, έτσι και η Μαγιόρκα αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως. Και πλέον στον χάρτη με τα καλύτερα ξενοδοχεία αυτού του αρχιπελάγους δεσπόζει το Ikos Porto Petro. Σε αυτό περίπου 750 εργαζόμενοι, εκ των οποίων περισσότεροι από 200 Ελληνες, παρέχουν υπηρεσίες ξεχωριστής φιλοξενίας στους υψηλού επιπέδου πελάτες του resort υπό την καθοδήγηση του management του Ikos Group. Και εδώ Ελληνες «μπολιάζουν» τον ισπανικό τουρισμό και αναπτύσσουν σιγά σιγά μια τοπική κοινότητα που μιλάει ελληνικά και μοιάζει να βρίσκεται στον τόπο της. Εξάλλου, οι δύο λαοί αλλά και το μεσογειακό περιβάλλον δεν διαφέρουν τόσο μεταξύ τους.

Τα αμέσως επόμενα χρόνια στα δύο αυτά μεγάλα resort, που διαθέτουν περισσότερα από 400 δωμάτια το καθένα, θα προστεθούν άλλο ένα στην Πορτογαλία και επιπλέον ένα στην Ισπανία. Το σύνολο των εργαζομένων σε αυτά θα ξεπεράσει τις 3.000, καθώς κάθε ξενοδοχείο απασχολεί κατά μέσον όρο 750 με 800 ανθρώπους.

Με βάση τις σημερινές αναλογίες, τουλάχιστον 1.000 θα είναι Ελληνες.

Πρόκειται για ένα αδιαμφισβήτητo, ελληνικό επίτευγμα του ομίλου Sani/ikos και των ιδρυτών του, Σταύρου Ανδρεάδη, Ανδρέα Ανδρεάδη και Mathieu Guillemin, οι οποίοι είναι και μεταξύ των βασικών μετόχων. Τη διοίκηση του Sani/ikos ασκούν, ως διευθύνοντες σύμβουλοι και Comanaging Partners, ο Ανδρέας Ανδρεάδης και ο Mathieu Guillemin, ενώ ο Σταύρος Ανδρεάδης είναι επίτιμος πρόεδρος του ομίλου που προ διετίας αποτιμήθηκε στα 2,3 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο της συμφωνίας εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο του GIC, του πολύ μεγάλου διεθνούς επενδυτικού ταμείου της Σιγκαπούρης.

Το μοντέλο all inclusive

Οπως και στην Ελλάδα έτσι κι εκεί το μοντέλο του καθετοποιημένου ομίλου – καθώς λειτουργεί ξενοδοχειακά ακίνητα ιδιοκτησίας του– είναι πρωτοποριακό: παρέχει υπηρεσίες luxury all inclusive: στην τιμή περιλαμβάνονται όλα. Τα εστιατόρια, οι δραστηριότητες, οι υπηρεσίες, τα πάντα. Τίποτα δεν έχει πρόσθετο κόστος. Τα εστιατόρια έχουν σομελιέ και λίστες κρασιών με εκατοντάδες ετικέτες. Αν κάποιος θέλει σαμπάνια, είναι δωρεάν, όπως και η 24ωρη υπηρεσία δωματίου ή το μίνι μπαρ. Κανείς δεν υπογράφει πουθενά λογαριασμούς και έτσι ακόμη και όσοι φιλοξενούμενοι δεν έχουν διαλέξει τα ακριβότερα δωμάτια, δεν αισθάνονται μειονεκτικά καθώς μπορούν να απολαύσουν τις ίδιες υπηρεσίες με όσους έχουν κλείσει μεγαλύτερα καταλύματα ή βίλες. Στόχος είναι οι ανέμελες και απροβλημάτιστες διακοπές υψηλού επιπέδου. Και αν κρίνει κανείς από τα ποσοστά πληρότητας και το μέσο έσοδο ανά δωμάτιο, το μοντέλο αποδεικνύεται εξαιρετικά επιτυχές. Κατά μέσον όρο οι πληρότητες των ξενοδοχείων του ομίλου σε Ελλάδα και Ισπανία κινούνται μεταξύ 93% και 95%. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση μεγάλου διεθνούς χρηματοοικονομικού οίκου, τα περιθώρια λειτουργικής κερδοφορίας κινούνται πάνω από το 33,5%, γεγονός που σημαίνει ότι ο όμιλος μπορεί να χρηματοδοτεί τη μεγάλη διεθνή ανάπτυξή του διατηρώντας την κερδοφορία του. Απασχολεί σήμερα 7.500 εργαζομένους, οι 5.500 εκ των οποίων βρίσκονται στην Ελλάδα. Την τρέχουσα περίοδο ο όμιλος λειτουργεί πέντε ξενοδοχεία υπό το brand Sani και επτά Ikos, με δύο εκ των επτά στην Ισπανία. Το 2026 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το Ikos Kissamos στην Κρήτη, το 2027 το Ikos Pinomar στην Ισπανία και το 2028 το Ikos Cortesia στην Πορτογαλία. Η σεζόν στα ξενοδοχεία του ομίλου, ειδικά στην Ισπανία, είναι από τις μεγαλύτερες και εκτείνεται στις 210 με 230 ημέρες, από τα τέλη Μαρτίου έως τις αρχές Νοεμβρίου. Επιπλέον, η Sani/ikos δίνει προτεραιότητα σε εργαζομένους από τις τοπικές αγορές, με άνω του 60% του προσωπικού της να προέρχεται από τις τοπικές αγορές εργασίας, ενώ το ποσοστό αυτό φτάνει στο 75% στη Χαλκιδική.

Μηδενικές εκπομπές άνθρακα και στήριξη των τοπικών κοινωνιών

Ένα από τα ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ομίλου Sani/ Ikos, το οποίο αναμένεται να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στο μέλλον, είναι η δέσμευσή του στα υψηλότερα πρότυπα βιωσιμότητας. Οπως εξηγεί η Group ESG Senior Director, Ελένη Ανδρεάδη, έχει ενσωματώσει στη στρατηγική και τη λειτουργία του αυστηρά κριτήρια ESG εδώ και πάνω από 15 χρόνια, ενώ είναι μέλος του Οικουμενικού Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών για τις επιχειρήσεις. Μέσα από τα προγράμματα αειφορίας του, Sani Green & Ikos Green, έχει αναπτύξει πρωτοβουλίες αλλά και σημαντικές συνέργειες που εστιάζουν στην προστασία του περιβάλλοντος και των τοπικών οικοσυστημάτων, στην ενίσχυση των κοινοτήτων και των ανθρώπων του, στη στήριξη της οικονομίας, της τοπικής παραγωγής και των τοπικών αγορών εργασίας, σημειώνει η ίδια.

Ο βασικός στόχος είναι η επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα –net zero– έως το 2030, 20 χρόνια νωρίτερα από τον αντίστοιχο στόχο της Ε.Ε., ενώ ολοκληρώνονται ήδη αυτή την περίοδο η προσπάθεια για πλήρη κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης και η επίτευξη μηδενικών αποβλήτων προς υγειονομική ταφή. «Ολα τα θέρετρα Sani Resort και Ikos Resorts σε Ελλάδα και Ισπανία είναι ανθρακικά ουδέτερα και ηλεκτροδοτούνται με ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές». τονίζει η Ελένη Ανδρεάδη, προσθέτοντας πως έχουν αποσπάσει τις αυστηρότερες σχετικές πιστοποιήσεις. «Γίνονται εντατικές επενδύσεις σε ΑΠΕ, σε συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας, στον εξηλεκτρισμό των εγκαταστάσεων και του στόλου των οχημάτων, στην πιστοποίηση όλων των νέων κτιριακών μονάδων αλλά και των ανακαινίσεων με LEED ή και BREEAM στην ανώτερη ενεργειακή κλάση, στις zero-waste λειτουργίες», αναφέρει.

Παράλληλα, το γκρουπ Sani/ Ikos έχει αναπτύξει, σε συνεργασία με επιστημονικά ινστιτούτα και ΜΚΟ, ολοκληρωμένα προγράμματα για την αποκατάσταση σημαντικών οικοσυστημάτων της Μεσογείου, όπως τα πευκοδάση και οι υγρότοποι της Σάνης στη Χαλκιδική, η θαλάσσια ζωή στο Αιγαίο, οι αποικίες των επικονιαστών εντόμων, «ανοίγοντας τον δρόμο για την αειφορία και τον βιώσιμο τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Πέρα από το περιβάλλον, όμως, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην ανάληψη πρωτοβουλιών για τη στήριξη της κοινωνίας και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, στην προώθηση της ισότητας, της συμπερίληψης και της εκπαίδευσης –με έμφαση στη γυναικεία απασχολησιμότητα–, στη στήριξη της οικονομίας και την ανάδειξη του κάθε προορισμού, υπογραμμίζει η Group ESG Senior Director: «Κάθε χρόνο στηρίζουμε το ανθρωπιστικό έργο περισσότερων από 40 μη κερδοσκοπικών οργανισμών, που εστιάζουν κυρίως σε παιδιά, γυναίκες και οικογένειες – από σχολεία και νοσοκομεία μέχρι σωματεία και ΜΚΟ σε όλη την Ελλάδα», ενώ ο όμιλος «συμμετέχει με έμφαση και συνέπεια σε δράσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, ανάδειξης της ακαδημαϊκής αριστείας και ενίσχυσης της απασχόλησης».

Σημειώνει επίσης ότι πάνω από το 50% των προϊόντων στα θέρετρα του ομίλου προέρχεται από απόσταση μικρότερη των 100 μιλίων. Η Sani/ikos κάθε χρόνο διοργανώνει δύο βραβευμένα διεθνώς φεστιβάλ: το Sani Gourmet, θεσμό υψηλής γαστρονομίας που φέρνει στη Χαλκιδική κορυφαίους σεφ από όλο τον κόσμο, και το Sani Festival, «το ιστορικότερο ιδιωτικό φεστιβάλ στην Ελλάδα που εδώ και 32 χρόνια φιλοξενεί τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής και της διεθνούς σκηνής στον λόφο της Σάνης». Η στήριξη των τοπικών οικονομιών γίνεται ίσως ευκολότερα αντιληπτή και από τη δωρεάν υπηρεσία Dine Out, που επιτρέπει στους επισκέπτες των Ikos Resorts στην Κω, στην Κέρκυρα, στη Χαλκιδική, καθώς και στη Μαρμπέγια και την Εστεπόνα της Ισπανίας να δοκιμάσουν την τοπική κουζίνα σε επιλεγμένα εστιατόρια της κάθε περιοχής, ενώ τους δίνει και τη δυνατότητα να περιηγηθούν στους προορισμούς με ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!