Πολυτέλεια έχουν γίνει οι διακοπές για τους Έλληνες, με πέντε στους δέκα να δηλώνουν πως δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε για ολιγοήμερη απόδραση. Όσοι πήγαν διακοπές βλέποντας ότι το κόστος μεταφοράς και η διαμονή στα νησιά μπορεί να φτάσει ως κι δύο μηνιάτικο αποφάσισαν να κάνουν διακοπές στα χωριά τους ή στην ενδοχώρα.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που δόθηκε στη δημοσιότητα στις αρχές Ιουλίου περίπου πέντε στους δέκα κατοίκους της χώρας μας (το 55%) δήλωσαν ότι δεν θα κάνουν διακοπές φέτος το καλοκαίρι, ένας στους τρεις (το 32%) δήλωσε ότι θα κάνει διακοπές αλλά πιο περιορισμένες σε σχέση με πέρσι, ενώ από αυτούς έξι στους δέκα είπαν ότι η δαπάνη τους για διακοπές φέτος θα είναι μειωμένη σε σχέση με πέρυσι και τέσσερις στους δέκα ότι θα είναι μειωμένη πάνω από 50%.
Απαντώντας στο ερώτημα γιατί δεν θα κάνουν διακοπές, οι συμμετέχοντες στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ παρέπεμψαν στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά πρόσθεσαν ότι τους ανησυχεί το αυξημένο κόστος των εισιτηρίων (50%), της διαμονής (48%) και σε μικρότερο βαθμό οι υψηλές τιμές των καυσίμων (37%) και της εστίασης (33%). Οι ίδιοι άλλωστε απάντησαν ότι υπό την πίεση της ακρίβειας το πρώτο που κόβουν είναι οι δαπάνες διασκέδασης, συγκεκριμένα οι διακοπές και τα ταξίδια, θεωρώντας τα πλέον πολυτέλεια.
Τα νέα αυτά όρια που τίθενται αποδόθηκαν αφενός στο μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα ως αποτέλεσμα των ανατιμήσεων, αφετέρου -και κατά κύριο λόγο- στα αυξημένα κόστη των εισιτηρίων και της διαμονής στα νησιά.
Τσουχτερές τιμές στα νησιά
Αλλά ένα αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι η αύξηση των ξένων ταξιδιωτών στη χώρα μας επιτυγχάνεται μολονότι οι δημοφιλείς ελληνικοί νησιωτικοί προορισμοί και ιδίως η Ρόδος, η Κως και η Κρήτη παραμένουν από τους ακριβούς της Μεσογείου. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τη γερμανική ιστοσελίδα HolidayCheck, που ανέλυσε τις τιμές για οργανωμένες διακοπές από περισσότερους από 65 tour operators:
Η Ρόδος και η Κως έχουν υψηλές τιμές καθώς το τυπικό πακέτο που περιλαμβάνει μία εβδομάδα διακοπών με πτήση, ξενοδοχείο, γεύματα και μεταφορές για δύο ενήλικες και δύο παιδιά σχολικής ηλικίας για ταξίδια μεταξύ 19 Ιουλίου και 9 Σεπτεμβρίου κοστίζει 4.422 ευρώ για τη Ρόδο, 4.246 ευρώ για την Κω και 4.202 ευρώ για την Κρήτη.
Σε αντίθεση με τους ελληνικούς προορισμούς, όλοι οι προορισμοί των Κανάριων Νήσων (Ισπανία) είναι ελαφρώς φτηνότεροι, ενώ ακόμη πιο λίγο κοστίζουν οι διακοπές στα θέρετρα της Αιγύπτου. Η Τουρκία πάλι, που πέρσι πήρε τα πάνω της, έγινε φέτος ακριβή – εξέλιξη που βοηθά τον ελληνικό τουρισμό.
Κερδίζουν έδαφος οι διακοπές με Ι.Χ.
Για όσους μπορούν να πληρώσουν για καταλύματα, εστίαση και μεταφορικά κόστη, οι διακοπές με Ι.Χ. κερδίζουν έδαφος έναντι των νησιωτικών προορισμών. Παρά την άνοδο στις τιμές της βενζίνης και τα τσουχτερά διόδια κατά μήκος των εθνικών οδών, η ζυγαριά κόστους-οφέλους βαραίνει υπέρ της οδικής μετακίνησης, ιδίως για όσους ταξιδεύουν οικογενειακά.
Τα ταξίδια διακοπών με χερσαία μέσα μεταφοράς σημειώνουν τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές, κατά 5,8%.
Σύμφωνα με δηλώσεις των εκπροσώπων τη Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, περιφέρειες της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπως η Πελοπόννησος, η Ήπειρος, η Μαγνησία, και πρωτίστως η Χαλκιδική, ήταν κερδισμένες από την στροφή στις μετακινήσεις με Ι.Χ. και για τους τουρίστες εσωτερικού.
Μπορεί οι πληρότητες στα πλοία των δεκαπενταύγουστο να αγγίζουν το 100% – υποβοηθούμενες κυρίως από την αύξηση των ξένων επιβατών – όμως παράλληλα αυξάνεται το μερίδιο όσων επιλέγουν.
Οι 8 στους 10 Έλληνες κάνουν διακοπές «ξηράς»
Ούτως ή άλλως, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σχεδόν τα 8 στα 10 προσωπικά ταξίδια των αποκαλούμενων «ημεδαπών τουριστών» εντός Ελλάδας γίνονται με χερσαία μέσα (78%). Το 17,8% των προσωπικών ταξιδιών γίνεται με θαλάσσια μέσα, και οι μετακινήσεις με αεροπλάνο αφορούν μόλις το 5,8% όσων ταξιδεύουν για προσωπικούς λόγους, δηλαδή για διακοπές. Η τάση για τις διακοπές των Ελλήνων στο εξωτερικό είναι φυσικά αντίστροφη, με τα 7 στα δέκα ταξίδια να γίνονται με αεροπλάνο.
Ήδη από πέρυσι, τα ταξίδια διακοπών με χερσαία μέσα μεταφοράς (από Έλληνες τουρίστες, εντός Ελλάδας) σημειώνουν τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες τιμές, κατά 5,8%.
Αντιθέτως, την ίδια χρονιά, τα ταξίδια διακοπών των Ελλήνων τουριστών μέσω πλοίου μειώθηκαν κατά -22%, αντιστρόφως ανάλογα με την αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Παράλληλα, μειώθηκε ο αριθμός των διανυκτερεύσεων κατά -4%, ενώ είχαν προηγηθεί δύο χρονιές αύξησης μετά το «βούλιαγμα» της πανδημίας. Αντίστοιχα, οι δαπάνες διακοπών για όσους ταξίδεψαν με πλοίο ήταν μειωμένες σε απόλυτα νούμερα κατά -11,2% – αντανακλώντας και την καθίζηση του εσωτερικού τουρισμού στα νησιά.
Τις μεγάλες ανατιμήσεις στις αποδράσεις στη χώρα επιβεβαίωσαν άλλωστε και τα προκαταρκτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούνιο. Αν και ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή φαίνεται να σταθεροποιείται κοντά στα επιθυμητά επίπεδα (2,3%), ορισμένες κατηγορίες συμπεριλαμβανομένων των διακοπών, καταγράφουν ράλι. Ενδεικτικά, οι μεταφορές με αεροπλάνο ακρίβυναν κατά 19,7% τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, τα ξενοδοχεία, μοτέλ, πανδοχεία κατά 12%, ενώ συνολικά το πακέτο διακοπών κατά 12,7%.
Αύξηση τζίρου σε ηπειρωτικούς προορισμούς
Οι Έλληνες που θα κάνουν διακοπές φέτος το έχουν πάρει απόφαση ότι με τα νησιά δεν βγαίνει και τείνουν να τους στρέψουν την πλάτη. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται σε έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων που πραγματοποιήθηκε από τη Focus Bari για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ με δείγμα 35.000+ ατόμων ηλικίας 16-64 ετών, κατοίκων Ελλάδας, το πρώτο εξάμηνο του 2024, με τίτλο «Πώς ταξιδεύουν οι Έλληνες».
Απαντώντας λοιπόν για τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες, οι Έλληνες ανέφεραν ότι αν και στην Ελλάδα ταξιδεύουν κυρίως για να κάνουν διακοπές στη θάλασσα, όταν το κάνουν επιλέγουν να μετακινούνται κατά 74% με χερσαία μέσα (80% με αυτοκίνητο, 14% με λεωφορείο και 3% με τρένο), κατά 16% με πλοία και κατά 10% με αεροπλάνο.
Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με την έρευνα, οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί για τους κατοίκους της χώρας μας είναι η Αττική και η Στερεά Ελλάδα – Εύβοια (21%), η Μακεδονία (19%) και η Πελοπόννησος (14%) – δηλαδή προορισμοί εύκολα προσβάσιμοι με αυτοκίνητο από Αθήνα ή Θεσσαλονίκη.
Ακολουθούν στη συνέχεια η Ήπειρος και η Θεσσαλία, που επιλέγονται ως δημοφιλής προορισμός από το 10%, και η Θράκη που επιλέγεται από 6%. Σε αντιδιαστολή με την ηπειρωτική Ελλάδα, παραδοσιακοί τουριστικοί προορισμοί με μεγάλη συρροή ξένων ταξιδιωτών όπως τα Επτάνησα, η Κρήτη και οι Κυκλάδες επιλέγονται μόλις από το 5% των συμμετεχόντων στην έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ.
Ακόμη χειρότερα, τα νησιά του βόρειου Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, όπου για να πας χρειάζεσαι αεροπορικά εισιτήρια ή πολύωρο ταξίδι με πλοίο και ενδεχομένως καμπίνα και για να μετακινηθείς εκεί χρειάζεσαι αυτοκίνητο, άρα πληρώνεις ακτοπλοϊκά που προσεγγίζουν τα 1.000 ευρώ, επιλέγονται μόνο από το 2% των Ελλήνων, ενώ άλλο ένα 1% επιλέγει τις Σποράδες.
Photo Credit: Shutterstock